אנ הולך לפניכם!

למה אנחנו לא צריכים לדאוג? כי רבי נחמן אמר לנו שהוא הולך לפנינו. הרב דוד קראוס על אחת האמרות הענקיות של רבי נחמן בעיקר כשזה מגיע לראש השנה!

5 דק' קריאה

הרב דוד קראוס

פורסם בתאריך 04.04.21

"מה לכם לדאוג מאחר ואני הולך לפניכם?" אמר רבי נחמן מברסלב את אחד המשפטים המפורסמים והענקיים שלו.

 

כדי להבין עד כמה באמת אין לנו מה לדאוג, נתבונן בנאמר ב"שער הגלגולים" של האר"י הקדוש זיע"א, שם אנחנו פוגשים מושג מן הקבלה: ''סוד העיבור''. וכדי להבין לעומק מה זה סוד העיבור ואיך זה קשור לאמירה של רבי נחמן, נתבונן בסיפור שמספרת לנו הגמרא (חגיגה טו, ע"ב).

 

מסופר על אלישע בן אבויה, שכידוע היה אדם גדול בתורה אבל בסוף עשה ''אקזיט'' לא מוצלח במיוחד, מה שנרשם בדפי ההיסטוריה כאחד ה"אקזיטים" הגרועים ביותר, נפל וכפר בהכל. ביום מין הימים, קצת אחרי הקבורה שלו, רבי יוחנן עבר ליד הקבר שלו ומה שהוא ראה שם היה מזעזע! עשן היתמר מעל קברו של אלישע בן אבויה! מיד הבין רבי יוחנן שאלישע בצרות צרורות והוא בוודאי סובל סבל רב בגיהינום, לכן מיד קיבל החלטה גורלית גדולה: הוא הולך לטפל ביהודי הזה ולעסוק בתיקון נשמתו.

 

"אם אחזיק בו, מי הוא זה שיקח אותו מידי?" הוא אומר. וכידוע, רבי יוחנן היה אדם גדול מאוד.

 

מסביר "הבן איש חי" פירוש לגמרא זו, שכוונת רבי יוחנן הייתה שאלישע בן אבויה בעצם יחזור שוב פעם בגלגול חדש לעולם הזה, אבל הפעם רבי יוחנן הוא בעצמו יבוא איתו ב''סוד העיבור'', וכך ישמור עליו שלא יקלקל עוד יותר או שלא יקלקל בכלל.

 

זה בדיוק הדבר שרבי נחמן מברסלב אומר לנו: ''מה לכם לדאוג מאחר שאני הולך לפניכם?'' רבי נחמן, בעצם, מגלה לנו פה שהוא איתנו, ממש בכל צעד, וכל זה בסוד העיבור, לכן אין לנו באמת מה לדאוג כי הצדיק מחזיק בכל אחד ואחת מאיתנו ואומר: ''מי הוא זה שיקח אותו מידי?"

 

אתם מבינים, להתחיל עם התובנה הנפלאה הזו את השנה זה כבר דבר עצום, וללא ספק, כזה שנותן לנו ביטחון ורצון להמשיך הלאה עם כל הכוח. כי רבי נחמן העיד על עצמו שי שלו את הכוח כמו שהיה לדוד המלך, להוציא יהודי מתוך הגיהינום בכוח הדיבור בלבד!

 

כידוע, דוד המלך משך את בנו אבשלום מהגיהינום על ידי אמירה בלבד! כשדוד אמר שבע פעמים "אבשלום בני" הוא הוציא את אבשלום מהגיהינום, ומיד כשאמר זאת בפעם השמינית הוא הכניס אותו לגן עדן. רבי נחמן אומר שיש לו את הכוח הזה גם כן, להוציא את האדם מהגיהינום ולהכניסו אל תוך גן עדן, אל תוך גן האמונה.

 

כשאנחנו מתבוננים על עצמנו, ברור לנו שלא הצלחנו לתקן את מה שהיינו צריכים בגלגול הקודם, אחרת לא היינו כאן. רבי נחמן, מן הסתם, פעל להוציא אותנו בכוח הדיבור שלו מתוך הגיהינום ולהתגלגל לכאן שוב, בגלגול הנוכחי שלנו. אבל הפעם, הוא איתנו בסוד העיבור, לכן אנחנו מצליחים לעלות מעלה. כן, זה בזכות רבינו הקודש והעצות הנפלאות שהוא נותן לנו גם דרך תלמידיו החשובים.

 

מאמרים נוספים בנושא:

ראש ולא התחלה

כולם רוצים שנה טובה

תחילת שנה במחשבה תחילה

ארבעה צעדים להתחלה

חיים מתוקים

פותחים דף חדש

ההזדמנות הגדולה

שתי ציפורים

 

רוצים להתאהב בבורא עולם? את האהבה הזו אפשר להגשים! כך גם את האהבה הגדולה לצדיק. פשוט, קראו את ספריו של הרב שלום ארוש שליט"א. כל ספר עוסק בתחום נפלא מתחומי החיים, בכל נושא תמצאו את דעת רבי נחמן בשפה פשוטה ונעימה, בגובה העיניים, בצורה שנכנסת עמוק אל תוך הלב ופועל את הפעולות שאנו זקוקים להן.

 

ואמר, ראש השנה שלי עולה על הכל!

 

הנה עוד אחד מהמשפטים הנפלאים שאמר רבי נחמן, דיבור מעורר השראה לכשעצמו:  "אתם לא יכולים בלעדי, אבל גם אני לא יכול לפעול בלעדיכם".

 

זה שאנחנו לא יכולים בלעדיו, זה ברור ומובן. שהרי כל העולם הזה מלא בפיתויים, לכן אין אפשרות להמשיך עוד צעד אחד מבלי שהצדיק יאחז בידינו ויקח אותנו אל המקום שהנשמה שלנו עורגת אליו, בעזרת העצות החזקות והנפלאות שלו.

 

אך מה רבי נחמן לומר לנו בהמשך המשפט – "אבל גם אני לא יכול לפעול בלעדיכם"?

 

הוא אומר לנו שהוא בעל הכוח והוא רוצה לפעול, אבל הוא צריך את העזרה שלנו. ומהי העזרה שהוא מבקש מאיתנו? שנגיע אליו בראש השנה. כן בראש השנה דווקא, כי הקב"ה קבע שראש השנה, שהוא יום הדין, יהיה דווקא בראש חודש. ויש לדברים סודות וחשיבות גדולה.

 

רבי נחמן מגלה לנו (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, א) את הדבר הבא: "ואנו רואים רחמנותו במה שקבע לנו ראש השנה שהוא יום הדין בראש חודש כי זהו חסד גדול, כי איך היינו מרימים פנינו לבקש כפרה מאיתו יתברך".

 

והדברים עמוקים מאוד. אבל מהי הרחמנות הגדולה של הקב"ה בקביעה זו? כדי להבין את דבריו הקדושים, נקדים בהקדמה קצרה מה קורה בראש חודש בעניין הקורבנות.

 

הגמרא (שבועות דף ט, ע"א, וכן בחולין דף ס' ע"ב) מדקדקת בלשון התורה, בשינוי הפסוק בשעיר העיזים בעל החטאת שבראש חודש. בכל המועדים והרגלים כתוב: "שעיר עיזים אחד לחטאת", ובראש חודש כתוב: "ושעיר עיזים אחד לחטאת להשם". בשעיר ראש חודש אנחנו רואים מילה נוספת: ''להשם''. מכוח הדיוק אומרת הגמרא: ''אמר ריש לקיש, מה נשתנה שעיר של ראש חודש שנאמר הוא להשם? אמר הקב"ה שעיר זה יהיה כפרה על שמיעטתי את הירח".

 

הקב"ה כביכול אומר לנו, ''תשמעו חבר'ה, תביאו עבורי קורבן חטאת כי אני חטאתי בכך שמיעטתי את הירח". זהו סוד גדול מאוד וחלילה לנו לחשוב שהדברים פשוטים. אנחנו רואים כאן שהקב"ה מבקש שנביא קורבן חטאת עבורו מכיוון שהוא מיעט את הירח.

 

רבי נחמן מגלה לנו (שם, ח) שזו למעשה הצוואה שלו, כי היא התורה האחרונה שהוא אמר בחייו, שהצדיק יודע לנצל את המומנטום הזה, שהקב"ה מבקש מאיתנו שנביא עבורו קורבן חטאת, על ידי תפילה מיוחדת שרק הצדיק יודע להתפלל אותה, שהיא תפילה בחינת דין, וכך הוא כותב: "ואז, כשהתפילה היא בחינת דין אז צריכים בעל כוח גדול שיכול להתפלל תפילה בחינת דין, כמו פנחס בעת שקינא על מעשה זימרי כמו שכתוב בתהילים ק"ו: "ויעמוד פנחס ויפלל".

 

רבי נחמן אומר לנו שדווקא בראש חודש הקב"ה מבקש כפרה על כך שהוא מיעט את הירח, לכן רבינו צריך שנגיע אליו כי הוא בעל הכוח, כי על ידי ההתקבצות באהבה סביבו הוא מקבל עוד יותר כוח לעמוד מול הקב"ה ולעשות תפילה מבחינת דין, כפי שפנחס עמד מול הקב"ה "ויפלל". ומה זה אומר "ויפלל"? אומרת שם הגמרא (סנהדרין מ"ד ע"ב) שעשה פלילות עם קונו. ורש"י מפרש, פלילות זה ריב. כלומר, שפנחס בעצם התחיל לריב עם הקב"ה, הוא אמר לו "ואמר רבי אלעזר אליהו ,הטיח דברים כלפי מעלה שנאמר: ואתה הסיבות את ליבם אחורנית" (שם, ברכות ל"א, ע"ב).

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

חופשי לנצח

עוד שנה חלפה…

צעד קטן, שינוי גדול

מנקים שולחן

לחזור לאחור? מי יכול?

 

רבי נחמן מברסלב מגיע בראש השנה, שיוצא ראש חודש, יום שבו הקב"ה כביכול מבקש כפרה בעצמו, בתפילה בחינת דין, ואומר לבורא עולם: 'מה אתה רוצה, הרי הכל זה אתה, אתה ריבון כל המעשים, כמו שאמר אליהו: "ואתה הסיבות את ליבם אחורנית". אז אם אתה עשית את הכל, מה עכשיו אתה רוצה מהם?'

 

עכשיו "אנו רואים רחמנותו במה שקבע לנו ראש השנה, שהוא יום הדין בראש חודש, כי זהו חסד גדול, כי איך היינו מרימים פנינו לבקש כפרה מאיתו יתברך". רבי נחמן בא בתחבולות, כמו שהתורה מספרת לנו איך רבקה באה בתחבולות בסיפור עם הברכות שיעקב לקח מעשיו, כך גם רבי נחמן מגיע בתחבולות בתפילה בבחינת דין.

 

ואם הזכרנו את רבקה אימנו, כדי שנדבר גם על חנה.

 

יש עוד בחינה של תפילה בבחינת דין שלומדים אותה מחנה. חנה מאוד השתוקקה לילדים, אבל היא ובעלה אלקנה לא זכו לפרי בטן. חנה אמרה לקב"ה, 'תשמע, יש הלכה שאישה שמסתגרת עם גבר זר והבעל רואה את זה איך שהיא יוצאת עם גבר זר מתוך חדר סגור (אנחנו מדברים עכשיו בזמן שבית המקדש היה קיים כמובן) אם הוא רואה את זה והוא חושד באישתו שהיא עשתה דבר לא הגון, אז הוא יכול לקחת אותה לבית המקדש והכהן הגדול ייתן לה לשתות ממי סוטה. ואז היא אמרה לקב"ה – 'אלקנה הוא אוהב אותי ומאוד מקנא לי, הוא ייקח אותי לכהן ואז אצטרך לשתות את מי הסוטה. ובגלל שבאמת לא עשיתי כלום ואין לי שום כוונה לעשות כלום אתה תצטרך לקיים את ההבטחה שלך, כי אתה הבטחת שאישה ששותה את מי סוטה ומתברר שלא חטאה – תקבל ילד בן זכר. עכשיו אתה תחליט, או שאתה תיתן לי ילד בדרך הקלה והטובה או בדרך ההארד-קור. אני הולכת לעשות את כל הסיפור הזה ולבסוף אתה תצטרך לתת לי'. גם זו נקראת תפילה בבחינת דין.

 

"מה לכם לדאוג הרי אני הולך לפניכם", הדיבור הזה נשמע ונאמר כפשוטו: רבי נחמן מברסלב אוחז את ידינו והוא נמצא איתנו, לכן באמת אין לנו מה לדאוג! אבל הדבר היחיד שאנחנו כן צריכים לעשות הוא, להגיע בראש השנה לאומן, לקיבוץ הקדוש של חסידי ברסלב ולעשות את שלנו – להחזיר טובה תחת טובה על כך שרבי נחמן, שהוא בעל הכוח הגדול שיכול להתפלל תפילה בבחינת דין ועל ידי כך ''הסטרא אחרא מוכרחת להקיא ולהוציא כל הקדושות של הדעת והרחמנות והתפילות שברא'', כדבריו.

 

שנה טובה ומתוקה מלאת אור, ושנזכה לדעת שאין עוד מלבדו ובזכות הצדיק נזכה לכל הישועות, אמן כן יהי רצון!

 

 

* * *

הרב דוד קראוס, יועץ זוגי אישי ומשפחתי מוסמך, B.A. בפסיכולוגיה, מדריך ומאמן זוגות על פי משנתו וחוקי הזהב של רבי נחמן מברסלב והרב שלום ארוש. לפרטים נוספים ולתאום פגישות.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה