מתכון לחלה ביתית מנצחת וטעימה לכבוד שבת

החלה היא המאפה המושלם לשבת והכוכבת של השולחן עם הניחוח הקסום שכולם אוהבים. מתכון לחלה ביתית מנצחת של אורי שביט עם הטריק המוצלח להדביק את השומשום.

2 דק' קריאה

אורי שביט

פורסם בתאריך 03.08.23

לא צריך להסביר את השמחה וההנאה שמסבה חלה טרייה שמונחת על השולחן בערב שבת. נכון שכיום ניתן לרכוש חלות טריות במאפיות וחנויות שונות ולא לטרוח על הכנתן בבית, אבל לחלה ביתית מוצלחת יש כמה יתרונות שקשה להתחרות בהם. ראשית, אתם שולטים על המרכיבים – כך תוכלו להקטין או להגדיל את כמות הסוכר, בהתאם לרמת המתיקות שאתם אוהבים. תוכלו לשלב בבצק קמח מלא או אפילו להכין את החלה מקמח תופח מלא בלבד, שהוא בריא יותר מהקמח הלבן ובעל יתרונות תזונתיים. עוד יתרון הוא, האפשרות המוצלחת לא להשתמש בביצים כלל, כך שהחלה תהיה נטולת כולסטרול לחלוטין, וכמובן הבונוס האדיר של ריח האפייה המשכר שימלא את הבית.

חלת שבת ביתית

את המתכון לחלה קיבלתי מלייזה חברתי שחיה מעבר לים. היא מצאה את הטריק המוצלח, להדביק את השומשום ולהשחים את החלה באמצעות הברשתה בתערובת של שמן, תה חזק וסילאן.

מאמרים נוספים בנושא:

הפרשת חלה וסגולותיה

חלה שכל כולה סגולה

שמש קסם וחלה לשבת

מצוות חלה – שפע וברכה בבית!

חלה לנשמה

מתכוננים לשבת

הכניסו את הברכה הביתה –    סדר הפרשת חלה

חומרים ל-2 חלות:

1 ק”ג קמח תופח
4 כפות סוכר (או יותר)
1/2 1 כפות מלח
1 כף גדושה שמרים טריים, או 1/3 כף שמרים יבשים
1/3 כוס שמן קנולה
כ-2 כוסות מים

לציפוי:

1/2 כוס תה חזק מאד
2 כפות שמן קנולה
1 כף סילאן

אחת או כמה מהתוספות: שומשום, זרעי פרג, זרעי חמנייה, פרוסות שקדים.

1. מניחים בקערת מיקסר קמח, סוכר, מלח ושמרים ומערבבים בעזרת וו לישה כך שהחומרים יתפזרו באופן שווה בקמח.

2. יוצקים לקערה את השמן תוך כדי פעולת הערבול וממשיכים ללוש עד שהתערובת מתאחדת.

3. ממשיכים לערבל באיטיות ויוצקים לקערה כוס מים אחת. לשים עוד דקה ומגבירים את המהירות. מוסיפים 1/2 כוס נוספת של מים ולשים עד לקבלת בצק רך.

4. אם הוא יבש מדי ולא מתאחד יפה, מוסיפים בהדרגה את 1/2 כוס המים הנותרת.

5. לשים עוד 10 דקות עד לקבלת בצק אחיד שנפרד בקלות מוו הלישה.

6. מעבירים את הבצק למשטח עבודה מקומח. מקמחים את הבצק ולשים מעט בידיים עד שהבצק הופך גמיש ולא דביק. משמנים את הבצק במעט שמן.

7. משמנים את קערת המיקסר ומחזירים אליה את הבצק. מכסים בניילון נצמד ומשהים למשך כשעה וחצי לתפיחה, עד שהבצק מכפיל את נפחו.

8. מחזירים את הבצק שתפח למשטח העבודה המקומח ולשים אותו במשך 2-3 דקות. מחלקים את הבצק לשני חלקים שווים ומכסים חלק אחד במגבת נקייה.

9. מחלקים מחצית הבצק ל-4 חלקים שווים, להכנת רצועות הצמה. אפשר לחלק למספר רצועות שונה, לפי רצונכם.

10. מכסים 3 מתוך 4 החלקים בניילון. את החלק הנותר הופכים לכדור ומרדדים במערוך למלבן ארוך וצר. את המלבן מגלגלים לרוחב לרולדה ארוכה, כך תתקבל חלה אוורירית יותר שאפשר גם למלא בתוספות טעימות כמו צימוקים ואגוזים. את הרולדה (ממולאת או לא ממולאת) מגלגלים בידיים ליצירת גליל.

11. חוזרים על הפעולה עם 3 חלקי הבצק הנוספים עד שמתקבלים 4 גלילים. מהדקים את הקצוות העליונים יחד וקולעים לצמה. מהדקים את הקצוות התחתונים ומעבירים לתבנית מרופדת בנייר אפייה.

12. חוזרים על שלבים 8-10 עם מחצית הבצק השנייה ומניחים את החלה לצד החלה הראשונה, באופן מרווח. משהים למשך 40 דקות להתפחה שנייה.

13. מחממים תנור ל-200 מעלות.

  1. מערבבים בקערית תה חזק, שמן וסילאן ומברישים בעדינות את החלות. מפזרים את חומרי הציפוי ואופים 30-35 דקות, עד שהחלות זהובות ואפויות. מעבירים לרשת צינון ומניחים להתקרר לטמפרטורת החדר.

בתיאבון!

* * *

אורי שביט עיתונאית אוכל ותיקה, שמתמחה בשנים האחרונות בתזונה בריאה מן הצומח. שביט מפעילה את הבלוג המצליח “טבעוניות נהנות יותר”, שנחשב לאתר המוביל בישראל לקהל הטבעוני, הצמחוני והמתעניין. בין היתר היא מפתחת מתכונים, מדריכה סדנאות בישול, ומרצה בארץ ובעולם על חשיבות האכילה המודעת, בין היתר במסגרת TEDx

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יצחק לוין

א' אב התשפ"ב

7/29/2022

מעין עולם הבא!!!!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה