לזניה לעצלנים: מאפה זיטי לשבועות

לזניה לעצלנים: מאפה זיטי לשבועות: מאכל איטלקי שמציע לנו דרך פשוטה להפוך את השאריות מאתמול למעדן של מחר. תיהנו ממנו גם אם תכינו אותו עם מצרכים טריים!

3 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 14.03.21

זמן: 15-30 דקות הכנה, שעה אפייה | קושי: בינוני | חלבי

 

מאפה הזיטי, מאכל איטלקי שנוצר בארצות הברית, מציע דרך פשוטה להפוך את השאריות מאתמול למעדן של מחר. אבל מותר להכין אותו גם ממצרכים טריים.

 

במקור, זיטי (Ziti) הוא שמה של פסטה קצרה וחלולה, שמזכירה קצת את הפנה רק הרבה יותר שטוחה. בכל אופן, כשאומרים "זיטי" כמעט תמיד מתכוונים בעצם לזיטי אפוי (Baked Ziti), מאכל פופולרי מאוד בקרב הקהילות האיטלקיות של ארצות הברית.

 

בהתאם למוצאו, זהו מאכל אמריקני מאוד אבל גם איטלקי מאוד – פסטה, רוטב עגבניות, המון גבינות וכל מיני תוספות, שמתערבבים יחד ונזרקים לתנור לוהט. זה מן הסתם מזכיר לכם לזניה, ואכן – חומרי הגלם והטעמים די דומים, אם כי היחסים והמרקמים שמתקבלים שונים. חוץ מזה, שאת הזיטי האפוי פשוט יותר להכין.

 

אפשר לנחש שהזיטי – כמו הרבה מאכלים אחרים, אגב – נולד כדרך יצירתית להשתמש בשאריות מאתמול. בכל אופן, הוא כל כך טעים ששווה להתאמץ ולהכין אותו גם ממצרכים טריים. הוא משביע, כולם אוהבים אותו, והכנתו די פשוטה (אחרי שמתאמנים קצת), ובעיקר – אחרי שמכינים אותו בפעם הראשונה, אפשר לחמם אותו באותו היום וגם למחרת, והוא רק ישביח.

 

אחד הצדדים הכי מענגים של הזיטי, הוא שילוב הטעמים והמרקמים שמתקבל כשמחממים אותו מחדש (בתנור, ואפשר גם מכת גריל בסוף). שוליו משחימים והופכים פריכים, והפנים נעשה קצת אחיד ו"פשטידתי" יותר מאשר בסיום האפייה הראשונה.

 

מלבד הגבינות והרוטב, אפשר להוסיף לזיטי עשבי תבלין שונים ו/או ירקות כמו ברוקולי, כרובית, אספרגוס, ארטישוק, קישואי זוקיני (בהם השתמשנו במתכון), פטריות, תרד.

 

פסטה מסוג זיטי קשה להשיג בארץ, אבל פנה או אחד מהסוגים האחרים של פסטה קצרה וחלולה יעשו את העבודה. כבר קל להשיג בארץ פסטות ומוצרי פסאטה (מיץ עגבניות מרוכז) כמו זה שבמתכון, של טובי היצרנים האיטלקיים (רומו, צ'יריו, ברילה ואחרים), בכשרות מהודרת, ומומלץ להשתמש בהם. 

 

מהרוטב מומלץ כמובן להכין כמות כפולה (או עדיף: משולשת) ולהקפיא לשימוש עם מנות פסטה אחרות.

 

המצרכים

 

כמויות לתבנית 25×32 ס"מ

500 גרם פסטה קצרה

4 יחידות זוקיני

170 גרם ריקוטה

120 גרם פרמזן

250 גרם מוצרלה

3 כוסות רוטב עגבניות לפי המתכון להלן

חמאה לשימון התבנית

 

מצרכים לרוטב העגבניות:

650-700 מ"ל פסאטה

1/2 כוס מים

1 בצל יבש

4 שיני שום

2 כפות פלפל אדום קצוץ דק

2/3 כפית שטוחה מלח

אופציונלי: עשבי תבלין

שמן זית

אופציונלי: מעט פלפל שאטה גרוס

 

 

אופן ההכנה

 

1. מכינים את הרוטב: קוצצים את הבצל ומאדים בכמות נדיבה של שמן זית על אש בינונית. כשהוא נעשה שקוף קוצצים או כותשים ומוסיפים את השום, מערבבים דקה או שתיים (נזהרים לא לשרוף את השום). מוסיפים את הפסאטה, המים, הפלפל הקצוץ והמלח ומערבבים. מגדילים את האש, מביאים לרתיחה תוך כדי ערבוב מדי פעם. מקטינים את האש ומבשלים עוד 10 דקות. מקררים. 

 

 

2. בינתיים, מבשלים את הפסטה לפי הוראות היצרן. תוך כדי הבישול חותכים את הזוקיני לקוביות ומוסיפים אותו למים כדקה לפני סיום הבישול. מסננים ומקררים.

 

3. עד שהפסטה והרוטב יתקררו מגרדים את הפרמזן בפומפיה גסה וחותכים את המוצרלה לפרוסות דקות. משמנים את תבנית האפייה בהרבה חמאה.

 

 

4. מערבבים את הפסטה עם הפרמזן והריקוטה. מעבירים חצי מהכמות לתבנית ומסדרים בצפיפות. יוצקים ומפזרים בערך 3/4 מהרוטב על תערובת הפסטה, כך שתתכסה יפה. מפזרים מעל את פרוסות המוצרלה (אפשר להשאיר כמה בצד ולפזר למעלה בסוף), שארית הפסטה והרוטב. מגרדים מעל קצת פרמזן.

 

5. מכסים בנייר אלומיניום ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך כ-40 דקות. מורידים את הכיסוי ואופים עוד 20-25 דקות עד שהרוטב מבעבע והגבינה מתחילה להשחים.

 

מוציאים מהתנור ומקררים רבע שעה לפחות לפני שמגישים, כדי שהמאפה יתייצב.

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה