חצינו, ונחצה גם את זה!

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה. חצינו את הים, נחצה גם את אלה שמציפים את חיינו בדמות ניסיונות וקשיים. הרב שלום ארוש על ההתמודדות עם הים שלא נגמר.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

זה לא סוד שקשה. וזה גם לא סוד שכל פעם שאנו מתגברים על קושי או מתמודדים עם אתגר כלשהו אנחנו, פשוט, חוצים את ים סוף. תשאלו כל אדם אחרי התמודדות, הוא יאמר לכם שזה היה ממש קריעת ים סוף…

 

זה העניין. לקריעת ים סוף יש מסר: איך להתמודד עם הצרות! כי זה לא היה אירוע חד פעמי. אומנם קריעת הים הפיזית הייתה פעם אחת, אבל לא בהיבט הרוחני שלה. זה משהו שכל אחד מאיתנו חווה עד עצם היום הזה ולנצח. בורא עולם, כמו אז, גם היום רוצה ללמד אותנו אמונה ולהראות לכל אחד מאיתנו ניסים ונפלאות בקריעת ים סוף הפרטית שהוא חווה – כל יום, כל שעה, כל חודש וכן הלאה. לכן על האדם לבטל את כל המחשבות והשכלים, לסגור לגמרי את השכל שמחפש פתרונות ותחבולות, ולפנות כל כולו בצעקה מעומק הלב – מעומקא דליבא, צעקה אמיתית שתמשיך לו את כל ישועות. ובעיקר, אותה צעקה שתביא אותו לאמונה שלמה, שהיא עיקר הגאולה והישועה שלו, ועל ידי זה של כלל עם ישראל.

 

אל תיתנו עצות לקב"ה

 

קריעת ים סוף היא נקודה ממנה לומד כל אדם שבה תלוי כל כוחו לבטל את השכל ולצעוק אל הבורא בלב שלם. תארו לעצמכם שאתם עומדים במקום בני ישראל על שפת הים – הים לפניכם, המדבר מן הצדדים והמצרים מאחוריכם. האם הייתם מעלים בדעתם שתיכף תחזו במחזה הכי לא ריאלי? הכי לא אמיתי עלי אדמות? שהים ייקרע ממש אל מול עיניכם? כל אדם היה חושב על כל אפשרות שהמוח שלו היה מסוגל לייצר, אבל לא ים שנקרע והמים נעמדים כחומות והוא עוד אמור לצעוד ביניהם! אבל ככה זה, ישועת השם היא מעל לכל מחשבה!

 

זה קורה לנו בכל מצב. כן, אפילו בתפילה. אדם מתפלל ובראש שלו חולפים כל מיני פתרונות שהוא חייב, אבל ממש חייב, לומר לבורא עולם כדי שיושיע אותו. וכשאינו רואה בשכלו שום פתרון הוא מתייאש מהתפילה והצעקה. 'מה כבר יכול לקרות?' הוא ישאל, 'מהיכן יבוא עזרי? השם הוא כל יכול ועל זה אין שום ויכוח, אבל מה כבר הבורא יכול לעשות במצב הזה?…'

 

קריעת ים סוף, אותו ים שחצינו אז וממשיכים לחצות בכל יום ויום, אנו לומדים שהקב"ה מושיע את האדם ממקומות לא צפויים כאלה שלא עולים בכלל על דעתו, מעל לכל השגה! וכשאדם נותן דעתו לנקודה זו הדבר הזה נותן לו כוח לצעוק לבורא בכל כוחו תמיד, בלי לעזור לקב"ה ולייעץ לו כל מיני עצות (אז תהיו רגועים, הבורא לא צריך יועצים). לכן הפרנסה והזיווג, בנוסף לכל האתגרים שאנו חווים בחיים, קשים כקריעת ים סוף. אדם לא יכול לדעת, וגם לא צריך לדעת, איך הקב"ה יחליט להושיע אותו, איזו קריעת ים סוף תהיה לו. אלא, הוא רק צריך להאמין שהבורא שם אותו במצב הזה והוא כבר הכין לו פתרון שלא חלם עליו בכלל!

 

מאמרים נוספים בנושא:

מי ינצח?

שאלה של בחירה

ברוכים הבאים לזירה הלוהטת
בחירה, לא בריחה
גשם של קרח וחולות נודדים

הזכות לבחור
נלחמים בבחירה החופשית
לבחור? 18 עצות שיהפכו לכם את החיים
שחמט ובחירה חופשית

אם תרצה, תרים גם משקולות

חברתי התפילה

שיחה עם אלוקים

נעים להכיר: אני. שיחה בשניים

היא ואני

 

כאן בהחלט אפשר לעצור ולנשום לרווחה. עצם הידיעה הזו כבר מעניקה לנו כוח להשליך את השכל ולצעוק לבורא בכל הכוח. 'אבא יקר שבשמים, שמת אותי במצב הזה, בצרה ובאתגר הזה, לכן אני יודע שהכנת לי את קריעת ים סוף שמתאימה לי. אין לי את הכלים אפילו לחשוב איך אתה הולך להושיע אותי, אבל אני רק יודע שאני צריך לצעוק אליך…'

 

קונים את הכלי

 

אתם יודעים, כשחושבים על זה, על קריעת ים סוף, זה משהו מאוד מפליא שאפשר לדבר עליו בלי סוף. הרי כל מי שהיה שם חשבו על כל הפתרונות האפשריים, אפילו לחזור למצרים ולהשתעבד שוב למצרים, אבל ברגע שהחלו להתפלל ולצעוק קרה הפלא הגדול – ישועה שלא נראתה כמותה מעולם! הים נקרע. ולמה הקב"ה עשה את זה? הרי הוא בעצמו הכביד את ליבו של פרעה וגרם לו לרדוף אחריהם? למה לא לתת להם לצאת בשלווה ובנחת, בלי לברוח? מה, הם לא היו עבדים מספיק שנים? לא סבלו די והותר? אלא, שהבורא רצה ללמד אותם אמונה ולתת להם כלי שאתו יוכלו להתמודד עם כל בעיה וקושי שיהיו להם בחיים, להם ולכל הדורות הבאים אחריהם.

 

תחילה, היו צריכים להשתמש בכלי הזה בכל שנותיהם במדבר עד שזכו לשבת בארץ ישראל. בכל צרה, בכל סכנה והתמודדות לאורך כל הדרך – הם היו צריכים להשליך את השכל ולצעוק אל הבורא, ובכל פעם הקב"ה היה נותן להם את הישועה בדרך שהם לא העלו בדעתם, כזו שהם לא חשבו עליה. כך היו לומדים עוד ועוד אמונה והיו רואים ניסים במו עיניהם. אבל ברגע שלא השתמשו בכלי המיוחד הזה, הם היו צריכים ללמוד הכל בדרך הקשה…

 

וכאן אנחנו מגיעים לעוד מסר חשוב: אחרי שאדם ראה ישועה והבין שהקב"ה שומע את תפילתו וצעקתו וזכה לגילוי אלוקות – עליו ללמוד מזה מוסר השכל לכל חייו ויישב את דעתו, שבהכרח יהיו לו עוד קשיים ועוד בעיות, אז כמו שראה את ישועת השם במו עיניו יידע שגם בניסיונות הבאים הוא צריך לבטוח בבורא ולצעוק אליו, ולא משנה מה יעבור עליו!

 

סודם של הצדיקים

 

כל מה שעובר עלינו הוא מאת הבורא כדי ללמד אותנו אמונה! אם נעמוד בניסיון, נראה ישועות גדולות, ולא רק, נזכה גם לאמונה חזקה, עמוקה ואיתנה יותר. כשאדם חי עם המסר הזה הוא יכול לעמוד בכל קושי וניסיון. שאלתי פעם את עצמי שאלה: הצדיקים עברו ניסיונות קשים ונוראים בחייהם, כאלה שלא ניתן לתאר, מה החזיק אותם? מה נתן להם את הכוח? התשובה הייתה ברורה: הם ידעו שתכלית ביאתם לעולם היא רק להאמין בכל רגע ורגע באמונה שלמה בבורא עולם. זה הדבר היחיד שנתן להם את הכוח.

 

לכן יידע כל אדם, שבחיים ישנם מצבים שאי אפשר לעשות דבר מסוים שהוא רוצה, אבל להאמין בבורא הוא יכול תמיד! לכן הניסיון היחידי הוא הסכנה שחלילה יאבד את האמונה. וכשאדם מרגיש שהוא מתחיל לאבד את האמונה עליו לצעוק אל הבורא בכל כוחו, בדיוק כמו שעשו עם ישראל על שפת הים, ולהשליך את עצמו על הבורא ועל האמונה באופן מוחלט.

 

והעיקר, לא לזוז מהאמונה!

 

הצדיקים עברו קשיים וייסורים, אבל זה מה שהפך אותם לצדיקים. כתוב, "רבות רעות צדיק", ואומר ה"שפת אמת" על פי הזוהר הקדוש, שאי אפשר להיות צדיק בלי לעבור רבות רעות. לכן גם אומר הזוהר: מדוע יש לצדיק רבות רעות? כי הקב"ה רוצה בו! זו הדרך ללמד אותו ואת עם ישראל אמונה ולקרבם. ולנו נותר רק להתפלל, שבורא עולם יזכה אותנו ללמוד את האמונה מתוך חיוכים… אבל באמת, כדי ללמוד אמונה, אם כבר הגענו למצב של ניסיון, אז שווה לעבור את כל הייסורים שבעולם, כמובא בשם בעל "חידושי הרי"מ", שאמר שעדיף למות מיתה משונה אלף פעמים ולא לזוז כחוט השערה מן האמונה. הצדיקים האלה ידעו מהי התכלית והבינו היטב איך להתייחס לכל מה שקורה בעולם הזה. מי שכל התכלית שלו היא האמונה, כל הניסיונות של העולם הזה בשבילו הם כמו משחק ילדים.

 

ואם הזכרנו צרות, אז הצרה הכי גדולה וקשה לאדם היא לחיות עם חוסר אמונה. מדוע? כי חוסר אמונה זה פירוד וניתוק מהבורא. ואין צרה גולה מזו. מחבר "חידושי הרי"מ" איבד 13 ילדים, לא עלינו, ואחרי הילד ה-13 ניחם את אשתו ואמר לה, 'תדעי לך, שמהצער הזה יהיה חיזוק ונחמה גדולים לעם ישראל, שאם אחד ייאבד ילד ח"ו וייפול לעצר ולתרעומת על הבורא, הוא יזכור שהיה יהודי שאיבד 13 ילדים ונשאר חזק באמונתו וקיבל הכל באהבה ובשמחה, ועל ידי זה לא ייפול מהאמונה. אם כך, שווה היה לעבור את הניסיון הזה כדי שלא יהיה פירוד בין יהודי לבורא אפילו רגע אחד!'… לכן הוא גם אמר, שאדם צריך לעבוד כל ימיו להחדיר בליבו היטב את האמונה הפשוטה, כדי שגם בזמן חשכות וניסיונות שבהם השכל לא מאיר לו, גם אז יחזיק חזק באמונתו. זה דבר שאנו מקבלים מההתבוננות על יציאת מצרים ובפרט מקריעת ים סוף, שהחדירה את האמונה בליבם של בני ישראל.

 

זו סיבה מספיק טובה להתחזק ולהעמיק את המחשבות שלנו, לצייר לנגד עינינו את יציאת מצרים וניסי קריעת ים סוף כדי לחזק את עצמנו, שבכל ניסיון בחיים נחזיק באמונה חזק ונצעק אל הבורא, ולדמות בדעתנו כאילו אנחנו חוצים את ים סוף, אומרים את שירת הים כתודה והודאה על ההצלה הגדולה של הבורא בשמחה עצומה, להיזכר בכל פעם מחדש במסרי האמונה הנלמדים ממה שקרה על שפת הים. וכמובן, להזכיר לעצמו את יציאת מצרים הפרטית שלו – את קריעת ים סוף הפרטית שחווה, ומן הסתם היו לא מעט כאלה בחייו, לראות את הדרך שעשה, את הישועות שקיבל מהבורא, את ההצלות, ובעיקר – לדעת ולהאמין שהכל לטובתו וכדי לקרבו לאמונה הפשוטה שתהיה אצלו עמוק בלב. כך יעבור כל קושי וניסיון בקלות, בשירה ובזמרה, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה