בדידות, הרוצחת השקטה

מפחיד לחשוב, ועוד יותר לכתוב, אבל הבדידות יכולה להיות הרוצחת השקטה של האדם. עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על האויב הכי גדול של האדם.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 18.03.21

בנסיבות החיים, חברים אמיתיים מהווים מחסה!

 

דרך שביעית: קבלת תמיכה חברתית

 

בני אדם הם יצורים חברתיים. האנשים זקוקים זה לזה כדי לחיות והם שורדים רק כשהם כלולים במערכת חברתית. כשתינוק נולד הוא חסר ישע ותלוי לחלוטין באימו. לעומתו, סייח שנולד לומד ללכת תוך 5 דקות ומתחיל את עצמאותו. האדם מתפתח ונעשה עצמאי יותר עם השנים, אך תמיד, לאורך כל חייו, ממשיך להיות תלוי בבני אדם אחרים.

 

הוכח – שלהיות כלול בקהילה זה דבר שמחזק את הביטחון האישי והרגשי, משפר את הרגלי החיים וההתפתחות בתחומים רבים, כגון: ערכים ועקרונות חיים, השכלה, עבודה ועוד.

 

רבים מאיתנו רוצים מדי פעם להיות לבד לזמן מוגבל, אבל מי שהבדידות נכפתה עליו לזמן רב מתחיל לפתח סימנים ותהליכים לא בריאים. אדם בודד, למשך תקופה ארוכה, מרגיש שבריאותו הפיזית והרגשית נמצאת בהידרדרות. אדם בלי עבודה תקופה ארוכה, או מי שעבר אירוע שכול או שהוא חולה, תמיכת החברים היא חיונית עוד יותר.

 

קבלת האהבה ותמיכה חברתית מחזקת את מערכת החיסון!

 

פרק ראשון: גם קצת בריא זה בריא

פרק שני: אחרי החושך בא האור!

פרק שלישי: רק כשכואב?

פרק רביעי: שחררו אותם

פרק חמישי: חמש דקות של אהבה

 

מבחינה מדעית, יש ראיות רבות התומכות ברעיון שקבלת אהבה רגשית מאחרים מיטיבה עם האדם. מחקרים הראו שקבוצות אנשים שחיו בקהילתיות ובקשר חברתי הדוק חיו שנים רבות מעל הממוצע, לעומת אנשים בעלי קשרים חברתיים מועטים. קהילות מגובשות זוכות לאורך חיים ופחות מחלות, גם אם הרגלי האכילה שלהם מכילים שומן וסוכר בכמות רבה.

 

בדקו לפני יותר מעשור, וראו שבבני ברק, למרות הרגלי האכילה המזיקים של האנשים, למרות הקוראסונים, הצ'ולנט והקוגל, הלכידות החברתית היוותה גורם לאריכות ימים. אולם, כאשר ההתכללות החברתית נפרצה נסדקה גם המערכת החיסונית בבני ברק. סכנת תמותה ותחלואה ירדה גם אצל חולים שהשתתפו במחקר בו השוו קבוצה עם תמיכה חברתית וקבוצה ללא תמיכה חברתית. בבדיקות שונות גילו החוקרים שתמיכה חברתית מביאה לעלייה משמעותית בהפרשת הורמוני וחומרי חיסון וריפוי (דופמין, אנדורפינים, סרוטונין ועוד).

 

מסקנה: תמיכה חברתית מעצימה את המערכת החיסונית!

 

לא להיות לבד ובודד

 

ישנם מצבים בהם יש תמיכה חברתית, אך האדם החולה אינו פתוח לקבל אותה. במצב זה הוא חי כחסר תמיכה חברתית, גם אם היא קיימת סביבו. ישנם מצבים בהם אנשים נרתעים מלבוא אל החולה, או האב השכול או המפוטר, משום שהם מרגישים שאין להם מה לומר ואיך לעזור לו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

הנכס הכי יקר שלנו

לב לאבן, ראיון עם הגמולוגית ד"ר גילה גבריאלוב

כמו נפה של קמח

טבעי הכי בריא!

מכתבי אהבה

שמח כדי לחיות

תפילה לבריאות

 

ההגדרה הבסיסית של בריאות האדם החברותי היא "לא טוב היות האדם לבדו". ישנם שבטים והקהילות שכדי לשמר את "כוח הביחד", הם יצרו מגורים בסמוך זה לזה ועוד דברים שמחברים. הגישה של חשיבה זו היא – שכאשר אתה לבד אתה מקבל מעט מאוד אנרגיה של ריפוי מאנשים אחרים. מחקרים גילו שבמצבי בדידות ישנן רמות גבוהות של הורמוני דחק וסטרס. מפחיד לחשוב ועוד יותר לכתוב את זה, אבל בדידות יכולה להיות רוצחת שקטה מאוד.

 

לכן, דבר חיוני לבריאות הוא לנקוט בצעדים להפחתת הבדידות באופן יזום, זה חשוב לבריאות לא פחות מתזונה בריאה או פעילות גופנית!

 

מגע גופני

 

היבט נוסף בריפוי הוא קבלת תמיכה ואהבה על ידי המגע הגופני. והכוונה היא, לשים יד על הכתף של החבר המצוי במצוקה, להניח את הראש על כתף לצורך התרפקות, חיבוק של חברים כשנפגשים או נפרדים וכן הלאה. המגע יוצר תגובת ריפוי טבעית בגוף. הוא גם מאפשר להיכנס למצב של הרפיה עמוקה ומשחרר חומרי חיסון וחיזוק. גם חיית מחמד יכולה להיות פונקציה של ליטוף ומגע.

 

צעדי פעולה

 

אם אתם בצד הנזקק – צרו קשר עם אנשים שנעים לכם במחיצתם. הירשמו לפעילות שאתם אוהבים בקבוצה, מכיוון שקבוצה מהווה תמיכה (ציור, ספורט, מדיטציה ועוד). ואל תהססו – בקשו עזרה כאשר אתם זקוקים לה!

 

אם אתם  חברים של נזקק – התקשרו או הגיעו למפגשים אותו בקביעות, בלי שהוא מחויב לענות לכם כשקשה לו. הציעו עזרה, סידורים ומטלות שונות. תכננו עימו יום פינו להסחת הדעת.

 

המטרה היא – להראות את אהבתם! ואם אין פידבק, אל תייאשו, בשלב כלשהו זה יקרה.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה