זאת לא תאונה!

האם הזוהר הצפוני, האוקיינוס, בני האדם והיקום כולו הם תאונה? תלוי איך מסתכלים על זה והאם אפשר להאשים את החתול בכל הבלגאן? ד"ר זאב בלן תוהה.

2 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 16.03.21

פסיכולוגים רבים מגלים סקרנות מיוחדת בכל הקשור לרוחניות. לאחרונה, ואולי קצת לפני, הם עסוקים מאוד במחקרים שנעשו עם אנשים שחוו תחושת התפעלות ויראה ברמות גבוהות ממשהו ש'עשה להם את זה'. חלק מהאנשים חוו את התחושה העילאית הזו כששמעו את הפילהרמונית, חלק מהשקיעה וחלק מעבודות אומנות.

 

זה לא משנה מהו הדבר שגורם לאנשים לחוות תחושת כבוד ויראה ברמה גבוהה, למשהו העילאי ש'עושה להם את זה'. מה כן? מה שקורה לאנשים כשהם חווים את זה, ומדובר בתחושות מאוד מעניינות ומסקרנות. ראשית, הם חווים פוקוס נוכחי, מעבר לתפישה שהזמן מאט, בהמשך הם מרגישים שהם רוצים להיות יותר סובלניים ממה שהם בדרך כלל, בסוף הם יעידו שיש להם הרגשה כללית טובה.

 

לא מדובר פה ברווחים רגשיים גרידא כשזה קורה, יש גם רווחים פיזיים עצומים. למשל? אנשים שמרגישים יראת כבוד על בסיס קבוע מוגנים יותר מפני מחלות לב, דלקת פרקים, דיכאון ומחלת האלצהיימר, מאשר אנשים שלא חווים הרגשה זו משום דבר.

 

ואם ניתן להפיק רווחים רבים רק מהרגשה שכזו – בין אם זו הנאה מלצפות בזריחה או בשקיעה, או לראות את 'הזנב' של כוכב שביט בשמי הלילה – אתם יכולים להעלות בדעתכם, איך אדם שמהרהר במי שיצר את הזריחה והשקיעה ואת הזנב של כוכב שביט והשמים עצמם מרגיש?

 

מאמרים נוספים בנושא:

באמצע ההצגה

הבאזז והדבורים

הכוח שהופך עולמות

בוקר לא רע, אחרי הכל

פשוט, לזרוק את השכל

במקום שהשכל נגמר

זה לא מה שרואים

תמסור את עצמך

המקום שאין בו גבולות

 

ישנו סיפור על פילוסוף שביקר רב גדול ושאל אותו אם הוא יכול להוכיח לו שיש בורא לעולם. הרב ביקש מהפילוסוף לבוא שוב למחרת והוא יוכיח לו. למחרת, הפילוסוף חזר ושוב ביקש מהרב שיוכיח לו אם הבורא קיים. הרב נתן לפילוסוף מגילה קטנה. הפילוסוף לקח את המגילה בידיו וכשקרא בה החל לבכות.

 

"למה אתה בוכה?" שאל הרב.

 

"הרב, אתה בוודאי יודע שזו פואמה יפה מאוד, נכון?" השיב הפילוסוף.

 

"אף אחד לא כתב אותה" אמר הרב.

 

"באמת, מה איתך? זו אחת הפואמת הכי יפות בעולם שקראתי. אני חייב לדעת מי כתב אותה".

 

"אף אחד" השיב הרב, "והרשה לי להסביר…"

 

"החתול שלי הלך על המדף הזה שם ובטעות הפיל את בקבוק הדיו על הקלף של המגילה. הדיו איכשהו התערבב והתפזר ונהיה האותיות, המילים והמשפטים שקראת. כל זה, כפי שאתה מבין, הוא רק תאונה. אף אחד לא כתב את זה".

 

"רבי יקר, האם אתה מזלזל באינטליגנציה שלי?" שאל הפילוסוף עם מבט רציני על פניו. "הפואמה הזו עשתה לי משהו עמוק ואדיר בתוכי, לא יכול להיות שזאת רק תאונה!!!"

 

"אז הבט סביבך דוקטור" השיב הרב, "האם מיליוני סוגי הצמחים והחיות יצרו את עצמם? האם האוקיינוס הוא תאונה? האם מיליארדי האנשים שלכל אחד מהם תביעת אצבע שונה – הם לא סימן מספיק טוב עבורך שיש בורא לעולם?!? ומה לגבי אינסוף הכוכבים, המערכת הסולארית והגלקסיות, האם גם הם נוצרו סתם כך?"

 

הרווח הרוחני מתחושת היראה והכבוד הוא אפילו גדול יותר מזה הגשמי. כאשר אדם מטפח תחושה כזו והקדשה ומסירות לבורא, כל הפחדים שלו נלקחים ממנו.

 

יראת שמים היא הבסיס והיסוד של טהרה אישית, הבנה מוכחת, בריאות וחיים מלאי יצירה ועשייה.

 

התחילו כבר היום, אפילו עכשיו, והקדישו זמן לחשוב על גדולתו של הבורא והאינסופיות שלו. אל תתפלאו אם תגלו שהעוצמה העילאית הזו תתגלה כמפתח לחיים מאושרים מלאי רוח ושמחה.

 

ולא רק, אני מאמין שאפילו תצחקו כשתגלו שהמפתח הזה נמצא בידיים שלכם!

 

 

* * *

ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה