טעים וגם בריא: 7 טיפים לחג חנוכה בלי רגשות אשמה

גם בחנוכה, חג השמן והטיגונים, לאפשר ליהנות ממאכלי החג המסורתיים בצורה קצת יותר בריאה. אורי שביט עם כל מה שצריך לדעת כדי לעשות את זה נכון.

2 דק' קריאה
חנוכה ללא רגשות אשמה

אורי שביט

פורסם בתאריך 12.12.22

מאכלי החג המסורתיים של חנוכה, סופגניות ולביבות, לא נולדו מתוך מחשבה על בריאות ותזונה, אלא בעיקר על הזדמנות לחגוג ללא גבולות את נס פך השמן. החגיגה כמובן חשובה ועל מאכלי החג אנחנו לא רוצים לוותר, אבל עם השנים והמודעות הגוברת לצורך בשמירה על הגוף ועל המשקל, כולנו מחפשים דרכים יצירתיות שיאפשרו לנו לאחוז את המקל משני קצותיו: גם ליהנות ממאכלי החג האהובים וגם לשמור על הבריאות שלנו, או לכל הפחות לא להתפרע. בדיוק בשביל זה אספנו עבורכם כמה טיפים חשובים שיעשו לכם חנוכה גם בריא וגם טעים.

איזה שמן – אם כבר מטגנים, רצוי לבחור שמן איכותי ככל הניתן. ניתן לדוגמא את הלביבות, שאינן מחייבות טיגון בשמן עמוק, לטגן בשמן זית. עוד שמן מוצלח מאוד לטיגון הוא שמן זרעי ענבים, שנחשב בריא במיוחד והיום ניתן למצוא ברוב המרכולים.

טמפרטורה – יש חשיבות אדירה לטמפרטורה של השמן. כאשר הוא קר מדי, הסופגניות או הלביבות יספחו הרבה יותר ממנו וכך תמצאו את עצמכם צורכים כמות הרבה יותר גדולה של שומן. מצד שני, אם הטמפרטורה שלו גבוהה מדי, זה יפגע לא רק במאכלים שאתם מטגנים אלא גם בערכים התזונתיים של השמן ויהפוך אותו מזיק לבריאות.

בודקים כמה השמן חם – אם אין לכם מדחום מיוחד למדידת טמפרטורה, פשוט הכניסו לשמן החם ידית של כף עץ. השמן חם מספיק כאשר מסביב לידית מתקבצות בועיות קטנות. אם הן גדולות וקופצניות, כנראה שחיממתם את השמן יותר מדי והסופגניות שלכם עלולות להישרף מבחוץ ולא להתבשל מספיק מבפנים.

מאמרים נוספים בנושא:

תזונה מן הצומח: מה אוכלים?

אוכלים קטניות: מכל הסיבות הנכונות

חנוכה למתחילים: סופגניות ביס בלי שמרים

מתכון ללביבות גבינה מלוחות

לביבות קישואים בתנור

16 סיבות לאכול נכון

לא רק גוף בריא

אמרו לקפוץ, אז קפצתי!

הרמב”ם ממליץ

בריאות? הכי טבעית שיש!

שמן עמוק – בניגוד לאמונה הרווחת, דווקא טיגון בשמן עמוק בטמפרטורה נכונה גורם למאכלים המטוגנים לספוג פחות ממנו.

מוסיפים מעט אלכוהול – לא תאמינו, אבל תוספת קטנה של ברנדי, וודקה או משקה אחר בעל אחוזי אלכוהול גבוהים לבצק של הסופגניות, תגרום להן לספוח פחות שמן בזמן הטיגון.

עוברים לאפייה – את רוב סוגי הלביבות והסופגניות אפשר לאפות בתנור. התוצאה אומנם תהיה מעט שונה, אבל הטעם עדיין מוצלח ביותר. כשאופים סופגניות, מומלץ להניח בתחתית התנור תבנית עם מים רותחים, על מנת לשמור על סביבה לחה. כשאופים לביבות, כדאי להבריש את נייר האפייה ואת הלביבות עצמן בשמן זית, כדי להבטיח שיתקבלו לביבות עסיסיות.

מוסיפים ערכים תזונתיים – לא מסתפקים בלביבות תפוחי האדמה הקלאסיות, אלא מגוונים בירקות שונים ומכינים לביבות בטטה, כרובית, גזר, קישואים ועוד ואפשר גם לשלב בין הירקות. במקום בקמח לבן לאיחוד התערובת, מומלץ להשתמש בקמחי קטניות נטולי גלוטן, כמו קמח חומוס או קמח עדשים, גם עשירים בברזל ובחלבון.

חג שמח ובריא!

* * *

אורי שביט עיתונאית אוכל ותיקה, שמתמחה בשנים האחרונות בתזונה בריאה מן הצומח. שביט מפעילה את הבלוג המצליח “טבעוניות נהנות יותר”, שנחשב לאתר המוביל בישראל לקהל הטבעוני, הצמחוני והמתעניין. בין היתר היא מפתחת מתכונים, מדריכה סדנאות בישול, ומרצה בארץ ובעולם על חשיבות האכילה המודעת, בין היתר במסגרת TEDx

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה