חמות וכלה? יש סיכוי!

הרבה דיו נשפך בניסיון לפתור את הפלונטר במערכת היחסים הרגישה בין חמות וכלה. כמה נקודות למחשבה שבהחלט יכולות לעזור ולגשר בקשר שלא פעם נראה בלתי אפשרי.

3 דק' קריאה

ציפורה בראבי

פורסם בתאריך 05.04.21

הרבה דיו נשפך בניסיון לפתור את
הפלונטר במערכת היחסים הרגישה
בין חמות וכלה. כמה נקודות למחשבה
שבהחלט יכולות לעזור ולגשר בקשר
שלא פעם נראה בלתי אפשרי.
 
 
אחת הדמויות האהובות במשפחה, הסבתא, היא בעצם החמות. אותה חמות עליה נשפך הרבה דיו בניסיון לפתור את הפלונטר במערכת היחסים הרגישה הזאת.
 
אך תחילה, מעט מידע מעניין כדי לקבל פרופורציות:
 
בסין העתיקה, אישה שלא ילדה בן ובעלה נפטר לפניה, היה גורלה להיזרק החוצה ולחפש את מזלה… או, אם כן היה לה מזל – היא נישאה לגבר מבוגר וטיפלה בו ובילדיו.
 
אבל אם היו לה בנים, היא חיה רגועה ושמחה. לאחר שנישאו הבנים היו כלותיה כשפחותיה והיא הייתה כמלכה. הן שירתו אותה, ניקו את הבית במקומה, הכינו ארוחת בוקר מיד בקומן – והיה עליהן לקום מאוד מוקדם… הן הגישו לחמות ארוחה טובה וטרייה עוד לפני שהכינו לבעל. היא אפילו לא אמרה תודה! רק העירה הערה "בונה" ומעליבה…
 
מכיוון שכל אישה תהיה יום אחד, בעזרת השם, חמות, כדאי לחשוב טוב ולבדוק איך ליצור ערוצים טובים, פתוחים ונעימים עם החמות.
 
יש מספר נקודות חשובות שכדאי לשים לב אליהן במערכת היחסים העדינה והרגישה בין חמות לכלה:
 
1. יש קשר בין הקשיים של כלה וחמות ליחס שלהן ל"מושא אהבתן". אישה שנהגה כבוד בדבריו, בחפציו ובחייו של הבן, תנהג באופן דומה גם כלפי רעיית הבן לאחר שיינשא. כלומר, המפתח לחיי שלום הוא יחס של כבוד.
 
כלה שתקבל יחס מכבד וקשוב, המגיע לה בצדק כאשתו של הבן היקר, תחוש בטוחה במעמדה ולא מאוימת. מכאן תוכל לנהוג באורך רוח, גם כשלפעמים ברקע ישמעו הערות שלא פעם מבקרות. מנקודה זו היא גם תוכל ליצור קשר חברתי-משפחתי נעים וטוב עם אם בעלה – הלא היא חמותה, הסבתא היקרה של ילדיה.
 
2.  כלה איננה בת! ובבסיס היחסים בין חמות לכלה חשוב לזכור זאת.
 
לכלה יש אמא משלה. אמא שחינכה אותה, גידלה, העירה, דרשה, ואולי עדיין עושה זאת (כמובן לא בעניינים שבין בני הזוג, אלא מנקודת הקשר של אמא-בת). ומותר לה. לחמות מותר פחות (בודאי שלא בעניינים שבין בני הזוג, וכך גם בהערות שמתקבלות יותר מצד אמה ולא מצד חמותה). לכן, חשוב מאוד שהחמות תזכור שעם כלה נוהגים אחרת מאשר עם בת. לא כל מה שאפשר לומר לבת אפשר או מותר לומר גם לכלה, כמו שלא כל מה מבקשים מבן או מעירים לו אפשר או מותר לומר לבעל.
 
3. הבעל איננו נציג האו"ם!
 
לפני זמן מה מכרה שלי התגרשה מכיוון שלפני למעלה משלושים שנה! בהיותה כלה צעירה ונרגשת, עשתה חמותה דבר שפגע בה מאוד.
 
אז מה זה קשור לבעלה? לגירושים?
 
מה שהכי הכעיס את מכרתי הוא שבעלה לא הביע עמדה. הוא התעסק בענייניו והניח לה להתמודד. בעלה, כאיש שלום מובהק, חשב שזה התפקיד שלה להסתדר עם אמו. עם השנים, כשצצו עוד כמה קשיים והוא עמד ניטראלי מהצד, הכריע אותו עניין את הכף, והיא דרשה גט.
 
רבים ממקרי הסכסוכים או אי ההבנות בין כלה לחמות יכלו להימנע לו היה הבעל מבהיר חד משמעית – שהוא ואשתו אחד הם! שלום הבית בין בני הזוג קודם לכל! נטייה של בעלים מסוימים להיות ניטראלים מעוררת תסכולים מיותרים.
 
וכך נאמר בבראשית: "ועזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לאחד". אשתו כגופו ממש. נכון, הוא חייב בכבוד הוריו, אבל אם מדובר בשלום הבית שלו אז הוא קודם לכל. מה גם, שהורים רבים רווים נחת מהידיעה שיש שלום בבית ילדיהם, ולהיפך – הם בצער כאשר הם יודעים שבני הזוג לא מסתדרים, במיוחד אם הם נושא הויכוחים והריבים.
 
4. החמות הינה האמא. עד לפני זמן מה טיפלה בכל צורכי הבן או הבת, והיא מעוניינת להמשיך להיות כזאת – מעורבת, מפנקת ועוזרת. כדאי למצוא את המקומות המתאימים ולבנות משם מערכת הדדית שמקבלת את הטוב הזה באהבה ובפרגון.
 
מצד שני, האמא-חמות צריכה לשמוח שבנה זכה להקים בית משלו, יש לו אישה שדואגת לו היום ובעתיד, או שיש לבת בעל תומך ודואג. דבר שמאפשר לחמות להתפנות לעניינים אחרים. ויש מספיק.
 
5. החמות מבשלת טוב יותר! זה ברור. נו אז מה? אם מכינים משהו והוא אכיל וקצת טעים, זה מספיק. אין צורך בביקורתיות יתר ובחינוך לבישול טוב יותר, גם אם האוכל נשרף מדי פעם. די בכך שהזוג שמח בתבשיליו, והוא בדרך כלל שמח ומרוצה. כי אוכל, זה לא הכל בחיים.
 
כלה וחמות שמסתדרות יפה – זה נפלא. בסך הכל יש פה כר נרחב לאהבה וליצירת קשר טוב ובריא. הרי לשתיהן אינטרסים די דומים: שתיהן רוצות שהמשפחה תחיה טוב. שלבעל–בן או האישה-בת יהיה טוב, וכך גם לילדים-נכדים. לשתיהן תהיה נחת ושמחה.
 
כדי ליצור את האידיליה המופלאה והבהחלט אפשרית הזו, חשוב שיהיה שיתוף פעולה עם כבוד והקשבה – להיות קשובות אחת לשנייה ולכבד אחת את רעותה. וכן, גם לפרגן.
 
כי גם אם הכלה אינה מושלמת – העיקר שטוב לבני הזוג ביחד. וגם אם החמות אינה מושלמת – טוב, אחרי הכל מי כן? זאת הרי אמו של הבעל, סבתם של הילדים. היא בטח דמות חשובה מאוד לחייכם.
 
חשוב לעשות כל מה שאפשר כדי לשמור על קשרים טובים במשפחה: הורים, ילדים, כלות, חתנים, החם והחמות וכן הלאה.
 
 
* * *
ציפורה בראבי עוסקת בשידוכים כבר מספר שנים, ולאחרונה גם בייעוץ זוגי ואישי. עיסוק נוסף של ציפורה הוא בחקר רפואת הרמב"ם, ובקרוב עומדת להוציא לאור ספר הדרכה בנושא.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אביה

א' אייר התשע"ה

4/20/2015

הרבה תלמידי חכמים שעוסקים בשלום בית ובראשם הרב הצדיק שלום ארוש כותבים בספרים וגם אומרים בשיעורים (שמעתי באוזניי) שאסור לבעל להכניס את עצמו בויכוח או לתפוס עמדה או צד וכדומה שיש בין האשה לחמות, חס ושלום.

2. אביה

א' אייר התשע"ה

4/20/2015

טעות קשה במאמר

הרבה תלמידי חכמים שעוסקים בשלום בית ובראשם הרב הצדיק שלום ארוש כותבים בספרים וגם אומרים בשיעורים (שמעתי באוזניי) שאסור לבעל להכניס את עצמו בויכוח או לתפוס עמדה או צד וכדומה שיש בין האשה לחמות, חס ושלום.

3. אודל

ד' אב התשע"א

8/04/2011

כלה חדשה.. המשך וכל פעם אם יש איזה ויכוח איתה היא פתאום בבית חולים לא מרגישה טוב .. ( היא עובדת בבית חולים , אבל זה לא מונע ממנה להתאשפז במיון ..)

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה