עם הפנים קדימה

נכון שבלי עבר אין עתיד, אבל כאן עולה השאלה הגדולה: האם החסרונות ואירועי העבר יהיו מעצור לחיים שלנו או קרש קפיצה לעתיד מזהיר? הרב שלום ארוש עם הפנים קדימה!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 14.03.21

החיים הם כמו כביש, ברגע שאתה מסתכל אחורה התוצאה עשויה להיות קטלנית. בכביש מסתכלים רק קדימה, המבטים לאחור הם ממוקדים וקצרצרים. וזה נכון לכל תחומי החיים. אסור להביט לאחור, רק לפנים. המשפט שהפך לשיר: "מה שהיה היה, העיקר להתחיל מהתחלה" – הוא כלל ברזל בחיים.

 

זה נכון גם ביחסי אנוש. אחרי משברים בזוגיות, הדבר הנכון הוא לפתוח דף חדש ולבנות אמון מחדש, ולא לטפל באופן המידי בכל טעויות העבר. הניסיון "לסגור את החשבונות" רק יוביל לפיצוץ ולהעמקת הקרע ולא יוביל לשיקום ולריפוי. דווקא ה"התעלמות", להשאיר את העבר מאחור – היא המפתח להצלחה.

 

תאונה רוחנית

 

וזה נכון שבעתיים כשזה נוגע לתיקון הנפש. חיטוט בפצעי העבר והתבוננות בטעויות שכבר נעשו – בדרך כלל לא מובילים לשום מקום חוץ מאשר לעצבות ולייאוש. במקרה הטוב – הם גורמים לאדם פשוט לעמוד במקום, ובמקרה הפחות טוב – לעשות תאונה רוחנית, כלומר לסטות חזק מהכיוון שלו ואף להתרסק חלילה.

 

לכן אם לא משנה מה עבר עליכם ואתם גוררים אחריכם "היסטוריה עשירה", של טעויות, מעשים לא טובים, כישלונות, הרגלים רעים, טראומות, וכל מה שלא יהיה – ברגע הזה אתם פותחים דף חדש. וזהו, ושום דבר כבר לא מעניין אתכם. מחקו מהזיכרון את כל מה שאתה חושבים על עצמכם. אל תנסו לחזור לעבר ולתקן אותו, זה רק יהרוס לכם את העתיד. התמקדו בהווה והתחילו לשפר באותו, כי בזה אתם בונים בפועל עתיד חדש וטוב יותר לכם ולסובבים אתכם.

 

ה"תשובה" של היצר הרע

 

ובפרט כאשר אתם ניגשים לתפילה האישית (ההתבודדות, כפי שמכנה אותה רבי נחמן מברסלב) ורוצים לעשות תשובה וחשבון נפש. ברגע זה ממש ישנו יצר הרע גדול שרוצה לדחוק בכם "לחזור בתשובה" בצורה עקומה ומסולפת, כלומר להתחרט ולהכות על חטא ולייסר את עצמכם על כל הטעויות שעשיתם. זו כמובן הטעות הגדולה ביותר, משום שזה ישאב אתכם לתוך החור השחור של העבר ויסתום את הגולל על העתיד. ברגע שנכנסים לזה, נשברים לגמרי. וזאת לא הדרך.

 

מה כן? "לצייר" את ההווה מחדש. הסתכלו על העתיד – איך אני בונה מעכשיו את העתיד שלי? ואת העתיד בונים עם הרבה תפילה, ולהתפלל אפשר רק מתוך שמחה ותקווה. לכן אסור להסתכל על העבר ששובר וגוזל מאיתנו את התפילה, אלא עלינו להאמין שבכוחנו להתחיל מחדש בעזרת השם, ועל ידי זה יהיו לנו הכוחות לעמוד ולהתפלל על העתיד – שבורא עולם יעזור לנו לא להיכשל, שנוכל להתקדם, לעמוד בניסיונות, לצמוח מהאתגרים ועוד.

 

מאמרים נוספים בנושא:

בית ספר לאהבה

בואו להכיר

לנצח כל רגע מחדש!

אהבה – אין משהו אחר

לאהוב את עצמכם בחמש דקות

בבקשה, תאהבו את עצמכם

פסגה חדשה – אתגר המתיקות

קבוע, אבל בטוח

קפה עם מלאכים
הכלים שאלוקים נתן לי

על פסגת העולם

שאיפות, התבלין של החיים

אתגרי החיים

 

הופכים את המחסומים לקרש קפיצה

 

זו התרופה החזקה ביותר. יש בכם אנרגיות עצומות של התחדשות, כאשר תיתנו להן לפרוץ תראו שינוי בחיים. אולם העיסוק בעבר רוצה להרוס כל חלקה טובה ולהשאיר אותנו תקוע באותה משבצת.

 

ונכון שלכולנו יש חסרונות ואין אפשרות להתעלם מהם – אבל זו בדיוק השאלה: האם אנו רואים אותם כמעצור לחיים שלנו או שאנו רואים אותם כקרש קפיצה? כאשר מסתכלים על העבר אנו רואים אותם כמעצור וכמחסום, אבל כשהפנים לכיוון העתיד בתקווה ובתפילה – כל חיסרון הוא קרש קפיצה, כל חיסרון הוא ה"דלק" של התפילה, וכל חיסרון יהפוך לתודה גדולה כאשר נראה איך הקב"ה הופך אותנו מהקצה אל הקצה.

 

ותשובה מה יהיה עליה? וכי לא צריכים לחזור בתשובה?

 

כאן מגיעה ההפתעה הגדולה והתקווה המשמחת: שימו לב, כשאתם מתחילים לתקן את ההווה ולבדוק את עצמכם ביומיום, ולהתפלל על דברים שבהם אתם רוצה שינוי בהווה ובעתיד – אתם מתקנים את כל העבר "על הדרך". מדוע? כי תשובה היא לא רק חרטה, אלא קודם כל לשפר את דרכנו מכאן ולהבא, תשובה פירושה שינוי! כלומר, לעזוב את החטאים ולהתחיל ללכת בדרך חדשה, לכן עיקר המוקד של התשובה הוא לשנות את הווה ואת העתיד ולא להיאבק עם העבר. ולהיפך, אדם יכול להתמרמר על העבר ולהתחרט אלף חרטות – כל עוד הוא לא משנה את מעשיו אין בתשובה שלו כל ערך, הוא נחשב לטובל ושרץ בידו.

 

 

זו בדיוק השאלה: האם אנו רואים את אירועי העבר והחסרונות כמעצור לחיים או כקרש קפיצה לעתיד מזהיר?

 

בלי דאגות!

 

לכן צריכים לעקור את הדעה הרווחת והמוטעית – שתשובה משמעה להתבוסס בעבר וברגשות שליליים ומדכאים. ההיפך הוא הנכון! תשובה היא פריחה, עתיד חדש, דף חדש, לא להסתכל על העבר אלא להפנות את כל הכוחות בשיפור ההווה והעתיד.

 

וכאשר אדם מטפח את ההווה מבחינה רוחנית, עושה עליו תשובה ומשפר אותו, יזמנו לו משמים לחזור בתשובה על כל העבר. וכאשר הוא מתקן את העבר – הוא מתקן אותו גם בגלגול הזה וגם בגלגולים הקודמים שלו, ועם הזמן הוא גם בוודאי יזכה להבין ולהרגיש את החרטה האמיתית.

 

את כל המסר זה אנו לומדים מן התורה (פרשת תרומה שהייתה בשבת האחרונה). בני ישראל היו שקועים בצער נורא מאוד, הם העפילו לפסגות על והתרסקו בחזרה לשפל המדרגה. ממציאות אל עם של עבדים, הם זכו לקירוב מופלא ומיוחד שכמוהו לא היה מימות עולם: עשר מכות, קריעת ים סוף, הנהגה ושמירה ניסית יומית, ולבסוף תיקון חטא אדם הראשון ונבואת פנים אל פנים – ואת כל זה איבדו בחטא העגל! חז"ל מדמים זאת לכלה שבגדה בבעלה תחת החופה. פשע שאין כמוהו שמלווה את כל עם ישראל לדורי דורות.

 

אולם הסכנה הגדולה באמת היא – שבני ישראל ישקעו בצער וביגון על העבר ויאבדו את התקווה לעתיד. לכן נתן לנו בורא עולם דרך תיקון ותשובה מדהימים לחטא העגל: לא לבכות על העבר, אלא להתחיל מחדש ולבנות משהו יפה יותר. בורא עולם אומר לנו: אתם רוצים לתקן את החטא? תתחילו לבנות, ותתחילו מעכשיו, תביאו תרומה ותבנו משכן שהוא התיקון לחטא העגל, כי במקום להסתכל על העבר תמקדו את כל הכוחות והרצונות בבנייה ובהתחדשות. וזה מה שקרה. בני ישראל קיבלו את הציווי בהתלהבות ופרץ האנרגיות האדיר שלהם בא לידי ביטוי בתרומה ובהתנדבות באופן מדהים שתוך יומיים בלבד עם ישראל גייסו כמויות עצומות של זהב וכסף, ומעיינות של חכמה נפתחו להם לעשות את המלאכות הקשות והסבוכות ביותר. ככה זה כשלא נותנים לעבר להרוס ולחסום לנו את העתיד – נפתחים אוצרות גדולים בנפש של משאבים לשינוי ותיקון חיובי.

 

אנחנו לקראת סיום ימי פרשיות שובבי"ם ת"ת, ועיקר התיקון והתשובה הוא לא להסתכל על העבר אלא לפתוח דף חדש, מה שהיה היה ועכשיו מתחילים מהתחלה, מבקשים מהבורא כוחות לשפר את ההווה ולבנות את העתיד, ללכת קדימה עם כל הכוח והעוצמה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה