מה אתה עושה שאתה מקבל כזאת אהבה?

מה עשית שאתה ראוי לאהבה כזו? אם דיברת אתו, שיתפת אותו בכל מה שעובר עליך - אתה זוכה לאהבה הכי גדולה שיכולת לקבל בחיים שלך. ומילא רוצה להרגיש אהוב?

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

מה עשית שאתה ראוי לאהבה כזו?
אם דיברת אתו, שיתפת אותו בכל מה
שעובר עליך – אתה זוכה לאהבה הכי
גדולה שיכולת לקבל בחיים שלך. ומי
לא רוצה להרגיש אהוב?

בשדי יער – פרק 90

"העניין שלי הוא תפילה", אמר רבי נחמן מברסלב ובזה תלה את עניין המחלוקת עליו, ואמר: "אתם יודעים מדוע חולקים עלי? כי העניין שלי הוא תפילה".

מדוע זה תלוי בזה, אתם בטח שואלים? מה הקשר בין התפילה לעניין המחלוקת על רבינו? את התרוץ לשאלה זו הביא רבינו בהמשך דבריו וציין את הגמרא שדורשת על הפסוק: "כְּרֻם זֻלות לבני אדם" – איזהו דבר שהוא ברומו של עולם ובני אדם מזלזלים בו? זו התפילה!

מתשובה זו אנו מבינים מדוע חולקים על רבינו. מכיון שכל עניינו הוא תפילה, ותפילה היא דבר שמזלזלים בו. לכן, כאשר מזלזלים בדבר מסוים למעשה חולקים על הדבר עצמו, וממילא מזלזלים וחולקים על הצדיק שמדבר על התפילה.

מתרוץ זה יכול להבין כל אחד מדוע הוא בעצמו כל כך רחוק המתפילה. כי בעומק העניין, התרוץ על השאלה הזו הוא שהיצר הרע יודע היטב את מה שהגדרנו לאורך כל הסדרה: הגאולה היא התפילה. לכן, את עיקר כוחותיו הוא משקיע נגד התפילה, שהגמרא אומרת בפירוש שהיא עומדת ברומו של עולם – במקום הכי גבוה – ובכל זאת, בני אדם מזלזלים בה…

וכל זה בגלל התגברותו של היצר הרע להתנגד לתפילה ולהכניס מחלוקת עליה – בן בפרטי פרטיות בליבו של המתפלל – להכניס ספקות, להחליש אותו, לגרום לא לאבד את סבלנותו להתפלל, ושתמיד ירגיש שהיום אין לו זמן, שכבד עליו הדבר ושהוא רק רוצה להיפטר ממנה וכמה שיותר מהר… ובכלליות – להכניס מחלוקת נגד מי שמדבר על התפילה. ממילא, גם כשירד צדיק עצום כזה לעולם שמסביר לנו את החשיבות של התפילה וההתבודדות ויכול להביא את הגאולה, היצר הרע מכניס בלב הבריות מחלוקת עליו.

ואם תאמר: הרי כל הצדיקים דיברו על התפילה והתבודדות? אכן, כולם עשו זאת, אבל הצדיק היחיד שחייב את כולנו להתבודד לפחות שעה אחת ביום הוא רבי נחמן מברסלב.

האהבה שבתפילה

כאשר אדם רואה שהוא פועל בתפילתו, הוא מקבל את עיקר הביטחון העצמי שלו, מכיוון שיודע שהוא מסוגל להשתנות ולחזור בתשובה. אבל באמת, גם לפני שאדם פועל ישועות בתפילתו הוא כבר יכול לקבל ביטחון עצמי נפלא ושמחה עצומה מהתפילה, אם רק יתבונן על המשמעות של עצם היותו מתפלל לפני מלך מלכי המלכים – הקדוש ברוך הוא!!! אם רק ישער בנפשו שהמלך נותן לו רשות לפנות אליו בכל עת ולדבר אתו על כל ענייניו, כמה זמן שרוצה – מיד הוא ירגיש את האהבה העצומה של המלך אליו, ולמעשה, הוא כבר יקבל ביטחון עצמי נפלא שהמלך אוהב אותו ושומע אותו.

זהו החסד העצום והאהבה הגדולה שישנה. ניתנה לך הרשות לפנות אל הקב"ה ולדבר אתו! כל אחד יכול להמחיש זאת לעצמו על פי המשל הבא: אילו היה מלך בשר ודם אומר לך: שמע ידידי היקר, דע שאתה מוזמן לבוא אלי בכל שעה משעות היממה ואין אתה צריך ליטול רשות משום שר ולא להתייחס כלל לשומרים, וגם אל תתבייש להיכנס בלי הודעה מוקדמת. ובכלל, אתה לא צריך אפילו להקיש בדלת, אלא פשוט להיכנס אל היכלי ולגשת לכסא כבודי ולדבר אתי על מה שאתה רוצה. לשפוך את כל מר ליבך לפניי ולהישאר אצלי כמה שעות שתרצה. דבר אתי כאוות נפשך ואני אקשיב לכל מילה שיוצאת מפיך ואתייחס לכל עניין שתדבר ממנו. אתה שואל למה? כי אני אוהב אותך ורוצה שיהיה לך את כל הטוב!

האין זו הוכחה ברורה כשמש לאהבה האינסופית של המלך לאותו אדם? הרי כל אחד יודע שאם הוא לא אוהב אדם מסוים ואותו אדם מגיע אליו, מה הוא עושה? מסתכל דרך העינית, וכשרואה את פניו של שנוא נפשו הוא אומר לו (בשינוי קולו): ‘הוא לא בבית…’ לעומת זאת, אם יש לו אהוב נחמד והוא מתגעגע לראות את פניו כמה שיותר, מה הוא אומר לו? ‘אחי אהובי, היכנס בבקשה. אתה יכול להגיע בכל שעה שתרצה, וגם אם אני ישן תעיר אותי, כי לראות אותך זה הדבר הכי משמח שיכול להיות…’ ובכל פעם שאותו אהוב מגיע אליו הוא פותח את הדלת לרווחה בפניו ומזמין אותו פנימה באהבה.

וזה כמובן רק משל לאהבה של בורא עולם לכל אדם כשהתפילה היא ההוכחה לזה. מי שמתבונן על זה בודאי פונה אל המלך בכל הזדמנות ונהנה לשבת אצלו, ובכלל לא מעניין אותו אם המלך ימלא את בקשתו או לא. כל רצונו הוא רק לראות את גודל אהבתו ותשומת ליבו של המלך אליו. הוא בטוח שהמלך חושב עליו טובות ויעשה בשבילו את מה שהכי טוב לו, וממילא הוא ניצל מעיון תפילה ודחיקת השעה ומכל אותה התופעה המרה של אלו שמתפללים ומתלוננים: "התפללתי הרבה, למה אני לא רואה תוצאות? לא אוהבים אותי שם בשמים"… וכמובן שמחשבה כזאת היא הבל הבלים, שהרי עצם הרשות לפנות אל המלך בכזו חופשיות היא ההוכחה לאהבה העצומה של המלך לאדם. כל מי שיודע את זה די לו בכך שהמלך הקשיב לו. הוא גם לא מחפש בכלל להבין אם פעל בתפילתו או לא, וגם לא אכפת לו אם הוא רואה במו עיניו ממש שבקשתו התמלאה או לא, מכיוון שהוא בטוח במאת האחוזים שהמלך אוהב אותו ושומע אותו. די לו בזה. לכן הוא גם בטוח שהמלך עושה את הטוב ביותר בשבילו.

למעשה, הגענו לעוד הגדרה של התפילה: תפילה – היא ביטוי לאהבת השם אליך. כנס אליו מתי שאתה רוצה, ספר לו מה שאתה רוצה, תתייעץ אתו, שתף אותו בכל מה שעובר עליך, וראה עד כמה המלך אוהב אותך. מה עשית שאתה ראוי לכזו אהבה?

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה