חנוכה כבר כאן, למה אתם מחכים?

אתם אולי שואלים איך אפשר להודות לבורא כשהחיים מלאים בקשיים, ייסורים וסבל? ובכן, אף אחד לא יוצא מן הכלל. לכולם יש בעיות. ולכל הבעיות יש פיתרון.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 14.12.22

אתם אולי שואלים איך אפשר להודות
לבורא כשהחיים מלאים בקשיים, ייסורים
וסבל? ובכן, אף אחד לא יוצא מן הכלל.
לכולם יש בעיות. ולכל הבעיות יש פיתרון.

רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שיום השבת וחנוכה הם שני היבטים של העולם הבא. מכיוון שהעיסוק העיקרי של נשמותינו בעולם הרוחני הוא לשיר שירי תודה ולהלל את השם, אם נעשה זאת כבר כאן, בעולם הזה, נעלה את עצמנו לבחינת העולם הבא. זו הסיבה שהנשמות שלנו מרגישות כל כך טוב בחנוכה.

רבי נתן מברסלב מלמד שהמשימה העיקרית שלנו בעולם הזה היא להודות להשם. לכן, החשוב עליו אנו צריכים להתפלל הוא: ‘השם, יש לי רק בקשה אחת ממך – זכה אותי להודות לך‘.

וזה מה שאומר דוד המלך ע”ה במזמור צ”ב שבתהלים: “מזמור שיר להיום השבת. טוב להודות להשם ולזמר לשמך עליון. ולהגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות” (שם, א-ד).

חכמינו ז”ל מלמדים אותנו שביום, כלומר בבוקר, זה זמן שבו הכל הולך כשורה. כשהשמש זורחת לאדם ואביב לו בנשמתו. והלילות, הם החשיכה, הזמנים הקשים שאדם עובר, וגם בזמנים אלה עלינו להודות להשם.

דוד המלך ע”ה, מי שטעם את כל סוגי הסבל, הייסורים והרדיפות שאפשר להעלות על הדעת – מעיד ששירה להשם ודברי הלל ושבח ותודה יכולים להציל את האדם מכל צרה, מצוקה וסבל. למעשה, הגמרא מלמדת אותנו שני דברים חשובים בנושא התודה:

הראשון, אדם צריך להקריב קרבן להשם בכל פעם שהשם מציל אותו מסכנה, וקרבן זה ידוע בשם קרבן תודה.

דבר שני, הקרבת קרבן התודה כל כך חשובה וכל כך מעלה את האדם, כך שבעתיד, לאחר שייבנה בית המקדש, כל הקרבנות יתבטלו חוץ מקרבן תודה.

למרות שחנוכה הוא חג ההודיה, עלינו להתענג מכל המטעמים והשירה, ההלל והתודה שאנו חווים בחג לאורך כל השנה, מכיוון שכל יום בחייו של יהודי הוא יום של הודיה. נכון, היום איננו מקריבים קרבנות, אבל יש לנו שירי תודה שכוחם זהה בעוצמתו לקרבן התודה. רבי נחמן מברסלב מלמד אותו שכאשר אנו מודים להשם, זה בעצם התענוג של עולם הבא. לכן כאשר אדם מודה להשם הוא יכול להוציא והעלות את עצמו מתוך כל הלחצים והצרות של העולם הזה, ולטעום טעם גן עדן כבר בעולם הזה.

אז אולי אתם שואלים: איך אוכל להודות להשם כשחיי מלאים בקשיים, ייסורים וסבל?”

בואו נתבונן היטב בשאלה זו ונראה כיצד אפשר למצוא את דרכנו החוצה מן החשיכה:

לכל יהודי יש בעיות!אתה לא יוצא מן הכלל. האתגרים איתם אתה מתמודד, הקשיים, הניסיונות – כולם נועדו לטובתך הנצחית והם רק לטובה, כדי לגרום לך לבקש מהשם את כוח התפילה, להעניק לך את האמונה והמודעות שרק השם יכול לתת לך, ורק הוא יכול לעזור לך בנושאים אלה. התפילה חייבת להיות בהתמדה ובעקשנות, אז אל תוותר עד שיענו לך משמים. ככל שנחזק את אמונתנו, ככל שנתפלל – כך יענו לנו משמים.

רבי חנינא מפרש את דברי דוד המלך במזמור צ”ב שבתהלים, ואומר: מאושר הוא האדם שהשם מייסרו ומלמד אותו תורה.

זה שווה. זה כדאי לסבול כדי ללמוד תורה. רבי חנינא גם אומר לנו, שכאשר אדם מקבל את הניסיונות באהבה זה שיעור התורה המובחר ביותר שהוא יכול לקבל.

הביטו באתגרים והניסיונות בהם עמדו אבותינו – כולם היו מייסרים וקשים. לפעמים השם הבטיח לאברהם אבינו דבר אחד, אך בהמשך עשה בדיוק ההיפך. הוא ציווה על אברהם לעזוב את ארצו ומולדתו, שם ישב לבטח עם רכוש וכדומה, ולהגיע לארץ כנען ולו רק כדי לפגוש פנים אל פנים את המושג רעב. ועדיין, כאבי האמונה ואבי האומה היהודית, הוא עובר בהצלחה ניסיונות רבים שלא היו קלים בכלל. ועד היום, כאשר אדם עומד במבחני האמונה, הוא זוכה בשכר עצום שלא ניתן לשערו ולתארו כלל.

השם מעמיד אותנו בניסיונות ובאתגרים איתם אנו מתמודדים כדי לזכות אותנו ואת ילדינו לנצח. ומסיבה זו, עלינו להודות להשם גם על… הסבל.

חנוכה היה זמן בו כמעט ואפסה התקווה, כשרק מעטים נותרו נאמנים לאמונתם וליהדותם ולא נכנענו ליוונים, כאשר 95% מאחיהם התייוונו. ועדיין, מבחן כואב ומייסר זה, מבחן האמונה הזה הוציא מעמנו את הטוב ביותר, כולל הגבורה, קידוש השם וטיהור בית המקדש – שלוש פעולות חשובות שנזקפו לזכותם של המכבים באותה תקופה. היום, כאשר אנו יודעים שהמבחנים והניסיונות באותו זמן – חנוכה – היו לטובתנו הנצחית, לכן הפעולה המתבקשת מאיתנו היא להלל את השם ולהודות לו בכל יום ובמיוחד בחנוכה, וכמה שיותר. וזה דבר שאנו צריכים לעשות גם בעיצומו של האתגר או הניסיון הקשה איתו אנו מתמודדים, מכיוון ששום פעולה לא משפיעה רחמי שמים כמו אמירת התודה.

ככל שנחזק את האמונה שלנו, כך נבין את הדברים הנפלאים שהשם עושה איתנו בכל רגע ורגע בחיינו.

אני אומר לעצמי כל יום וכל היום עד כמה טוב להודות להשם, לשיר לו שירי תודה והודאה, מכיוון שזה הדבר החשוב ביותר שיש לאדם בעולם הזה. בשמים, אוהבים מאוד אנשים ששמחים בחלקם ומודים על כך להשם. המלאכים לא יכולים לסבול אנשים מדוכאים ועצובים.

אתם חושבים שהשם לא יודע מהם הקשיים שלכם? מול אילו ניסיונות ואתגרים אתם עומדים? ולמרות זאת, אם תודו להשם, אם תשירו לו, הוא באמת ייתן לכם סיבה לשיר. אז למה אתכם מחכים?

חנוכה שמח. 

כתבו לנו מה דעתכם!

1. תקוה

כ"ב כסלו התשע"א

11/29/2010

תודה להשם תודה גם לרב ארוש. אנחנו עוברים תקופה מאוד ארוכה ומאוד לא קלה, וכרגע נדמה שהכל קורס ואנחנו על פי תהום או שכבר נפלנו… אבל מספיק לי לקרוא עוד עמוד בספר חכמות נשים, או בגן האמונה או באתר הזה -ובלשונו המיוחדת וגדושתת האמונה של הרב אני מצליחה כן להסתכל למעלה, כן לדעת שהשם איתי, ולהודות לו ולבקש ולדבר. בכל קריאה אני מוצאת פנינה שדולה אותי ומאירה לי את הנשמה. תודה רבה לכם! תודה רבה לך השם על הכל הכל הכל!! חג חנוכה שמח-ואין אין אין יאוש בעולם!

2. תקוה

כ"ב כסלו התשע"א

11/29/2010

תודה גם לרב ארוש. אנחנו עוברים תקופה מאוד ארוכה ומאוד לא קלה, וכרגע נדמה שהכל קורס ואנחנו על פי תהום או שכבר נפלנו… אבל מספיק לי לקרוא עוד עמוד בספר חכמות נשים, או בגן האמונה או באתר הזה -ובלשונו המיוחדת וגדושתת האמונה של הרב אני מצליחה כן להסתכל למעלה, כן לדעת שהשם איתי, ולהודות לו ולבקש ולדבר. בכל קריאה אני מוצאת פנינה שדולה אותי ומאירה לי את הנשמה. תודה רבה לכם! תודה רבה לך השם על הכל הכל הכל!! חג חנוכה שמח-ואין אין אין יאוש בעולם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה