שמחה, אין משהו אחר!

תרשמו לכם: השמחה היא המצב היחידי בעזרתו האדם מפרש את המציאות נכון. הרב שלום ארוש על כוחה של השמחה והשפעתה על בריאות הגוף והנפש שלנו!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 04.04.21

את הקשר הישיר בין מידות האדם לבין מצבו הגופני כבר כולם מכירים, כפי שמגלים לנו בספרים. יש מידות רעות שגורמות למוח להצטמצם, יש שגורמות להפרשת הורמונים מזיקים וכן הלאה. לכל מחלה ישנו שורש במידה שלילית מסוימת. למשל, ידוע לכולם שמחלת הלב שורשה במידת הכעס. זו הסיבה שתמיד מזהירים חולי לב לא לכעוס.

 

הקנאה, כדוגמה נוספת, מביאה לחולשה וחולי בעצמות כמו שנאמר "ורקב עצמות קנאה". יש מידות שליליות שגורמות לאדם עצירות או לשלשול, כל מיני הפרעות בעיכול ועד למחלות מעיים קשות, לא על אף אחד.

 

על כך אומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן, כ"ז) שבריאות הגוף זה בחינת "שלום בגופו", וזה תלוי בארבעה יסודות שמהם כל המידות הרעות, כפי שהוא מציין במקום אחר (שם, תורה ד) וכל מידה רעה גוררת אחריה חולי מסוים.

 

והשמחה, היא כוללת את כל המידות הטובות כי בוודאי מי שמח אין לו קנאה, גם לא שנאה או כעס, ובעצם, שום מידה רעה. למה? כי הוא שמח בחלקו ויש לו עין טובה על כולם, שמח בהצלחה של כולם, אין לו פחדים וחרדות… לכן השמחה היא עיקר הרפואה!

 

שמחה היא מציאות!

 

זו הסיבה שכולנו צריכים להבין, שהשמחה היא המצב היחידי שבו האדם מפרש את המציאות נכון. כל זמן שהוא לא שמח במה שעובר עליו, זה לכשעצמו הדבר הראשון שהוא צריך לתקן. וכדי להבין זאת, אבאר כמה נקודות חשובות:

 

תלמידו המובהק של רבי נחמן מברסלב – רבי נתן מברסלב, אמר שני דברים יסודיים על דבר התנהלות חיי האדם.

 

דבר ראשון – "בכל מקום שאני רואה חיסרון, זה בגלל חסרון תפילה, או שלא התפללו כלל על הדבר. או שהתפללו, אבל לא מספיק".

 

כלומר, כל דבר שרוצים, בין בגשמיות ובין ברוחניות, צריך להתפלל עליו ולבקש מבורא העולם, שהכל שלו, שייתן לנו אותו. לכן, כל חיסרון מצביע על חיסרון בתפילה!

 

קשה עם הפרנסה? חסרה תפילה. קשה ללמוד? כן, גם כאן חסרה תפילה. הבריאות לא במיטבה? תפילה. וכך בכל עניין ועניין. כאשר אדם מתפלל מספיק תפילות הוא יכול להשלים כל חיסרון שלו.

 

וזה מוביל אותנו לדבר השני שרבי נתן אמר, לתלמידיו בערוב ימיו – "מה שאתם רואים שהולך לי כסדר עכשיו, לעזת זקנתי, זה בגלל שכל חיי הרביתי מאוד להתפלל על הכל!"

 

מאמרים נוספים בנושא:

לא רק גוף בריא

הכי קשה זה להיות שמח

תזרקו את סטרסי מהחלון

אלוקים לא אשם!

21 נקודות לשמחה!

איזוהי שמחה?
הסוד הכי שמח
איך נהיה שמחים?

שנים חיפשתי אותה
זה חיוך
כנסו לתמונה
לשמחה שלי שלושה עמודים

האלף-בית של החיים

חברתי התפילה
דברו אל הנשמה

 

אם רבי נתן אמר שהוא הרבה להתפלל, אז הוא באמת הרבה להתפלל. רבי נתן היה מתבודד שעות על גבי שעות, חוץ מכל הפעמים שהיה מדבר עם בורא עולם בכל רגע נתון. הוא כתב ספר תפילות עב כרס שנקרא ליקוטי תפילות, וברור שהתפילות הללו הן רק התמצית שבתמצית מהתפילות שהתפלל כל ימיו, ואמר שהולך כסד לעת זקנתו רק בגלל שהרבה להתפלל.

 

חשבון פשוט. רבי נתן היה איש קדוש וצדיק עצום, תלמיד גאון, עילוי, ממשיכו של רבי נחמן מברסלב, ולמרות כל זאת, כל ימיו עד זקנותו לא הלך לו כסדר כלל, היה מלא ברדיפות וייסורים מבית ומחוץ, סבל מעניות ועוד. אבל רק אחרי שעברו רוב ימיו – רק אז הצטרפו רבבות התפילות שהתפלל כדי שילך לו כסדר. אז מה אנחנו נאמר? איך יעלה על ליבנו שצריך ללכת לנו כמו שאנחנו רוצים כאן ועכשיו?

 

"עיקר התשובה היא" שהיא גם הרפואה כפי אומר רבי נחמן מברסלב, ש"ישמע בזיונו ידום וישתוק" (שם, ו). כלומר, כל אדם מוכרח להזכיר לעצמו שהוא לא התפלל מספיק על מה שהוא צריך, לכן הוא צריך לקבל באהבה ובשמחה את כל מה שלא הולך לו כפי שהוא רוצה, שזה בחינת ביזיון, שקשה לו והוא מתבלבל ולא פעם נכשל, כך גם עם לא מה שמסתדר לו בשלום הבית שלו, בפרנסה, בחינוך הילדים, ולענייננו – חולי הגוף או הנפש – ולקבל באהבה ובשמחה את המצב, ומכאן לפעול.

 

כשאדם מזכיר לעצמו בכל פעם שיש לו ייסורים שהוא לא התפלל מספיק על מה שרצה, ועדיין לא עשה מספיק תשובה, קל לו יותר לקבל באהבה ובשמחה את כל מה שהוא עובר, והוא מבין את הרחמנות של הבורא שרק רוצה לעורר אותו להרבות בתפילה ולתקן את מה שיש בידו לתקן, ולכפר על חטאיו.

 

לא נעים, אבל צריך לדעת…

 

כל אדם ייתן אל ליבו שאפילו אם יחיה מאה ועשרים שנה בבריאות, הרי שיום אחד, אחרי שייפטר מן העולם, הוא יעמוד לפני בוראו ולפני בית דין של מעלה ויישפט על כל מחשבה, דיבור ומעשה, ויצטרך להתמודד עם ייסורים רבים לכפר על עוונותיו, לכן הוא צריך לשמוח שמשמים מעוררים אותו להתחיל לחשב מסלול מחדש ולתקן את מעשיו, כך יחסוך מעצמו עגמת נפש גדולה, ובדרך זו גם לאפשר לו לחיות חיים עם פנימיות, משמעות וסיפוק כבר בעולם הזה.

 

כשאנשים באים ומתלוננים על הייסורים שהם חווים, על מנת לעודד אותם תחילה אני מספר להם על צדיקים עצומים וגדולים מאוד, כמו האבות הקדושים, שעברו ניסיונות רבים וקשים וסבלו ייסורים רבים, בפרט על יעקב אבינו שכבר בבטן אימו היה נרדף וקיבל מכות מעשיו הרשע וכל ימיו היה רדוף ומיוסר. ומה נאמר על יוסף הצדיק, שבשכר עמידתו בניסיון הקשה עם אשת פוטיפר קיבל "פרס": 12 שנים בכלא… אבל יוסף רקד ושמח והודה לבורא עולם, גם מבלי להבין כלל על מה הייסורים, שהרי הוא היה נקי וטהור מעוונות.

 

פעמים רבות אדם חייב לעבור בחייו משהו ולאו דווקא בגלל חטאים ועוונות, אלא ישנם עוד חשבונות של מעלה שאין לו בהם כל הבנה ותפיסה ולא תמיד אפשר להבין את הנהגתו של בורא העולם.

 

לא מעט אנשים מתלוננים בפני ואומרים, 'מה כבר עשיתי רע שאני סובל כך?' והתשובה היא, ומה עשו יוסף הצדיק, יעקב אבינו ודוד המלך? מה עשה רבי נחמן מברסלב שאיבד אישה ושני ילדים והיה חולה מאוד? הם קיבלו הכל בשמחה. כל שכן אנחנו, שיש לנו הרבה מאוד מה לתקן ולשנות, שבוודאי צריכים לקבל הכל בשמחה גדולה.

 

זו למעשה ההגדרה האמיתית למושג השמח בחלקו, שהאדם שמח בכל חלקי המציאות שלו ומקבל באהבה את כל מאורעות חייו. לכן צריך להרבות בתפילה ולבקש, בנוסף לישועה שהוא צריך, גם אמונה שהכל לטובה, ושהוא יהיה שמח בחלקו באמת ויזכור תמיד שהוא לא התפלל אפילו במעט שבמעט על כל מה שהוא צריך להתפלל, והוא עדיין לא התחיל לתקן את מעשיו, אז על מה יש לו להתלונן?

 

מי שמסתכל כך על החיים בוודאי יזכה להתעוררות עצומה ולשמחה, ויראה ישועות גדולות ברוחניות ובגשמיות, כי בורא עולם לעולם לא יעזוב אותו.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה