עוף שלם צלוי בתנור

אין הרבה דברים טעימים כמו עוף צלוי שחום וריחני, פריך מבחוץ ועסיסי מבפנים. צליית העוף בשלמותו היא משימה קצת יותר מורכבת, אבל בשיטת ההכנה שלפניכם ההצלחה מובטחת

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 26.04.20

זמן הכנה: 10 דק' + שעתיים אפייה | רמת קושי: בינוני | בשרי

כנראה שאין הרבה דברים טעימים כמו עוף צלוי שחום וריחני, פריך מבחוץ ועסיסי מבפנים. צליית העוף בשלמותו היא אמנם משימה קצת יותר מורכבת, אבל בשיטת ההכנה שלפניכם ההצלחה מובטחת.

 

קשה למצוא מישהו שלא אוהב עוף בגריל. רבים, מכל מקום, נרתעים מצליית עוף בשלמותו באמצעים ביתיים. בחלק מהמקרים בגלל כשלון צורב בעבר – כי באמת, קל מאד לייבש עוף, ואז האכזבה גדולה.

 

יש כמה דרכים להשאיר את העוף עסיסי. הפשוטה שבהן הוא לצלות אותו כשהוא מכוסה היטב ולחשוף לגריל רק לקראת סיום ההכנה.

 

התיבול הנדרש הוא פשוט ובסיסי למדי – שמן זית, שום, מלח ופפריקה. אפשר גם להוסיף קצת פלפל שחור או צ'ילי גרוס. אם אתם רוצים את הטעם שמוכר כ"תבלין גריל", אז אפשר להוסיף מעט כורכום, כמון, פפריקה מעושנת וטיפה אורגנו ואגוז מוסקט.

 

בגירסה שלפניכם הוספנו קצת טימין, רוזמרין, ואורגנו למרינדה וגם הטמנו כמה גבעולים ופלחי לימון בבטן התרנגולת.

תפוחי האדמה נצלים יחד עם העוף ומשלימים אותו כתוספת. אם תגיעו לאיזון נכון בין כמות הנוזלים לכמות השומן שבתבנית, אז תפוחי האדמה יזהיבו וגם יפרישו מספיק עמילן כדי להסמיך את הרוטב בשלבי ההכנה הסופיים או כשתחממו מחדש.

 

המצרכים

• 1 עוף טרי שלם
• 2-3 תפוחי אדמה בינוניים, עם קליפה יפה
• 1/3 כוס שמן זית
• מיץ מחצי לימון
• 1 כפית שטוחה מלח
• 5 שיני שום
• 2 פלחי לימון בינוניים
• 1 כף גדושה פפריקה
• 1 כפית שטוחה מלח
• פלפל שחור ו/או כמון, כורכום, צ'ילי, פפריקה מעושנת
• תבלינים (טריים או מיובשים, מה שיש ומה שהצלחתם להשיג): כפית שטוחה אורגנו, חצי כפית טימין (או 2-3 ענפים), 4-5 מחטי רוזמרין, 4-5 עלי מרווה.

אופן ההכנה

א. מכוונים את התנור לחום המקסימלי שלו.

ב. מנקים את תפוחי האדמה ומבשלים אותם בשלמותם במים מומלחים עד שהם מתחילים להתרכך (כרבע שעה). מקררים.

ג. שוטפים היטב את העוף הטרי במים, מבפנים ומבחוץ. מנגבים ומייבשים עם מגבת מטבח ו/או מגבות נייר.

ד. מכינים את המרינדה: כותשים את שיני השום ומערבבים עם שמן הזית, מיץ הלימון, המלח, הפפריקה ושאר התבלינים.

ה. מעבירים את העוף לקערת ערבוב גדולה, יוצקים את המרינדה, מורחים ומעסים יפה יפה. מקפידים שהמרינדה תגיע גם פנימה, ואם יש עשבים טריים דוחפים אותם יחד עם פלחי הלימון לתוך בטן התרנגולת.

ו. קולפים וחותכים ל"גודל ביס" את תפוחי האדמה, מוסיפים לקערה, מערבבים עד לכיסוי יפה במרינדה ומעבירים לתבנית אפייה.

ז. מכסים בנייר אלומיניום, מכניס לתנור, ומשנים מייד את הטמפרטורה ל-200 מעלות. אופים מכוסה כשעה (ואם העוף גדול אז עד שעה וחצי. ליתר ביטחון, אפשר להציץ לתוך הבטן כדי לראות עם יש שם חלקים ורודים ואז כדאי לאפות עוד קצת עם כיסוי).

ח. מוציאים מהתנור, מסירים בזהירות (!) את נייר האלומיניום, נותנים לעוף ולתבנית כמה דקות להתקרר ואז אוספים מהנוזלים שהצטברו בתבנית ויוצקים מעל העוף (וגם קצת מעל תפוחי האדמה) עד שהוא מתכסה יפה. אם יש חוסר בנוזלים אפשר להוסיף מעט מים או יין אדום. אם יש עודף ייתכן שתצטרכו לחזור על "השקיית" העוף.

ט. בוזקים מעל מעט מלח גס ופפריקה מתוקה, ומחזירים לתנור במצב גריל (או טורבו, או פשוט הטמפרטורה הכי גבוהה שיש לכם בתנור). צולים עד שהעוף משחים היטב ותפוחי האדמה מקבלים צבע יפה. בשלב הזה כדאי להישאר קרובים לתנור, כדי לוודא שהעוף נצלה אך לא נשרף.

מקררים לפחות 10 דקות. מגישים עם לחם טרי לספוג את עודפי הרוטב, ועם מגבות נייר כדי שתוכלו לאכול עם הידיים בלי רגשות אשמה…

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה