דרכים להתמודד עם הדחקה

דרכי התמודדות תומכות ומוצלחות מול הדחקה ושחיקה עם התמציות להתמודדויות מהחיים – לפני ראיון עבודה, מבחן נהיגה ועוד, מאת ד"ר גילה גבריאלוב.

3 דק' קריאה

ד"ר גילה גבריאלוב

פורסם בתאריך 14.03.21

אם אתם מסוג האנשים שדברים נשמרים אצלכם בפנים, אם אתם מאלה שחווים דחק (הדחקה) או שחיקה בתחומי חיים שונים, ברעננות ובשמחת החיים שלכם – יש לי משהו מעניין לגלות לכם במאמר הזה.

 

ראשית, כדאי לדעת מעט על מעלליהן של ההדחקה והשחיקה.

 

שחיקה – מתארת הוויה של הידלדלות משאבים כרונית כתוצאה מדחק מתמשך (אך אינה זהה לחוויה של דחף עודף) המביא למצב של תשישות נפשית, רגשית ו/או פיזית.

 

דחק (הדחקה) – הוא תוצר של חציית סף מסוים, של יותר מדי גירויים או של יותר מדי דרישות, התנהגותיות או פסיכולוגיות.

 

אנשים לחוצים הנמצאים במצב של דחק עדיין מאמינים בעצמם וביכולתם, ובהינתן משאבים נוספים תהיה להם הקלה במצבם, ובפרט אם תינתן להם שליטה במצבם הם ירגישו טוב יותר.

 

לכן בסיטואציה מסוג זה אני מציעה להשתמש בתמציות הבאות: תמצית ביטחון ואהבה עצמית וחיובית, תמצית חיזוקית, תמצית להגנה מרגישות יתר, תמצית לבגרות נפשית.

 

כן, זה בהחלט ממגר סטרס ותומך בניצחון הדחק!

 

שחיקה – לעומת זאת, מבוססת על תחושה של ריקנות, חוסר באנרגיה, בכוחות ובמוטיבציה. היא משולבת לרוב עם תחושת דיכאון הגורר איבוד הביטחון העצמי ומעט משאבים שנותרו זמינים.

 

לכן, זיהוי והבנה טובה יותר של הגורמים שבכוחם לגרום 'לזרז' או 'לעודד' את הדחק – ולנטרל אותם, על מנת להביא את המצב להפוך לשחיקה ולמצוא פתרונות, כיצד למנוע מתהליך זה להתרחש, הם קריטיים לאדם, למטופל, לאיש משפחה ולעובד בשוק העבודה.

 

 

חשוב לדעת: דחק ויותר מכל השחיקה – פוגעים בבריאות!

 

רבות המחלות המוכרות הקשורות בלחץ, זאת משום שמערכת החיסון בעצמה היא הראשונה שפעילותה נפגעת מחשיפה לדחק. דוגמה מעניינת, פשוטה ונחרצת היא – עליה במקרי שפעת אצל סטודנטים בתקופת מבחנים.

 

אם אתם רוצים לעבור את תקופת המבחנים בשלום, בריאים וללא לחץ, הנה התמציות שאני ממליצה עליהן: תמצית חיסונית אנטי דלקתית, תמצית לאישה ו/או לגבר, כתוספת – תמצית לרוגע שלום ושלווה, תמצית לשמחה, הקלה ופיתוח אופטיות, תמצית חיזוקית.

 

הבנת תהליכים אלו תאפשר להסביר ולהבין תופעות חשובות ורלוונטיות לחיינו שעשויות להיראות מפתיעות. למשל, נמצא שקבוצת הסיכון למחלות קשורות דחק אינה מורכבת לרוב ממנהלים בכירים וראשי ארגונים, אלא דווקא עובדים מדרגות נמוכות יותר. ככל שגדל מספר האנשים שאומרים לאדם מה לעשות כך גדל הסיכוי שהוא, חלילה, יקבל התקף לב (דברי חוקר מאוניברסיטת קופנהגן, אחרי מחקר). או, ככל שאדם מושפע מהבוס, מבן או בת הזוג, כל אדם שהוא סר למשמעתו כך, מטבע הדברים, זה ישפיע עליו יותר לטובה או חלילה לרעה ולדחק.

 

דרכי התמודדות תומכות ומוצלחות:

 

ישנן כמה דרכים להתמודד עם דחק – התמודדות 'מכוונת רגשית' – הקלה על הרגשות השליליים המתלווים לדחק.

 

כמובן, שאני מדברת על שימוש בתמציות שעושות ניסים ונפלאות עם אנשים. במקרה זה אמליץ על: תמצית מדאגת יתר לחשיבה חיובית, תמצית לשמחה הקלה ופיתוח אופטימיות.

 

למניעת סטרס בזמנים נקודתיים כמו –

 

לפני ראיון עבודה – תמצית לרוגע שלום ושלווה, תמצית ביטחון ואהבה עצמית חיובית, תמצית פוקוס

 

לפני בחינת נהיגה – תמצית לרוגע שלום ושלווה, תמצית ריכוז וזיכרון

 

לביטול תופעות פיזיולוגיות הקשורות בדחק –

תמצית כוח מרץ ואנרגיה, תמצית חיזוקית, תמצית שיפור נשימתי

 

במצבי דחק מתמשכים –

תמצית אומץ לב, נחישות וביטחון, תמצית רוגע שלום ושלווה

 

לכל אחד מאיתנו סגנון התמודדות שונה עם לחץ, ובכל זאת, קיים מודל המחלק את ההתמודדות לשלושה שלבים מרכזיים:

 

שלב ראשון: תגובת הזעקה – כל המשאבים הרגשיים והפיזיים מגויסים להתמודדות עם האיום. בריחה או מאבק עם האתגר, בהתאם לאפשרות הנתפסת כיעילה או אפשרית. ואם וכאשר השלב הזה מודע וברור, שווה לנסות להתאזן בעזרת תמציות: רוגע שלום ושלווה, אומץ לב נחישות וביטחון, מדאגת יתר לחשיבה חיובית.

 

שלב שני: התמודדות – עדיין כל המשאבים מגויסים להתמודדות כדי להפסיק או להימנע מהאיום. באיום פיזי – צריכה להיות התמודדות פרקטית ברורה. כאן אמליץ על תמצית לשיפור נשימתי ו/או תמצית לקיבה רגישה ועצבנית ו/או חיזוקית.

 

באיום פסיכולוגי או רגשי המנגנונים הנפשיים מורכבים יותר. לעיתים המצב מלווה בעיוותים קוגניטיביים, לכן כאן אמליץ על תמצית להתגבר על טראומה + תמצית ביטחון ואהבה עצמית וחיובית.

 

 

שלב שלישי: התשה – כאשר האיום נמשך לאורך זמן, ומאופיין בשחיקת משאבי ההתמודדות, תסמינים פסיכולוגיים כהפרעות לבביות, פגיעה במערכת חיסונית, עלייה בלחץ הדם, מתח מוגבר ועוד, מבחינה פסיכולוגית עשוי הלחץ להביא לדיכאון, חרדה, קשיים תפקודיים, עיוותים תפיסתיים, ייאוש, חוסר אונים, פניה לטכניקות התמודדות בלתי יעילות כמו שימוש בחומרים פסיכו אקטיביים.

 

בשנות ה-80 היה פרץ של התעניינות במתח נפשי כמרכיב של מחלות גוף-נפש. כיום, נראה שכמעט כולם מתלוננים על החיים במאה ה-21 כלחוצים יותר ויותר… למרבה הצער, המתח הנפשי זוכה ליחס של נושא הקשור לאיכות החיים העמוסים יותר מתמיד. לעיתים קרובות הסובלים אינם מודעים לאופיו או לעוצמתו של המתח שגרם למחלתם.

 

החולים במתח נפשי-דחק-חרדה סובלים לעיתים קרובות, שלא לצורך, במשך שנים ממה שנקרא "הפרעה תפקודית", 'מחלה פסיכוסומאטית' – נפשית/גופנית. 'הפרעה סימטופורמית – המתחזה למחלת גוף אולם היא הפרעה פסיכולוגית. תפקידו של המתח הנפשי אינו מוצג או מיוצג. והגרוע מכל, חולים במתח נפשי יכולים לשמוע את הביטוי 'זה הכל בראש שלך' – כאילו התסמינים שלהם הם פרי דמיון. זה קורה למשל במצבים של: תסמונת המעי הרגיז, דאבת השרירים, כאבים בחזה ללא סיבה מוגדרת לכאורה, כאב כרוני של האגן.

 

לא מזניחים, חייבים לטפל במתח נפשי!

 

 

*  **

ד"ר גילה גבריאלוב, ד"ר למדעי ההתנהגות PhD/ND וד"ר לגמולוגיה – ריפוי באבני החושן. לפגישה, ייעוץ והכוונה ניתן לפנות אל ד"ר גבריאלוב במייל: info@doctorgavrielov.co.il או בטלפון/פקס: 03-5320266

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה