אמא’לה הוא בא! – 5 טיפים לפסח

אמא'לה הוא בא! אבל האמת היא שלא צריך לפחד. קודם כל תירגעו, תנשמו עמוק ותחייכו. אחר כך, קבלו כמה חמישה טיפים של מקצוענית לימים שבין פורים לפסח.

4 דק' קריאה
הנה הוא בא

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 07.03.22

פורים כבר מאחורינו, התחפושות של הילדים לבוידעם, המגילה כבר התגלגלה חזרה לארון הספרים, מחכה לשנה הבאה, והממתקים? אוי הממתקים ממשלוחי המנות שנערמו כבר למארז אחד ענק, חלקם הפכו לחלק בלתי נפרד מגופנו, ואין חשש שלא יגמרו לפני הפסח.

חוץ מזה, וזה נראה לי העיקר – פורים אומנם חלף, אבל אנחנו עם שלל מתנות רוחניות נפלאות שקיבלנו ממנו – התבודדות בחצי הלילה, סעודת פורים, יין כמים, ברכת כל הפושט יד נותנים לו, כי כך הבטיח בורא עולם, ועוד דברים נפלאים.

ועכשיו, עם הפנים ל… פסח! מצד אחד זה כמו ‘אמא’לה הוא בא!’, ומצד שני למה? למה לחשוב כך? נכון שצריך הכנות מיוחדות – ברוח ובחומר, אבל יש לימים האלה אמירה עצומה, השפעה אדירה על החג המקסים הזה שמתקרב אלינו בצעדי ענק.

איזה כיף זה להיות יהודי, נכון? עוד לא אמרתם שלום לחג אחד והשני כבר בפתח…

אחת התופעות המוכרות בימים אלה לקיים בעצמנו את ‘מה שאפשר לדחות למחר נדחה לשבוע הבא’. אבל למה לחכות לרגע האחרון? להיות סירי לחץ? הרי החכם באדם אמר, “לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם, אשר אין לה קצין שוטר ומושל, תכין בקיץ לחה אגרה בקציר מאכלה”. אתם מבינים? לנמלה אין שוטר וגם לא מפקד או מנהל שיגיד לה מה לעשות ואיך, היא פשוט חרוצה מטבעה. את הלחם שלה היא מכינה מבעוד מעוד בימי הקיץ החמים, וכשהחורף הקר מגיע המחסנים מלאים, אין ממה לחשוש.

יצור חכם שיודע לתכנן היטב את צעדיו מבעוד מועד. היא גם בעלת משמעת עצמית וזריזה.

זה לא שאני אומרת שהיינו צריכים להיות נמלים כדי לזכות בכל התכונות הנכספות הללו, אבל אפשר ללמוד משהו מהקטנה הזו, לסגל לעצמנו את המסרים הנפלאים שעולים מהתבוננות עליה, את התכונות המנצחות שלה. ולאחל כמו שכולם יודעים זה מצוין אבל לא מספיק, צריך לגם לעשות. הבית לא יתנקה מעצמו ומחוגי השעון ימשיכו להתקדם הלאה לסיבוב נוסף.

מאמרים נוספים בנושא:

לאן נעלמה הקלילות?

מי מפחד מעבודה קשה?

אני לא מרי פופינס

עבדים היינו… ועכשיו?!

הרצוי והמצוי ומה שביניהם

בן אדם, לעבוד נולדת!

המדריך למנקים

פסח, אבל למה פאניקה?

לא גיבורי על

לכן במיוחד בשבילכם קיבצתי לכם חמישה טיפים מיני אלף שהכי דיברו אלי, בטוחה שגם אליכם:

טיפ מספר 1 – נושמים עמוק ונרגעים! – יש לנו מספיק זמן, ברוך השם, עד ליל הסדר. כמעט חודש. וחודש לכל הסידורים והארגונים זה ים של זמן, באמת. טוב, מספיק זמן בתנאי שנתכנן אותו נכון ונעמוד בלו”ז שקבענו לעצמנו.

טיפ מספר 2 – שרטטו לוח זמנים של ארבעת השבועות עד ליל הסדר – לפני שתשבצו איזו עבודה באיזה יום וכמה, רשמו את הדברים שאתם רוצים לעשות ולהספיק עד למועד שנקבע לפי קטגוריות, ומתחת לכל קטגוריה רשמו את המטלות בצורה מפורטת. שימו לב! אין הכוונה לפרטי פרטים עד לאפיסת כוחות, אלא הכל בפרופורציות הנכונות!

טיפ מספר 3 – שלב השיבוץ – אחרי שעשיתם את הרשימה, שכמובן לא יוצאת מגבולות ההיגיון והפרופורציות על מנת לא לאבד את הכיוונים, שבצו את המשימות בצורה כזו שתיקחו בחשבון שיש גם דברים בלתי צפויים, יציאות מהבית דווקא כשתכננתם לנקות וכן הלאה. אז קודם כל, קבלו הכל באהבה עם חיוך, ככה בורא עולם רוצה בשבילכם וזה הכי טוב. דבר שני, אם תיתנו קצת יותר מרווחי זמן בין מטלה למטלה תמיד יהיה אפשר להתמודד משהו שלא חשבתם עליו, או לשאר הפעולות שאתם עושים בלי שום קשר לפסח – חוגים של הילדים, חדר כושר, מפגשים וכן הלאה.

טיפ מספר 4 – שיבוץ עם הלו”ז היומי – שבצו ותכננו בצורה הגיונית את ההכנות לפסח כך שהן יהיו נעימות וקלילות, לא עמוסות וכבדות. אל תשכחו שרובנו עושים אותן רק אחרי יום עבודה, לכן הכל צריך להיות בהתאם ליום שנותר לנו ולשגרה שהיא חלק בלתי נפרד מימים אלה – כפי שציינתי בטיפ מספר 3 – חיי יומיום, ילדים, בתי ספר, עבודה, הכנת אוכל, חוגים, תחביבים ועוד.

כדי לתת לעצמכם בוסט של מוטיבציה ודרייב, אני מציעה להתחיל דווקא עם מה שיש בו קושי, כי איך אומרים? כל ההתחלות קשות אבל אחר כך קל יותר… שאר המשימות המתקרבות לפסח צריכות להיות יותר קלות, פחות פיזיות ומעייפות. אל תשכחו לעשות ברייקים של כוס קפה עם קאפקייק מתוקה ליד שתזכיר לכם שהכל מתוק ולמען מטרה מתוקה ונפלאה.

טיפ מספר 5 – אל תשכחו את אבא שבשמים! – הוא לפני הכל, לפני טיפ מספר אחד, לפני שאתם בכלל מתחילים לחשוב על משהו בכיוון של פסח – פנו אליו ובקשו ממנו עזרה, עשו זאת בכמה דקות או יותר של תפילה אישית כנה מליבכם שייתן לכם את כוחות הגוף והנפש הנצרכים, המוטיבציה החיונית, האהבה והשמחה לעשות הכל על הצד הטוב ביותר כדי לא לאבד את זה. וכשאני אומרת ‘לא לאבד את זה’ – כוונתי לשפיות, לא לצעוק ולריב עם בני הבית. זה זמן מועד לפורענות, כך גם לפי סטטיסטיקות שעשו על אחוזי הגירושין בתקופה זו, התוצאות היו מבהילות.

תרשמו את הטריק שיעשה לכם את הימים האלה קלים ופשוטים – אל תדחו שום דבר למחר!…

מלקח שלמדתי בשנה שעברה, אל תגיעו למצב שיום יגרור יום, אל תאפשרו לעצמכם להעלות את כל התירוצים האפשריים למה אפשר לדחות למחר (למרות שהוא אף פעם לא מגיע) את כל מה שרק אפשר ולרגע האחרון. זו תחושת אכזבה המלווה בתסכול ולא מעט היסטריה (אצל אנשים מסוימים, כמוני למשל) כשמגיעים לרגע הזה שלא יודעים מאיפה להתחיל ואיך להסתכל על הבית.

טיפ מספר 5 הוא דבר שמלווה אותי בכל תחום בחיים, אבל לפני פסח הוא ממש עוזר לי, גלגל הצלה של ממש. כי כשיודעים שיש אל מי לפנות, ממי לבקש עזרה, ותוך כדי התפילה להכניס את הדברים לממדים הנכונים שלהם – זה ממש, אבל ממש, עושה טוב! אחרי תפילה כזו אני מרגישה כמו סופר-רוחמה ומצליחה להבריק את הבית. סדר וניקיון שמושפעים לאורך כל השנה כול. כמה כוח יש לתפילה קטנה, הא?

כדי לקבל תמונה מוצלחת וכזו שיהיה לכם כיף להסתכל עליה, יישמו את חמשת הטיפים שיהפכו את הימים האלה ואת פסח לרגעים הכי כיפים שחוויתם. מבטיחה.

* * *

רוחמה אפרתיB.A בפסיכולוגיה ותקשורת. -Master NLP קליני רפואי בטיפול לפחדים וחרדות, כאב, בעיות נפשיות ופיזיות, טראומות ועוד. מרצה בכירה. לפרטים 054-2176644 ruchama_ef@netvision.net.il

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה