הורות נפלאה בחמש

זה החלום של כל הורה, משאת ליבם של כל ההורים עלי אדמות, להיות ההורים של השנה, זאת אומרת הורים שהילדים יזכרו אותם עם חיוך על הפנים!

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 15.03.21

זה החלום של כל הורה – שהילדים שלו, ואלה שיבואו אחריהם בדורות הבאים, יזכרו בו כדמות משפיעה חיובית ונעימה בחייהם. ואנחנו באמת צריכים להיות כך! כי מי לא נרצה לעזור לילדים שלו לממש את הפוטנציאל האדיר הטמון בהם? לבנות את הנקודות הטובות שלהם?

 

הדרך הטובה ביותר להעריך את עצמנו כהורים היא – לשאול את עצמנו אילו יכולות ואיכויות היינו שמחים לראות בהורים שלנו. ואז, לכתוב אותן ולאמוד את עצמנו על פי הסטנדרטים שלנו.

 

אחרי שנים בהן שמעתי לא מעט הורים שסיפרו על הקשיים עם הילדים שלהם, הצלחתי לתמצת חמש נקודות חשובות שכל אחד רוצה לראות בהורים שלו:

 

אני רוצה שלהורים שלי יהיה באמת אכפת ממני.

 

אני רוצה שההורים שלי יאמינו בי. וזה אומר, שהם לעולם לא ימעיטו בערכי או 'ירדו' עלי כל הזמן.

 

אני רוצה שההורים שלי יזהו ויעריכו את האישיות והייחודיות שלי. וזה אומר, לדעת שיש לי את החזקות והחולשות שלי ושלעולם לא ישפטו או ישוו אותי לאנשים אחרים.

 

אני רוצה שההורים שלי יתעניינו באמת איך אני מרגיש.

 

אני רוצה שההורים שלי יעניקו לי אוזן קשבת.

 

החיים חלומיים עם הורים כאלה, נכון? ובכן, גם אם לא זכינו בהורים כאלה זה לא אומר שאנחנו לא יכולים להיות כאלה. למה לא שלא נהיה סופר הורים נפלאים? זאת פוליסת ביטוח לגדל ילדים מלאי שמחה, ביטחון עצמי ובריאים בנפשם.

 

בואו נראה איך חמש הנקודות שהזכרתי לעיל יכולות להתאים לנו:

 

האם אנו אוהבים את הילדים שלנו ללא תנאים? האם אנחנו באמת רוצים את הטוב ביותר עבורם? אל תמהרו לענות 'כן'. כמה הורים מעוניינים רק במעמד ובכבוד שהילדים שלהם מביאים להם, בלי שום קשר אמיתי לשמחתם ורווחתם של הילדים? כמה הורים "אוהבים" את הילדים כשהם חוזרים הביתה מהלימודים עם ציון 94, לפחות, או עם הישג נכבד לא פחות – תפקיד מוביל בבית הספר באחת הוועדות, קבוצות וכן הלאה? כמה הורים מבזים את הילדים שלהם אם הם לא מצליחים להיות הראשונים בכל? זאת לא אהבת ילדים! זו אנוכיות ואהבה עצמית על חשבון הילדים, אכזריות לשמה אומר ולא אגזים בכלל. לא חסד ולא רחמים. נקודה זו צריכה להיות עיקרית בזמן שאנו עושים חשבון נפש הורי ותיקון עצמי. מאושרים הם ההורים שאוהבים את ילדיהם בלי שום תנאי, בין אם הילד הביא ציון גבוה ובין אם לאו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

הפרי והמראה

תהיו השמש שלהם

וזה מתחיל בדוגמה אישית

המאמן האישי שלו

לבנות עם אהבה

יש מקום רק לאהבה

פירות האמונה

פרחים יקרים

חתיכות של סבון

הצלחתי לא לקלקל

ככה אהבה אותנו אמא

 

האם אנו מאמינים בילדים שלנו? להשפיל את הילדים זו עבירה חמורה מאוד מהתורה, אפילו יותר מאכילת אוכל לא כשר! לומר לילדים שאנחנו מאמינים בהם – ולהתכוון לזה ברצינות – זה כוח העצמה הגדול ביותר שאפשר להעניק להם. ככל שאנו מאמינים יותר בבורא עולם כך אנו מאמינים יותר בילדים שלנו, בידיעה שהקב"ה ברא כל אחד עם הכלים שהוא צריך למשימה שלו בעולם הזה. וזה מוביל אותנו לנקודה הבאה:

 

האם אנו מזהים או מכבדים את האינדיבידואליות של הילדים? לא נוכל לעשות זאת עד שנאמין שבורא עולם ברא כל אחד, כל ילד, עם איכויות ויכולות המיוחדות רק לו ושאין אותן לאף אחד אחר בעולם. הורה שלא רואה את היכולות המיוחדות של הילדים שלו לא יודע, אפילו ברמז הכי קטן, מה הילד צריך ומה מכילה הזהות שלו. כדי להעריך את הילדים, אנחנו צריכים להכיר אותם. וזה אומר לבלות איתם זמן איכות!

 

האם אנו יודעים איך הילדים שלנו מרגישים? הורה אמפתי וסימפתי יכול לנטרל מצבים טראומטיים פוטנציאליים בחיי הילדים, רק בעצם פתיחת ערוצי תקשורת טובים. כמה הורים "עסוקים מאוד" ולא יכולים להקשיב לילדים שלהם? אמא שכל היום שקועה בפייסבוק ולא בילדים שלה אף פעם לא תדע מה קורה איתם. אבא שהוא על תקן דמות אנונימית בבית לעולם לא ידע מה משמח באמת את הילדים שלו. לקנות להם כל מיני משחקים, אייפד או פלייסטיישן זה לא תחליף לרגש ולידיעה של מה הילדים מרגישים או צריכים. האם אנחנו יכולים לומר שאנו יודעים מה מרגיש כל אחד מהילדים שלנו בכל זמן נתון?

 

האם אנו מקשיבים להם? זה תחום אקוטי וקריטי מאוד לבריאות הנפשית והרגשית של הילד. ילדים שההורים שלהם לא מקשיבים להם גדלים עם זעם וכעס והם גם חסרי ביטחון. "למה אבא יכול לצחוק עם כולם ואיתי לא?", "למה אמא מדברת עם חברות שלה שעות בטלפון ולהקשיב למה שיש לי לומר אין לה זמן?". לא פעם שמעתי מהורים כאלה את השאלה "אני לא מבין למה הילד שלי הגיע למצב הזה?" – מצב בו הוא נזרק לשוליים מבחינה חברתית ורגשית. הפעמון מצלצל למישהו? עדיף שלא נגיע למקום הזה ופשוט נקשיב לילדים שלנו, ניתן להם את מה שזכותם קודם כל לקבל הרבה לפני החברים והחברות והעולם כולו.

 

עברו על חמש הנקודות הללו כל יום במשך חמש דקות, בדקו את עצמכם, שאלו את עצמכם שאלות וענו עליהן בכנות (אל תפחדו, אין דבר יותר יפה ומועיל מן האמת), תקנו את הטעון תיקון ושיפור.

 

כי אם אתם רוצים להיות סופר הורים נפלאים – זאת הדרך! מובטח לכם.

 

ואיך אני יודע? כי זה הפרופיל של ההורה הכי טוב בעולם – בורא עולם! ואם אנחנו מצווים ללכת בדרכיו, אז אנחנו בדרך הנכונה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה