ג’אנק היום, משלמים מחר

הדבר הכי נוח שאפשר לעשות הוא להניח שאם אין נזק ישיר למעשה כלשהו, אז זה בסדר. אם אתה לא מרגיש את זה, אל תפחד מזה.

3 דק' קריאה

דב בער הלוי

פורסם בתאריך 05.04.21

'חבילת הבוקר' שלי כוללת קפה עם חלב, מעט קינמון ופחות מכפית דבש.
 
למה אני לא משתמש בסוכר או בתחליפים הממתיקים בספל "ג'ו אוהב את כל האנושות" (זה מה שכתוב עליו)?
 
בגלל שחבר קרוב ויקר אובחן לא מזמן כחולה סכרת. והוא רק בן 34. הרגלי האכילה שלו אף פעם לא היו שונים מאלה שלי, ועכשיו הוא מתמודד עם מצב שמאלץ אותו לעשות כל מיני דיאטות ולהשתמש בכדורים כל שארית חייו. המצב הוא בלתי הפיך. עליו להתמודד עם מחלה לאורך כל קיומו עלי אדמות.
 
האמת, זה הפחיד אותי. כל כך הפחיד אותי עד שהתחלתי לחשוב מחשבות לטווח הארוך על הפעולות העכשוויות שלי.
 
לכל אחד מאיתנו יש חבילת ההתמודדויות והאתגרים איתם הוא מתמודד כל רגע בחייו. קשה מאוד לצרף את המשימות היומיומיות שכבר על הפרק, ובו זמנית להדוף אתגרים שאולי לא ניפגש איתם אלא רק בעתיד הרחוק. הדבר הכי נוח שאפשר לעשות הוא להניח שאם אין נזק ישיר למעשה כלשהו, אז זה בסדר. אם אתה לא מרגיש את זה, אל תפחד מזה.
 
לעיתים רחוקות אנו עושים שינויים בחיים, וזה רק בגלל שמצב מסוים מכריח אותנו לעשות כך. רבים וטובים מאיתנו אוכלים ג'אנק ומתוקים כמה שאנו רוצים, עד שמשהו מכריח אותנו להשתנות. ברי המזל שבינינו 'זוכים' בגב כואב בגלל עודף משקל. אנו סובלים מלחץ דם ואזהרות תמידיות מהרופאים. עדיין יש לנו את הסיכוי לתקן דברים. אנחנו יכולים להוריד את המשקל, לשנות את צורת האכילה שלנו, להיפטר מהתרופות ללחץ דם ולחזק שוב את הגב.
 
אבל חלק מאיתנו אינם ברי מזל כאלה.
 
אנו נאלצים לעשות שינויים בגלל שאובחנו כסובלים ממחלה שאפשר לטפל בה, אבל לא להירפא ממנה. השינויים שלנו אינם נובעים מהרצון לשמור את הגרוע במקום ללא מוצא ורחוק מאיתנו. זה מקרה אחר לגמרי, זה עניין של הישרדות.
 
אנחנו לא לוקחים את זה בחשבון כשאנחנו בריאים. לא שיניתי את 'חבילת הבוקר' שלי בגלל שרציתי. עשיתי את זה בגלל שאני באמת מפחד ממה שיקרה לי וממה שיהיה איתי.
 
לכל עניין גשמי ישנה הקבלה רוחנית. כך מלמדים אותנו.
 
ומה זה אומר?
 
על כל העבירות והחטאים שאנו עושים עלינו לשלם בדרך זו או אחרת. מצוות לא מחסירות עבירות. אם נקיים, בעזרת השם, מיליון מצוות בשנה הזו, ובמקביל, חמישים עבירות, השם לא מפחית חמישים מתוך מיליון. העונש על העבירות הוא סופי. אבל השכר על המצוות הוא אינסופי. למה? כי השם אוהב אותנו. הוא לא רוצה שנבזבז שום דבר מהטוב שעשינו עלי אדמות. למה שנשלם חשבון של 50 שקלים עם 1000 שקלים?
 
לכן הוא "מנקה" אותנו מכל חטאינו בסכום מוגבל של זמן, כך שנוכל ליהנות מהרווח המלא של המצוות לנצח.
 
התפקיד שלנו כאן בעולם הזה הוא להתנקות מהחטאים האלה לפני שיגישו לנו את החשבון. אנחנו יכולים לעשות את זה כאן, כל עוד אנו חיים. אנו יכולים להתחרט, לחזור בתשובה, על החטאים ולמחוק את הכתמים מנשמותינו.
 
הימנעות ממצבים קשים בעתיד לא נעשית אלא אם כן אנו פועלים כאן ועכשיו. אנחנו יכולים לפקח במהירות על מה שאנו מחליטים לראות, על האנשים איתם אנו מחליטים לדבר, ועל מה שאנו רוצים לשמוע בכל יום. ההחלטות שלנו היום יקבעו איך ערימת העבודה תיראה על שולחן העבודה הרוחני שלנו, בתנאי שאנחנו באמת רוצים להתנקות ולנקות את חיינו, עשרים, שלושים או אפילו ארבעים שנה לעבר העתיד.
 
על פי הרמב"ם, אדם שעשה תשובה והתחרט על מעשיו, למעשה, כבר חווה את התענוג הגשמי של החטא. השם ברא את העולם עם ההזדמנות שניתנת לכולנו לעשות מאמצים רבים להימנע מן החטא ולעבוד אותו. חלק מההזדמנות הזו הוא שהדבר האסור חייב להרגיש טוב אמיתי, במיוחד כשזה מגיע לאתגר, בהא הידיעה – מבחן השמירה על הקדושה האישית.
 
על פי השולחן ערוך, החטא הגרוע ביותר הוא הוצאת זרע לבטלה. מכאן אנו יכולים להסיק שהפיתוי הגדול ביותר שקיים בעולם הזה הוא הפיתוי לתאוות.
 
ככל שאנו שומרים את העיניים, כך יש לנו יותר נשק במחסן התחמושת להתגבר על היצר הרע. אנחנו לא מרגישים את ההשלכות האמיתיות של המצב הזה עד שאנחנו מתחילים לעשות תשובה. בסופו של דבר, נקבל על עצמנו את האתגר של לדחות את הדחפים והיצרים לראות לדבר או אפילו לחשוב על משהו שאינו הגון או צנוע. אבל ללא קדושה אישית יהיה עלינו להתגבר על יותר מכשולים ואתגרים לא קלים בכלל.
 
חלק מאיתנו באמת ברי מזל. הם מתחתנים צעירים, שומרים את מצוות הקדושה האישית מנקודה זו ולא צריכים להיאבק הרבה בזירת הקרב. כן, בדיוק כמו הבחור עם לחץ הדם שכל מה שעליו לעשות הוא רק להוריד מהמשקל. תהליך התשובה קשה, אבל לא קשה מאוד כמו שהרבה אנשים חושבים.
 
לחלק מאיתנו יש מסע קשה לפניהם. מחקרים גילו שגלי המוח של מכורים לסמים הם בדיוק כמו של האנשים המכורים לפורנו באינטרנט. אם נמתין זמן רב, הדרך הלאה לא תהיה שונה מזה שתלוי מבחינה פיזית בסמים או באלכוהול. זהו מצב שניאלץ להתמודד איתו בשיניים ובציפורניים במשך זמן רב, בדומה לחבר שלי שנאבק במחלה שלו. וזה לא בלתי אפשרי.
 
העולם גאה לארח מיליוני אלכוהוליסטים וצורכי סמים לשעבר, שעכשיו חיים חיים יעילים, פעילים ובריאים.
 
בכל בוקר שאנו קמים זו מתנה אישית מהשם. הוא נותן לנו הזדמנות נוספת לתקן דברים שאנחנו כן יכולים, ועדיין, זה בדרך נוחה. נחשב למשוגעים אם נוותר על הזדמנות יקרה כזו, אם ניתן לה לחמוק לנו בין האצבעות.
 
תשובה משמעה לדאוג לנשמה שלנו כמו שצריך ולשמור על הבריאות הטובה שלה. למה מגיע לה פחות ממה שאנו מעניקים לגוף? למה להמשיך לאכול ג'אנק (גם רוחני, ואולי בעיקר) ולשלם על זה מאוחר יותר? תחשבו על זה.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. חגית הרשטיק אש

כ"ז תשרי התשע"ב

10/25/2011

הזדמנות = זמן תודה לכל אחד מאיתנו הזדמנות לשנות לתקן להתקדם לעשות אחרת. בעברית המילה הזדמנות טומנת בתוכה את המילים זמן תודה אשר בדיוק מגלמות את תוכן הדברים שאמרת בנושא התיקון והשינוי יש אפשרות וקיבלנו זמן תודה לחשוב ולתקן. בהצלחה לכולם.

2. Anonymous

כ"ז תשרי התשע"ב

10/25/2011

לכל אחד מאיתנו הזדמנות לשנות לתקן להתקדם לעשות אחרת. בעברית המילה הזדמנות טומנת בתוכה את המילים זמן תודה אשר בדיוק מגלמות את תוכן הדברים שאמרת בנושא התיקון והשינוי יש אפשרות וקיבלנו זמן תודה לחשוב ולתקן. בהצלחה לכולם.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה