המפגש – שלב שני בדרך לניצחון

הכוחות הטמונים בתוכנו יכולים להיות עצמים בלתי מזוהים ומפחידים המאפילים על היכולות האדירות שלנו. הרב שלום ארוש על השלב השני בדרך לניצחון.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

אומרים, שמי שלא מכיר את החסרונות שלו חי בדמיון, אבל מי שלא מכיר את הכוחות והיתרונות שלו – זה כבר אסון ממש. זה אדם שאין לו סיכוי להצליח. כך אומרים בעלי המוסר, שאדם שאינו מכיר את הכוחות שלו נמצא במצב רוחני הרבה יותר גרוע מזה שלא מכיר את החסרונות שלו.

 

בשלב הראשון בדרך לניצחון, ציינתי שאנחנו צריכים להכיר בעובדה שיש לנו יצר הרע. זה חלק בלתי נפרד מאיתנו. יש לנו דחפים, יצרים, תשוקות, מידות רעות, תאוות, בלבולים, חולשות – והרשימה עוד ארוכה. אבל זה לא בטעות, כי כך בדיוק רצה הקב"ה לברוא אותנו, ובשביל זה בדיוק נבראנו. ובנוסף, היצר הרע הוא חזק ושולט, כמו שאומרים "על הגובה", וכמובא בווידוי של יום הכיפורים (נוסח ע"מ): "הוא מאש ואני בשר ודם". לכן, חשוב לנו להדגיש שהכוח היחידי שלנו להתמודד נגדו הוא רק התפילה.

 

כלל חשוב שמעניקה לנו הגמרא אומר, "אלמלא הקדוש ברוך הוא עוזרו אינו יכול לו". אם אנחנו רוצים לנצח – אנחנו חייבים עזרה. ואם אנחנו רוצים עזרה – אנחנו צריכים לבקש אותה. אם כן, בלי התפילה אנו בלי עזרתו של הבורא, כלומר חסרי סיכויים. אך עם התפילה יש לנו עזרה מהבורא, ואילו ליצר הרע אין סיכוי.

 

בלי תפילה יש לכם יצר רע ואין לכם יצר טוב – ועם תפילה יש לכם יצר טוב!

בלי תפילה אין לכם כוח בחירה לבחור בטוב – ועם תפילה אתם יכולים לבחור בטוב.

בלי תפילה אין לכם כוח נגד היצר הרע – ועם תפילה אין לו כוחות נגדכם.

 

זו מלחמה גדולה ואכזרית בה אנו נמצאים, ובלי כוח התפילה אין לנו שום הגנה או כלי נשק. אך איתה – אנו מקבלים הגנה חזקה וכלי נשק אדיר. ידינו על העליונה!

 

בלי תפילה – זה אומר לחיות בלי אמונה, כי איך אפשר להאמין שהבורא נמצא לידנו בכל רגע ואנו לא מבקשים את עזרתו או משתפים אותו בכל מה שקורה איתנו. אך עם התפילה, אנו חיים עם אמונה שלמה, מרגישים את נוכחותו בכל רגע בחיינו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

טובים, לא מרירים

הכוח לנצח!

מחליפים משקפיים

גישה חיובית, זה הכוח!

ותודה שהוא כאן

עוד יום שגרתי?

ברוכים הבאים לזירה הלוהטת

הקרב הטוב

סיבוב שלישי

כנפיים של נשר

קבוע, אבל בטוח!

 

עולים שלב

 

ועכשיו נוסיף רובד נוסף: איך חוזרים בתשובה? רק על ידי תפילה! התשובה היא תפילה. בלי תפילה – לא התחלתם לחזור בתשובה, ואילו עם תפילה – אתם אוחזים בדרך התשובה. שהרי, תחילת מצווה זו של התשובה היא לעזוב את החטאים, כלומר להפסיק להישמע ליצר הרע ולהתחיל לעשות את רצון הבורא. אבל כמו שהבנו כבר, זה לא בידיים שלנו כי היצר הרע חזק מאיתנו. ומהי הדרך היחידה לנצח אותו? התפילה. נמצא ש'תשובה שלמה', פירושה הוא לקבוע לעצמנו זמן יומיומי להתפלל ולבקש מהבורא במילים שלנו שיציל אותנו מהיצר הרע ויעזור לנו להתחזק ולהתגבר עליו. אין דרך אחרת.

 

אנחנו נמצאים בימי השובבי"ם, ימים של תשובה על פגמי הברית והקדושה האישית. איך אנחנו חושב להילחם? לעשות תשובה? לתקן? לקבל על עצמכם לא לחטוא מהיום והלאה? – האם כל זה בכוחנו?!

 

לא. אבל לקבוע זמן יומיומי לתפילה האישית, לשיחה אישית עם הבורא – זה כן בידינו! וזה כל הכוח שלנו. לכן זו גם התשובה והתיקון שלנו. ותיקון שובבי"ם זה לא אומר לחפש דברים "מתחת לאדמה", אלא להרבות בתפילה ולבקש מבורא עולם שיעזור לנו לתקן את עניין הקדושה האישית שלנו.

 

 

בעלי המוסר אומרים שאדם שלא מכיר את הכוחות שלו נמצא במצב רוחני גרוע, הרבה יותר מזה שלא מכיר את החסרונות שלו…

 

זו הסיבה שאנחנו חייבים שיהיה לנו זמן רציני וקבוע כל יום לחשבון נפש. אם אנו רואים דברים בהם אנו נכשלים באופן קבוע – אלה הדברים שעליהם צריך להתפלל עם כל הכוח ובאופן קבוע. הרי יש לנו יצר הרע קבוע בנושא מסוים, הוא חלק מאיתנו וחזק הרבה יותר. השינוי הזה יבוא רק עם העזרה של בורא עולם בזמן שנקבע לפגישה היומית שלנו איתו – התפילה האישית.

 

אם כן, לכולנו יש חיסרון גדול, שהוא היצר הרע השולט בנו. אבל יש לכולנו יתרון הרבה יותר גדול – שהקב"ה איתנו! בכוח התפילה הבורא איתנו ובלעדיה הוא לא. אמר אחד הצדיקים, שעם בורא עולם אפשר לעבור את העולם כולו, אך בלעדיו אי אפשר לעבור את מפתן הבית…

 

והמסקנה ברורה – היצר הרע הזה אינו חיסרון כלל, אלא יתרון גדול מאוד המכוון היטב מבורא עולם, שברא אותנו כך כדי שנהיה בקשר תמידי איתו. הוא מי שנתן לנו יצר רע גדול כזה שלא נוכל לעמוד כנגדו בכוחות עצמנו, כך שנהיה חייבים להיות תמיד מחוברים אליו עם תפילה ובקשת עזרה. שהרי, תכלית האדם להיות תמיד מקושר ומחובר לבורא עם בתפילה, ורק על ידי היצר הרע הגדול והחזק אנו יכולים להשיג את התכלית הזו.

 

הסבר זה גם מאוד מרגיע – אין שום סיבה להיבהל מהיצר הרע הזה, שהרי הכוחות האדירים שלו אינם באשמתנו – אלא לטובתנו! להראות לנו שיש רק דרך אחת: לדבר עם הבורא. ומטרתם של כוחות אלה היא לדחוף אותנו למלא את התכלית והייעוד שלנו בעולם, להיות מחוברים לבורא בכל רגע בחיים.

 

לכן, ועל מנת לזכות בכל הטוב הזה, עלינו לשנן לעצמנו את כללי החיים:

 

אל תסתכלו כמה היצר הרע גדול, כמה המלחמה קשה וכמה אתם נופלים ונכשלים. אלא רק כמה הקב"ה גדול וכמה הוא יכול ורוצה לעזור לנו בכל רגע, כי הוא ברא אותנו ונתן ליצר הרע כוח כזה רק כדי שנפנה אליו ופשוט נבקש ממנו עזרה.

 

התפילה היא הכוח שלנו, הכוח היחידי. לכן היא הדרך היחידה שתוביל אותנו אל המטרה. השלב הראשון בדרך אל מטרה זו הוא – לא להסתכל על הרע שלנו. השלב השני הוא – תכירו את עצמכם, דעו היטב מהו הכוח היחיד והאדיר שלכם – התפילה. זה נקרא 'סור מרע ועשה טוב', במקום להסתכל על הרע ולהתייאש נרבה בעשיית טוב, שהיא תפילה, וננצח!

 

זו הדרך היחידה והישרה, הבטוחה והסלולה. היא דרך האמונה לזכות לחיים מלאי רוחניות וחסד, גם בתוך עולם מלא חושך והסתרה, ולחיים של אור וגילוי השכינה בתוך החשיכה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה