חכם ותם

בדקנו את תנאי התעסוקה, קנינו את המדים, ואנו מנסים לפענח מה הבוס באמת רוצה מאיתנו. אה, וגם נתנו שם לעסק החדש – "חכם ותם", שם שכולם הזדעזעו ממנו...

4 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 17.03.21

בדקנו את תנאי התעסוקה, קנינו את
המדים, ואנו מנסים לפענח מה הבוס
באמת רוצה מאיתנו. אה, וגם נתנו שם
לעסק החדש – "חכם ותם", שם שכולם
הזדעזעו ממנו…
 
 
לא מזמן בעלי הגיש את המכתב בו ההתפטרות. הוא חשב על זה זמן רב, מה גם שהנסיעה לאומן בשבת חנוכה רק חידדה את האומץ לצעד שכזה. ושבוע אחרי שחזר, הוא עשה את זה.
 
במקצועו, בעלי הוא עורך דין. הוא עסק בחוקים אנגלים עבור חברה אנגלית שפעלה כאן בארץ. לפני כן, הוא היה מובטל במשך שנה ולמד בכולל (המפגש הראשון שלו עם לימוד תורה). לפני כן, הוא היה הבוס של עסק משלו שקרס בגלל שאחד הלקוחות הגדולים פשט את הרגל והותיר חובות גדולים. ברור שזה השליך על הרבה דברים בחיינו: היינו צריכים למכור את הבית, לעבור למקום אחר, לחשוב שוב על הנקודה אליה הגענו, והצורך ללמוד אמונה וליישמה בחיינו.
 
כל אלה היו, בעצם, 'דברים טובים'.
 
אבל זה היה תהליך קשה מאוד שהיינו צריכים לעבור, בעיקר כשהבנו שאנו לא יודעים שום דבר על המושג תפילה, אלוקים ואמונה. אלה היו שנתיים מאוד קשות ששנינו החלטנו שאנחנו לא רוצים שום עבודה 'בשביל עצמנו'. וכל מה שקורה איתנו הוא 100% מהשם, וכמובן, גם העובדה שבעלי עומד להקים עסק משלו, לעשות בדיוק את אותו דבר לפני אותה פשיטת רגל, כמעט עם אותם לקוחות.
 
אבל למרות שרוב הדברים הם כמעט 'אותו דבר' כמו לפני שש שנים, ישנם כמה דברי-מפתח מאוד שונים.
 
הראשון, בעלי נכנס לעסק החדש עם שותף. יש לו שותף 'בשר ודם', אבל הוא עשה הסכם עם הבוס האמיתי שלו – בורא עולם, כשהוא נותן לו שליטה מלאה בעסק.
 
השני, הוא לא עומד לקרוא לעסק 'לוי עורכי-דין ושות' או כל שם עם צליל עורך-דיני שנשמע ממנו. הוא חשב המון על שם שיביע בדיוק את מה שהוא, מה גם שלחברה החדשה שלו יש קשר אמיתי למה שרבי נחמן מברסלב מלמד. בסופו של דבר, השם נתן בליבו את השם שחיפש – "חכם ותם" – תזכורת לחכם והתם מסיפורי המעשיות של רבי נחמן מברסלב.
 
הרב שלום ארוש מסביר את סיפור המעשייה הזה בצורה יפה ומחכימה בספרו בגן  החכמה. הספקתי לקרוא אותו פעמיים ונראה לי שהוא מספר את סיפור חיי.
 
אבל בוא נחזור ל"חכם ותם" שלנו. אני באופן אישי לא אהבתי את השם שבעלי בחר, אבל אחרי כמה ימים זה גבר עלי. כמנהלת המכירות (ללא תשלום) של בעלי, החלטתי לבדוק עם כמה אנשי עסקים מה דעתם על השם זה. התגובות היו נוראות ושליליות – 'שנו את השם!' אמרו לנו. 'זה לא שם של עורכי דין. זה שם טיפשי, כי אחד נשמע חכם והשני טיפש. וחוץ מזה, יש מלון זול באנגליה עם שם כזה'.
 
אוי…
 
טוב, זה לא נשמע טוב בכלל. לכן בעלי והשותף שלו (בשרו ודמו) חככו בדעתם, גירדו בראשם שוב ושוב, וניסו למצוא שם יותר מקצועי, תפל ומשעמם וחסר משמעות.
 
בינתיים, נאלצתי להתמודד עם מתקפה מסיבית של היצר הרע עלי, והתחלתי לעשות בדיקות מעיקות בתחום השיווק והמכירות, שיחות עם 'אנשי מקצוע' שהכרנו, כשאני כמובן מנסה להבין מה ימכור את העסק שלנו.
 
שוב, הפידבקים היו איומים: 'אתם צריכים לעבוד 24/7! לעבוד ביום שישי! לענות למיילים שתקבלו באופן מיידי! כי אם פונים לעורך דין הוא צריך להיות זמין תיכף ומיד. אי אפשר לעבוד עם עורך דין שלא עונה לנייד!'… ואבוי אם נעשה טעות אפילו פעם אחת!
 
אתם יודעים, קניתי ומכרתי ארבעה בתים בחמש שנים, ולא היו לי כיבי פה. פשטנו את הרגל, העסקים שלנו קרסו, ולא היו לי כיבי פה. שבוע ימים של שיחות עם הרבה אנשים 'חכמים' ו'מבינים' על מה שצריך היום כדי להתמודד עם הקמת עסק – ויש לי כבר שני כיבי פה.
 
בסופו של שבוע ארוך, מעייף ומתיש, הרגשתי שלקחתי פנייה לא נכונה בדרך והגעתי למקום רחוק מאוד מהאמונה ומבורא עולם.
 
היינו לחוצים. אין לנו את התקציב הדרוש לשיווק העסק של בעלי. וגם אם היינו יכולים לעשות את זה כמו שצריך, הרבה אנשים נרתעים מכל העניין של שיווק היום, והם מתעלמים מכל פנייה אליהם. וגם אם לא היו מתעלמים, היינו מקבלים ערימה של לקוחות מלאים בגאווה, לחוצים, לא מאמינים, שהיו גורמים לבעלי להרגיש רע בגלל שהוא שומר שבת ולא עובד 18 שעות ביום.
 
לפני כמה ימים בעלי ואני ישבנו ושוחחנו על העניין. בשיחה הבנו כמה דברים חשובים:
 
הראשון, זה מבחן אמונה עצום. אנחנו צריכים להאמין בהשם שהוא מנהל את העולם והוא ייתן לבעלי את הלקוחות המתאימים, בלי שאתקשר לחצי מתושבי כדור הארץ בעקבות מסע השיווק המוזר שעשיתי.
 
השני, כנראה ששכחנו בשביל מי באמת אנחנו עובדים – בורא עולם.
 
כל העניין של פתיחת עסק היה כדי שלבעלי יהיה יותר זמן ללמוד בבוקר. הבוס האמיתי לא יראה בעין יפה אם נשנה את לימוד התורה למרדף אחרי אשליה של כביכול עסק, או מפגשי כוס קפה ושות'.
 
השלישי, חזרנו לשם "חכם ותם" למרות שכל האנשים 'החכמים' שנאו אותו מההתחלה. הנושא הספציפי הזה היה מאוד קשה לבעלי, אבל ברגע שהבנו את מי באמת אנחנו רוצים להרשים כבר לא היה צריך 'לקדוח' במוח.
 
הרביעי, כמנהלת המכירות של בעלי החלטתי לנסות שיטת שיווק שונה, כזו שיש לה יותר סיכויים מאלו שהכרתי בעבר: אני הולכת לעשות שש שעות התבודדות, פעם בשבוע, במקום קדוש, עד שהעסק של בעלי יעמוד על רגליו. ובמקום לנסוע למשרדים 'מפוצצים' בתל אביב, אני אקבע פגישות עם מי שבאמת יודעים להזיז דברים – מר רבי שמעון בר יוחאי ממירון, מר רבי הבבא סאלי מנתיבות, ומר רבי מאיר בעל הנס מטבריה.
 
אני מתכוונת להגיע למקומות בהם דברים באמת קורים! ולהתרכז בלבקש מהבוס האמיתי שישלח לנו את הלקוחות הנכונים ואת העזרה הנכונה והנחוצה.
 
לפני יומיים, עשיתי את שש השעות הראשונות שלי על העסק בכותל. זה לא היה כמו פגישה שמכירים – לא היה לי הרבה מה לומר, ועד לעשר דקות האחרונות, כשהתחלתי להרגיש שמחה שאי אפשר להסביר מהיכן הגיעה, לא נראה לי שהשגתי משהו.
 
עד שהגעתי לבית ושוחחתי עם בעלי.
 
הוא עומד לקבל הצעת מחיר עם חמש ספרות! מה שאומר הרבה כסף שיינתן לנו מראש.
 
תודה, בוס!  
 
וזה לא הכל. באחת השיחות שלי עם בעלי הבנתי שיש לו בעיית תדמית, שמנעה מאנשים רבים לקחת אותו ברצינות ולהאמין שמדובר באדם מאוד מוכשר, יוצר, עורך דין טוב. זה היה החלק של הלבוש.
 
אני לא מתכוונת שהוא לא היה לבוש כמו עורך דין. הוא היה, אבל המראה של החולצה המרושלת, סטייל ישראלי מצוי, ממש לא תרמה. והוא גם לא היה לבוש כמו שהבוס היה רוצה.
 
אני כל כך שונאת את כל התוויות שאנשים מוצאים סביב עולם היהדות, ואני שונאת את בגדי השחור-לבן. אבל היו לי "התגלויות" קטנות לפני כמה ימים, שאם בעלי רציני בעסק שלו עם הבוס הוא צריך ללבוש את הבגדים שהבוס רוצה.
 
הוא צריך להתלבש חכם. הוא צריך לזכור שהוא משרת את המלך ולהחליף את הבגדים עכשיו וגם ביום החופשי שלו מהעבודה – שבת.
 
אז בעלי יצא לסבב קניות, והשינוי היה מדהים. אפילו הבנות שלי הבחינו בזה, ושתיהן אמרו שהוא נראה חכם.
 
באותו רגע זה הכה בי – 'חכם ותם', שם שבאמת מתאים לעסק, אחרי הכל.
 
עכשיו, כל מה שנשאר לעשות הוא להתפלל ולשייף את אסטרטגיית השיווק. אבל אני יודעת שהשם יעזור לנו. אני יודעת שהוא לא היה בורא עולם בו יהודי מאמין יעמוד מול חוסר ברירה ויעבוד 18 שעות ביום, ואת השבת יעביר בשינה מטורפת מרוב עייפות.
 
בדקנו את תנאי התעסוקה, קנינו את המדים, אנו מנסים לפתוח את צינורות השפע, ולפענח מה הבוס באמת רוצה מאיתנו.
 
זה התפקיד שלנו, התפקיד האמיתי שלנו כאן בעולם הזה. ואם הבוס רוצה שנמשיך לעשות את זה, הוא ישלח לנו את הלקוחות והמשאבים הנחוצים.
 
אמן, כן יהי רצון!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. תחיה

י"א אייר התשע"ב

5/03/2012

איזה מקסימים כל הכבוד!! שבעז"ה ה' יאיר לכם את הדרך וישמח אתכם בשפע טוב.. "והבוטח בה' חסד יסובבנו- בטחו בה' עדי עד" יישר כח והמון בהצלחה!!

2. תחיה

י"א אייר התשע"ב

5/03/2012

כל הכבוד!! שבעז"ה ה' יאיר לכם את הדרך וישמח אתכם בשפע טוב.. "והבוטח בה' חסד יסובבנו- בטחו בה' עדי עד" יישר כח והמון בהצלחה!!

3. א

ח' אייר התשע"ב

4/30/2012

אמן! באת לי בדיוק בזמן אני בפתיחתו של עסק לראשונה בחיי, ונראה שהייתה לי טעות קשה באמונה. במקום לעשות התבודדות ולהרבות בבקשות, הרביתי במאמצים חסרי תועלת, וישבתי ימים ולילות כדי להשלים את מלאכת השיווק לגמרי בעצמי. חושבת שזה עזר? זה רק גרם לי להתייאש. הארת את עיניי, ה' יברך אתכם בפרנסה טובה ויצליח את דרככם. בהצלחה!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה