תשתו יין?

כשהוא אמר לי שהוא מקנא בי, הייתי מבולבלת ובראש רצו לי סרטים איומים על כל הניסיונות שאני חווה. מקנא בי?! רגע, אולי זה בגלל היין?

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 05.04.21

"במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים".

 

בתור בעלת תשובה, שמעתי את האמרה הזאת פעמים רבות בחיי אבל מעולם לא הצלחתי להבין אותה באמת.

 

כי איך יכול להיות שצדיקים גמורים לא עומדים במקום שבו אני נמצאת?! האם זה אומר, פשוטו כמשמעו, שהם לא באותה מדרגה שלי? את זה אני מבינה בקלות, הרי המדרגה שלהם בוודאי גבוהה בהרבה מזו שלי.

 

אך אם זה הפוך, כלומר שהם לא יכולים לעולם להגיע למדרגה של בעל תשובה, זה ממש בלתי נתפס. איך יכול להיות שאני, מלאת העוונות, שטעמתי, חוויתי, הייתי ועשיתי מה שצדיק לא יכול אפילו להעלות על דעתו, יכולה לחשוב את עצמי כמי שהגיעה למדרגה שצדיק לא עמד בה?

 

ככל שחלפו השנים בדרך התשובה, ובמפגשים עם ציבור הדתיים מבית, הולכים ומתבהרים לי ההבדלים ביני וביניהם.

 

מאמרים נוספים בנושא:

מכתב של בעלת תשובה

תשובה: זירת ההיאבקות

רגעים של בעל תשובה

הארה מיומנו של בעל תשובה

 

בפגישה עם סוכן הביטוח שלי, הוא ציין בפניי שהוא מקנא בי. "על מה?" השבתי לו מבולבלת ואכולת סרטים על כל הניסיונות שאני עוברת. תשובתו הטיבה להבהיר לי את ההבדל בינינו.

 

"אני, שגדלתי כדתי, לא טורח להכניס את הקב"ה בכוח למחשבתי, דיבורי ומעשיי. בורא עולם נמצא איתי מאז שנולדתי, אני רגיל אליו ולכן לא זקוק לתזכורת התמידית לכך שהוא איתי.לעומת זאת, את, כמו תינוקת שרק נולדה ועכשיו מתחילה ללכת, זקוקה לתזכורות הללו. את לא רגילה לנוכחות הבורא בחייך וחייבת להטמיע את הדבר בכל מהותך, לכן את מזינה את מערכת היחסים הזו עם השם יתברך בכל רגע, וזוכה לחיות ולהחיות את קיום הבורא בחייך באופן מתמיד וקונסטינטנטי".

 

נאומו המרגש והמחזק הבהיר לי לראשונה את ההבדל בין להיות דתי שמקיים את המצוות, ובין להיות בעל תשובה.

 

אחד מסיפוריו של רבי נחמן מברסלב הוא על יין הונגרי. מוסר ההשכל בסיפור הוא, שמי שלא טעם יין הונגרי בחייו יכול להתבלבל ולחשוב שכל יין טוב הוא היין ההונגרי. אבל האמת היא, שרק מי שטעם אותו ידע בוודאות לזהותו ונפשו תמיד תתאווה לעוד מהיין הזה. אומנם, כשרבי נחמן סיפר את הסיפור על יין הונגרי, הוא התכוון להמשילו לדבר אמת, לתורה, להכיר את הקב"ה, אבל אני תמיד מפרשת את זה הפוך. דווקא יין הונגרי מתפרש אצלי כטעם החטא.

 

אני טעמתי יין הונגרי. טעמתי וגם אהבתי אותו. לא הייתה לי שום בעיה עם היין ההונגרי, והייתי ממשיכה לצרוך אותו אלמלא הבנתי שזה לא נכון לי להמשיך להשתמש בו ושזה גורם לי סבל. אבל זה לא אומר שאני לא מתגעגעת לעיתים ליין הזה. כי מי שטעם…

 

זה כמו מכור לסיגריות, אלכוהול, סמים או הימורים. ברגע שהוא נגמל, אסור לו לחזור לצרוך אפילו פעם אחת. תהליך הגמילה אף פעם אינו מסתיים והוא נמשך כל החיים. הגעגוע קיים ואיתו הצורך להיות כל הזמן עם היד על הדופק, כדי לא ליפול ולחזור להרגלים הרעים. זה קשה, כי החיים מלאים גירויים כל הזמן ואין באמת דרך להימנע מלפגוש את נקודת התורפה שלך.

 

להבדיל אלף אלפי הבדלות, גם אני צריכה להיות עם היד על הדופק. למרות שאני יודעת בבירור שלא אחלל שבת או אוכל מזון שאינו כשר, עדיין, בחשיפה עם המשפחה הקרובה שאינה שומרת מצוות, או בסיטואציות מסוימות, מגיעים הרהורי חטא וספקות וצריך להחזיק חזק באמונה כדי להתגבר.

 

אני מניחה שככל שאתה שמור יותר, חשוף פחות לגירויים, יותר קל להישמר. וכמובן שאם מעולם לא נחשפת ואינך יודע במה מדובר, ברור שההתמודדות שלך פשוטה יותר.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

ותודה שהוא כאן

הניגון של החיים

ג'יני הקוסם

אלוקים, אתה מוזמן!

הזכות להיות VIP

 

פעמים רבות מבקשים ממני לספר את סיפור התשובה שלי, ולמרות שאין לי באמת איזה סיפור 'מפיל' אני שמחה לפרוש את הדרך שעברתי, ותמיד מתפלאת לחזות בכמה זה מחזק דתיים מבית. העובדה שעזבתי את החופש ממצוות ומאורח חיים דתי ובחרתי להיכנס למסגרת הזו במודע וברצון, מעוררת בהם השתאות ומחזקת אותם.

 

פעמים רבות אני שמה לב שאחד הכלים שהכי עוזרים לי בחיי – השיחה הפרטית ובמילים שלי עם הקב"ה – אינה חלק מהחיים של כל שומרי המצוות. קשה לי להבין איך אפשר לנהל מערכת יחסים עם הבורא בלי לפנות אליו ישירות, ולא רק דרך סידור התפילה.

 

יכול להיות שזו אחת המתנות שקיבלתי כבעלת תשובה בזרם של רבי נחמן מברסלב, ועליה אני ממליצה ממש לכל אחד ואחת, גם אם הוא דתי מבית, חוזר בתשובה, חילוני או מסורתי.

 

בסופו של דבר, כולנו חוזרים בתשובה כל יום. לכולנו יש בחירה מתמדת, ואנחנו גם ממשיכים לבחור. לפעמים זה נדמה שאין לנו ברירה, אך זה לעולם אינו נכון. גם אם אתה מודע לבחירה וגם אם לאו, אתה עדיין מקיים אותה. והלוואי שנזכה להתכוון ולדעת את שבחרנו ותמיד להמשיך לשוב אל השם.

 

 

* * *

שרון רוטר, רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו. אתם מוזמנים לכתוב לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה