רבי זושא והגנב

מה הייתם עושים אם גנב היה גונב לכם את הכסף היחיד שלכם, נניח לשבת או לחג, איך הייתם מגיבים? אם בכעס, אז עצרו רגע ותנשמו עמוק, ועכשיו תקראו איך רבי זושא הגיב!

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 06.10.19

רבי זושא מאנופלי זכר צדיק וקדוש לברכה, היה עני מרוד בצורה מזוויעה, דלפון שבקושי רב אפילו, איך אומרים? סגר את החודש. לחם חרבה ומים צרים לשתייה היו מנת חלקו ובני ביתו, ביתו רעוע ונראה שכל רגע עומד לקרוס, החלונות שבורים, הדלת פתוחה וכל דכפין יכול להיכנס…

 

יום אחד הקב"ה שלח תורם הגון שנתן צדקה לרבי זושא – 20 רובלים, ומרב שמחתו לא ידע היכן להחביא את האוצר מאחר וכל הבית פתוח ופרוץ. חשב בליבו ואז אמר שיחביא את השטר בתוך חומש התורה בפרשה שבה כתוב לא תגנוב. חשב לעצמו שאם הגנב בכל זאת יחפש בין הספרים וימצא, לכשיראה את הדיבר "לא תגנוב" זה בוודאי יעורר אותו לתשובה.

 

עברו מספר ימים ורבי זושא שמח וטוב לב על הסכום שבאמתחתו וחשב כבר על קניות המכובדות לכבוד שבת קודש. פתח את החומש ולהפתעתו הרבה גילה שהכסף חסר, הוא משש את הספר והרגיש שאחרי כמה דפים נמצא משהו. העביר דף אחרי דף בהתרגשות רבה ומצא שטר של 10 רובלים תחת הדיבר "ואהבת לרעך כמוך".

 

רבי זושא שמח שמחה עילאית מכל ליבו והודה לבורא עולם, 'ישתבח הבורא כמה טובים הם עם ישראל שחושבים ברגע שכזה על הזולת' ו…. בירך את הגנב. הוא קיבל את המעשה בהשגחה פרטית ועם חיוך על פניו. ולא רק, אלא גם בירך את המעשה ודן לכף זכות את המבצע.

 

מאמרים נוספים בנושא:

האושר הגדול ביותר

בקשה קטנה מאבא

אני יכולה לסלוח

דף חדש

היום אנחנו מתחברים

יום בלי שטן

ימים של אהבה

לא כל יום כיפורים

עת רצון

יש חיים מחוץ לקופסה

להתעמת קצת עם עצמי

 

רבי זושא מאניפולי זיע"א חילק את עבודת התשובה לחמישה חלקים יסודיים כדי שיהיה לנו הדבר הרבה יותר קל ומעשי. שימו לב, העבודה עצמה רמוזה כבר באותיות המילה "תשובה" בעצמה.

 

ת "תמים תהיה עם השם אלוקיך" (דברים יח, יג) – עלינו ללכת עם השם בתמימות, לצפות לו, לא לחקור את העתידות, וכל מה שקורה איתנו לקבל בתמימות ובלי חקירות, ואז תהיה עמו ולחלקו (רש"י). ובכך, על ידי עבודת התמימות זוכה האדם לאות הראשונה של תשובה.

 

ש"שיוויתי השם  לנגדי תמיד" (תהילים טז, ח) – עלינו לזכור תמיד שבורא עולם רואה, שומע ויודע את הכל, כולל נסתרות ובוחן לב וכליות שהם גם כוונת הלב. לכן כל מחשבה, דיבור או מעשה נרשמים וידועים לפניו, גם אלו שבחדרי חדרים. על ידי זכירת הבורא זוכה האדם לאות השנייה של תשובה.

 

ו"ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח) – עלי לאהוב את הזולת כשם שאני אוהב את עצמי. וכשם שאני קרוב אלי ודואג לאינטרסים שלי, כך גם עלי לעשות עם זולת לא פחות מאשר לעצמי. אצל הצדיקים אנחנו נמצא שלמות של דאגה לזולת, אפילו על חשבון מסירות נפש. על ידי עבודת האהבה זוכה לאות השלישית של תשובה.

 

ב"בכל דרכיך דעהו" (משלי ג, ו) – לדעת שהכל מהכל כולל הכל מאיתו יתברך ובכל צעד, שעל מחשבה, דיבור ומעשה – לזכור ולכוון תמיד לרצון הבורא ולבטל את רצוני מפני רצונו. גם בעניינים גשמיים כדוגמת אכילה, שתיה ושינה, עלי לכוון לרצון הבורא. לכוון כשאנו אוכלים כי השם ציווה לאכול, יש לברך לשמור על הבריאות כדי שיהיה לי כוח לעבוד את בורא העולם. כלומר, לקחת את הגשמי ולהעלות אותו ברוחני, ואז ממילא גם עובדים על התאווה עצמה ומשברים אותה כי היא עולה בדרגות הגשמיות לרוחניות.

 

כתב הרמב"ם (הלכות דעות): "מצא, המהלך בדרך זו כל ימיו, עובד את השם תמיד".

 

על ידי שיעבוד המוח זוכה האדם לאות הרביעית של תשובה.

 

ה "הצנע לכת עם אלוקיך" (מיכה ו, ח) – כל מעשה טוב שאדם עושה, ישתדל מאוד להצניע ולהחביא אותו עד שלא יידע עליו שום אדם, וכך הוא יעלה אל הקב"ה בשלמות ויקבל עליו שכר מושלם. ברם, כאשר מעשיו הטובים של האדם מתפרסמים בפני כל ומכבדים ומשבחים אותו על כך, מנקים לו משכרו בשמים… וחבל.

 

על ידי עבודת הצניעות זוכה לאות האחרונה של תשובה.

 

 

יום הכיפורים זה היום בו אנו זוכים 'להיכנס למכונת הכביסה' ולצאת נקיים ולבנים כשלג…

 

אנחנו נמצאים בעיצומם של עשרת ימי תשובה, כמה רגעים לפני יום הכיפורים. כותב רבי פנחס מקוריץ זיע"א בספר עץ החיים, שהאות סמ"ך היא סומכת את כולם והיא מתגלית בעשרת ימי תשובה, וכל יהודי שזוכה לחזור בתשובה בימים האלו זוכה שהאות סמ"ך סומכת ומקימה אותו מנפילתו.

 

באות סמ"ך טמון כוח ואור מיוחד של "סומך נופלים", כמו שנאמר: "סומך ה' לכל הנופלים" (תהילים קמד, י"ד). הדרך לזכות להארה של האות סמ"ך כתובה בראשי תיבות שלה: סליחה, מחילה, כפרה.

 

סליחה – זוכים בזכות אמירת הסליחות, והחזרה בתשובה

מחילה – זוכים בזכות העבודה של שבת תשובה

כפרה – זוכים בזכות העבודה של יום כיפור

 

יום הכיפורים הוא מעין יום המכבס אותנו מעוונותינו ואז אנו זוכים להיות לבנים כשלג הצח, לכן עלינו לעשות תשובה ולרצות לזכות לתשובה מלאה.

 

"אשריכם ישראל, לפני מי אתם מטהרים, ומי מטהר אתכם, אביכם שבשמים.."

 

גמר חתימה טובה לכל עם ישראל היקר, שנזכה להיכתב ולהיחתם בספר צדיקים גמורים לחיים לאלתר. אמן.

 

המאמר מוקדש לרפואת, שלומו, בריאותו והצלחתו של מו"ר הרב שלום בן ימנה. שיזכה לחיים טובים, בריאים, ארוכים וללא סבל ייסורים וכאבים, כוחות מעל הטבע לכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו. אמן כן יהי רצון.

 

 

* * *

רוחמה אפרתי  B.A בפסיכולוגיה ותקשורת,   Master & Trainer NLP תת מודעי קליני רפואי, מרצה בכירה, מעבירת סדנאות וערבי הפרשת חלה. לפרטים: 054-2176644

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה