המתנה הגדולה!

במשך כל השנה הגוף שלנו נדחף בדרך, אבל ביום הכיפורים הנשמות שלנו חופשיות להמריא לשחקים. ואין מתנה יותר גדולה מלהיות חופשיים במלוא מובן המילה!

2 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

"לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים" אומרת הגמרא.

 

טוב, למה ט"ו באב הוא יום טוב לישראל, אפשר להבין. הרי קרו בו דברים נפלאים. זו הסיבה שהוא גם מכונה בשם "יום האהבה" – יום שכולו ביטוי לאהבה העצומה של בורא עולם לילדיו האהובים, עם ישראל.

 

אבל יום הכיפורים?!?

 

הקונוטציה שעולה בראש של הרבה מאוד אנשים, כשמזכירים להם את צמד המילים "יום הכיפורים" היא – שאסור לאכול, אסור לשתות, מתפללים כל היום והראש באיזשהו שלב מתחיל לכאוב…

 

אבל, אם נסתכל על היום הזה עם אמונה, אפילו קצת אמונה, פלוס מודעות רוחנית – נהיה אנשים שמחים!

 

הקב"ה אומר לנו, 'ילדים יקרים, שימו ליום אחד את תאוות הגוף בצד ומקדו את כל הפוקוס שלכם בקשר העצום בין הנשמות היקרות שלכם איתי'.

 

ואת הקשר המיוחד הזה אנו משיגים בעזרת התפילה. זו הסיבה שאנו מבלים את רוב היום בבית הכנסת, בתפילה ובדבקות, ממש כמו להיות יום שלם עם המלך בארמון שלו…

 

תפילה, כמו כל דבר אחר, היא מתנה מבורא עולם. היא משקפת את הרצון הכי עמוק ופנימי שלנו, ובעיקר את הרצון לקרבה עם בורא עולם. במשך כל השנה הגוף שלנו נדחף בדרך, אבל ביום הכיפורים הנשמות שלנו חופשיות להמריא לשחקים. הרצונות האמיתיים שלנו עולים אל פני השטח.

 

מאמרים נוספים בנושא:

דף חדש

על סדר היום
יום בלי שטן
יום הכיפורים – היום של הקב"ה

היום אנחנו מתחברים!
יאללה, סולחה!
סוד הנעילה

החתימה

מתכוננים לשטיפה הגדולה
כל נדרי בסיביר
עת רצון

 

פעם אמר רבי נחמן מברסלב לתלמידיו, כשהגדיר מהו רצון: "אם תרצה – תעשה, אם לא תרצה – לא תעשה".

 

והרצון אליו התכוון רבי נחמן הוא הרצון להתפלל.

 

כשאנו מתפללים ומבקשים קדושה, רצון לכשעצמו ראוי לשבח, אלא שרצון בלי תפילה לא מספיק. כדי להפוך אותו למשהו מעשי ויומיומי, אנחנו חייבים להרבות בתפילה כדי להצליח ליישם את מה שאנו רוצים.

 

יום כיפור נותן לנו את ההזדמנות לעשות זאת.

 

כפי שיום הכיפורים הוא יום תפילה מיוחד, הוא גם יום מיוחד של קדושה. אם קדושה הייתה משהו שהיצר הרע היה רוצה שנשיג, לא היינו צריכים להתפלל בכלל כי כל דבר שהיצר הרע רוצה שאדם ישיג – היה משיג אותו רק עם רצון. וכידוע, אין מניעות בלשמוע לעצותיו של היצר הרע, כפי שאומרת הגמרא: "הבא להיטמא – פותחין לו". הדרך פתוחה, רק תיקח. היצר הרע מתענג, לא רק שמח, לעזור לאדם להשיג ולהגשים רצונות רעים ולהעסיק אותו בתאוות הגוף, תוך כדי שהוא רומס את התורה על הדרך…

 

ולעניינו, הקדוש באה עם התנגדות קשה מצד היצר הרע, אך עקשנות גדולה מצד הרוצה בה. הרצון לא מספיק – אדם צריך להתמיד ולהתעקש ולא לוותר. הרצונות הטובים שלנו לא מתממשים מיד, כי כשמשהו בא בקלות – הוא גם הולך בקלות. או, אם הדבר בא בקלות האדם עובר המון ניסיונות ומבחנים: האם הוא באמת רוצה את זה? מתכוון לזה? ועוד… תפילה כנה ומקיפה מעניקה לאדם את הכוח להתגבר על המניעות. היא גם יוצרת כלי רוחני ראוי להכיל את תוספת הכוח והעוצמה של האור האלוקי, שמגיעים מדרגה רוחנית גבוהה יותר.

 

אדם בלי תפילה הוא אדם שחסר את הכלים להשיג את הרצונות שלו. הוא משול לאדם שצריך לחצות את הים הגדול, אבל אין לו סירה. לעומת זאת, אדם עם יאכטה טובה יכול להתמודד עם האתגרים שמציב הים – סערות, גלים מאיימים ועוד. אבל דבר אחד חשוב מאוד לזכור – ככל שהסירה משוכללת וטובה יותר, כך אפשר לצלוח את הים ולהגיע לחוף מבטחים בצורה טובה יותר.

 

הקב"ה לא דורש מאף אדם את מה שהוא לא יכול לעשות. למעשה, כל אדם יכול למלא את הדרישה שלו. איך? התורה אומרת, "לא בשמים היא… ולא מעבר לים… כי קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבבך לעשותו" (דברים ל, יב).

 

בכוח התפילה, אפשר לקיים את התורה כולה ולהשיג הכל!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה