תמסור את עצמך!

אנשים, משום מה, מעסיקים את עצמם בדאגות מיותרות של 'מה יהיה?' ו'איך יהיה?'. רבי נחמן מגלה לנו את הסוד שיהפוך אותנו לאנשים משוחררים ושמחים!

3 דק' קריאה
תמסור את עצמך

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 07.11.22

אנשים, משום מה, מעסיקים
את עצמם בדאגות מיותרות של
‘מה יהיה?’ ו’איך יהיה?’. רבי נחמן
מגלה לנו את הסוד שיהפוך אותנו
לאנשים משוחררים ושמחים.
 
 
“טוב מאוד להשליך עצמו על השם יתברך ולסמוך עליו וכו’… אזי אין צורך לדאוג ולחשוב כלל אם מתנהג כראוי אם לאו מאחר שסומך עליו יתברך, ואם הוא יתברך רוצה בעניין אחר, הוא (האדם) מרוצה להתנהג בעניין אחד כרצונו יתברך… ושוב אינו חושב וחושש כלל שמא לא יצא ידי חובתו…” (שיחות  הר”ן, ב).
 
‘תמסרו את עצמכם’ אמר רבי נחמן לתלמידיו אז, והדיבור הזה תקף ונכון גם לגבינו היום.
 
כל אחד, בתחילת כל יום, צריך למסור את היום לבורא עולם ולגלות רצונו לפניו, שכל מה שיעשה באותו היום – הכל יהיה כרצון הבורא, ואז לא צריך לחשוב מחשבות או לחשוש מכיוון שגילה את רצונו ומסר הכל לבורא עולם.
 
ללא ספק, זו שיחה טעונת הסבר וביאור. השאלה הראשונה שעולה אחרי שקוראים את דברי רבי  נחמן היא: נו, אז מה אם אני מוסר את הכל לבורא? מה יש בזה? האם זה מספיק לומר שאנחנו מוסרים הכל לבורא וזהו?
 
בשיחה זו רבי נחמן מלמד אותנו על גודל חשיבות הרצון, שהוא עיקר העבודה מצד האדם, מכיוון שהמעשה נמצא ביד הבורא. ביד האדם נותר רק לרצות ולכסוף ועל פי רצונות אלה בורא עולם דן אותו. לכן כאשר אדם אומר לבורא העולם בתחילת היום ‘אני מוסר הכל אליך, שהכל יהיה כרצונך‘ – הוא לא צריך לחשוש בכלל, שהרי הבורא דן אותו ומסתכל עליו על פי הרצון שלו. ואם בפועל לא הולך לו כמו שהוא רוצה, עליו לדעת שגם זה מאת השם והכל כמובן לטובתו. יכול להיות שהוא עדיין לא התפלל או לא למד מספיק וחסרה לו הדעת להוציא את הרצון הזה מהכוח ל הפועל, ויכול להיות שגם אין לו עדיין את הכלים לחיות בפועל כמו שהוא רוצה. לכן על האדם לעשות מה שבידיו – שזה הרצון, ולא להתבלבל כלל מהמעשה בפועל, מכיוון שהחלק הזה לא בידיים שלו אלא בידי ריבון כל המעשים.
 
 
מי שמסתכל במבט שטחי על שיחה זו הסתירה מיד מצלצלת באוזניו. הרי מצד אחד הוא רוצה להיות כרצון הבורא, ומצד שני אם לא הולך לו זה בכלל לא אמור לעניין אותו, דבר שנראה כהיפך הרצון. כי לרוב, אם משהו לא הולך לאדם הוא בדרך כלל מצטער ודואג. אם כן, מה הפירוש בדברי רבי נחמן, שאחרי שהאדם מסר לבורא את הכל הוא לא צריך לחשוב ולחשוש כלל?
 
כאשר אדם אומר בתחילת של כל יום ‘הריני מוסר את כל המחשבות, הדיבורים והמעשים וכו’ לקב”ה, שהכל יהיה על פי רצונו הטוב’ – בזה הוא מגלה דעתו שכל רצונו הוא שהוא וכל התלויים בו יהיה כרצון הבורא, ומה שיקרה בפועל כבר לא בידיו מכיוון שהבורא הוא זה שמשגיח עליו.
 
מה שיש ביכולת האדם לעשות, כמובן עם הכלים שהוא מקבל לעשותם, ולא יקבל מזה גאווה אלא יבין וידע שזה חסד שהקב”ה עושה איתו – בורא עולם יזכה אותו לעשות. אולם דברים שעדיין אין לו את הכלים לעשותם, אך אם בכל זאת יעשה אותם אך יקבל מהם גאווה שתרחיק אותו מהקב”ה – זה דבר שבורא עולם לא ייתן לו להצליח לעשות. זו הסיבה שהוא צריך לשמוח אם לא הצליח לעשות משהו שאין ביכולתו כרגע לעשות מכיוון שזה רק לטובתו, למנוע ממנו את הריחוק מהבורא ואת הנפילה למלכודת הגאווה.
 
 
כדי שנמשיך הלאה ולא ניכנס לדאגות ומחשבות מיותרות רבי נחמן מגלה לנו את הסוד הנפלא הזה, ועל ידי זה פותח לנו פתח נפלא להתמקד במה שאנו עושים ולהמשיך בלי להתבלבל, ורק להבין שהכל כרצון הבורא. כמובן שזה לא מעיד על חוסר אכפתיות מצידנו, אנחנו לא מוותרים על הרצון או מתייאשים חלילה. אדרבה, נמשיך לעשות את שלנו בזריזות ובחריצות, נתפלל ונלמד על עוד ועוד נקודות שאנחנו רוצים להשיג או לשנות וכך בורא עולם יעזור לנו לשנות את מעשינו. “…ושוב אינו חושב וחושש כלל שמא לא יצא ידי חובתו…” – מלמד רבי נחמן ואומר לנו להמשיך להאמין באמונה שלמה, שכל מה שקורה איתנו זה רק לטובתנו הנצחית ושום דבר לא בידינו, לכן אין שום מקום לייאוש או חרדות ובלבולים אלא רק להחזיק חזק ברצונות.
 
לרבי נחמן מברסלב – מי שזכה לחיות בענווה אמיתית – לא הייתה שום מחשבה שיש משהו שבכוחו לעשות, גם לא מחשבה של ‘אעשה כך וכך’. הוא חי את המציאות והאפסיות שלו, וידע שאם לא הצליח בדבר מסוים זה בגלל שהבורא לא נתן לו להצליח, והוא מצידו המשיך לעשות את שלו עם רצון ומסר את הכל לבורא והסיר מעצמו את כל הדאגות של ‘מה יהיה?’ ו’איך יהיה?’ והיה שמח כל היום.
 
זאת הדרך בה צריך האדם לצעוד אם הוא חפץ בכוח הרצון. וצריך להתפלל על זה, אחרת הוא עלול ליפול לעצבות אם לא יצליח להוציא לפועל את מה שהוא מתכנן.
 
להלן הנוסח שאנו נוהגים לומר בכל יום כדי למסור הכל לבורא, וכל אחד יוסיף ויפרט כפי שמוצא לנכון:
 
“הריני מוסר את כל המחשבות, את כל הדיבורים, את כל המעשים, את החיות, את כל החושים, את כל הכוחות, את כל הרצונות, את כל התנועות, את כל הנשימות, את כל הנסיעות, את כל האכילה והשתייה, שלי ושל בני ביתי ושל כל התלויים בי ושל כל הנלווים אלי להשם יתברך. שיהיה הכל על פי דעתו ועל פי רצונו הטוב, ובזכות זה נזכה לביאת משיח צדקנו ולבניין בית מקדשנו ולגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן”.
 
תמסרו את עצמכם, זו הדרך להסיר מאיתנו את כל הדאגות והחששות, הפחדים והשאלות שמונעים מאיתנו להיות משוחררים ושמחים

כתבו לנו מה דעתכם!

1. שירה

כ"ד אייר התשע"ה

5/13/2015

יכול בבקשה לכתוב את הנוסח?? תודה רבה

2. Anonymous

כ"ד אייר התשע"ה

5/13/2015

3. נדב

ל' ניסן התשע"ד

4/30/2014

תודה לרב על הארה נפלאה של העצה של רביז”ל מסייע מאוד בעבודת הזם כעת.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה