אמן, יהא שמיה רבא

השנה, יום תשעה באב הוא גם יום השנה ה-100 של מלחמת העולם הראשונה. נראה כי ההיסטוריה חוזרת על עצמה. מה היה שם, ומה כוחן של המילים "אמן, יהא שמיה רבא"?

3 דק' קריאה

הווארד מורטון

פורסם בתאריך 05.04.21

השנה, יום תשעה באב הוא גם יום
השנה ה-100 של מלחמת העולם
הראשונה. נראה כי ההיסטוריה חוזרת
על עצמה. מה היה שם, ומה כוחן
של המילים "אמן, יהא שמיה רבא"?
 
 
השנה, יום תשעה באב מקבל משמעות נוספת – זהו יום השנה ה-100 של מלחמת העולם הראשונה.
 
העובדה שמלחמת העולם הראשונה פרצה באופן רשמי כשגרמניה הכריזה מלחמה על רוסיה ב-1 באוגוסט 1914 לא כל כך ידועה. אבל באותה שנה, היה זה היום בו חל תשעה באב בלוח השנה היהודי, היום בו חרבו שני בתי המקדש בירושלים, ויום זה הוא גם ציון לפרעות ופוגרומים קשים נגד היהודים, כולל גירוש ספרד.
 
בנוסף לטרגדיה של תשעה באב עליה אנו מתאבלים כבר למעלה מאלפיים שנה, נוספה טרגדיה נוספת באותה שנה, כשמלחמת העולם הראשונה פוגעת ביהודים בצורה קשה.
 
שני שליש מהיהודים מצאו את עצמם באזור מלחמה, למעלה ממיליון הפכו לפליטים וקרוב לרבע מיליון נהרגו בקרבות. חצרות של שושלות חסידיות נהרסו ויותר מ-400 פוגרומים קרו ברוסיה, אוקראינה, פולין והונגריה מיד כשהחלה המלחמה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
לבנות את הבית
נפוליאון ותשעה באב
מה, אין בית מקדש?
 
לקראת סוף המלחמה, ארבע אימפריות חזקות – טורקיה העותומאנית, רוסיה הצארית, אוסטרו-הונגריה וגרמניה – סללו את הדרך לעליית הקומוניסטים ברוסיה ולנאצים בגרמניה. אירופה והמזרח התיכון עברו שינויים קיצוניים – שינויי גבולות והיווסדותן של מדינות חדשות, ובזה למעשה השאירו את היהודים חסרי מקום, מרוששים ונתונים למתקפות אכזריות של בני המדינות בהן שכנו.
 
כשהמלחמה פרצה לפני מאה שנים, היהודים באירופה סבלו מחוסר ודאות ומטרור לכל דבר. למה זה קרה להם? מה היה המסר משמים? מה היהודים באירופה יכלו לעשות מבחינה רוחנית כדי לבטל את הדינים הקשים מעליהם?
 
על השאלות שהפכו לדיון ציבורי גלוי, ענה רבי ישראל מאיר הכהן הידוע בכינוי "החפץ חיים".
 
באותה שנה, 1914, "החפץ חיים" החל להסב את תשומת ליבם של כל היהודים באשר הם לדברים הבאים:
 
"המלחמה שפרצה אכן מפחידה, משפיעה על כל יהודי ברוחניות ובגשמיות. אין שום ספק שהכל מהשם וכדי לעורר אותנו לחזור אליו בתשובה שלמה. לכן כולנו חייבים להתחנן, להפציר ולבקש ממנו ולהתפלל שהוא יעזור לנו…"
 
בהמשך, "החפץ חיים" ממשיך לתאר דרך מלאת עוצמה וחזקה ליהודים כדי להציל את עצמם:
 
"זה תפקידו של כל אחד מאיתנו להגיע לבית הכנסת כל יום עם ילדיו ולענות בקול גדול ומכל הלב: 'אמן, יהא שמיה רבא' (מתוך הקדיש) כמו שאומר המדרש, שבדרך הזו הדינים הקשים ביותר נמתקים ומתבטלים בכל יום".
 
הפסוק 'אמן, יהא שמיה רבא' (ששמו הגדול של הבורא יתברך שמו יתפרסם ויוכר בכל מקום בעולם) הוא התשובה שאנחנו אומרים בתפילה, או להבדיל, בזמן אבל על קרוב שנפטר. וכשאנחנו אומרים 'אמן, יהא שמיה רבא' בקול רם, באחדות ובכוונה בבית הכנסת, אנחנו מקדשים את שם השם ברבים.
 
אנחנו גם מצהירים ברבים על האמונה שלנו בבורא, שהוא יגאל אותנו במהרה וכל העולם ידע ויכיר אותו.
 
אולי הכרזה ציבורית זו, של האמונה וקידוש שמו של הבורא יתברך ברבים, היא הדרך בה מסכם "החפץ חיים" את דבריו לעם ישראל באותם ימים:
 
"אי אפשר לתאר את גודל ומספר הישועות שאפשר למשוך לעם היהודי אם נענה 'אמן, יהא שמיה רבא' באחדות ובכוונה כל יום. בדרך זו אלפי אנשים ינצלו מהמוות הנוראי (של מלחמת העולם הראשונה)". (מתוך "מכתבי החפץ חיים").
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
אנטישמים  במילים שלהם
זה 'קול' לשנוא יהודים
מים  עכורים
 
מאה שנה קדימה.
 
בדרכים רבות, הזמן שלנו משקף את מלחמת העולם הראשונה ואת התקופה שבין שתי מלחמות העולם האיומות שהיו. המצב באירופה ובמזרח התיכון היום נראה כמעט זהה לזה שהיה באותם ימים. מדינות רבות באירופה עדיין רותחות וגועשות עם התרוממות הימין הקיצוני שוב על פני השטח, וכך הוא הדבר עם האלימות הגואה כמעט בכל מקום על הגלובוס. מדינות ערב מלאות בארגוני טרור צמאי דם שרוצחים ותוקפים ומשתלטים על מקומות ומשטרים לא מעטים באזור.
 
ואותה אנטישמיות בימים של לפני המלחמות, ובעיקר זו שהייתה לפני מלחמת העולם השנייה, הרימה את ראשה גבוה מאוד: בעולם כולו, בפרלמנטים האירופאים וברחובות. בתי קברות של יהודים שוב מתחללים, בתי כנסת מותקפים, חרם מכל מיני ארגונים ומרכזים אקדמיים מוכרז על ישראל, יש פגיעות ביהודים ברחבי העולם, ניסיונות רצח ואפילו כאלה שמצליחים, פיגועי טרור, קריאה לביטול מצוות יקרות לעם ישראל – השחיטה והמילה, "פרוטוקול זקני ציון" הידוע לשמצה שחובר ברוסיה, כמו ה"מיין קאמפף" של היטלר ימ"ש, הופך שוב לרב מכר מבוקש בקרב שונאי ישראל.
 
אלא שההבדל בין אז להיום הוא, שאנחנו יודעים לאן הסימפטומים האיומים האלה מובילים. ואין זה מפחית מהעובדה המאוד ברורה: הסכנה היום סביבנו היא אמיתית ומוחשית!
 
המרשם ש"החפץ חיים" נתן לפני מאה שנה ליהודים כדי להגן ולשמור עליהם תקף גם לימינו אנו. ההוראה שלו ללכת לבית הכנסת כל יום ולומר בקול גדול 'אמן, יהא שמיה רבא' כי דינים רבים נמתקים ואפשר להציל אלפי אנשים – כל כך אמיתית, נכונה ורלוונטית גם לימינו.
 
היום, כשהמתח באוויר עולה על גדותיו – רוסיה וארצות הברית, אוקראינה ורוסיה, צפון קוריאה, אירן, סין ועוד מדינות והמון ארגוני טרור איומים ונוראים שמתהלכים במדינות שכף רגלם דורכת בה ועושים בהן כבשלהם, כשהאפשרות שעומדת לפרוץ עוד מלחמת עולם נראית אמיתית יותר מתמיד – בנוסף למלחמה שאנו חווים היום עם ארגון הטרור חמאס בעזה והאנטישמיות שפורצת מכל מקום – אנחנו צריכים לקחת את הדברים של "החפץ חיים" ברצינות וליישם את העצה הנפלאה הזו.
 
אנחנו צריכים לפתוח שערי שמים ולעזור ולעשות כל שביכולתנו לבטל את הדינים האלה מעלינו, לצעוק בקול גדול ומהמקום הכי עמוק אמן, יהא שמיה רבא! 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה