שאלה של בחירה

אחרי שיצאנו למסע, הבנו שהוא בכלל לא פשוט. גילינו את העליות והירידות, הקשיים וההצלחות, ובעיקר, הבנו מהר מאוד שיש פה שאלה של בחירה. איך בוחרים את הדבר הנכון?

3 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 05.04.21

החיים הם יצירה גמישה. עשויים להיות ברכה, כפי שעלולים להידרדר לתהומות הקללה. הקללה היא עבדות עולם במחנה עבודות הפרך של היצר הרע. תאוות ויצרים רודים בנפש ומתישים את כוחה בעמל חסר תכלית ונעדר שכר. עמל הפרנסה בהשתדלות מיותרת, דאגה ומרוץ נצחי. יגיעת סיפוק מאווי הגוף, ומרדף הכבוד והתהילה. כך נראים חייהם העלובים של עבדי הגוף.
 
אבל לחיים יש גם צד של ברכה. מי שטעם אי פעם מתיקות של עבודת הבורא, חירות הנפש מתאוות הגוף, קלילות של שמחת המצוות, התרוממות של משמעות פנימית ונסיקת כנפיים של דבקות – יודע שהחיים האמיתיים מתחילים במקום בו מוותרים על שיעבוד חומרי, תאווה או מידה רעה. אדם שכזה הרי הוא מלך, נושא על ראשו כתר מלכות וממשלה. שלטון הנשמה על הגוף, ממשלת הדעת על המעשים. זוהי חירות, זהו כתר המלך. 
 
מאמרים נוספים בנושא:
ברוכים הבאים לזירה הלוהטת
בחירה, לא  בריחה
גשם של קרח וחולות נודדים
 
את הכתר הזה כולנו מחפשים, משתוקקים למצוא ומייחלים. החיפושים אחריו מתעצמים בעיקר בזמנים עם אור מיוחד. למשל, כמו חודש אלול העצום שחווינו לא מזמן עם הפנים לשנה החדשה שמתחילה בחודש תשרי המלא בחגים נשגבים ועצומים. תקופה ארוכה התנגנה לה נעימה הסליחות, עם ישראל שילב כוחות נפש למען הקמת והתגלות כבוד הבורא בעולם ובנפש. הקול הקורא 'קומי רוני' מהדהד הזמין את הנפשות להיטהר ולפשוט את בגדי הגלות, להתעטר בעטרת תשובה, להרפות מעול הכבוד העצמי ולהכין את הנפש להיות כיסא לכבוד הבורא. אל השיא הזה הגענו בראש  השנה, עת המלכנו אותו בשמחה וביראה גדולה. משם המשכנו ליום  הכיפורים, והיום אנחנו עם הפנים לאחד משלושת הרגלים – חג הסוכות ושמחת התורה.
 
במבט לאחור, מהרגע שיצאנו לדרך לחפש, גילינו מהר מאוד שהמסע הזה כלל לא פשוט. התחלנו לצעוד בדרך התשובה, גיששנו את דרכנו בצמיחה הרוחנית, בתפילה, בלימוד, עשינו כברת דרך ושוב מצאנו את עצמנו באותה נקודה נעדרת מוצא. לפעמים השביל שבחרנו הוביל לא פעם לעליה, ממנו טיפסנו למרומים. אבל מי שצועד בליבו פנימה יודע שהוא עדיין לא מצא דבר. שום הישג משמעותי. לא כבוד שמים ולא טיפה של מים. שום כלום. רק סחרחורת גבהים של הצלחה מדומה.
 
והיו גם הפעמים בהן הדרך הובילה בכלל למדבר שומם. אף נפש חיה לא נראתה באופק. רק כאב לב, עצבות וחלישות הדעת. הרי למצוא כולנו מעוניינים, אבל איך עושים את זה? איך בוחרים את המסלול?
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
הזכות  לבחור
נלחמים בבחירה החופשית
לבחור? 18 עצות שיהפכו לכם את החיים
שחמט ובחירה חופשית
 
בעקבות הצדיקים
 
אז כמו בכל מסע, יש לאתר את תוואי הדרך בעזרת מפה ו/או מורי דרך. הצדיקים הם מורי הדרך שלנו. הם אלה שסללו ביגיעה עצומה ובמסירות נפש את שבילי הנפשות בשמים ובארץ, הם יודעים איך להנחות כל נפש אל מקומה בדרך המדויקת והנכונה. רבי  נחמן מברסלב משרטט (ליקוטי מוהר"ן, תורה ו) דרך התשובה המסוגלת לרומם את הנפש מקטנות הגלות אל פסגת הכבוד האלוקי האמיתי. בכל דרך של עבודה ותשובה מצויים מהמורות ואורבים מכשולים, כשצועדים בלי הדרכה עלולים להחמיץ את המטרה כולה עם טעות אחת קטנה.
 
הדרך שסולל רבי נחמן מורכבת, בעצם, משתי דרכים השלובות יחדיו לכל אורכן. האחת סלולה בשמים, והשנייה בארץ. את אוצר הכבוד האלוקי ואת הממשלה האמיתית בלתי אפשרי למצוא, לא בשמים וגם לא בארץ. תשובה המורכבת מהתעוררות ותחושת ריחוק בלבד תוביל בהכרח לייאוש, עצבות ויובש. כך גם דרך הסלולה רק על התחזקות, הרגשת סיפוק והצלחה לא תוביל לשום תוצאה אמיתית. על מנת למצוא את כתר המלך, יש ללמוד איך ללכת על שתי הדרכים גם יחד. 'רצוא' ו'שוב'. עליה וירידה. 
 
השילוב המופלא הזה הוא סוד ההצלחה ומפתח המציאה. היכולת להתמיד בעבודה וחיפוש, כאשר היגיעה איננה גורמת לאובדן השמחה והתקווה והסיפוק איננו מכהה את התשוקה, זוהי אומנות הנרכשת רק בבית מדרשם של הצדיקים. צעידה שכזו מבטיחה לנו את השגת המטרה.
 
על סף דרך שכזו אומרת לנו התורה, הביטו וראו היטב, כי בכל דבר בחיים מצויה הברכה ומאידך הקללה. כשלא יודעים איך לצעוד בין עליה לירידה, הקשיים, המכשולים והקללות אורבים בכל פינה. ובעליה כמו בירידה. צעידה נכונה מגלה שבכל דבר ודבר נמצאת ברכה של מציאה טובה. אנחנו רק צריכים להקשיב, לשמוע את קול הצדיק שמורה לנו את הדרך, להאזין היטב ללימודיו. להטות אוזן לדעתו המופלאה המשלבת יחד את דרכי ההתחזקות וההתעוררות, העלייה והירידה.
 
איך נזכה בזה? זאת הבחירה שלנו – מה אנחנו רוצים, במה אנחנו בוחרים. זאת המתנה שקיבלנו מבורא עולם – חופש הבחירה, שגם עליו אדם זוכה בשכר עצום, אם בחר כמובן בברכה, באור האלוקי.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה