הבאזז והדבורים

לילדים של היום יש מכשירים שפרופסורים מהדור הקודם לא היו יודעים איך להשתמש בהם. האם זה אומר שהם יותר חכמים ואינטליגנטים מהרמב"ם? ואיך זה קשור לבאזז ולדבורה?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 29.12.22

“האם משה ידע הכל?” שאל אותי הסטודנט בהרצאה.

 

“בוודאי” עניתי. “הוא למד ארבעים יום מסביב לשעון עם בורא עולם בשלושה אירועים שונים על הר סיני. בנוסף לכך, עוד שבעה ימים מלאים עם הקב”ה במפגש המפורסם של הסנה הבוער, בזמן שרעה את צאן חותנו יתרו. בחישוב פשוט, משה למד 127 ימים מלאים ואינטנסיביים בהם הראה לו בורא עולם את כל החכמה והידע שהאנושות טרם גילתה והבינה”.

 

“אם זה נכון” המשיך הסטודנט, “אז למה משה לא המציא את הטכנולוגיה האלחוטית? למה בני ישראל לא יכלו ליהנות מהנוחות שיש באייפונים והמיקרוגלים כבר בימים ההם?”

 

“שאלה נפלאה” אמרתי לו עם חיוך ענק על הפנים. “אתה יודע, הוא היה יכול אם רק היה רוצה. אבל משה רבינו לא בזבז את הזמן על טכנולוגיה, שהיא באופן עקרוני החכמה שנמצאת בדרגה הנמוכה מזו שקיבל על הר סיני ובסנה הבוער. למשל, הילדים של היום מבינים גדולים בטכנולוגיה. יש להם בבית כל מיני מכשירים שפרופסורים מהדור הקודם לא היו יודעים איך להשתמש בהם. אבל האם זה אומר שילד בן 9 של סוני פלייסטיישן יותר חכם ואינטליגנט מהרמב”ם? ממש לא. בני ה-9 של ימינו הם אכן מומחים לטכנולוגיה, וזהו. ומומחיות זו לא מעידה על היכולות החברתיות, התקשורת והאינטלקטואל שלהם. משה רבינו ידע שהוא בקושי יגרד את פני השטח כשמדובר בחכמה האלוקית, לכן השקיע את כל זמנו ומרצו בחיפוש אחרי סודות חכמת הבורא השמורים רק לאלה שמבקשים ומחפשים אותו”.

 

מאמרים נוספים בנושא:

הגנב מכף היד

גנב הזמן, שמעתם עליו?

אגודלים מכורים

המכורים

 

“זה לא כמו לזנוח את העולם?” הסתקרן הסטודנט. “משה רבינו יכול היה לעשות חיים קלים יותר לאנושות” הוא טען.

 

“משה רבינו רצה לשמור על היופי של העולם שהקב”ה ברחמיו וחסדיו העצומים נתן לנו, לא להרוס אותו. לשאלתך, למה משה רבינו לא המציא את הטכנולוגיה האלחוטית, מן הראוי שנפנה את השאלה הזו… לדבורים!”

 

כולם יודעים שאוכלוסיית הדבורים בעולם מאוד סובלת. ייצור הדבש הפך לדבר קשה יותר ודבש טבעי הפך לסחורה יקרה יותר בכל הזמנים שידענו. לאוכלוסיית הדבורים יש השפעה קשה מאוד על החקלאות, מכיוון שהדבורים הן חלק חיוני מהחקלאות ומערכות האקולוגיה. ולא רק שהן מייצרות דבש, אלא גם עושות דברים חשובים יותר – יש להן תקפיד חשוב בהאבקת שדות התירס ועצי הפירות וכן שאר צמחים. (הדבורים הן המאביקות המתוחכמות ביותר בעולם החרקים! ההאבקה נועדה להעברת חומרים גנטיים מצמח אחד לשני, הפרייה וכן הלאה).

 

עם הזמן, מדענים החלו לחקור בקדחתנות אחרי הסיבה שגורמת להתמעטותן של אוכלוסיית הדבורים. עוד ועוד רמזים הובילו לעברה של האשמה העיקרית – הטכנולוגיה האלחוטית. מחקר שנעשה בשוויץ הוכיח שאותות וצלילים היוצאים מטלפון סלולארי לא רק שמבלבלים את הדבורים וגורמים להן לזמזם בעצבנות, אלא מובילים למותן. בארצות ברית, למשל, מקום בו האייפונים וחבריהם מפוזרים כמעט בכל מקום, אוכלוסיית הדבורים סובלת הכי הרבה.

 

החוקר ד”ר דניאל פאבר, ביולוג ומרצה במכון הטכנולוגי הפדראלי בלוזאן, גילה במחקרים רבים שעשה בנושא, שהדבורים מגיבות בצורה קיצונית, נכנסות לפעילות יתר עצבנית ומזמזמות יותר בנוכחות טלפונים סלולאריים. הזמזום הפך לכבד ועצבני, והצלילים ממש שיגעו אותם. גם יכולת התעופה שלהן נפגעה. הוא גם גילה שעוצמת הזמזום של הדבורים בזמן שטלפון סלולארי מצלצל התגברה פי עשר מהצליל הרגיל שלו. כשהטלפונים חדלו מלצלצל הדבורים חזרו לעצמן. אפשר להשוות את זה למצב בו היינו משחררים צעקה גדולה כתגובה למה שקורה במערכת העצבים שלנו בקרבת הסלולאריים (וזה היה קורה כל אלפית שנייה…) אוכלוסיית הדבורים החלה להתמעט כבר בעשור הקודם, כשהטלפונים הניידים הופצו בחברה ושאר מכשירים אלחוטיים למיניהם.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

מכור ל… בוץ!

שורדי הפייסבוק

חכמה וקסם

אז מי החכם האמיתי?

 

קהלת, שלמה המלך ע”ה החכם באדם, אומר שהעולם הוא “הבל הבלים”. זה בהחלט יוצר מהומה כששומעים דבר כזה. אנשים שואלים אותי איך שלמה המלך, החכם באדם, מחבר קהלת ושאר ספרים עצומים, יכול לומר דבר כזה כשהתורה עצמה מעידה על העולם שהוא “טוב מאוד”? חז”ל מגשרים בין שני הקצוות ומלמדים אותנו, כי בעוד שהתורה מדברת על הבריאה של הקב”ה, קהלת מתייחס למה שעשה האדם לבריאה המעודנת והיפה. הקב”ה ברא עולם יפה, אבל האנושות תרמה הרבה מאוד להריסתו. ראו מה עשתה הטכנולוגיה, וראו מה עושים ארגונים קיצוניים – איך שהם מחריבים את העולם, חלקה אחרי חלקה, רוצחים, גוזלים ועושים את הדברים הכי שפלים. קהלת לא טעה.

 

משה רבינו לא רצה להיות האחראי להרס ולנזק הבלתי נסבל שכוח גרעיני מייצר, לכן לא פיתח את התחום הזה.

 

משה רבינו לא רצה ליצור חוסר איזון בטבע המעודן והמקסים שהבורא ברא, לכן לא פיתח את הטכנולוגיה האלחוטית.

 

ועם הידיעה הזו, ומה שמשה רבינו ידע, ברור שהוא יכול היה לפתח את הטכנולוגיה בקלות רבה, הרבה יותר מזו שאנו חוזים בה היום. אך מכיוון שידע את ערכן של התורה והחכמה האלוקית, הוא ידע שאין שום דבר יותר חשוב ונעלה מזה, לכן הקדיש כל רגע בחייו לנושאים שנגעו בנימי נשמתו – התורה והשגת החכמה האלוקית. נראה לי שאם נפעל כמו משה רבינו נעשה טובה אדירה לעצמנו לעולם כולו. מה אתם אומרים?

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה