תהיו כמוני, סוחרים

רוצים לסחור ביהלומים? החכמה היא קודם לדעת להיות סוחרים טובים. אם תבינו את הנוסחה שאני נותן לכם, עליתם על הגל הנכון! פנייה אישית מרבי נחמן מברסלב.

4 דק' קריאה

ליאור יהודאי

פורסם בתאריך 05.04.21

מזה שנים רבות (מאוד!) אני שומע מהאנשים שמגיעים אלי את הטענה הבאה: 'רבינו, איך עושים את זה? איך באמת יוצאים מזה?'
 
זוכרים את מה שאמרתי פעם? אם לא, הנה תזכורת:
 
"אפילו כשאדם מושך את עצמו מהרע לטוב רק כחוט השערה – הוא יקר מאוד בעיני השם יתברך"!
 
איזו הקלה. תנשמו לרווחה.
 
אבל רגע, מצד שני זה נשמע שכאילו אני – רבי נחמן מברסלב מכשיר, חלילה, את הרע. כלומר, אומר לכם שאפשר לחיות עם הרע, לא? הרי מספיק שאמשוך את עצמי מהרע לטוב רק כחוט השערה. אני לא חייב להשתנות מי-יודע-מה, גם לא חייב ללכת מצידה האחד של הסקאלה לצידה השני… איך זה יכול להיות?
 
מאמרים נוספים בנושא:
הנחמן הגדול
במקום הכי נמוך
להטריד את אלוקים
 
אז זהו, שלא יהיו כאן טעויות. רע זה רע. נקודה. ולא רק שהוא רע, הוא גם גרוע מאוד. אלא שכאן אני נכנס לעובי הקורה ומסביר את הטעות הנפוצה בקרב אנשים רבים בנקודה זו:
 
חבר'ה, אתם נוטים לחשוב שכדי לעשות משהו עם הרוחניות שלכם, עם הצמיחה האישית וההתקרבות אל בורא עולם אתם צריכים להיות אנשים מושלמים, ורק אם תגיעו למעלה שכזו תוכלו לעשות את זה. 'רק מנקודה כזו מתחילה הצמיחה הרוחנית שלי' אני שומע לא מעט אנשים שמגיעים אלי… ולא רק, יש עוד טענה שונה ומשונה שאני שומע מאנשים: 'אני נמצא כל כולי בתוך הרע, טבול בו מכף רגל ועד ראש, אז מה הקשר שלי עם רוחניות והתקרבות וכל המושגים היפים והנעלים האלה?'… אבל אני שואל אתכם – למה? תגידו לי למה אתם מיואשים? למה המושגים האלה לא שייכים לכם? כל מה שאתם חושבים על עצמכם, כל הביקורתיות וההאשמות העצמיות האלה – זה לא נכון בכלל!
 
זאת הבעיה. אנשים חושבים שפעם, בתחילת דרכם הרוחנית או כשהיו צעירים יותר, הייתה להם יותר התלהבות (כן, ההתלהבות של ההתחלה) אז זו בטח הדרך להיות המושלמים עלי אדמות, הצדיקים העצומים, העילויים החדשים בשכונה. והם השתדלו. עשו הרבה, אין מה לומר. אבל עם הזמן ראו שהיצר הרע מתגבר עליהם ומפיל אותם מאוד, אז יום אחד הם הבינו שכל העסק הזה זה של הרוחניות, של הפנימיות שלהם, זה מושג או דבר שלא שייך להם. 'כנראה שלא מתכוונים אלי' הם אומרים לעצמם וגם לך. ורגע, זה לא רק אחד או שניים, הם יתרצו, זה רוב עולם! 'תראה, כולם מיואשים! תראה לי אחד שלא מיואש או מדוכא!'
 
וככה, יום אחד, פשוט משלימים עם המצב וזהו.
 
כאן אני נכנס לתמונה וטופח ליצר הרע בפניו ומראה לכם שזה לא ככה בכלל.
 
דעו לכם, העבודה הפנימית, הרוחניות אליה אתם שואפים, מתחילה דווקא כשאדם מונח ברע. "אם יאמר לך אדם היכן אלוקיך? תאמר לו בכרך גדול שבארם", כלומר ברומי – ששם מקור העבודה הזרה, מקור הטומאה (ראו הסברים שלי בספריי על העניין המובא בגמרא, ירושלמי). אתם מבינים? אם מישהו אומר לכם – איפה האלוקים שלך? ומוציא את עצמו מהכלל, כאילו אינו שייך לאמונה הקדושה או לבורא עולם, תאמרו לו כדברי הגמרא: בורא עולם נמצא היכן שאתה נמצא.
 
ואתם בטח רוצים להבין מה הכוונה.
 
ובכן, אתה נמצא בעבודה זרה? במקום כל כך נמוך ברוחניות שלך? דע לך שגם שם נמצא בורא העולם, וממילא גם אתה. ובמקום שאתה נמצא – אתה יכול להתחיל להתקרב אליו. איך? תרשמו לעצמכם את מה שאמרתי ואומר שוב ושוב: אפילו כשאדם מושך את עצמו מהרע אל הטוב רק כחוט השערה – זה יקר מאוד בעיני השם יתברך!
 
אם עד היום חשבתם שעבודת השם זה מושג ששייך רק לצדיקים או לאנשים רמי מעלה וסגולה, זו טעות איומה מיסודה! העבודה הזו – הרוחניות והפנימיות הנפלאה שאני מדבר עליה – היא גם שלך! כן, שלך, לא רק שלי. וכל משיכה מהרע לטוב – אפילו כחוט השערה! (שמעתם?!) היא דבר יקר מאוד בעיני בורא העולם. אפילו כחוט השערה!
 
ומה זה אומר?
 
שכל היום אתם יכולים מאות ואפילו אלפי פעמים למשוך את עצמכם "כחוט השערה" מהרע לטוב!
 
עכשיו אני שומע עוד שאלה – למה הפעולה הזו כל כך יקרה? והנה התשובה, כפי מה שכתבתי בספריי הקדושים: "כי מחמת שאדם בגוף מגושם כל כך, בזה העולם הגשמי כל כך, אשר רבו המונעים והמעכבים והמסיתים והבלבולים, על כן כל העתקה והעתקה שאדם ממשיך עצמו מגשמיותו להשם יתברך ולתורתו, אפילו רק כחוט השערה – הוא יקר מאוד בעיני השם יתברך!" תברח מהרע על ידי שתעשה טוב!
 
אבל תכל'ס, איך עושים את זה הכי פשוט?
 
טוב, פשטות זה מושג שאני כל כך דוגל בו, לכן הכי פשוט לעשות את זה על ידי שתשמחו. כן, ממש כך. תראו את הטוב שבכם, כל נקודה ונקודה שיש בכם, ותאמינו לי – יש בכם המון נקודות כאלה!!! אני יודע מה אני אומר. נכון, יש כאלה שממש בולטת ונראות לעין, ויש את אלה שצריך לחפש אותן. אז צאו לחפש אותן, כי העיסוק בחיפוש אחרי הטוב הוא דבר נפלא, הוא הדרך לברוח מהרע, לסור מהרע ולעשות טוב.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
נקודות לבנות
הכל אפשרי?!
סוד הנקודה הטובה
שער האמונה
הסוד של הסנדלר
 
בדורות הקודמים, מסביר רבי נחמן, אנשים היו חזקים, והדור היה נקי וזק יותר, אז באמת היה אפשר לומר להם "סור מרע ועשה טוב". אבל היום, הדרך הכי טובה ל"סור מרע" היא על ידי "ועשה טוב".
 
כן, גם אם תהיה כל כך טרוד ועסוק עם הטוב – מציאת הנקודות הטובות שבך ובסובבים אותך, עד שלא יישאר לך זמן לרע. ומכל נקודה טובה ראוי לעשות עסק גדול – להתפאר ולשמוח בה בדיוק כמו שבורא עולם בכבודו ובעצמו שמח ורווה נחת רוח גדולה גם מהדיבורים של האדם הפשוט ביותר, או כפי שאמר תלמידי היקר – רבי נתן מברסלב: "של בן אדם השפל הזה שבזה העולם".
 
כן, אני יודע שאתם מאמינים בחלק של ההתעוררות, אבל צריך גם להאמין בחלק של ההתחזקות – להתחזק מהדיבורים האלה, מדברי הצדיקים, להאמין שלמרות כל מה שעובר ועבר עליכם, כל הקשיים והניסיונות –אין שום ייאוש כלל בעולם! כפי שאני נוהג לומר תמיד בכל הזדמנות. למה? כי זה כלל עצום לא רק לעניינים הרוחניים אלא לכל תחום ותחום בחייכם – הרוחני והגשמי כאחד!
 
שימו לב, העולם הזה יקר מאוד, לכן חשוב שתדעו להיות סוחרים!
 
ואתם בטח מרימים גבה – על מה עכשיו רבי נחמן מדבר, נכון? ובכן, הגעתי למסקנה שהייאוש הופך את האנשים לבטלנים. כן, ממש כך. לכן אני מציע לנצל כל רגע כדי להתעלות על ידי מציאת הנקודות הטובות, עשיית מעשים טובים וכל דבר טוב שעולה בראשכם. כן, גם מילי דשטותא כדי שתהיו בשמחה תמיד (זאת מצווה, אל תשכחו!) וכל זה כדי שביום בו יגיע הגשם תדעו לקבל אותו, תכילו אותו בכלים שהכנתם מראש.
 
תהיו סוחרים טובים, כמוני. לא סתם סוחרים בשוק, אלא סוחרי יהלומים ואבנים טובות. אבנים משובחות של עולמות עליונים, לא פחות.
 
וכאן אני מאחל שריבונו של עולם יזכה אתכם לחיות את המסר שהעברתי לכם בדיבורים הכי פשוטים שאני כל כך אוהב לדבר, ועל ידי זה בוודאי תזכו לגאולה הפרטית ויחד נזכה כולנו לגאולה השלמה של עם ישראל, אמן כן יהי רצון.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה