יום מלא צבעים

איך הופכים ימים אפורים ועצובים לשמחים ומלאי צבעים? ליאור יהודאי עם הפרטים הכי נחוצים לימים צבעוניים ושמחים.

4 דק' קריאה

ליאור יהודאי

פורסם בתאריך 05.04.21

זה לא חדש שקשה לנו.

 

מבט מהיר על מה שקורה בעולם חושף, שוב, את הימים הלא פשוטים שעוברים עליו בלשון המעטה. דברים קורים, והרבה מאוד. העולם עובר תהפוכות שיושביו לא יודעים איך להכיל אותן – איך זה התחיל? למה זה התחיל? ומי התחיל? שאלות אלה ועוד רבות מציפות אותנו ונשאלות ללא הרף.

 

כל אדם שמחזיק את עצמו כבר דעת יטען, ובצדק, שיש לנו אלף ואחת סיבות (ואפילו יותר) להיות עצובים! כי תגידו לי באמת, איזו סיבה יש לנו לחייך, הא? איזו סיבה יש לנו לשמוח? אבל מה, וזה אני באמת לא יודע אם מצחיק, מבקשים מאיתנו שוב ושוב להיות בשמחה! למה? כי מצווה גדולה להיות בשמחה, בכל מצב ובכל זמן!

 

???

 

מאמרים נוספים בנושא:

רק השמחה!

ואפילו בהסתרה

21 נקודות לשמחה

בשמחה תמיד?!

 

המצב בו נמצא העולם מאלץ אותנו "לתמרן" בין התחושות השונות שאנו חווים – יום של הזדהות עם אומה בגלל אסון טבע, או טבח והתעללות של ארגונים קיצוניים באזרחים חפים מפשע, הזדהות עם בני עמנו שנטבחים ונרצחים בגלל שנאה עיוורת ואנטישמיות שהרימה את ראשה, עצבות מהולה בשמחה, התרגשות מהולה בדאגה… האמת, התעייפנו מלכאוב, להצטער ולהזדהות. אבל דווקא בגלל הדאגה הזו לזולת, בגלל ההזדהות והרגשת כאבו של האחר, אומר הרב פינקוס זצ"ל, מגיעים לשמחה!

 

ההזדהות, העזרה בפועל, החיוך והמילה הטובה – אלה הדברים שבאמת עושים אותנו אנשים שמחים.

 

הרב פינקוס זצ"ל עומד על כך שאחת התכונות הבולטות של העם היהודי בכל התקופות היא – השמחה. יהודים לאורך כל הדורות חיו בשמחה, תכונה שהייתה חלק מעצם חייהם והווייתם. אבל היום, כפי שעולה בדבריו במקומות שונים, נראה כי הוא מצר על כך שהשמחה פחות בולטת אצלנו. נכון, אל לאף אחד להתפלא למה אנחנו לא כאלה שמחים. מבט חטוף (שוב) על העולם מסביר את הכל.

 

אבל הרב לא מוותר, הוא אומר שהלב של דורנו עדיין פועם ויכול להיות מאושר בשמחה יהודית ובטוב לבב. איך? כאשר מרגישים אחריות לכלל ישראל ניתן לזכות בשמחה ולחוש את "השמחה של המצווה" ("תפארת שמשון", שפ"ב).

 

ומה הקשר בין השתיים – אחריות ושמחה?

 

מסתבר, שהוא עמוק מאוד. כאשר אדם מתרגל לא להיות אנוכי, כשהוא מגלה אכפתיות כלפי הזולת ואפילו מוכן לוותר משלו למענם – כך הוא למעשה קונה את מידת "השמח בחלקו", וכמו שכולם יודעים – השמחה האמיתית מתחילה קודם כל בשמחה בחלקנו.

 

פעם ראה האדמו"ר מנדבורנא זצ"ל את אביו מנגן בכינור בעיניים עצומות מרוב דבקות. שאל אותו הבן: "אבא, מה אתה מכוון עכשיו?" השיב האב: "לשמוח! כי אבא שבשמים שמח כשבניו שמחים!"

 

עצבות היא לא עבירה, אבל הרעה שהיא גורמת, אפילו העבירה הכי קשה לא גורמת. שום עבירה לא יכולה לעשות לנו את מה שהעצבות עושה, ואין שום דבר שמזיק לאדם ונותן כוח ליצר הרע כמו העצבות והמרה השחורה. זו סיבה מספיק טובה להתחזק מאוד במידה הנפלאה והעצומה הזו, ולעשות הכל כדי לשמח את עצמנו, כי "עיקר ההתחזקות הוא על ידי שמחה וחדווה" ("אמת וצדק", ת"ד).

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

הכי קשה זה להיות שמח

סוד הכי שמח

שמחה – העדפה או חובה?

זה סוד שחייבים לגלות

שנים חיפשתי אותה

 

24/7?!?

 

כדי לקבל תשובה לשאלת השאלות, נתבונן בדבריו של רבי אליעזר פאפו – ה"פלא יועץ" זצ"ל: "מה יקר וגדולה נעשה לאיש אשר המלך חפץ בו ורצה בו שישרת לפניו, על אחת כמה וכמה צריך שישמח האיש אשר מלך העולם – אשר אין מספר לגדודי מלאכיו – בחר ורצה בו לעמוד ולשרת לפניו לברך בשמו ולדבר אליו פנים אל פנים בכל עת, ומה שלא נותן רשות למלאכי השרת, ומשתעשע בנו ויש לו נחת רוח גדול במעשינו, אי אפשר שלא לשמוח"!

 

מלאכי השרת לא קיבלו רשות מבורא עולם לעשות את מה שאנחנו עושים, זו סיבה מספיק טובה להיות שמחים 24/7 גם אם זה נראה קשה.

 

 

אל תפחדו להוסיף צבעים, נקודות טובות, זכויות וכל מה שיהפוך את היום שלכם לשמח וצבעוני!…

 

טוב ה' לכל!

 

אתם יודעים איזה כוח יש בשלוש המילים "טוב ה' לכל" שאמר דוד המלך ע"ה? להעניק אושר לאנושות יותר מכל ההמצאות הטכנולוגיות, מכל הריגושים הזולים שאנשים מחפשים כתחליף לדבר האמיתי, קרי האושר והשמחה!

 

לחיות עם הידיעה שהקב"ה אדון הבריאה ומנהיגה – שהוא טוב לכל, וכל מה שהוא מביא עלינו – בין את הטוב ובין את המוטב, הוא רק בגלל שזה הכי טוב בשבילנו גם אם אנחנו לא מבינים איך בדיוק זה טוב ומדוע! עצם הידיעה הזו יש בה לחזק אותנו במצבים הקשים שאנו חווים או עדים להם, ולשמוח תמיד בעובדה שהקב"ה שוקד ללא הרף להיטיב איתנו בעולם הזה ובבא!

 

עם נקודות ובדיחות!

 

רבי נחמן מברסלב נתן לנו את הכלים המדהימים והנפלאים, שנמצאים בהישג ידו של כל אחד – להיות בשמחה תמיד. "יחזק את עצמו בשמחה בכל מיני עצות כי עצבות מזיק מאוד, לכן צריך להשתדל בכל כוחו להרחיק ולגרש העצבות, הן על ידי שיחפש וימצא בעצמו נקודות טובות… וישמח את עצמו בכל מה שיוכל, אפילו על ידי מילי דשטותא (בדיחות), לעשות עצמו כשוטה ולעשות ענייני שטות וצחוק או קפיצות וריקודים כדי לבוא לשמחה, שהוא דבר גדול מאוד! על פי רוב אי אפשר לשמח את עצמו כי אם על ידי ענייני צחוק ושחוק (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, מ"ח).

 

חכו, יש עוד.

 

"עוד צריך האדם להיזהר מאוד להיות בשמחה תמיד ולהרחיק העצבות מאוד מאוד, ואפילו מי שמלא בחטאים יחפש וימצא איזו מצווה או דבר טוב שעשה בעבר, ואפילו שלא עשה את המצווה ההיא בשלמות, ישמח עם המעט שכן עשה. ומי שעושה כן נחשב שהוציא את עצמו מכף חובה לכף זכות"! (שם ח"א, רפ"ב).

 

סגולות השמחה

 

"מי שבשמחה תמיד, אף שתבוא עליו מחלה ח"ו, בשמחה שלו הוא יבטל אותה"! (הגר"א משלי יח, יד).

 

"שמחה זה אמצעי להמתיק את הדינים, לכן בשעה השראת הדינים חלילה, חייבים להתחזק מיד בשמחה גדולה ולדחות מעצמו את המרירות, ואז זה מהפך גם למעלה את המר למתוק" ("ליקוטי עצות", "שומר אמונים" ועוד).

 

"השמחה היא סגולה לפרנסה"! ("תורת אבות" ק"א, "מנחת יהודה").

 

"על ידי שאדם שמח הוא יכול להחיות אדם אחר! וזה דבר גדול מאוד לשמח לב בני ישראל, כי רוב בני האדם מלאים בייסורים ודאגות וצרות משונות ואי אפשר להם לספר מה שבליבם, וכשבא אדם עם פנים שוחקות הוא יכול להחיות אותם ממש, והוא דבר גדול מאוד! כי כשזוכה לשמח איזה אדם, הוא מחיה ומקיים נפש מישראל ממש"! ("ליקוטי עצות" שמחה, ל"ח).

 

"כשאדם שמח כל היום קל לו יותר לקיים את שעת ההתבודדות שלו, שעה של לב נשבר לפרש שיחתו היטב ולשפוך ליבו כמים נוכח פני השם. ואחרי לב נשבר בא שמחה – וזה הסימן אם היה לו לב נשבר כשבא אחר כך לשמחה" ("ליקוטי עצות" שמחה).

 

"עיקר ישוב הדעת הוא על ידי השמחה. כי על ידי השמחה המוח מיושב ויכול להנהיג אותו כרצונו! אבל על ידי מרה שחורה ועצבות המוח והדעת בגלות וקשה לו ליישב דעתו. נמצא, שעצבות היא מניעה גדולה מאוד"! ("אמת וצדק" ומדברי רבי נחמן מברסלב).

 

זה לא צחוק, או שכן, אבל חייבים להיות בשמחה. ובפרט בימים אלה, כשחודש אדר ממש בפתח ו"משנכנס אדר מרבים בשמחה"! רק כך נמתיק את הדינים ונהפוך את הימים הקשים והאפורים לימים נעימים מלאים בצבעים משמחים.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה