צועדים אל השלמות

בחודש זה זוכים למסע השלם, כלומר להילוך השלם ולעליה השלמה – מלמטה למעלה, ומלמעלה למטה. לבחינה הזו של עליית משה רבנו ע"ה למרום והורדת...

3 דק' קריאה

הרב שמואל שטרן

פורסם בתאריך 06.04.21

בחודש זה זוכים למסע השלם, כלומר
להילוך השלם ולעליה השלמה – מלמטה
למעלה, ומלמעלה למטה. לבחינה הזו של
עליית משה רבנו ע"ה למרום והורדת…
 
 
"בחודש השלישי לצאת בני ישראל מארץ מצרים, ביום הזה באו מדבר סיני. ויסעו מרפידים ויבואו מדבר סיני ויחנו במדבר ויחן שם ישראל נגד ההר. ומשה עלה אל האלהים" וכו’ (שמות יט).
 
כתוב בספר יצירה, כי החוש של חודש סיון הוא חוש ה"הילוך", ובקומת השנה הוא "רגל שמאל", ואילו חודש ניסן הוא "רגל ימין". נמצא על פי זה, שבחודש סיון נשלם ה"הילוך", כי אז נשלמות בקומת השנה שתי הרגליים – רגל ימין ורגל שמאל, וזוכים להילוך.
 
הילוך זה מתחיל בפסוקים הנ"ל (שמות יט), "ביום הזה באו מדבר סיני ויסעו מרפידים ויבואו מדבר סיני". פירוש הדבר הוא, שעלו מרפידים, ששם רפו ידיהם מן התורה, ובאו אל סיני שהוא מקום קבלת התורה. וזהו ההילוך הראשון שלהם: לעלות ממקום הקליפות – מרפידים ששם בא עליהם עמלק, אל סיני – שם קיבלו את התורה ופסקה זוהמתן.
 
בעבודת הנפש הדבר מתבטא כיציאה מקליפת הגאווה, שהיא קליפת עמלק ובגימטרייא – רם, אל סיני ובגימטרייא – ענווה, בראש חודש סיון שהוא גימטריא ענו, בחינת "ויחן ישראל כאיש אחד בלב אחד", וזוהי הענווה.
 
עניין זה של עליה מן הקליפות ומן מ"ט שערי הטומאה בחודש סיון – שעולים בספירת העומר אל סיני, אל מתן התורה, מכיוון שעל ידי התורה זוכים לנאמר (זכריה ג): "ונתתי לך מהלכים בין העומדים האלה" – הוא עניין התורה שעל ידה זוכים ללכת בהליכות עולם בעולם הזה בלימוד ההלכה, כמו שכתוב: "אל תקרי הליכות אלא הלכות", ולעלות על ידי זה מעולם לעולם בעליונים בין המלאכים הנקראים עומדים.
 
על כן, ראש חודש סיון מזלו תאומים, שהם זכר ונקבה, דמות אדם שלם, ולכן גם ראש-חודש סיון חל ביום ה – 45 לעומר, מ"ה לעומר, ובגימטרייא = אדם, כי אחרי אד"ם ימים מתחילת הספירה זוכים להיכנס למזל תאומים, מזל אדם, שהוא אדם השלם זכר ונקבה, כנגד זעיר אנפין ומלכות.
 
יום זה הוא גם כנגד תפארת של מלכות בספירת העומר, כי תפארת היא זעיר אנפין בחינת תפארת אדם לשבת בית, והמלכות היא השכינה הקדושה. לכן זהו גם עניין התאומים, שהם כנגד הכרובים, פני תינוק ותינוקת, העומדים מעל ארון הקודש.
 
נמצא, שבראש-חודש סיון זוכים לצורת אדם, לעומת ניסן ואייר – שמזלם טלה ושור שהם בהמות – ובחודשים אלה עולים על ידי ספירת העומר ממדרגת בהמה – שהיא קורבן שעירים, למדרגת אדם – שהוא קורבן חיטים ושתי-הלחם בשבועות.
 
אומרת הגמרא (שבת פ"): "דרש ההוא גלילאה עליה דרב חסדא, בריך רחמנא דיהב אוריאן תלתאי (תורה, נביאים, כתובים), לעם תליתאי (כהנים, לויים, ישראל), על ידי תליתאי (על ידי משה רבנו ע"ה שהוא השלישי מבין אחיו: מרים, אהרן ומשה), ביום תליתאי (ביום השלישי לפרישה), בירחא תליתאי (בחודש השלישי הוא חודש סיון) עכ"ל.
 
פירוש הדברים הוא, שבראש-חודש סיון נכנסים למהלך הסופי של גמר קומת האדם, על ידי שיוצאים מרפידים ובאים למדבר סיני, שהוא מקום קבלת התורה ביום מ"ה לעומר, ובגימטרייא = אדם, ועל כן יש בו שלימות של "תליתאי" (שלישי), כלומר – שקומת האדם בעלת ג’ קוין – ימין שמאל ואמצע, ועל ידי שלושה חודשים (ניסן, אייר וסיון) אנו זוכים להשלים את הג’ קוין, ולהשתייך למהלך של "תליתאי".
 
נמצא, שחודש סיון הוא גמר המהלך של שלושת החודשים הנ"ל, וזהו עניין רוחני שכל החודש מושפע ממנו. אומנם עיקר ההשפעה של חודש זה הוא יום מתן-תורה, אך על פי זה יובן מה שכתב ספר היצירה, כי האות של חודש זה היא האות ז’ – שבחודש זה יום ה- ז’ הוא כללות החודש, כי אז ניתנה התורה והוא היום החשוב והמשפיע על כל החודש כולו.
 
אותיות החודש – סיון, הן אותיות המילה – סיני, כשנחליף את האות ו’ עם האות י’, כי בחודש סיון ממשיכים ומאריכים את האות י’ האחרונה של סיני להיות ו’, ואז יורדת התורה בהמשכת האות ו’ מלמעלה למטה על ידי משה רבנו ע"ה, שממשיך את התורה מלמעלה למטה.
 
לכן, בחודש זה זוכים למסע השלם, כלומר להילוך השלם ולעליה השלימה – מלמטה למעלה, ומלמעלה למטה. לבחינה הזו של עליית משה רבנו ע"ה למרום והורדת התורה ב"הילוך", כמו שכתוב: "ומשה עלה אל האלהים", וכן: "וירד משה מן ההר", וזאת משום שמשה רבנו עולה לשמים ויורד לארץ בחודש זה כמה פעמים.
 
עניין זה רומז רבנו הקדוש בליקוטי מוהר"ן (רס"ו): ויעקב נסע סכותה – ראשי תיבות: סיון, וכן נסע סכותה ויגן – ראשי תיבות: סיון, ועל פי דרכינו פירוש הדבר הוא, שיעקב הוא תליתאי לאבות (השלישי באבות) והוא נוסע וזוכה להילך "סכותה", כלומר שבניו זוכים אל הסוכה השלימה – "בית המקדש" – היא סוכת השלום, והיא רמז לשלמות שזוכים עם ישראל על ידי מתן תורה בחודש הזה, שהוא חודש השלמות כנ"ל.
 
שלימות זאת נמשכת עד י"ז בתמוז, שאז עשו את העגל, ונשברו הלוחות, ונחרב בית המקדש הנקרא "בית הוד" – שהוא כנגד רגל שמאל והוא האיבר של חודש זה (על פי ספר היצירה כנ"ל). כלומר: אם לא זוכים לתורה, חס ושלום, אזי נאחזים הקליפות ברגל שמאל.
 
נמצא, אם כן, שחודש סיון הוא חודש תליתאי (שלישי), שבו זוכים לענווה, לשלמות ה"תלת קוין", לקומת האדם, לתורה ולהילוך השלם המביא "סכותה". ויהי רצון שנזכה לכל זה בשלמות, ללא אחיזת הקליפות, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה