אמא, איך מדברים עם השם?

"אמרתי לו - אני לא יודעת אם אתה קיים וגם אם אתה קיים האם אתה שומע, אבל זו הפעם הראשונה ואולי גם האחרונה שאני מדברת איתך, אז תקשיב טוב!"

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

"אמרתי לו – אני לא יודעת אם
אתה קיים וגם אם אתה קיים האם
אתה שומע, אבל זו הפעם הראשונה
ואולי גם האחרונה שאני מדברת
איתך, אז תקשיב טוב!"

אחרי שניהלה את תיאטרון הבובות השני בגודלו במדינה והתערבבה בברנז’ה החילונית תל אביבית עד תום, דנה שורצמן, שחקנית, בימאית וסופרת, גילתה את ה’ יתברך בזכות ההתבודדות הראשונה שלה. היום, 13 שנים אחרי שחזרה בתשובה, היא מוציאה את ספר הילדים הראשון שלה: "אותך אני הכי אוהב", שמלמד ילדים כיצד לדבר עם ה’. וזוהי רק ההתחלה…

דנה שורצמן (38), גיסתה של נועה ירון ומוכשרת בפני עצמה, ישבה במכוניתה בפקק אין סופי בטיילת התל-אביבית והסתכלה אל הים. בעודה מתפעלת מהנוף הביטה אל שאר נהגי המכוניות וגילתה להפתעתה כי כולם, בלי יוצא מן הכלל, מביטים לכיוון ההפוך, אל הבטון. באותו הרגע הבינה שהבחירה בידיה, האם לבחור להסתכל אל היפה והטוב או להיפך.

באותו רגע מכונן, לראשונה בחייה דיברה עם ה’.

"אמרתי לו – אני לא יודעת אם אתה קיים וגם אם אתה קיים האם אתה שומע, אבל זו הפעם הראשונה ואולי גם האחרונה שאני מדברת איתך אז תקשיב טוב – אני חיה רק פעם אחת, לכן אין טעם לעשות את כל השינוי הזה של החזרה בתשובה, אני רואה מה עובר על נועה ויובל, הכול אסור שם בעולם הזה שהם הולכים אליו. וגם אם יש טעם לעשות את השינוי – אז אין לי כוח, ות’אמת, גם אם היה לי כוח – אני מתה מפחד…".

ואז שמעה דנה שיר בוקע ממכשיר הרדיו שלה, שהיה דולק כל אותו הזמן, אך עד לאותו הרגע לא שמעה אותו כלל. היה זה שירו של מאיר בנאי, שלימים גם הוא חזר בתשובה, "שער הרחמים". "שמעתי אותו שר … – ‘חי פעם, רק פעם, יש טעם, אין טעם, עם כוח, בלי כוח, שער הרחמים. בואי איתי יחד, בואי מתוך הפחד, כי את גם את חלק משער הרחמים’… והרגשתי שה’ ענה לי אחד לאחד, שהוא בחר בי באותה שנייה.

"אני לא אשכח את זה בחיים" היא מספרת בהתרגשות. מאותו הרגע החלה בתהליך של תשובה, יחד עם אחיה יובל דיין וחברתו נועה ירון (מי שהיום אשתו) ויתר חבריהם. כיום, 14 שנים אחרי אותו היום, דנה מתגוררת בצפת ולה ארבעה ילדים.

לפני חזרתה בתשובה ניהלה במשך 10 שנים תיאטרון בובות גדול בשם "ליליפוט" שקיים אגב עד היום בניהולו של שחר בלומנטל (שחזר גם הוא בתשובה…והפיק את הדיסק של "חמישה קולות" עם עדי רן ושרוליק הרשטיק) וכן את התיאטרון לילדים "דנה בננה". בין היתר, הם הפיקו את ההצגה המבוססת על סיפורו של "יוסף מוקיר שבת". "כל מי שעסק בהצגה הזו זכה לחזור בתשובה. החל מהעורך באולפן ועד לשחקנים. כולנו חזרנו בתשובה" היא מספרת ומוכיחה, כי הגיעו הימים בהם יהיה צמא ולא למים, רעב ולא ללחם, אלא לשמוע את דבר ה’.

גם כיום, כשהיא חרדית, היא ממשיכה לעסוק בתחום התיאטרון לכל גווניו. מביימת, שחקנית, וכותבת. היא מופיעה בפני נשים עם אימה יעל דיין במופע בשם "על גשר צר מאוד", העוסק בסיפור חזרתם בתשובה שלה ושל אחיה ובהתמודדות של הוריה החילוניים עם התהליך. המופע הקומי מיועד לאמהות ובנות שעוברות תהליך דומה ונותן להן כלים כיצד לעבור את הגשר הצר ועדיין להישאר יחד, עם המשפחה. לצורך כך, למדה דנה גם גישור וכיום היא מגשרת מוסמכת. לאחרונה היא יצאה במופע מצחיק מרגש ומחזק עם אורלי שירלי דיין (אשתו של הוד דיין מלהקת "המדרגות"). "קשה לעבור את החיים האלו בלי שמחה, והמופע הזה מלא מילי דשטותא אך בעיקר הוא מאוד מחזק", היא מעידה.

לא הרבה יודעים, אבל בין היתר כתבה דנה את כל השירים לדיסק "נחמן הקטן" ואת כל הדיסק "דוד יפה עיניים".

בימים אלה ממש הוציאה דנה את ספר הילדים הראשון שלה, "אותך אני הכי אוהב", שמעביר לילדים את חוויית ההתבודדות והדיבור עם ה’. הספר כתוב בשפה מתוקה ואיוריו משובבי לב, מנקודת מבטו של הילד דודי.

ספרי על מהלך הכתיבה של הספר.

"את הספר כתבתי כבר לפני שש שנים, בבת אחת. זה היה אחרי התבודדות, שמיד לאחריה לקחתי דף ועט והכל יצא, זה לא שלי. בדרך כלל, מניסיון הכתיבה שלי, כותבים טיוטה ראשונה ואחר כך עושים עליה הרבה הרבה תיקונים, אבל בספר הזה, כל מה ששיניתי היו שני שינויים מינוריים בשני משפטים בלבד".

אמנם במלל שלו הספר לא השתנה כמעט בכלל, אך מבחינת האיורים שלו, מעידה דנה כי הוא השתנה פעמים אינספור. "המאייר המוכשר הוא עדי כץ, (החתן של תיקי דיין, דודה של דנה…) ובהתחלה הוא לא היה כל כך קרוב לעולם הדתי וצייר את הדמויות כמו היפים, אבל לאט לאט הוא למד את כל הניואנסים, איך אמא דתייה קושרת את המטפחת ואיך בדיוק שמים את הטלית והכיפה. זה היה תהליך ארוך".


 

"אותך אני הכי אוהב" – ספרה של דנה שוורצמן

דנה מספרת כי היו על הספר מניעות גדולות אך היא שמחה על כל שנייה של המתנה. "התבודדתי עליו ימים ולילות… אני מאמינה בספר הזה ואני מתפללת שהוא יהיה בכל בית" היא אומרת, "הספר נמכר הרבה לחילונים והם אוהבים אותו מאוד. יש לו סייעתא דשמיא" מעידה דנה. "הספר הזה מאד ברסלברי, למרות שלא מוזכר שם רבי נחמן מברסלב או המילה התבודדות, כי אני רוצה שזה באמת יגיע לכולם", היא מסבירה את השיקול. בעולם בו האמת לא תמיד "עוברת מסך", נראה כי זהו צעד נבון.

את הספר הוציאה דנה עצמאית והיא משווקת אותו באופן פרטי. "כל ספר שאני נפרדת ממנו זה חתיכת לב".

מה המטרה שלך בספר הזה?

"לגרום לילדים להבין שה’ שומע אותם בכל מצב. אמהות התקשרו אלי לספר שהם התחזקו יחד עם הילדים שלהן מהספר. זה ספר שמיועד גם למבוגרים".

גם את ארבעת ילדיה הפרטיים מחנכת דנה לדבר עם ה’. "כבר מהרגע שזה אפשרי, אני מלמדת אותם לזה, אני תמיד שואלת אותם, על כל דבר שהם מבקשים – התפללת על זה?"

התוכניות של דנה לעתיד מגוונות ועשירות. בנוסף לטיפול התובעני בבית ובילדים, היא עובדת כעת על עיבוד לילדים של הסיפור "מעשה בחכם ותם" של רבי נחמן, וכמו כן, כותבת במרץ סדרת התבודדות לילדים מנקודת מבטו של ילד, סדרה שלדבריה שתתאים גם לחילוניים.

כל מי שמכיר את דנה וזכה לראות אותה מופיעה או לקרוא את הספר החדש שלה, יודע שבהחלט יש למה לצפות. ומי שעוד לא מכיר – זה בדיוק הזמן המתאים.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. Anonymous

ח' אלול התשע"ז

8/30/2017

אני חושבת שזה לא יפה לכתוה להשם "אז תקשיב טוב" הקבה הוא מלך ולא חיב לנו כלום צריך לפנות אליו בבקשה ובתחינה כמו עבד לפני המלך כדאי להסיר את השורה מהמאמר תודה על שאר המאמר

2. חנה

ח' אלול התשע"ז

8/30/2017

הערה לכותבת

אני חושבת שזה לא יפה לכתוה להשם "אז תקשיב טוב" הקבה הוא מלך ולא חיב לנו כלום צריך לפנות אליו בבקשה ובתחינה כמו עבד לפני המלך כדאי להסיר את השורה מהמאמר תודה על שאר המאמר

3. אדוה

כ' שבט התשע"ה

2/09/2015

אני גם אשמח לרכוש את הספר הזה… אולי דנה תוכל לעזור?

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה