חופשה עם מסגרת

החופש הגדול בפתח ואנחנו חושבים מה לעשות עם הילדים המשועממים שמחפשים כל אטרקציה אפשרית. חופשה עם מסגרת על פי הרב יצחק אבוחצירא.

4 דק' קריאה

הרב יצחק אבוחצירא

פורסם בתאריך 05.04.21

החופש כבר נראה באופק. בדרך כלל רוב הילדים מתחילים את החופשה בשמחה, ואפילו נהנים ממנה, אך מהר מאוד ללא מסגרת בית הספר המסודרת מגיעות הבעיות: שעמום, עצבנות, שובבות, חוסר מעש ועוד, ואז גם נפרצים כל גבולות הבית המוכרים.
 
באווירה הכללית של החופש ישנם ילדים שמרגישים שהכל מותר, בגלל שהגבולות נפרצו, והם פועלים בהתאם – תמצאו אותם ערים עד לשעות המאוחרות של הלילה, משתוללים, 'מנדנדים', מתחצפים להורים ורבים אחד עם השני.
 
מה עושים?
 
לא מוותרים על הנהגת הבית
 
ברור שהתנהגות זו הרסנית לכל הדעות ואסור לנו להסכים איתה או להיכנע אליה. הורים רבים 'מפקירים' בלית ברירה את הזירה, סופרים את הימים עד לתחילת שנת הלימודים ומחכים למסגרת הרגילה והבטוחה כמו למשיח, שתכניס שוב את הילדים 'לגבולות הטעם הטוב'.
 
כולנו באותה סירה, כולנו מרגישים כך. החזיקו מעמד. כי אם נכנע להתנהגות כזו, נהרוס במו ידינו את כל העמל החינוכי שהשקענו בילדים במשך השנה. אל לנו לחשוב שאפשר 'להעביר את הזמן' שנותר ב'נבצרות זמנית', בהיכנסות לתוך 'מאורה' ויציאה ממנה עם שריקת הפתיחה של שנת הלימודים הבאה.
 
אם איננו מתכוננים לוותר על הנהגות הבית המוכרות במשך החופשה, בתקווה שזו הבעיה היחידה שאיתה נתמודד, עלינו לדעת כי זוהי רק תחילת הבעיה. כי הבעיה הגדולה שאיתה נתמודד בעוד מספר שבועות, תהיה הקושי שלנו להחזיר את עצמנו ואת הילדים לשגרה, ולהתמודדות עם הבעיות הרגילות שנלוות אליה מתוך החיים אליהם מתרגלים הילדים בחופשה. לכן, המחויבות הראשונה שלנו היא, בנוסף לשמירה על שלמותם הגופנית בתקופת החופש, לשמור על שלמותם הנפשית. כלומר, לעזור להם להמשיך ולשמור על המסגרת.
 
לשמור על הבית
 
כמו שבכל בית תמצאו רצפה, תקרה ומעטפת של קירות, שבלעדיהם לא יהיה אפשר לגור בבית מכיוון שדייריו יהיו חשופים לכל מיני פגעים – שמש לוהטת בקיץ, גשם ורוחות בחורף וכן הלאה, כך לכל בית ישנה מעטפת של יציבות וחוסן נפשי. הקיר הנפשי והחינוכי של הבית שלנו הוא המסגרת, מערכת כללים ברורה ומוסכמת.
 
בכל חברה מתוקנת תמצאו מערכת כללים-חוקים. היא תמנה שופטים שידונו במערכת החוקים, גם שוטרים שידאגו שאנשים יקיימו את החוקים שנקבעו, וסרבני החוק והעוברים עליו יענשו על ידי הממונים. כך העולם מתנהל בצדק וביושר, אחרת תהיה אנדרלמוסיה ואיש הישר בעיניו יעשה, כמאמר הגמרא: "מַה דָּגִים שְׁבַּיָם כָּל הַגָּדוֹל מְחֲבֵירוֹ בּוֹלֵעַ אֶת חֲבֵירוֹ, אַף בְּנֵי אָדָם אִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ שֶׁל מַלְכוּת כָּל הַגָּדוֹל מְחֲבֵירוֹ בּוֹלֵעַ אֶת חֲבֵירוֹ. וְהָיִינוּ דְתְנַן: רַבִּי חַנִינָא סְגַן הַכֹּהֲנִים אוֹמֵר: הֱוֵי מִתְפַּלֵּל בִּשְׁלוֹמָהּ שֶׁל מַלְכוּת שֶׁאִלְמָלֵא מוֹרָאָהּ שֶׁל מַלְכוּת, אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בְּלָעוֹ" (מסכת עבודה זרה דף ד/א).

 

מאמרים נוספים בנושא:

חופש, אמונה ומה שביניהם

לעשות או לא לעשות?

כבר לא ילדה

הוא שוב פה, החופש הגדול!

כולם בחופש

חופשה עם מסגרת

מסיימים בכיף

למה חופשה?

כשהאמונה צריכה דחיפה

אמא מקרטון

לפני שהילדים הגיעו

ילדים זה שמחה

תעשי לך הפסקת קפה

הורים שדואגים לרווחתם הנפשית והרגשית של ילדיהם קובעים בביתם מסגרת שאוגדת בתוכה את חוקי הבית, כלומר מה מותר ומה אסור לעשות בבית שלנו. המסגרת היא הקיום של המערכת החינוכית ובלעדיה כמעט ואי אפשר להצליח במשימת חינוך הילדים. בתוכה נמצאים החוקים שקבעו ההורים וכולם נדרשים למלא אותם על מנת 'לשמור על הבית'.
 
מסגרת גמישה
 
מי קובע את המסגרת? כמובן, התורה הקדושה היא מערכת החוקים הראשית של העם היהודי. בשולחן ערוך מפורטות הלכות והנהגות לכל עת וזמן: ליום חול, שבת ומועד. מזמן הקימה ועד השינה, לאיש, לאישה ומעולל ועד לאיש שיבה. אולם, ישנם כללים והנהגות בתוך הבית שצריכים להיקבע על ידי ההורים בשיתוף פעולה עם הילדים. למשל, שעת שינה והשכמה, התארגנות, סדר וניקיון, סידור המיטות לאחר השינה, זמן יציאה לבית הספר, הכנת שיעורי בית, זמן למשחקים וכו'. חשוב להבהיר שחוקי הבית חייבים להישמר גם בחופש! אלא, שהדבר היחיד שמשתנה בתקופת החופש הוא גמישות החוקים. את גמישות החוקים קובעים ההורים, שהרי אנו 'מנהיגים את הבית' ואנו מחליטים על אילו גבולות וחוקים נשמור מכל משמר, ובאילו חוקים נוכל להתגמש.
 
מצד אחד, אסור לנו לאבד בתקופת החופשה את השליטה על המסגרת ולאפשר לילדים לפרוץ את כל הגבולות. ומצד שני, לא נוכל לעבוד עם כל מערכת החוקים, שהרי החופש תורם לאווירה פחות מוקפדת. לכן חשוב לשמור על פרופורציות בהתייחסות לגבולות במסגרת החופשה.
 
תכנון גבולות בחופשה
 
אז איך שומרים על הגבולות בחופש? דבר ראשון, נערוך זיהוי ומיפוי. קחו דף ועט ורשמו את כל החוקים והכללים העולם בזיכרונכם אותם אתם מלמדים בבית. בהמשך, 'נמפה' אותם: נחשוב על הגבולות והחוקים החשובים לנו והחיוניים לסדר המשפחתי ונרשום אותם בצד. בחלק השני, נרשום את הגבולות והחוקים שלא כל כך חשובים וחיוניים לסדר המשפחתי. תקופת החופשה אינה הזדמנות ללימוד חוקים נוספים אלא רק להמשיך ולתחזק את הקיימים. לכן אין צורך להגזים ולנסות להתעקש על מה שלא חיוני. אדרבה, נתאמץ לגלות הבנה לצרכים של הילדים אחרת "תפסת מרובה – לא תפסת כלום"!
 
לאחר שהדף על שני חלקיו ברור לנו, נעבור לשלב השני והוא – ליידע את הילדים לגבי השינוי: אין כאן המקום לפרט כיצד יוצרים מערכת חוקים, אבל בינתיים, כל משפחה תמשיך כפי שהיא רגילה ליידע את הילדים על חוק חדש. למשל, אם החלטנו לשנות את לוח הזמנים, אפשר לתלות שלט נחמד על המקרר המודיע על 'מפגש משפחתי' בסלון בשעה שנקבע. נציע כיבוד ושתייה (כדי שיהיה מעניין) ונציע לילדים את החוק החדש/ישן. למשל, זמני השינה חדשים, נשוחח על זה ונשתף את הילדים. וכך לגבי כל שינוי של מסגרת החוקים בבית בתקופת החופש.
 
יש גבול ויש גבול
 
חשוב מאוד להבהיר לילדים שלמרות שאנו בתקופת החופש הגדול, ואנו נוטים להשתחרר מעט ולהגמיש את החוקים, אולם ישנם חוקים שהם ליבת החינוך ועליהם איננו מתפשרים. העיקרון המנחה לגבי הצבת גבולות בחופש הוא הבהרת חוקי התנהגות בסיסיים יחד עם הגמשת גבולות משתנים. וזה אומר, שכל מה שקשור לדרך ארץ והתנהגות – אין שום שינוי! חופש או לא חופש – על זה שומרים ולא מתפשרים. וכך לגבי שאר החוקים שמהווים את ליבת החינוך ואינם משתנים בזמנים כאלה ואחרים. זאת, משום שחוקים אלה בנפשנו, כמו כיבוד הורים, כיבוד אחים ואחיות, הסולת, ויתור וכו', דברים שנוטים להתרופף מעט בחופשה. לכן יש לשים דגש ולוודא שאף אחד לא מפר אותם.
 
לחוקים הגמישים אפשר לקרוא 'חוקי החופש', אך יחד עם זאת חשוב שהילדים יבינו שמדובר בחוקים זמניים ושכל סדרי הבית הרגילים ישובו מעט לפני תחילת שנת הלימודים למסלולם הרגיל.
 
לסיכום
 
חופש הוא לא זמן של פריקת עול ממערכת החוקים אליה התרגלו הילדים, ולמרות שהם בהחלט נוטים לחשוב כך ואף מנסים ליישם זאת בשטח עלינו להיות חזקים, נוחים וגמישים. לא נהיה קשוחים או 'מרובעים'. אדרבה, עלינו לגלות אמפטיה לילדים ולהבין את הצורך שלהם להתפרק מעט בחופש. אפשר לארגן סדר יום המתאים לילדים, לפי הגילאים בבית, ובדרך זו כולם יוכלו ליהנות. ובל נשכח, שפעם גם אנחנו היינו ילדים וכמה נהנינו בעצמנו מהחופשות. מנקודה זו נוכל 'לחזור לאחור' ולהיות קצת ילדים ולהשתמש בדמיון ובשיחה זורמת עם הילדים, על מנת להבין איתם ביחד כיצד נעביר את תקופת החופש בשמחה ובהצלחה. אל תשכחו, הרבה אהבה, חיזוק והערכה למעשים חיוביים שהילד עושה מדרבנים ומעודדים להמשך עשייה פורה וטובה מצד הילדים.
 
וכמו בכל דבר בחיים, גם על החופשה צריך להתפלל ולהודות לבורא עולם כל יום ולבקש ממנו שיעזור לנו להמשיך לעבוד אותו גם בחופשות.
 
 
* * *
הרב יצחק אבוחצירא הינו יועץ בתחום חינוך ילדים, מטפל בשיטת "מוח אחד" (בוגר מכללת שלם) ומחנך בתלמוד תורה "שלום בניך" של הרב שלום ארוש שליט"א. כתובת לפניות: abuhazira148@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה