זמר הבית של רבי נחמן

אחרי שלוש שנים של קטורת, גורואים, מדיטציה, יוגה ורוחניות עד שכרון חושים בהודו, הוא חזר בתשובה וגילה את רבי נחמן. ראיון אישי ומרתק עם ישראל דגן, מי שמכונה "זמר הבית של רבי נחמן...

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

אחרי שלוש שנים של קטורת, גורואים,
מדיטציה, יוגה ורוחניות עד שכרון חושים
בהודו, הוא חזר בתשובה וגילה את רבי
נחמן. ראיון אישי ומרתק עם ישראל דגן,
מי שמכונה "זמר הבית של רבי נחמן
מברסלב".

הוא נולד בבית שמאלני וגדל בקיבוץ של השומר הצעיר. אחרי שלוש שנים בהודו, וחוויות רוחניות מרשימות, חזר בתשובה וגילה את רבי נחמן מברסלב.

הוא היה בקשר אישי קרוב מאוד עם רבי ישראל דב אודסר זצ"ל וכבר מזמן לא סופר כמה פעמים היה באומן.

מי שהיה בסיירת שקד, מתגורר היום בצפת ונמצא בראש הסיירת המוסיקלית של רבי נחמן. קבלו אותו – ישראל דגן, זמר הבית של ברסלב, בראיון אישי מרתק.

ישראל דגן (51) הגיע לרבי נחמן לאחר חיפוש ארוך במיוחד. "כשהגעתי לרבי נחמן, התגלה לי אור מדהים. מי שמגיע לשם בלי חיפוש, לא תמיד מרגיש מה עומד מולו, אבל מי שבא אחרי חיפוש, כמו רבי נתן – הוא יושב כל הלילה על נהר הבוג ובוכה – "ריבונו של עולם, בברסלב בוער אש – הבער אותה בליבי", מתאר דגן.

הוא נולד בבית שמאלני, כהגדרתו, לאם ניצולת שואה, סופרת ומרצה מוכרת, ותקופה מסוימת בחייו אף התגורר בקיבוץ של השומר הצעיר. "כבר בגיל 12 התחלתי לחפש. בבית לא היה שום שמץ של קשר לאמונה ולדת, ממש כלום, גורנישט. דווקא בקיבוץ התעוררו לי שאלות, כמו – למה שונאים את עם ישראל ואיך זה שהייתה שואה, ולא היו לאף אחד תשובות. בגיל 20 כבר היה לי ברור, בלי ספרי דת אלא ממש מתוך חיפוש פנימי, שיש בורא לעולם".

וכשאדם באמת מחפש, אומר דגן, הנשמה מגלה לו סודות. "כשהבנתי שיש עוד רבדים למציאות מעבר לעולם הגשמי, אמרתי שזה בטח לא נמצא אצל הדוסים האלו, אלא בטח אצל ההודים, עם הקטורת והגורואים" צוחק דגן.

שלוש שנים של קטורת, גורואים, מדיטציה, יוגה ורוחניות עד שכרון חושים הוא בילה בהודו, למד תורות סיניות, יפניות, נוצריות, מוסלמיות ופילוסופיות שונות והגיע לדרגות ולחוויות רוחניות גבוהות מאוד, עד שהרגיש שמיצה את מה שהיה צריך שם – חזר לארץ והמשיך לחפש.

דגן היה צריך עוד שנה נוספת של התבודדות כדי להבין שהאוצר נמצא ממש מתחת לאף שלו – ביהדות.

שלוש שנים נוספות ומייסרות עברו עליו בנדודים בין הזרמים השונים ביהדות, אך הוא עדיין לא מצא מנוח לנשמתו. "אלו היו שלוש שנים לא פשוטות, אחרי שחוויתי דברים עמוקים ורוחניים היה לי קשה להשתחרר מהקשר עם הודו ותמיד אמרתי שמי שיוציא אותי משם הוא יהיה הרבי שלי. יום אחד, ביום ההולדת שלי, ישבתי בבית ואמרתי לה’ – ‘עזבתי הכל כדי להתקרב אליך, רק תבוא אלי ליום ההולדת, תיתן לי מתנה’. באותו רגע שאמרתי את זה, שמעתי מישהו אומר לי – קח ת’גיטרה ותנגן, זה חזר כמה פעמים, ואחרי 3 שנים שלא הצלחתי לנגן פתאום לקחתי את הגיטרה וניגנתי. התחלתי לנגן ולשיר את "בך רבינו נגילה" ופתאום המילים הפכו למציאות, הרגשתי שרבינו נמצא איתי בחדר. התחלתי לבכות כמו שלא בכיתי בחיים שלי. הרגשתי שהבכי מטהר אותי כמו נהר המטהר מכל הכתמים. פתאום, ברגע אחד, הקב"ה לקח לי את כל הצער שהיה לי. ה’ נתן לי את רבי נחמן מתנה ליום הולדת. אמרתי לו – רבי נחמן, נעים מאוד, אתה הרב שלי לעולם".

איך אתה יודע שזה היה רבי נחמן?

"כשהצדיק מתגלה – הכל ברור. פעם מישהו שאל אותי אולי זה היה צדיק אחר, אבל כשזוכים להרגיש את זה – פשוט יודעים, אין ספקות".

דגן נשבה בקסמיו של רבי נחמן וחיפש עוד אנשים שזכו לטעום מהטעם המתוק ומאורו הגדול של הצדיק. כך הוא הגיע לרבי ישראל דב אודסר זצ"ל, המכונה – ‘הסבא’.

לדגן היה קשר אישי ועמוק עם ‘הסבא’, שהיה גר אצלו תקופות מסוימות בחייו. "הייתה לו נבואה – הוא אמר לי – ‘אתה תעשה שירים מהדיבורים של רבינו – בהתחלה יחשבו שאתה משוגע, אבל אחר כך יגלו שאתה הנורמאלי האמיתי וזה יתפרסם בכל העולם’. הייתי מגיע אליו עם הגיטרה ושר לו והוא כל כך שמח. היינו שרים ביחד, צוחקים ובוכים", הוא נזכר בתקופה המיוחדת.

למרות שכבר מגיל צעיר עסק דגן במוסיקה, והיו לו הצעות מפתות לנגן בהרכבים שונים, רק לאחר שהגיע לרבי נחמן באומן, הצליח ליצור ולהוציא מן הכוח אל הפועל.

שמונה דיסקים יש לדגן, המחזיק בתואר המכובד "זמר הבית של ברסלב", שהיה הראשון, כבר לפני למעלה מעשרים שנה, שיצר שירים מתוך שיחותיו הנפלאות של רבי נחמן. לפניו היו ניגונים בלבד.

"רבי נחמן אומר שכשמתפרסם שם הצדיק בעולם, אז מתחדשים ניגונים, וב"ה אחרי כל השנים של החיפוש, כשהגעתי לרבי נחמן – השירים הגיעו אלי לבד, בלי שתכננתי, הם ירדו מלמעלה. אף פעם לא חיפשתי להיות זמר, אבל כשגיליתי את האור של רבי נחמן, זה כל כך עשה לי טוב בנשמה שרציתי לצעוק את זה בכל מקום".

אז דגן צעק ושר וניגן – ושיריו נכנסו בקלות אל הנשמה. "בברסלב בוער אש", "ניצחתי ואנצח", "רציתי שתהיו כחיות הנוהמות ביער" – לעיתים קשה לדעת מה קדם למה – האם דיבורים אלו זכו לפופולאריות יתר גם קודם לכן, או שניגוניו של דגן הם שתרמו לפרסומם.

מי ששומע את השירים שלך חש התעוררות לתשובה והתרוממות רוח. מהיכן מגיעה העוצמה הזו בשירים שלך?

"ה’ עזר לי בכל השירים שלי להכניס קצת את הרגשות האלו, וכשאדם מרגיש משהו באמת – יש לו את האפשרות גם להעביר את זה למישהו אחר. אחרי הופעות, הרבה אומרים לי: ‘אלף דרשות שמעתי וזה לא עשה לי את זה, אבל ניגון אחד שלך – וכבר אין לי שאלות, הכל נכנס’. זה הכוח של הניגון שבא מתוך האמונה".

בימים אלו נמצא דגן לפני הקלטת אלבומו התשיעי. השירים של דגן מאופיינים בפשטות ותמימות, ממש כדברי רבי נחמן, אך עם הרבה הרבה קסם ונשמה. חלק מהשירים שלו הוא הקליט בביתו ולא באולפן הקלטות. "בשביל שזה יישאר טבעי ופשוט ותמים כמו בשדה" הוא מסביר, "יש סוג של מקצועיות שלוקח את הנשמה בדרך. אני התפשרתי אפילו על איכות הסאונד, אבל לא על איכות הרוח".

אולי מסיבה זו, לוקח לדגן זמן ארוך מהרגיל כדי להוציא אלבום חדש, כיוון שההכנה הרוחנית אצלו לפני הקלטת השירים, היא העיקר.

"פעם שרתי עם חברים ‘אשרינו שזכינו להתקרב לרבינו’ ואז אמרתי שצריך לשיר ‘אשרינו שזכינו שרבינו יתקרב אלינו’. הגדולה של רבי נחמן היא שהוא ירד לאנשים הכי פשוטים, כתב את התורה שלו בשפה פשוטה כדי שכל אחד יוכל להבין" מסכם דגן, 24 שנים לאחר שזכה להכיר את רבי נחמן.

"עם רבי נחמן הכל מתוק, התורה, התפילה, ואפילו הכישלונות והירידות. הוא מגיע איתך לכל מקום, לכל הדקויות של הנפש והכין לכל אחד דרך עם חיות ודעת ושמחה וגעגועים, רומנטיקה עם ה’ יתברך, לא רק שכל. רבי נחמן בא ונוגע לך בנשמה – זה הרבה יותר עמוק מהשכל".

מודה אני

עומד ומתבודד

האש שלי

קומי נשמה

לרכישת הדיסקים של ישראל דגן בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מנחם

א' אייר התשפ"ג

4/22/2023

ישראל היה חבר טוב כי שהייתי חסיד ברסלב. הוא איש נפלא חסיד אמיתי וגם זמר מוכשר ששיריו מגיעים לעומק ליבינו. אדוני ישמור אותו ואת משפחתו תמיד אמן

2. אבישי

ו' אייר התשע"ו

5/14/2016

גם אני יתקרבתי לברסלב בזכות ישראל דגן

גם אני יתקרבתי לברסלב בזכות ישראל דגן

3. Anonymous

ו' אייר התשע"ו

5/14/2016

גם אני יתקרבתי לברסלב בזכות ישראל דגן

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה