שותפים לתוכנית הבנייה – פרשת השבוע תרומה

פרשת השבוע תרומה: כל אדם שמביא תרומה למשכן זוכה להשתתף בהיכל הקודש ולבנות מקום לשכינה. ומה אומר על כך רבי נחמן מברסלב?

2 דק' קריאה

הרב שמואל שטרן

פורסם בתאריך 06.04.21

פרשת תרומה
 
"ויקחו לי תרומה"
 
כל אדם שמביא תרומה למשכן זוכה להשתתף בהיכל הקודש ולבנות מקום לשכינה.
 
רבי נוחמן מברסלב אמר פעם לאנשיו: "מה לכם לחשוב מחשבות, אין אתם צריכים כי אם לתת אבנים וסיד ואני בונה מהם בניינים נפלאים ונוראים". (חיי מוהר"ן רצ"ג).
 
פירוש הדברים הוא, כאשר אנו מקושרים לצדיק, אזי הצדיק עושה מן התורה, התפילה והמצוות שלנו בניינים נפלאים בקדושה, כי הוא הבונה את המשכן. וזהו שכתוב (ליקוטי מוהר"ן, תורה ב): "ויביאו את המשכן אל משה" – שצריך לקשר את כל התפילות לצדיק הדור, שהוא בונה את המשכן, כי רק הוא יודע איך לחבר ולתקן את איברי השכינה הקדושה ולבנות את בניינה לקומה שלימה.
 
בתורה ע"א (ליקוטי מוהר"ן) כותב רבנו הקדוש: "לחזות בנועם ה' ולבקר בהיכלו" – סופי תיבות – תרומה. כי תרומה, היינו צדקה שהיא נדיבות לב. כאשר אדם נודב את ליבו למשכן שמקים ובונה הצדיק, אזי הוא זוכה "לבקר בהיכלו" ולחזות בנועם ה'. כי ההיכל נבנה מתרומות הלב שלנו. לכן, דבר גדול הוא נתינת צדקה לכל ענייני צדיק האמת, כי אז בונה ומשתתף בהיכל הקודש ובמשכן שבונה הצדיק.
 
על ידי נתינת הצדקה אדם ניצול מתאוות ממון, שהיא עבודה זרה, כי כשאדם נופל בתאוות ממון, אזי הוא בעצבון ובע' אנפין חשוכין של התורה, מכיון שהמותרות (מלשון מיותר) מביאים לאדם עצבון, ככתוב: "כי כל יתר כנטול דמי", והוא עליו למעמסה. וכשאדם רץ אחרי הממון ואין לו אמונה ובטחון בהשם יתברך שיעזרהו, אלא רק כל היום רץ אחרי הכסף וכל ה"כיסופים" שלו הם לכסף בלבד, אזי זה בחינת עבודה זרה.
 
עיקר הממון צריך לבוא דרך "משא ומתן באמונה". האדם צריך לשים מבטחו בהשם יתברך ולהתנהג עם הממון באמונה, לכן על ידי נתינת הצדקה והמעשר מתעשרים, כי "נכנסת" הברכה בכסף, משום שכאשר האדם נותן צדקה ומעשר הוא מגלה שהממון בא לו מהקב"ה ועל ידי זה מתברך.
 
כך הוא הדבר בעבודת ה'. כשאדם עושה חסד עם אחרים ומלמדם תורה ומחזק אותם, אזי הוא זוכה שתורתו תתברך, כי על ידי שמלמד אחרים זוכה לקבל שכלים חדשים ולב חדש מכיון שהוא מחסיר מעצמו, מזמנו ומכוחו, אך על ידי זה זוכה לשכל ולב חדשים.
 
לכן, עיקר הצדקה הוא עבור המשכן שבונה הצדיק, כי כשאדם בונה משכן לעצמו ולא משתתף בבניין והמשכן של הצדיק, אזי אינו זוכה בהשראת השכינה. וכשאדם עושה צדקה וחסד עם אחרים, הן בגופו, הן בממונו והן כשמלמד אחרים – הרי עיקר הצדקה שעושה צריכה להיות קשורה עם המשכן של הצדיק, ופירוש הדבר הוא, שעל ידי זה יתקרבו הרחוקים אל הצדיק ואל המשכן.
 
לכן נאמר: "ויקחו לי תרומה" – התרומה שמביאים אל משה היא להשם יתברך, והיא מגיעה דרך משה. לכן יש ברכה מיוחדת כשנותנים את הצדקה לצדיק ועל ידי זה בונים את היכל הקודש בגשמיות וברוחניות, במהרה בימינו אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה