תהיו השמש שלהם

חינוך טוב הולך עם חיוך גדול ומאיר כמו שמש, לא ביקורת וגם לא תוכחה, רק הארת פנים. תזריחו להם את היום ותראו איך החופש הגדול עובר בשלום!

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

משה רבינו נפרד מעם ישראל, יש לו נאום ארוך, ספר שלם – דברים, בו הוא מוכיח את העם בדרכי נועם. הנאום כתוב ברצף מתחילת הספר וכמעט אינו נפסק עד כמעט לסופו. למה? כדי להבדיל שלוש ערי מקלט עבור הרוצחים בשגגה. למרות שלפי ההלכה ערי מקלט אלה אינן פעילות בינתיים, בכל זאת, היה חשוב למשה רבינו 'לחטוף' את המצווה כבר עכשיו.

 

ולא סתם. יש כאן מסר אדיר עצום בתחום חינוך הילדים.

 

איך?

 

על הפסוק "אז יבדיל משה שלוש ערים בעבר הירדן מזרחה שמש" דורשים חז"ל בגמרא: "אמר לו הקב''ה למשה 'הַזְרַח שמש לרוצחים'", ויש אומרים שאמר לו "הִזְרָחְתָּ שמש לרוצחים". אומר רש"י, שלפי הדעה השנייה משה רבינו הבדיל את הערים מדעתו והקב"ה נתן לו 'הסכמה' וחיזוק ואמר לו 'יפה עשית'.

 

ראשית, משה רבינו הוא הרב שלנו. יש לימוד הלכה בצורה של שיעור הלכה, זהו שיעור תיאורטי, ויש לימוד הלכה בצורה של מעשה רב, כלומר הלכה שנלמדת ממעשיו של הרב בפועל. וידוע על פי כללי הפסיקה שלמעשה רב ישנו תוקף חזק יותר מאשר לשיעור הלכה. את כל התורה מוסר לנו משה בשיעור הלכה, אבל להאיר פנים ולהזריח שמש לכל אדם אפילו לשפל ביותר – את זה מלמד אותנו משה רבינו ב'מעשה רב'! הוא מפסיק את השיעור החשוב של ספר דברים  בו הוא חוזר על התורה, וממחיש לנו הלכה למעשה את קיומה: להזריח את השמש – להאיר פנים לכל אדם.

 

ולאחר מכן, לפני שממשיך משה רבינו בנאומו, נאמר: "וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל". למה זה נאמר דווקא כאן? כדי לומר לנו שהארת הפנים והזרחת השמש היא עיקר יסודי בתורה וביהדות שאותו רוצה משה להניח לפני כולנו.

 

תן חיוך!

 

ולא רק, משה רבינו נמצא באמצע תוכחה ודברי התעוררות חזקים מאוד, אבל הוא מפסיק בהארת הפנים. זה בחינת 'דבר שיצא מן הכלל כדי ללמד על הכלל כולו'. לומר לנו, שכל התוכחה וכל דברי ההתעוררות צריכים לבוא מתוך הארת פנים. אם אתם לפעול התעוררות אצל השומעים אתכם, להוכיח אותם תוכחה שבאמת תשנה אותם – אתם חייבים לעשות הכל במאור פנים!

 

יסוד חשוב זה נחוץ מאוד לכל אדם ובכל זמן. הארת פנים היא יסוד גדול מאוד בתורה ויש על כך מקורות רבים בספרים הקדושים. "תן חיוך" זאת לא סתם סיסמה אלא עבודת השם עמוקה המעידה על שלמות הלב, עבודה שיש בה חיבור אמיתי עם בורא עולם, כוח עצום לעורר באדם שמחה פנימית, חסד גדול עם הזולת וממש הצלת נפשות, כמו שאומר רבי נחמן מברסלב (שיחות הר"ן מג). מאור פנים זה התנאי הראשון בקירוב רחוקים, וזה עושה הרבה מאוד קידוש השם! אפשר לגרום לבן אדם לחזור בתשובה שלמה רק על ידי הארת פנים גם בלי לומר לו שום מילה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

חופשה עם מסגרת

וזה מתחיל בדוגמה אישית

המאמן האישי שלו

לבנות עם אהבה

יש מקום רק לאהבה

פירות האמונה

פרחים יקרים

חתיכות של סבון

הצלחתי לא לקלקל

ככה אהבה אותנו אמא

חופש, אמונה ומה שביניהם

הוא שוב פה, החופש הגדול!

כולם בחופש

מסיימים בכיף

 

החופש המתסכל…

 

וכאן אנו נכנסים לתרגום הדברים הלכה למעשה עבורכם הורים יקרים, אלה שעוברים שבועות לא קלים של החופש הגדול עם הילדים בבית. חופש, כמו שכולנו יודעים, הוא זמן מועד לפורענות. להורים יש ציפיות מהילדים ולילדים יש ציפיות משלהם לחופש הגדול. חוסר התיאום הוא מוקד לחיכוך תמידי המתיש את שני הצדדים שיוצאים מה"חופש" הזה ממורמרים ומאוכזבים.

 

התסכול נובע מלא מעט גורמים – ההורים רוצים שהילדים ימשיכו עם שגרה מסוימת שהם מכירים מתקופת הלימודים – לימוד, קריאה, חזרה על דברים נחוצים, עבודה רוחנית ועוד. הם גם מתוסכלים מאוד מהריבים, מלשמוע את צמד המילים 'משעמם לי', מילדים שרוצים עוד ועוד טיולים ואטרקציות. כתוצאה, הם מנסים לעשות מבצעים שלא תמיד עוזרים וזה עוד בלי להזכיר את המתח שנוצר בגלל שכולם נמצאים עכשיו על בלאטה אחת.

 

מה עושים?

 

וזאת התורה אשר שם משה לפני ההורים המתוסכלים: 'אם אני טורח להאיר פנים לרוצחים, כל שכן שעליכם כהורים להתאמץ קצת להאיר פנים לילדים. אם לא הארתם פנים אל תצפו שהתורה-הדיבורים שלכם יכנסו לליבם'.

 

עליכם לזכור שהם בסדך הכל ילדים. אין להם דעת להבין וכל שכן להרגיש את הנעימות בדברים שאתם מבקשים מהם לעשות גם בחופש על מנת לשמור על סדר יום ולא לחרוג ממסגרת המשמעת למרות החופש. הם אוהבים לישון, להתבטל, לטייל, דורשים אוכל ותעסוקה וחושבים שמגיע להם הכל. זה ילדים.

 

ונכון שצריך לחנך אותם, אבל איך? הרופאים עוד לא המציאו "ניתוח להשתלת דעת". בינתיים, אין לכם שום דרך לתת להם דעת אלא בדרך של אהבה ומאור פנים. "אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". אין דרך אחרת. אם אתם לא הולכים בדרך של הזרחת השמש, חום ואהבה – לא תשיגו את המטרה אלא בדיוק ההיפך.

 

כי מי אוהב לסבול? אם כל המריבות עם הילדים יהיו סביב משמעת, על הלימודים, התפילה, חזרות בסיסיות כדי לא לאבד את הקשר עם השנה שחלפה וזו שבאה – כל אלה מעוררים רגשות שליליים – תסכול, זעם, והגרוע מכל שנאה. כל מריבה וגערה הן סבל בל יתואר עבור כל אדם! על אחד יכול להרגיש את זה על עצמו. וילדים עד כמה וכמה שאינם חסינים לסבל כזה. ואם הם יבינו, אחרי חשבון הנפש שיעשו עם עצמם, שכל זה בגלל הרצון שהם צריכים להעסיק את עצמכם עם לימוד, רוחניות, חזרה על חומר או כל דבר – אז זה חמור מאוד. אי אפשר לצפות מהם שהם יאהבו משהו בצורה כזו, אז מה תרוויחו מזה? מה"חינוך"? מזה שהילד יצטרך לעשות דברים כמו תוכי ויחכה לרגע שבו כבר לא תהיה לכם שליטה עליו חלילה?

 

ותזכרו היטב, מי שמפסיד מכל המהלך הנורא הזה הוא קודם כל ההורים! גם עכשיו החופש עובר עליכם במרירות ובתסכול וגם בעתיד כשהילדים יגדלו, אם הם חלילה מורדים ועוזבים את דרך בית אבא ואמא, חלילה, זה הצער הכי נורא שיש. ויש דרך למנוע את זה – להאיר פנים, להיות השמש שלהם! להזריח להם כל יום מחדש. כשזה יקרה, את הבית שלכם הם לא ירצו לעזוב לעולם!

 

מידה טובה מרובה. על ידי מיעוט מאור פנים – החופש יעבור על כולם בטוב ובנעימים, ההורים יהיו שמחים ורגועים והילדים יהיו מאושרים. הם יקבלו חינוך אמיתי, כזה שייתן להם כוחות נפשיים לחזור ללימודים במרץ מחודש וילוו אותם כל החיים. וזה אפילו לא עולה כסף!

 

נכון, ילדים אוהבים כיף וליהנות במים, בים, בפיקניק וזמן איכות עם ההורים. אבל באמת, הם לא צריכים את כל האטרקציות ולמיניהן. למה? כי "גדול המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב". זה טבע אצל כל אדם. כולנו מצאים למאור פנים, לחיוך ולמילה טובה יותר מכל אטרקציה או הגלידה הכי טעימה. כי גם אם ייתנו לנו את הכל מהבוקר ועד למחרת אבל אין שום מילה טובה, אין חיוך, אין מאור פנים – זה כמו שלא נותנים כלום.

 

קל וחומר כשזה מגיע לילדים, שהם צמאים וכמהים לכל מילה טובה של ההורים, מכיוון שנראה להם שאנחנו אוהבים אותם ושמחים וגאים בה, שנשתף אותם בחוויות שלהם, שנדבר איתם, נצא לטיול ביחד, נשחק, וכמובן ויותר מכל – שלא נעיר הערות, שלא נבקר אותם על כל צעד ושעל.

 

כשיש את זה, יהיה קל יותר לשמור על סדר ומשמעת, על שגרה גם בימי החופש. על לימוד, תפילה ורוחניות. הם יבינו עם חיוך על הפנים שאתם לא אומרים לוותר על זה. בעצם, אתם לא חייבים לוותר על כלום אבל רק כשזה עם מאור פנים, רק כשאתם השמש המיוחדת שלהם. אם לא עשיתם את זה אל תבואו אליהם בטענות, תלו את זה בעצמכם – לא גרמתם להם לאהוב את מה שהם עושים בגלל שביקרתם, הערתם וגערתם.

 

ה"הפסקה" של משה רבינו ע"ה משמשת למאור פנים. גם ההפסקה בלימוד של הילדים, החופש – אלה דברים המשמשים הזדמנות להטעין את הילדים בהרבה מאור פנים לקראת השנה החדשה. וידוע שהקדוש ברוך הוא מנהיג את העולם במידה כנגד מידה – אם נזכה להאיר פנים כראוי לכל אדם ובמיוחד לבני ביתנו – נזכה שגם בורא עולם יאיר פניו אלינו וישם לנו שלום טובה וברכה וחיים טובים עלינו ועל כל ישראל, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה