עודד המעודד

הוא לא מניח את העט לרגע. שנים על גבי שנים הוא כותב לנו סיפורים. ועכשיו, עם ספר חדש ועוד אחד בדרך. עודד מזרחי, האיש שמעניק פה לסיפורים שלכם בראיון מיוחד ל"ברסלב ישראל".

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

"סיפורים הם פה לייסורים" אומר עודד מזרחי, עם צאת ספרו החדש "עין רואה", המכיל סיפורי אמונה והשגחה מחזקים מדורנו אנו. לא רבים יודעים, אבל האיש שמפליא לכתוב את סיפורי בעלי התשובה כבר שנים ארוכות, הוא בעל תשובה בעצמו. מזרחי, שלא מניח את העט, מעניק סיפור חדש, בלעדי לגולשי "ברסלב ישראל", ומזכיר שאם יש לכם סיפור מיוחד – אתם יודעים למי לפנות.

"פעם הייתי סופר סת"ם, היום אני סתם סופר" מתבדח עודד מזרחי בתחילת הראיון.

ואכן, נראה שעודד מזרחי (49) מאוהב בכתיבה. זה כבר שנים ארוכות שהיא ממלאת את ימיו ולילותיו של הסופר בעל הנפש הרגישה מרחובות. אך הכינוי "סתם סופר" רחוק הוא ממנו והלאה. אם לא קראתם אותו ב"אור חוזר", על שלושת כרכיו, שם שרטט בחן סיפורים אמיתיים של בעלי תשובה. בטח נתקלתם בסיפורי ההשגחה והאמונה שכתב בעיתון "בשבע". ואם לא, בטוח נתקלתם בסיפורי התשובה שהוא כותב מדי שבוע בעלון השבת של תנועת התשובה, "ראש יהודי". או, אצלנו באתר.

לאחרונה הוציא את הספר "עין רואה", ובו כמאה סיפורי אמונה והשגחה אמיתיים, בני ימינו, שפורסמו בשנים האחרונות בעיתון "בשבע".

יש שם סיפורים מהמלחמה האחרונה בעזה, מהפיגועים, ובכלל, סיפורים שונים של אנשים שחוו השגחה פרטית מיוחדת וידעו לספר עליה למזרחי. את כל הסיפורים הוא שמע ממקור ראשון. המילים "לב" ו"השגחה" שוות בגימטרייא ל"שמחה" מוצא מזרחי ואומר ש"השמחה הכי גדולה היא שיש השגחה בעולם".

לאיזה סיפור ב"עין רואה" אתה הכי מתחבר? אני שואלת את השאלה שאסור לשאול. זה הרי כמו לשאול הורה איזה מהילדים שלו הוא הכי אוהב.

אבל מזרחי לא מן המתחמקים! לאחר מחשבה קלה הוא משיב: "לכל סיפור יש חן אחר. בסיפורים בני ימינו אני מתחבר לכזה שיש בו גם דרמטיות וגם חיוך, סיפורים שמכילים הפכים. אני אוהב סיפורים שיש בהם גם השגחה גדולה, גם חיוך וגם דרמה. אלו בעיקר סיפורי השידוכים שפותחים את הספר. הם גם אנושיים וגם אלוקיים. שידוכים הם משהו מאוד מיוחד כי יש בהם השגחה מאוד גדולה. הכל משמים, אבל בשידוכים ההשגחה הרבה יותר חזקה. יותר רואים אותה".

ספרים רבים מאחוריו, בהם גם "הרהורי תשובה", סיפורים פרי עטו, בניגוד לשאר. "אני כותב עכשיו את הספר "הרהורי תשובה 2", אלו סיפורים שמבוססים על מציאות אמיתית, אבל יש בהם מקום גם לדמיון שלי. לפעמים, כשאתה כותב מהדמיון שלך, זה יכול להיות יותר אמיתי. כי כשאתה כותב סיפור שקרה באמת – אתה מוגבל ולא יכול לכתוב דברים שלא היו ולא נבראו. אבל דווקא כאן – יש לך יותר חופש להגיד אמת פנימית. זה יותר סובייקטיבי", הוא מאפיין את הספר שעתיד לצאת וסיפור מקסים לטעימה ממנו הוא נותן במתנה לגולשי "ברסלב ישראל". (מצ"ב בסוף הכתבה).

"אתה כבר מפתח חוש. מתמקצע, מרגיש איפה יש סיפור שאפשר לפתח" מספר על גלאי הסיפורים הפרטי שלו, שפיתח לעצמו עם השנים. "בהתחלה היו לי קלטות של תוכניות מערוץ שבע, רדיו עשר ועוד, וכך השגתי לא מעט סיפורים. תמיד גם ניסיתי באופן יזום להגיע לאנשים ששמעתי שיש להם סיפור מעניין. כשיצא "אור חוזר 1" התחילו להגיע כבר סיפורים מהשטח. פרסמתי בספר גם את מספר הטלפון שלי ואנשים התחילו להתקשר אלי. סיפוריי נהיו יותר מוכרים ואנשים יודעים שאם יש להם סיפור מעניין – הם יכולים לפנות אלי", הוא מספר על תהליך התמקצעותו בתחום, ואופן השגת הסיפורים. "וכמובן, אני גם מחפש תמיד סיפורים. לא מחכה שזה יגיע מעצמו".

"לפעמים, סיפורים הם במידה מסוימת בשולי החיים. דווקא הסיפורים הכי יפים נמצאים בפינות הנידחות של החיים, אבל הם בהחלט מלמדים על המרכז". 
 

שמעת כבר כל כך הרבה סיפורים. עם יד על הלב, אתה עדיין מתרגש כל פעם מחדש?

"אם אני לא מתרגש – אז אני לא יכול להמשיך" הוא מחייך. "כמובן שאתה כבר מיומן, אבל באמת הדבר החשוב ביותר למי שכותב סיפורים זה להזדהות עם הדמויות. להרגיש מה שעובר עליהן – אחרת, זה לא עובר".

"סיפורים זה פה לייסורים. אין סיפורים בלי ייסורים. הסיפור הכי גרוע הוא סיפור שהכל נחמד בו. פעם התבוננתי וראיתי שיש מודל כללי לסיפור יהודי – כמו בריאת העולם, הוא מתחיל במין שלווה מדומה, שכאילו הכל בסדר, בגן עדן, אבל בעצם, משהו לא בסדר. היה שם נחש. ואז הכל מתפוצץ ומתחיל תהליך של תיקון וגאולה. ואז מגיע הסוף הטוב" הוא מפליא להסביר בכישרון של מרצה לספרות, "הסוף הוא לא טוב כמו פעם אלא טוב אחר, חדש. מתוקן לגמרי. טוב שכבר לא יכול להישבר – לא יבואו יותר לשם נחשים ועמלקים".

אין רק מנגינה אחת של תשובה

בימים אלה מתעתד לצאת לאור גם ספרו "אור חוזר 4", ובו מופיע במלואו גם סיפור התשובה של הרב שלום ארוש שליט"א.

"אני חושב שהחוזרים בתשובה צריכים לחבר בין העולמות. הם לא חייבים להיות כל כך מוגדרים. בעל תשובה זו הוויה חדשה והאמונה שלי היא שהם יובילו את המהפך הכללי" אומר מזרחי, שמתעקש באומץ לא להגדיר את עצמו. "אני חבקוק" הוא אומר, "חב"ד, ברסלב, קוק".

"אני יותר מחבר בין העולמות. אין לי את התהום הזו שבין החרדי לדתי-לאומי. אני נמצא בשני העולמות ואני משתדל לקחת את הטוב משניהם. אני חושב שהם משלימים ולא מנוגדים כמו שנוטים לחשוב".

מזרחי בעצמו הוא בעל תשובה. ילדותו עברה עליו באילת, לאחר שירות בצה"ל בחיל המודיעין, החל ללמוד ספרות וקולנוע באוניברסיטת תל אביב. בשנתו השלישית באקדמיה, גילה את אור היהדות דרך חבר – עלה לירושלים, נכנס ללמוד בישיבה וחזר בתשובה. "עוד לפני שחזרתי בתשובה התאהבתי בספרות ובשירה ואחד הדברים הכי קשים שהיו לי, ואולי הקשה ביותר, היה להיפרד מזה כי אהבתי את זה מאוד" מודה מזרחי, "העיסוק שלי בתחום נפסק ואולי זה היה נכון שבהתחלה צריך להפסיק. אחר כך, בעקבות סיפורים בתוך התשובה ומשברים, זה התפרץ שוב. בהתחלה בתור שירה ואחר כך עבר לספרות יפה, ולאחר מכן התחלתי ללקט סיפורים מיוחדים של תשובה ואמונה".

כיום, איך לא, יש באמתחתו של האיש שלא מניח את העט, כבר שלושה ספרי שירה (שיר לטעימה תמצאו בסוף הכתבה).

אתה כותב על בעלי התשובה כל כך הרבה. פוגש אותם ומשוחח עימם. אתה בעצמך בעל תשובה כבר עשרים וחמש שנה. מה עובר עליהם?

"יש המון מה להגיד בנושא" הוא פותח לדבר על הנושא הקרוב לליבו, "בהתחלה, בעלי התשובה הראשונים הלכו לחרדיות ונהיו אפילו קיצוניים. פעם, לחזור בתשובה היה לנסוע לישיבה בירושלים או בבני ברק ולהיעלם שם. אבל ככל שהשנים עוברות, התשובה מתאזנת וגם תנועת התשובה הציונית התחזקה. היום מנחים בעלי תשובה לא ללכת למעמקי העולם החרדי אלא לנסות להשתלב ולהתמודד במקומם. היום מי שרוצה להתחזק, גם בתל אביב, יכול.

בעלי התשובה של היום כבר מסוגלים להנהיג אחרים, לדוגמה: הרב שלום ארוש, הרב ארז משה דורון. התשובה היא אחרת כיום ממה שהייתה בתקופתי. פעם ההתמודדות הייתה פשוט לצאת מהעולם החילוני וזהו זה, אבל היום ישנה גם ההתמודדות עם העולם החיצוני, האינטרנט וכו’. זה לא קל לחזור בתשובה ולהישאר במקומך. מצד שני, היום יש ניסיון הרבה יותר גדול וכבר מכירים בעולם מה זו תשובה. בעל התשובה היום נכנס למקום ידוע יותר מבעבר".

מזרחי מספר כי יש לו חלום לכתוב ספר על בעלי תשובה, כזה שיודע לזהות מראש איזה טיפוס יחזור לאיזה זרם. "אפשר לחזור לכל הזרמים הכשרים ביהדות" מסכם עודד מזרחי, בעל הניסיון, "לא כדאי להיאטם בתוך איזושהי קופסה ולחשוב שזוהי המנגינה היחידה בעולם".

דרור יקרא – מתוך הספר "הרהורי תשובה 2" (הסיפור פורסם בכתב העת – "אדרבה – קולות מעולם התשובה" – www.aderaba.com)

בינת השיר – משירתו של עודד מזרחי

לרכישת הספרים של עודד מזרחי בחנות האתר: אור חוזר, עין רואה

כתבו לנו מה דעתכם!

1. טל

ד' אייר התש"ע

4/18/2010

כתבה מעניינת ומהנה כתבה קולחת עם איש מאוד מעניין ועשיר ברעיונות…כן ירבו

2. טל

ד' אייר התש"ע

4/18/2010

כתבה קולחת עם איש מאוד מעניין ועשיר ברעיונות…כן ירבו

3. תמי

כ"ז ניסן התש"ע

4/11/2010

תגובה מעניינת כתבה מדליקה… אהבתי את הסיפור “דרור יקרא”

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה