הזמיר של ברסלב – ראיון עם יוסף קרדונר

"הייתי בין המצטיינים בקבוצת הנערים של הפועל פתח תקווה, עיר מולדתי. כולם חשבו שאגיע לבוגרים בליגה הלאומית, אבל לקב"ה היו תכניות אחרות בשבילי".

4 דק' קריאה

טל רותם

פורסם בתאריך 06.04.21

"הייתי בין המצטיינים בקבוצת הנערים
של הפועל פתח תקווה, עיר מולדתי. כולם
חשבו שאגיע לבוגרים בליגה הלאומית,
אבל לקב"ה היו תכניות אחרות בשבילי".
 
 
ארץ ישראל מבורכת ביופייה מכל המינים – דומם, צומח, חי ומדבר. מצויים בה סוגים רבים של ציפורים היודעות לשיר, אך מין אחד מאוד מצטיין בשירתו המתוקה, הצלולה והנעימה לאוזן ולנשמה: זהו הזמיר של עמק הירדן. הציפור הזאת אף ביישנית וצנועה מאוד. יוסף קרדונר דומה לה להפליא. לא לחינם קוראים לו "הזמיר של ברסלב".
 
השם יוסף קרדונר הפך לצמד מילים הנשמעות בהרבה בתים משני עברי האוקיאנוס. למרות זאת, יוסף מנהל את חייו בתמימות ופשיטות המאפיינים חסיד ברסלב המבקש את השם יתברך. הוא מסתייג מזרקורים ופרסומת, ואומר בביטחון מלא שהשם יתברך ישלח פרנסה מבלי שיצטרך להבליט את עצמו. אכן, משום שהוא בורח מן הכבוד, הכבוד רודף את יוסף קרדונר בכל מקום. כולם אוהבים אותו בכל החוגים. קשה למצוא אדם כל כך עניו שמקטין את עצמו בין כוכבי הזמר בארץ ובחו"ל. מחשבותיו בקדושה. הוא איש משפחה מובהק, וכפי שמעידה אשתו ורד החייכנית, שהוא בעל לתפארת ואבא מדהים המקדיש המון זמן לגידולם וחינוכם של ששת ילדיו, שהקטנה בת חצי שנה והגדול בן עשר.
 
בהופעות, יוסף לא מנסה להציג או להלהיב את הקהל. הוא שר על מנת להידבק בהשם יתברך. ניגוניו נוטפי הדבש שנבלעים באברי הנפש הם המלהיבים את המאזינים המוקסמים, שלעיתים בוכים או צוחקים, וזורמים עם הניגונים המקוריים של "הזמיר של ברסלב".
 
ברסלב ישראל: יוסף, נולדת להיות זמר, לא?
 
יוסף קרדונר: תתפלא לשמוע שחשבתי דווקא להיות כדורגלן. הייתי בין המצטיינים בקבוצת הנערים של הפועל פתח תקוה, עיר מולדתי. כולם חשבו שאגיע לבוגרים בליגה הלאומית, אבל לקדוש-ברוך-הוא היו תכניות אחרות בשבילי. במשחק הראשון שלי בשבת, נקעתי את הקרסול כבר בדקה הראשונה, ובו במקום הסתיימה הקריירה שלי ככדורגלן.
 
ברסלב ישראל: ואז מה קרה?
 
יוסף קרדונר: אהבתי לנגן, אז הפניתי את הכוחות לגיטרה, ללימוד מוסיקה, ולשירה. כשהתגייסתי ב-1987, התקבלתי ללהקת פיקוד הצפון, הלהקה הכי יוקרתית של צה"ל. כמעט כולם מהמחזור שלי הפכו לזמרים מפורסמים. המפקד שלי היה יצחק אזולאי, שאף הוא חזר בתשובה.
 
ברסלב ישראל: זהו אותו יצחק אזולאי שמלחין את המוסיקה בדיסקים של הרב ארוש עם "פרחי שלום בניך"?
 
יוסף קרדונר: כן.
 
ברסלב ישראל: ומה עשית אחרי הצבא?
 
יוסף קרדונר: הקמתי להקת רוק וגם ניגנתי כגיטריסט וזמר רקע בלהקתו של עוזי חיטמן ז"ל.
 
ברסלב ישראל: זה נכון שחזרת בתשובה זמן מועט לאחר השחרור מהצבא? איך זה הסתדר עם מוסיקת רוק?
 
יוסף קרדונר: עשינו חזרות בביתו של עוזי. אביו היה ממשפחת חב"דניקים מושרשת באירופה. למרות שהוא איבד את מראהו החסידי כשהגיע ארצה, אבל הוא נשאר איש מאמין. בהפסקות, כשהיינו שותים קפה, אבא של עוזי היה מדבר איתי על תכלית החיים, על הבורא, ועל הצורך לחיות כמו יהודים אמתיים. דבריו חדרו לליבי. כעבור כמה חודשים, התחלתי לקרוא על יהדות, והנושא מאוד סחף אותי.
 
ברסלב ישראל: מה קראת לראשונה?
 
יוסף קרדונר: השתפכות הנפש. עצם הרעיון שאני יכול לדבר עם השם מתי שאני רוצה הקסים אותי. רציתי לדעת עוד. התחלתי ללמוד בישיבת ברסלב לבעלי תשובה במגדיאל. הרב יזהר מחפוד לקח אותי לרב וידנפלד בירושלים, שעם הזמן היה לרבי ומורי.
 
ברסלב ישראל: מה קרה למוסיקה שלך בצעדיך הראשונים כבעל תשובה?
 
יוסף קרדונר: פעם הייתי בחזרה עם הלהקה שלי והחבר’ה רצו לנגן רוק כבד. זרמתי איתם, אך ליבי היה רחוק. הניגון היה שקר, ביטוי של תאוות והתפרקות. כבר לא הייתי במדור התחתית ההוא. תוך כדי ניגון התחלתי לבכות. הדמעות זולגות על לחיי ואני לא יודע מה אני עושה שם. כולם כעסו עלי והתחילו לצעוק עלי. "מה קרה לך? נפלת על הראש?". אמרתי להם שלא אוכל לנגן עוד. רציתי להיות במקום אחר, מקום רגוע וטהור, העיקר לא להיות עם הרעש הזה שכבר פוצץ לי את הגולגולת…
 
ברסלב ישראל: אז שמת את הגיטרה בארון?
 
יוסף קרדונר: כן. היא צברה אבק במשך חצי שנה כמעט. צללתי אל ים התורה והתפילה והיה לי מאוד נעים. אמא שלי ראתה כמה שטוב לי, וגם היא חזרה בתשובה. הרביתי להתבודד – זו הייתה חדוות חיי. פעם אחת, הלכת להתבודד בפרדס לא רחוק מבני ברק, באזור פרדס כץ, ובאמצע ההתבודדות, ניגון חלומי החל להתנגן במוחי. כל כך התלהבתי ממנו שרצתי הביתה, הוצאתי את הגיטרה מן הארון, והתחלתי לנגן. גם רשמתי את התווים על הנייר שלא אשכח אותם. אז, טסתי לירושלים וסיפרתי לרב וידנפלד את כל מה שקרה. לא רק שהרב הסכים שאתחיל לנגן מחדש, הוא אף ציווה עלי ובירך אותי בהצלחה. ברצף יצאו ארבעה שירים והדיסק הראשון שלי, ציוני דרך.
 
ברסלב ישראל: איזה ניגון זה היה?
 
יוסף קרדונר: "שיר למעלות".

 

ברסלב ישראל: ומהשיר ההוא, הכל היסטוריה…
 
יוסף קרדונר: אין ספק ש"שיר למעלות" העלה אותי לתודעה של הציבור גם בארץ וגם בחו"ל, אך דבר עוד יותר יפה קרה עם השיר הזה.
 
ברסלב ישראל: מה בדיוק?
 
יוסף קרדונר: יום אחד הרב יעקב מאיר שכטר קרא לי. סתם כך, אי אפשר להיכנס אליו בכלל. הוא ביקש ממני לשיר לו את שיר למעלות. שרתי וניגנתי בגיטרה בחדר שלו, והוא סגר עיניים כשראשו נע מצד לצד. ראיתי שהוא ממש מתענג ומתעלה על גבי הניגון, כמו אחד שגולש על גל. הלוואי והייתי יודע איפה הניגון הזה לקח אותו.
 
ברסלב ישראל: האם אתה עדיין קשור לרב וידנפלד?
 
יוסף קרדונר: לא כל כך, כי אני נוסע לאומן כל ראש השנה כציווי של רבינו זצ"ל, והרב וידנפלד אוחז שצריך להישאר בארץ. אני מציית לדעה של רוב רבני ברסלב האומרת שצריך להיות באומן בראש השנה.

    

ברסלב ישראל: מי הם הרבנים בברסלב המשפיעים עליך היום?
 
יוסף קרדונר: יש לי נטייה מאוד חזקה אל הדרך של הרב שלום ארוש שליט"א. קראתי את כל ספריו, והם הותירו בי רושם כביר. ומאז שהתחלתי להופיע עם הרב לייזר ברוידא, מאוד התקשרתי אליו גם.

       

ברסלב ישראל: מה הביא לשילוב הזה של הזמיר והלייזר?
 
יוסף קרדונר: שנינו רואים את כל מה שאנחנו עושים כשליחות של רבינו זצ"ל – אני בתחום המוסיקה והרב לייזר בתחום הפצת האמונה, בעיקר בין אוכלוסיית דוברי האנגלית בארץ ובחו"ל. בחודשים האחרונים, הופענו יחד גם בפני ישראלים וגם בפני אמריקאים וקנדים. הרב לייזר מדבר ואני שר לסירוגין, ובכל מקום קיבלו אותנו בחמימות. יש לנו עוד הרבה תוכניות ביחד, בעזרת השם.
 
ברסלב ישראל: בין יתר תוכניותיך, נוכל לצפות לדיסק חדש בקרוב?
 
יוסף קרדונר: כן, בסיעתא דשמיא, בקרוב.
 
ברסלב ישראל: רבי יוסף, ברסלב ישראל מודים ומאחלים לך הצלחה בכל אשר תעשה ובכל אשר תפנה.
 
יוסף קרדונר: תודה רבה לכם, ודרישת שלום לכל גולשי האתר.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אברהם

ח' טבת התשע"ב

1/03/2012

2. אברהם

ח' טבת התשע"ב

1/03/2012

מישו יודע איך אני יכול להשיג מיוסף את האקורדים שלו ?

3. חוזר

ה' תשרי התשע"א

9/13/2010

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה