לביבות תפוחי אדמה – לטקעס

אל תקראו לו חנוכה אם הן לא יככבו על השולחן, לביבות התפוחי אדמה, הלטקעס המפורסמות והמוכרות בגרסה הפולנית המקורית שכולם אוהבים. קבלו אותן במתכון של שוקי גלילי.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 15.12.22

זמן הכנה: 30 דקות | דרגת קושי: קל | פרווה

זה לא חנוכה בלי לביבות תפוחי אדמה, במקרה זה בגירסה המסורתית הקלאסית שפזורת פולין העניקה לה את השם העסיסי והכה מתאים: לטקעס.

הכנת לביבות תפוחי אדמה היא לא משימה מסובכת במיוחד, אבל כמו כל המתכונים הפשוטים – זה בדיוק המקום שבו עומדים למבחן כישוריהם של טבחים מעולים.

יש כמה סודות להצלחת המתכון הזה. ראשית, להשתמש בתפוחי אדמה מתאימים. שנית, לסחוט היטב מנוזלים (בניגוד למה שאפשר לחשוב, תערובת רטובה יותר סופגת יותר שמן ולא פחות). שלישית, למצוא את טמפרטורת הטיגון הנכונה, שבה הלביבות מתקבלות קריספיות מבחוץ ונימוחות מבפנים. ולבסוף: הקפידו להתחיל בלביבה אחת, טעמו, תקנו תיבול ורק אז המשיכו.

האם יצאו לכם לביבות מושלמות כמו אלו של סבתא? אם תתאמנו מספיק אז כן.

המצרכים

ל-22-25 לביבות

1 ק”ג תפוחי אדמה (עדיף מזן דיזרה האדמדם)

1 בצל יבש

2 ביצים

5 כפות קמח

1 כפית מלח

שמן לטיגון (תירס או קנולה)

אופציונלי: פלפל שחור

להגשה: שמנת חמוצה ועירית, או רסק תפוחים, או אבקת סוכר

אופן ההכנה

1. קולפים את תפוחי האדמה (אם הקליפות יפות ונקיות אפשר להשאיר אותן, אבל כדאי לשטוף ולקרצף היטב). מגרדים בפומפיה גסה, מוסיפים את המלח ומניחים בצד ל-5-7 דקות (עדיף במסננת מעל קערה).

2. בינתיים, מגרדים את הבצל בפומפיה דקה או מרסקים במעבד מזון. מסננים במסננת צפופה עד שנשאר מינימום של נוזלים ומוסיפים לתפוחי האדמה.

3. סוחטים היטב בידיים את תפוחי האדמה והבצל המגורדים, מעל קערה נקייה (לא לזרוק את הנוזלים עתירי העמילן. אפשר להשתמש בהם להסמכת מרק או רוטב. העבירו לכלי סגור והקפיאו). מוסיפים את הקמח, טורפים ומוסיפים את הביצים. אם אתם אוהבים את הלביבות שלכם עם פלפל שחור זה הזמן להוסיף אותו.

4. יוצקים למחבת גדולה שמן בגובה של ס”מ אחד או קצת פחות. ומחממים על אש בינונית-גדולה. צרים כדור מהתערובת, בערך בגודל של כדור פינג פונג, משטחים, מהדקים, ומטגנים משני הצדדים עד להשחמה. חשוב לשים לב (עכשיו ובהמשך) שהשמן לא חם מדי, אחרת הלביבות לא יהיו עשויות מבפנים.

מוציאים לצלחת מרופדת בנייר סופג, מצננים מעט וטועמים. בהתאם לטעם מתקנים את התיבול בתערובת וממשיכים בטיגון.

5. מטגנים בכל פעם 4-5 לביבות (בהתאם לגודל המחבת וכך שיישארו מרווחים גדולים יחסית בין הלביבות). מעבירים לנייר הסופג ומוסיפים מעט שמן למחבת כדי לשמור על גובה מפלס השמן.

עם סיום הטיגון מעבירים לכלי הגשה. אפשר לפזר אבקת סוכר, להגיש עם רסק תפוחים ו/או עם שמנת חמוצה ועירית קצוצה.

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה