משנים את הרגלי האכילה

עוד לא התחלתם? זה בדיוק הזמן לשנות את הרגלי התזונה, אומרת עדנה קדוש, ולא רק אחרי פסח, חג המנגל ותפוחי האדמה מסביב למדורת ל"ג בעומר. עכשיו זה כל זמן בשנה.

4 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 14.03.21

כבר אי אפשר לומר עוד 'פסח כבר עבר', להאשים אותו שהיה כאן והשאיר עלינו קילוגרמים נוספים. עזבו את פסח, כי גם יום העצמאות עבר. וכשאומרים יום העצמאות אי אפשר לשכוח את המנגלים, ים של מנגלים והמון המון בשר. גם ל"ג בעומר עבר וגם הוא הביא איתו עוד חידושים ובשורות על איך לשדרג את תפוחי האדמה במדורה, המרשמלו וכמובן המנגל. תמיד יש סיבה למסיבה, כלומר לאוכל.

 

וכל הימים הנפלאים האלה – כולם חלים באביב.

 

וכשהאביב מגיע, התעוררות מיוחדת גואה בקרבנו להתחיל דרך חדשה בחיים. לענייננו, דרך חדשה בתזונה להרזיה ושיפור הבריאות.

 

רבים וטובים מאיתנו כבר ניסו לעשות סדר יום תזונתי ולרדת במשקל – בקבוצה או בפגישה אישית עם יועצי תזונה ודיאטנים או בעזרת סרטונים שרצים ברשת: יוטיוב, אתרי בריאות ועוד. ויש גם כאלה שניסו לעשות את זה לבד.

 

ולרבים וטובים מאיתנו יש מה לספר על חוויית הכישלון הצורב והאכזבה. ואולי כבר אין אמון ביכולת להצליח. אולי.

 

מסתבר, שהסיבות לכישלון הדיאטות הן רבות ואינן דווקא בגלל חוסר כוח רצון או מוטיבציה של אדם.

 

ישנן סיבות לכישלון הנובעות מהשיטה ולא מהאדם עצמו.

 

דוגמאות? בבקשה.

 

בחלק מגישות הדיאטה לא לומדים הרגלי תזונה נכונים. התשוקה למתוק ופחמימות נשארת כפי שהייתה לפני כן. תחליפי הסוכר אינם מיטיבים איתנו והחשק למתוק לא נרפא.

 

בחלק מגישות הדיאטה מתייחסים למשקל היעד ול-BMI. למשקל המטרה. התמקדות במשקל היעד מייאשת את מי שיש לו לרדת קילוגרמים רבים ומדגישה את הדרך הארוכה והקושי הרב שיש בתהליך ארוך. לעיתים, זה מייאש ומחליש ולא מעורר מוטיבציה.

 

ישנן גישות הרזיה קיצוניות וקשה להתמיד בהן ביומיום.

 

גישות תזונה לא מאוזנות מבחינת הערכים התזונתיים גם הן יוצרות חסרים. וחסרים, כידוע, יוצרים תשוקה בלתי נשלטת. ותשוקה כמו שכולם יודעים יוצרת אכילה מופרזת. ואכילה מופרזת מובילה מיד לעודף משקל.

 

מאמרים נוספים בנושא:

לנקות את הגוף באביב

רגשי השמנה

עיקרון החצי-חצי

על שמחה והמזלג שלכם

הרמב"ם ממליץ

משמינים מרעב?

אם תרצו לחיות הדיאטה תצליח!

ג'אנק היום, משלמים מחר
חושבים חיובי – חיים בריא!
דקה על השפתיים – שנה על המותניים

הנפילות הקטנות

לרדת במשקל עם ד"ר גילה גבריאלוב!

דיאטה? לא נשארים רעבים!

 

ישנן שיטות דיאטה רבות שלא מתייחסות למצב הפיזיולוגי של האדם. יש תכנית אכילה שאיננה מתחשבת במצב הבריאותי, ברמת החלבון, או מסת השריר או מסת העצם של האדם, וגם לא בסדר יומו. לכן, אין התאמה ספציפית.

 

ועוד סיבות רבות שמעכבות את הצלחת שינוי התזונה.

 

מה כן חשוב בבחירת גישת תזונה?

 

ובכן, תזונה נכונה היא תזונה שכוללת את כל צורכי הגוף. תזונה עם ערכים תזונתיים כזו שמתאימה לסדר היום שלנו, תזונה קלה להכנה, זמינה, זולה ושאינה מבודדת אותנו משאר בני הבית. תזונה שנוכל ליהנות ממנה, לשבוע ולא להיות מוגבלים בספירת כפות אורז או קלוריות. וכן, שנוכל לצאת לחתונות ואירועים, מסעדות ובתי קפה ולהרגיש ככל האדם.

 

למדתי שיטות תזונה רבות מאוד, הכנתי טבלת יתרונות וחסרונות של כל שיטה. מהיתרונות נוצרה גישת תזונה שמספקת את כל הצרכים הפיזיולוגיים, הרגשיים. תזונה משפרת מטבוליזם ותוך זמן קצר יש ירידה במשקל ושיפור בבריאות. היתרון הגדול שיש הוא ההתייחסות הפרטית לכל גוף ולכל אדם.

 

ישנם 12 כשלים המפריעים בשינוי הרגלי תזונה, ויש לעבור על כל כשל באימון מיוחד ולמצוא פתרון אישי.

 

יש לי מחשב מיוחד שמחשב נתונים לכל אדם ואדם, ובהתאם לתוצאות תהיה התזונה.

 

 

משנים את הרגלי האכילה עכשיו, ועכשיו זה כל זמן ויום בשנה לא רק אחרי החגים…

 

עתה אפרט מהן נקודות ההתייחסות החשובות:

 

BMIמדד למצב ההשמנה. האם עודף המשקל מסוכן, בעודף קל, תת תזונה או תקין. למדד הזה אני מוסיפה התייחסות לגיל. אישה בת 60 לא צריכה מדד כמו בחורה בת 20.

 

אחוזי שומן בגוף – לשומן יש תפקיד חשוב בגוף כשהוא בכמות הנכונה. אחוזי שומן גבוהים או נמוכים הם סכנה בריאותית, הם יכולים לגרום לבעיות לב וכלי דם.

 

אחוז הנוזלים בגוף – הגוף זקוק למים לפעולות רבות. גם המוח זקוק לכמות מים מספקת. פעמים רבות אדם טועה וחושב שהוא רעב, כאשר הוא צמא ולא זיהה את הצמא. חוסר נוזלים הוא התופעה השכיחה יותר וזה מתבטא בעייפות, כאבי ראש, עצירות, יובש בעור ועוד. עודף נוזלים משתייה מרובה מדי או חוסר נוזלים – הם דברים שניתן למדוד ובהתאם לתקן.

 

מסת שריר – השריר הוא מנוע לחילוף חומרים. ככל שמסת השריר גדולה יותר יש שריפת קלוריות. בהתאם למדד ניתן לייעץ כמה חלבון צריך לאכול ואיזה סוג של פעילות גופנית צריך לעשות כדי להגדיל את מסת השריר.

 

BMRזהו מדד לכמה קלוריות הגוף שורף בעצמו. אם אדם שורף בעצמו 1500 קלוריות ויאכל 1600, הרי שיעלה במשקל כל יום. לכן, יש להתאים לו תזונה משביעה בכמות מספקת שתהיה מבחינת קלוריות פחות מ-1500 בלי להיות רעב או בחסך.

 

גיל מטבולי – איך הגוף שלך מרגיש? לפעמים המדד המטבולי גבוה מהגיל הכרונולוגי, אם אדם בן 50 וגילו המטבולי הוא 70, המשמעות לכך היא שהגוף מרגיש מבוגר יותר וזה מעלה את הסיכוי לחלות במחלות כרוניות בגיל צעיר. המטרה שבעזרת התזונה ואורח חיים בריא נוריד את הגיל המטבולי שיהיה תואם לכרונולוגי.

 

מסת עצם – מדד חשוב מאוד. לעתים מסת העצם נמוכה ולכן יש להוסיף סידן לתזונה בכמות רבה יותר. כך אגב מונעים אוסטאופורוזיס.

 

שומן קרביים – זהו שומן בטני הוא המסוכן ביותר מבחינה בריאותית. שומן קרביים מעיד כמה שומן יש בין האיברים הפנימיים, כמה הכבד שומנים ועוד. המטרה שלי היא להוריד שומן קרביים.

 

שיפור התזונה זה דבר הכולל יותר מרק ירידה במשקל. יש חשיבות גדולה לקבל ייעוץ, להתאים תזונה ולהיות במעקב של שיפור המדדים.

 

אגדה עממית אומרת שקשה לשנות תזונה, אבל האמת היא – שזה דווקא קל!

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע". להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן בפייסבוק – מידה טובה – הקוד להרזיה בריאה, או באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה