חידה בשלום בית

אף אחד לא אוהב מבחנים, אבל אם כבר מבחן אז לפחות מבחן אמריקאי. 'תנו לי את כל האפשרויות מראש ואבחר את מה שנראה לי הנכון ביותר'... נסו לפתור את החידה הזו.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 16.03.21

יש לי כאן מבחן אמריקאי עם שאלה אחת. שאלה מאוד פשוטה שנגיש אותה כחידה לכל הקוראים. זו חידה בשלום בית. החידה אומנם נכתבה מצד הגבר אבל היא נכונה כמובן לשני הצדדים:

 

יהודה חוזר הביתה ורותי אשתו מבקשת ממנו ללכת איתה למסעדה לא כשרה, או למקום שבו הוא עלול להיכשל באיסורים חמורים אחרים. מה צריך יהודה לעשות?

 

אפשרות ראשונה: "לקנא קנאת ה' צבקות" ולצאת למלחמה עם אשתו, לצעוק עליה, לבזות אותה, להראות לה "מי הגבר", "להעמיד אותה במקום" וכדומה.

 

אפשרות שנייה: ללכת בדרך ה"שלום", ולומר לעצמו הרי שלום בית זה הדבר הגדול ביותר, "גדול הוא השלום", אני אעשה את רצונה, אני רק אלך איתה ולא אוכל, רק אלך ואשתדל לא להיכשל, ואם אני קצת אכשל אז לא נורא כי זה לצורך השלום בבית…

 

אפשרות שלישית: לקנא קנאת ה' כלפי עצמו בינו לבין קונו ולא להסכים בשום פנים ואופן לעבור על התורה, ואפילו לא להגיע למקום שיש בו חשש שיעבור על התורה. ומצד שני, ללכת בדרך השלום כלפי אשתו הרחוקה שעדיין לא זכתה להכיר את האור שבדרך התורה או שהתגבר עליה היצר הרע שלה, ולומר לה באהבה ובעדינות: "אשתי היקרה, את יודעת כמה את יקרה לי וכמה אני רוצה לשמח אותך. ללכת למקומות שבורא עולם אוסר עלי – את זה אני לא יכול בשום פנים ואופן. אבל בואי נשב ביחד ונמצא את האפשרות גם לשמוח ביחד וגם לשמח אותך וגם לעשות את זה בדרך הכשרה והמותרת. אם יש צורך, בואי ונתייעץ עם רב. העיקר, שנשמור על שלום ואהבה בינינו שזה הדבר החשוב ביותר".

 

עד כאן השאלה. מהי התשובה?

 

אני מאוד מקווה שאתם כבר מבינים בעצמכם.

 

מאמרים נוספים בנושא:

בדרך שלי או גירושין?

שניים שהם אחד

שלום בית? הנוסחה החדשה!

שפת האהבה

מקום של אהבה

וגר זאב עם כבש

הצד המקבל

אהבה ללא תנאים

ותודה על האישה

אהבה אמיתית?

כל יום מחדש

שניים זה ביחד

תבחרו באהבה

כאן בונים גן עדן

 

ירידת הדורות?

 

התורה מספקת לנו את התשובה. היא מספרת לנו על פטירתו של אהרן הכהן – איש השלום, "אוהב שלם ורודף שלום". כל עם ישראל בוכים עליו. ומיד לאחר מכן (שתי פרשות אחרי) רואים עם ישראל "ירידת הדורות" נוראית לכאורה. הנכד של אהרן איש השלום עושה מעשה כל כך מנוגד לדמות של הסבא. במקום לדבר ולקרב, הוא הולך כנגד אחד מגדולי הדור באלימות נוראה ורוצח אותו בלי דין ומשפט ובלי אומר ודברים. לכאורה, דבר נורא. כי אולי עדיף שתאהב אותו וכך תקרב אותו לתורה, כמו סבא שהיה אוהב את הבריות ומקרבן לתורה? למה להרוג?

 

השלום האמיתי

 

אבל המעשה הקדוש הזה ממתיק דינים מעל כל עם ישראל ועוצר את המגיפה המשתוללת. ובזכות הסיכון העצום שלקח פנחס על עצמו הוא זוכה לניסים גלויים, ולבסוף גם זוכה לפרשה מיוחדת על שמו ולהבטחות מדהימות: הוא נכנס לברית הכהונה, הקב"ה ממנה אותו להיות הממשיך של סבו הצדיק ונותן לו ברית עולם של… שלום! כן, דווקא שלום.

 

למה? כדי ללמד אותנו ששלום אמיתי זה לא שלום של כניעה והתרפסות, ולא שלום של "לעבור על התורה", חס וחלילה. אלא, שלום אמיתי זה שלום שבא עם קנאת ה' צבקות אדירה, ועם נאמנות מוחלטת עד כדי מסירות נפש לאמת.

 

זמרי בן סלוא קם לקעקע ולעקור את יסודות התורה. הוא היה תלמיד חכם שעשה דבריו ביודעין ולא היה 'תינוק שנשבה'. כאן לא היה מקום למידת השלום. כאן הייתה נדרשת עזות שבקדושה ומסירות לקנא קנאת השם. וזה השלום האמיתי. זו דרכו של אהרן.

 

אבל בדורנו, רוב ככל עם ישראל כמעט לא נמצא במקום הזה של לקנא כנגדם קנאת השם בדרך של תקיפה מילולית, וכל שכן שלא בדרך של אלימות, חלילה. הם בסך הכל טועים וחסרי ידיעה והבנה, הם מוסתים על ידי תקשורת עוינת ומשולהבים על ידי היצר הרע ש"חוגג" ברחובות. אף אחד לא רשע ולא אשם באמת.

 

לכן בדורנו, הגם שצריכים קנאת ה' צבקות גדולה כלפי עצמנו, לקנא במסירות נפש לכל נקודה של אמת שהתאמתה אצל האדם ושזה רצון השם, עם כל זאת, כלפי חוץ נדרשת מידת השלום בדרך של "אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". הרבה אהבה וחמימות חמימות, הרבה כף זכות, הרבה חיפושים ומציאת נקודות טובות, להסביר בנועם במאור פנים ולקרב.

 

 

שלום בית זה שיתוף פעולה, השלמה אחד של השני ועזרה ברגעים הקשים בחיים…

 

שביל הזהב בשלום בית

 

זה נכון ונצרך בכל תחום, ובעיקר כשזה מגיע לשלום בית.

 

הרבה אנשים טועים וחושבים שהעובדה שאני מאוד מעודד ומעורר על נושא שלום בית, משמעה חלילה להקשיב לבן או בת הזוג בכל מה שיאמר, גם אם חלילה לעבור על התורה. וכאן אני רוצה להבהיר את זה בצורה הכי ברורה: שאין לחשוב כך בשום אופן! חלילה וחס לחשוב כך! לעבור על התורה זה אסור בכל מצב וזה ההרס הגדול ביותר לבית ולאדם.

 

ועם כל זאת, זה בשום פנים ואופן לא אומר לחשוב שבן או בת הזוג הוא אויבו של בורא עולם ולצאת כנגדו במלחמת חורמה. כמו שאסור לעבור על התורה, כך גם אסור להשפיל ואסור לבזות ואסור לשלם רעה תחת טובה, וחייבים לכבד בעדינות ובהערכה.

 

וחייבים להבין שיש כאן "צד שני" שקשה לו, ועובר עליו מה שעובר עליו ובזמן הזה נכון שהכי קל לדחות ולהאשים אותו, אבל בורא עולם רוצה שנבין את הצד השני ולא נתגאה עליו, שנדע שגם לנו זה יכול לקרות והקב"ה מרחם עלינו ושומר עלינו, ומה שבורא עולם באמת רוצה מאיתנו זה שדווקא עכשיו נרחם ונעזור לצד השני לצאת מהקשיים.

 

ואיך עוזרים לצד השני? רק בדרכו של אהרן, וכמו שכתבתי: בקנאת ה' כלפי עצמנו פנימה, לא לעבור על הסעיף הקטן ביותר בשולחן ערוך, ומצד שני באהבה ובשלום, בכף זכות ובהרבה סבלנות כלפי חוץ.

 

ויהי רצון שלא נעבור על רצון הקב"ה כהוא זה ונזכה למידת השלום באמת בביתנו ובכל עם ישראל, וכולם יחזרו בתשובה מתוך שלום ואהבה, בלי מגיפות ובלי צרות ובלי אסונות ונזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. פנחס

ה' תשרי התש"פ

10/04/2019

הרבה שלום בית עם אפשרות ב' לא יהיה שם..

2. עדי

כ"ב תמוז התשע"ט

7/25/2019

3

3. אילנה

כ"ב תמוז התשע"ט

7/25/2019

שלום בית אני חושבת אפשרות שניה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה