תעשו טובה תחפשו משהו טוב

כולם מומחים בלמצוא את הלכלוך באחרים, אבל מה דעתכם להיות הראשונים למצוא את הזהב? דניס רוזן עם הטיפ היומי הכי מוצלח שמצא במרתפי הזיכרון מהנסיעה לאומן.

3 דק' קריאה

דניס רוזן

פורסם בתאריך 14.03.21

זה היה בסעודת ליל שבת באומן ראש השנה. הרב אליעזר רפאל ברוידא נתן לנו את אחד השיעורים המדהימים ששמעתי, כזה שכדאי לנו להוציא מנו את הטוב ביותר ובעיקר בזמן השהות שלנו עם עוד אנשים רבים – כמו באומן, בחגים עם המשפחה, בעבודה ובכל מקום.

 

לדון לכף זכות ולאהוב בלי תנאים – זה היה המוטו של השיעור הקצר והקולע. אחת הסיבות שרבי נחמן מברסלב אמר שכולנו צריכים להיות אצלו בראש השנה באומן היא כדי שנפגוש את כל סוגי האנשים ונסתדר איתם. ותאמינו לי, מגיעים לשם כל סוגי האנשים!

 

ולא, זה לא קל.

 

כי כשאתם עם אלפי אנשים, מיליארד אחוז שתפגשו טיפוסים שיעצבנו אתכם, ואני אומר את זה בלשון המעטה. הרב ברוידא נתן לנו כל מיני דוגמאות, למשל, השותף לחדר שנוחר בלילה, או זה שהגרביים שלו לא מריחות טוב, או ההוא שמניח את המגבת הרטובה שלו על החולצה שהבאתם לשבת. "על זה שילמתי כל כך הרבה כסף?!?" מיד תעלה הצעקה הפנימית מתוככם.

 

הרגיעות מתבקשת: אל תענו עם התגובה הראשונה והמוכרת!

 

כשהתגובה הטבעית מקבלת ביטוי, היא מוצגת עם ים של כעס והרבה זעם. זו הסיבה שאנחנו צריכים להבין שכל מה שקורה – קורה רק מהשם, וכמובן, שרק לטובתנו. הוא מהנדס את כל המצבים האלה על מנת לבחון אותנו – איך אנחנו מגיבים ומה עלינו לשפר (בהתאם לתגובה). וגם, מלמד אותנו לאהוב בלי תנאים את העומד מולנו.

 

אנחנו הילדים שלו, כך מלמדת אותנו התורה, אנחנו חייבים לזכור שאף אבא בעולם לא אוהב שמדברים רעה על הילדים שלו. לכן, כשהכעס מציף ואנו לא שולטים בו הדבר הכי גרוע קורה – אנו כורים לעצמנו בור ענק ונופלים לתוכו על ידי הדיבורים הרעים על אחרים. ודיבורי לשון הרע, כמו שכולם יודעים, יוצרים רק דינים קשים, צער ומכאוב.

 

במהלך השיעור המקסים שקיבלנו שמענו מהרב ברוידא גם סיפור אמיתי מזעזע: פרמדיק אחד שקיבל יחס מזעזע מאביו של הילד בו הוא טיפל במיומנות, מקצועיות ואלגנטיות מרשימה, וחיי הילד ניצלו בזכות אותו אדם. באופן טראגי, הפרמדיק נהרג בתאונת דרכים כמה ימים אחרי אותו אירוע. האבא שפגע בו הרגיש זעזוע עמוק מכיוון שהוא רצה לפייס את הפרמדיק אך לא הספיק. הוא פנה מיד לרב שלו וסיפר לו מה קרה, והרב אמר לו שהוא ובני משפחתו יעשו כולם תשובה על עניין זה. וזה אכן מה שהם עשו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

תאהבו את עצמכם

תרשמו לכם

תשמחו בעצמכם

איש היער

להפוך אנשים ליפים

מה יש לי ביד?

מלא נקודות טובות

חטוף ולך!

הנקודות הלבנות

מלא נקודות טובות
סוד הנקודה הטובה
הסוד של הסנדלר
אתה פשוט נפלא

 

"אין שום סיבה בעולם שנזלזל או נמעיט בערכו של הזולת חלילה" אמר הרב. לעולם לא נדע מתי האדם הזה יהפוך לגלגל הצלה עבורנו או של היקרים לנו. "החפץ חיים אומר שגם אם אנו רואים 99 דברים שליליים באדם ורק דבר אחד חיובי – עלינו לדבוק רק בדבר היחיד הטוב הזה, ולדון אותו לכף זכות".

 

תדונו לכף זכות כנגד כל הסיכויים!

 

רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זיע"א אמר פעם לתלמידיו, שהקב"ה מתזמן מצבים בהם אנו רואים התנהגות מזעזעת באנשים אחרים. אבל האדם שמזעזע אותנו בהתנהגות שלו מציג בפנינו משהו שקיים בנו – חסרון או פגם שלנו. וכאשר אנו דנים אותו לכף חובה – אנו חורצים למעשה את הדין גם על עצמנו. סיבה מספיק טובה לחפש רק את הטוב, נכון?

 

רבי חיים מוולוז'ין זיע"א אומר לנו – שאם אנו רואים פגם באדם אחר עלינו לבדוק את עצמנו, כי אנו אלה שסובלים ממנו. כי הפוסל – במומו פוסל. המום הזה קיים בנו. יש לנו נטייה כל כך חזקה לשים לב לחסרונות שלנו דווקא בעומדים מולנו (קידושין ע"ב), ואם אנו עושים עם המידע הזה את הדבר הנכון – אנו זוכים לקבל המון הזדמנויות כדי ללמוד על החסרונות שלנו ולתקנם. קל יותר לראות את זה באחרים ולא בעצמנו. וגם, להודות בזה.

 

 

גיליתם משהו באדם העומד מולכם? זה אתם. עכשיו, נצלו את ההזדמנות לעשות את הדבר הנכון!…

 

יישמו מחשבות טובות במצבים שליליים!

 

במוצאי שבת הגעתי למלווה מלכה שנערכה בחדר האוכל. הזמר גיא צבי מינץ הנעים את זמננו בשירתו הנפלאה. באחד השירים הוא אמר את הדברים הבאים: 'אתה טוב, אתה יקר לבורא עולם, אתה בן של מלך, אתה נשמה יהודית עם לב טהור'.

 

מאז, כשמישהו מעצבן אותי אני מיד נזכר במסר של אותו שיעור נפלא – לדון לכף זכות ולאהוב בלי תנאים. זה עוצר את כדור הזעם הרותח והחשיבה השלילית. ואז, אני שם את כל הפוקוס על המילים המקסימות של גיא ומתחיל להרגיש איך החיוביות מתפשטת לי בגוף וזורמת בכל וריד, החיוך עולה על הפנים ואני כבר לא כועס על האדם מולי.

 

אומרים שקל למצוא את הלכלוך באחרים, אבל תהיו הראשונים למצוא דווקא את הזהב!

 

אדם נפלא אמר לי פעם, שכאשר אנחנו מסתכלים על הטוב שיש באחרים אנחנו מביאים את הטוב הזה אל עצמנו. אז זה מה שאני מאחל לכולנו – לראות רק טוב ועל ידי זה בורא עולם ידון גם אותנו לכף זכות ויזכה אותנו לגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה