אין תחליף לעבודה

אין מה לעשות, אין תחליף לעבודה ואין קיצורי דרך. בשביל כסף עובדים, בשביל אוכל עובדים וגם בשביל שמחה והחיים עצמם עובדים. הרב שלום ארוש וחמשת השלבים המופלאים!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 14.03.21

שמחה, כמו שכולנו יודעים, היא לא מצב רוח ואינה תלויה בגורמים חיצוניים. היא משהו פנימי. דבר שבכל רגע נתון אנו יכולים להגיע למידה נכספת זו.

 

אתם שמחים, גם אבא שמח. זה מה שהוא רוצה. ואם זה מה שאתם עושים אז תרשמו לכם שיש בידכם רכיב בסיסי בקשר עם אבא, בורא עולם והתורה הקדושה.

 

אז די לדיבורים וקדימה למעשים!

 

השלב הראשון הוא להבין שיש כאן עבודה הנדרשת מכל אדם, וגם אפשרית וברת השגה. הציבו לעצמכם מטרה: קונים את מידת השמחה, והפיחו רוח חיים בכל מה שאתם עושים. הזכירו לעצמכם שבסופו של דבר אתם המרוויחים העיקריים, משום שהשמחה היא הבסיס להצלחה בכל התחומים.

 

קחו דף ועט וכתבו בראש את המטרה והרווחים:

 

המטרה – להיות בשמחה.

 

הרווחים – שמחת חיים, אור בחיים, סיפוק, רעננות, שלום בית, חינוך ילדים, פרנסה, הצלחה בכל התחומים, קשרים חברתיים בריאים ותקינים, להיות אהובים ומוערכים ועוד.

 

התבוננו על כל הרווחי תוך שימת לב לפרטים והתבוננות על כמה החיים שלכם עומדים להשתנות עם כל גרם של שמחה שתכניסו בהם, והזכירו לעצמכם שהדבר תלוי אך ורק בכם. צאו לדרך.

 

העבודה על השמחה מורכבת מחמישה מרכיבים: א. לימוד, ב. תפילה, ג. מחשבה והתבוננות ד. דיבור ה. כתיבה.

 

לימוד – ללמוד ולשמוע הרצאות או לקרוא ספרים ומאמרים העוסקים בנושא השמחה, משום שמידה זו היא הביטוי הכי מובהק לאמונה עמוקה. ובפרט, לאמונה בהשגחה הפרטית ולעבודת ה"שמח בחלקו". לדעת מהו הפירוש המעשי של האמונה וכיצד היא משפיעה על השמחה.

 

תפילה אישית – לקבוע זמן לפגישה עם בורא עולם ולהתפלל על כל מה שאתם לומדים – שתזכו ליישם ולקיים. על כך גם ארחיב בהמשך.

 

התבוננות – אדם לא שמח משום שהוא עושה דברים בלי מחשבה. הוא עשיר גדול בתחומי רבים ומלא באור אך לא מבחין בכך. לכן חלק נכבד ומרכזי בעבודה הוא להתחיל להקדיש מחשבה ותשומת לב ולראות כמה סיבות טובות ונפלאות יש לנו לשמוח, ולא לראות את הרע והשחור שבחיים.

 

דיבורים – בשלב זה עלינו לומר את הדברים לעצמנו בפה מלא. כן , מש לדבר עם עצמנו, לומר שאנו שמחים בחלקנו, במה שאנו עושים, במה שיש לנו וכן הלאה. לדיבור יש כוח גדול מאוד לעורר את האדם ולהכניס בו את ההרגשה הנכונה. אפשר כמובן גם לקבוע עם חבר ולדבר ביחד וחזק איש את זולתו.

 

כתיבה – לכתב יש כוח השפעה אדיר על הנפש, ראו הרחבה בהמשך.

 

מאמרים נוספים בנושא:

שמחה בלי תנאים

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

עניין של גישה

בחנו את עצמכם

שלוש סיבות לחייך

הכי קשה זה להיות שמח

איזוהי שמחה?
הסוד הכי שמח
איך נהיה שמחים?

שנים חיפשתי אותה
כנסו לתמונה
לשמחה שלי שלושה עמודים

 

חשבונאות של שמחה

 

דוגמה נוספת היא להתבונן בהצלחות ובנכסים הרוחניים. אדם מרגיש מרוט כמו סמרטוט כי הוא לא שם לב כמה מצוות יש לו ומה הערך העצום של כל מצווה קטנה. לכן, קודם כל עליו להבין ולהתבונן שמצווה אחת קטנה היא חיבור אינסופי עם בורא עולם והיא סיבה לשמחה, גם אם כל החיים עשה רק מצווה אחת ואפילו מצווה מדרבנן או איזה מנהג טוב.

 

לאחר מכן יתבונן ויראה שהוא עטוף ומוצף במצוות כאלה. לא אחת ולא שתיים, אלא אלפים ורבבות בכל שעה ממש. שהרי, כל שנייה היא מצווה ובכל שנייה כל אדם מקיים כמה וכמה מצוות, חסדים, הארת פנים, צדקות ועוד.

 

תכתבו ותרגישו את העוצמה!

 

זה מתקשר לחלק הבא שהוא החלק המעשי ביותר – הכתיבה. כאשר אדם מתחיל להתבונן הוא גם צריך לעלות את הדברים על הכתב, כי מעבר לכך שלכתב יש כוח עצום להשפיע על הנפש פנימה, הכתב גם נותן יציבות ובסיס למחשבות. המחשבה פורחת ונעלמת ונשכחת, אבל הדברים הכתובים יציבים וקיימים ועומדים לנגד העיניים תמיד, מוחשיים ומורגשים יותר, כי עיקר העבודה היא לחדד ולהחיות את הרגש האמיתי – רגש השמחה והזכות לעבוד את הבורא – שנשחק ונשכח במרוצת החיים.

 

לכן, מי שרוצה לפנק את עצמו ולהוסיף לעצמו ערך מוסף של שמחה לחיים – חייב להקדיש מספר דקות ביום לחשבונות והכתיבה הללו. התחילו מכך שבכל שעה יש לכם 3600 שניות ותכפילו את זה בכמות המצוות (למשל, חסד שאתם עושים – סך הזמן, הממון שאתם משקיעים, הכוחות בגוף ובנפש, העשייה וכן הלאה) ותכפילו את השעות בימים ובשבועות, ובכל פעם מחדש תתפעלו מההיקף העצום ואינסופי של ההון הרוחני שלכם.

 

 

אין קיצורי דרך! כמו על כל דבר בחיים גם על השמחה צריך להשקיע ולעבוד…

 

העבודה משתלמת!

 

אך כפי שציינתי קודם, העיקר היסודי ביותר הוא להתפלל על הכל ובעיקר על האמונה. זו הנקודה שנראית לרבים כנקודה בעייתית, כי לאנשים בדורנו נדמה שאין להם זמן להשקיע בעצמם. הם כל היום בריצות סביב עצמם וברדיפה אחרי לא ברור מה, ואין להם את הזמן לשבת ופשוט לעבוד.

 

אין מה לעשות, אין תחליף לעבודה. אין קיצורי דרך. בשביל כסף עובדים, בשביל אוכל עובדים, וגם בשביל שמחה והחיים עצמם עובדים. בלי עבודה החיים שלנו יישארו בדיוק כפי שהם ובלי סיכוי לשינוי משמעותי. זה אחד מכללי הברזל של החיים: אי אפשר לעזור למי שלא רוצה לעזור לעצמו!

 

אבל הבשורה הגדולה היא שהעבודה משתלמת. יש שכר לפעולתכם, כמו שכתבתם לעצמכם בדף המטרות והרווחים. וחוץ מזה – זה לא על חשבונכם, כי כל סוגי העצבות ואפילו העצבות ה"עדינה" שמתבטאת בכבדות כללית בחיים – גוזלים מכם הרבה יותר זמן ומשאבים. כאשר אתם משקיעים בעבודה על השמחה, תצטרכו לאכול פחות ולישון פחות, תהיו פשוט מלאים בחיות, במרץ ובזריזות ותהיה לכם ברכה בזמן ובפרנסה – כך שזה ממש לא על חשבונכם.

 

חוץ מזה, עצם זה שיש לכם מטרה ושאיפה להשיג משהו ואתם מתקדמים בכיוון הזה ועושים את הצעדים הנכונים – דבר זה עצמו נותן שמחה, משום שאחד הגורמים המרכזיים לעצבות הוא שאדם לא חי את המטרות של עצמו. מטרה בחיים נותנת משמעות לחיים וממילא זה מביא לאדם שמחה וסיפוק.

 

מתחילים עכשיו!

 

אז מה עושים? מתחילים לעבוד. מתי? עכשיו. קבעו זמן ביום שאתם מתבוננים ומדברים עם עצמכם או עם חבר וכתבו. תכנן לעצמכם שבזמן שאתם נוסע לעבודה או בעבודה, אם זה אפשרי בסוג העבודה שלכם, תוכלו ללמוד כמה משפטים או לשמוע קצת חיזוקים בנושא. חפשו את הסגנון שמתאים לכם ומעורר אתכם. העיקר, שתקבעו לכם זמן לעבודת התפילה שהיא הכלי העיקרי לזכות לכל דבר בחיים.

 

בדרך זו תכינו את עצמכם ותגבירו את השמחה בחיים בכלל, ולפורים הבא עלינו לטובה בפרט. אבל העיקר הוא, שבדרך זו תזכו לשמחת פורים שתהא לכם בכל השנה כולה. אל תשכחו שאתם ילדים וילדות של מלך ומגיע לכם לחיות חיים מלאי שמחה. הקב"ה רוצה שתשמחו והוא שמח בשמחה שלכם.

 

השמחה שלכם היא עבודה רוחנית גדולה מאוד בפני עצמה, והמרוויחים העיקריים הם אתם ובני המשפחה שלכם. פורים שמח ושנה של שמחה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה