לבקוע את החומות

לכל אחד מאיתנו יש את המבצר שהוא בנה עם חומות המגן שלו. יש כאלה המשתמשים בארטילריה כבדה במצבי פחד ולחץ, ואחרים משתמשים בתירוצים...

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 05.04.21

לכל אחד מאיתנו יש את המבצר
שהוא בנה עם חומות המגן שלו.
יש כאלה המשתמשים בארטילריה
כבדה במצבי פחד ולחץ, ואחרים
משתמשים בתירוצים…
 
 
האירועים שאנו חווים בחיינו, לא פעם הופכים אותנו לקשוחים ונוקשים. ואנו, כתוצאה מכך, בונים סביבנו חומות הגנה. אלא שחומות אלה, מעבר להיותן שקריות, לא ממש מגינות עלינו. אדרבה, ההיפך הוא הנכון. פעמים רבות הן עושות את המצב רע יותר, עד שאנו הופכים לאנשים מחוספסים, פחדנים, ואולי ואפילו, מנוכרים וחשדניים.
 
זו דרכו של העולם, יאמרו החכמים והמבינים. אדם נפגע, מיד הוא מתגונן ומקים חומת הגנה.
 
אולם, כאשר אנו משילים את הקליפות הקשות, את אותן חומות בצורות, שכבה שכבה כמו שמקלפים בצל, אט אט מתגלה האדם וכל פניניו – הטוב שבו, היופי שבו, המתיקות שבו.
 
כולנו חווים את התהליך הזה. אנחנו אנשים טובים בטבענו, רק שהמקרים/אירועים שחווינו בחיינו הם אלה שיצרו אדם אחר ממה שאנחנו במהות שלנו. אדם קצת יותר קשוח ממה שבאמת קיים בשורש נשמתנו.
 
חומה, למה זה טוב?
 
החומה נועדה להגן עלינו מהסביבה החיצונית הרחבה – מאנשים, ממצבים, התנהגויות וכן הלאה. שהרי, ברפרטואר הזיכרון שלנו נמצאות חוויות שונות, כאשר המקרים השליליים, בדרך כלל, מתוייגים כמפחידים ומאיימים, כאלה שמפרים את השקט והאיזון הנפשי. אבל אנחנו, כבני אדם, מעוניינים תמיד לשמור על סוג של איזון, וכאשר הוא מופר זה יוצר אצלנו תחושות לא נעימות. לכן אנחנו מסגלים לעצמנו תגובות שונות שלמדנו כאשר היינו ממש ילדים קטנים, כתוצאה ממצבים מסוימים, ולוקחים אותם לחיים הבוגרים. התנהגויות אלו ברוב הפעמים לא נמצאות במודע והן נעשות/נאמרות בצורה אינסטינקטיבית ומיידית.
 
למשל, המקרה הקלאסי של ילד שלומד לשקר ומקבל גם לגיטימיות להיות אדם שקרן כמבוגר. זה מתחיל בסיפורים שההורים מקבלים ברוח יותר טובה (מכיוון שאינם יודעים את האמת) ולו רק כדי להימלט מהעונש הצפוי על מעשה שעשה. לזה נהוג לקרוא 'סיפור כיסוי' שעם הזמן הופך למשהו שימושי ורב פעמי, כי אם זה עבד פעם אחת זה יכול לעבוד פעם נוספת ועוד ועוד. זו למשל חומת מגן שלילית שכמובן עם הזמן מתנפצת, לרוב כשאדם מתבגר ומבין את הטעות שבה הוא חי, אבל עד שהוא מבין זאת הוא משתמש בדרך זו שנראית לו לגיטימית לחלוטין. אלא, שברוב הפעמים הוא לא יצליח לבחון את המצב כבלתי כשר ונכון. מבחינתו, עצם אי ההתמודדות היא כבר ניצחון, אלא שזה הבלבול הגדול. במקום להתמודד, הוא בורח מהמציאות ומסתתר מאחורי חומת הגנה שמשרתת את האינטרסים שלו כדי לא להיפגע.
 
לכל אחד מאיתנו יש את המבצר שהוא בנה עם חומות המגן שלו. יש כאלה המשתמשים בארטילריה כבדה במצבי פחד ולחץ, ואחרים משתמשים בתירוצים. ישנם הבוחרים להסתגר ולהיות מופנמים, ואילו אחרים יעדיפו להיות מוחצנים ואקטיביים. הרבה סוגי חומות קיימים, השאלה היא אם אנחנו מעוניינים ליצור סדק, ואפילו קטנטן, כדי להתחיל לחיות חיים נטולי חומות, או לפחות להתחיל לנסות לחיות חיים יותר אמיתיים שבהם נוכל לגלות את האני הפנימי האמיתי שלנו.
 
יש הרבה דרכים מצוינות בעזרתן נוכל לקבל כלים ולסדוק, ואפילו לשבור לחלוטין, את חומות הברזל הנפשיות שלנו. נסו את ההתבודדות (היא המוצלחת מכולן! כפי שמלמד אותנו רבי נחמן מברסלב, וגם כמו שמבאר בצורה מדהימה הרב שלום ארוש בספרו בשדי יער), כך נוכל להתקדם בדרך אל האמת הפנימית שלנו. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה