למה רק פירורים?

מי שרוצה ללכת על 'בגדול' ולהתקדם הלאה צריך להסתפק בפירורים?! השאלה הזו ניקרה במוחו ללא הרף. איך יכול להיות?!

3 דק' קריאה

ליאור יהודאי

פורסם בתאריך 05.04.21

לקו המחשבה "המוזר" הזה הוא לא התכונן. הוא בכלל לא חשב שמי שרוצה להתקדם בעבודתו הרוחנית, בצמיחה האישית שלו, ללכת על 'בגדול' צריך פתאום להסתפק בפירורים.
 
ועל מה כל המהומה?
 
אבי שמע הרבה על קדושת השבת, קרא, למד, ובטח יישם. עשרות לשונות אש מתוך חיבורו האדיר של רבי  נתן מברסלב – ליקוטי  הלכות, הוא שמע ומאות תפילות השקיע כדי לטעום את טעם השבת. דפי ספר התהלים שלו הפכו בלויים וצהובים מרוב שימוש ודמעות. קרא בצמא על השבתות של הגדולים, של הצדיקים ושל אנשי המעשה.
 
ונאנח אנחה מעומק הלב.
 
מאמרים נוספים בנושא:
עוד קצת וזהו
עוד יום שגרתי?
לא  רובוטים
 
השבתות שלו עוברות ביובש. קדושת השבת? מי חולם על זה! מעין עולם הבא? על מה אתם מדברים בכלל?!?
 
אבל איך אומרים בצבא? אחרי כל שבת יש מוצאי שבת…
 
בצאת השבת אבי מתקשר לרועי, חבר יקר שהכתף שלו יודעת הרבה סודות של חברים שצריכים אותה בעת צרה וצוקה.
 
"איך עברה השבת?" מתעניין רועי.
 
"מה אומר לך, השם יעזור…" נאנח אבי.
 
רועי, איש שמבין דבר אחד או שניים בתשובות מהסוג הזה, שאם אדם 'משליך עצמו על השם' אז יש דברים בגו ומשהו כאן לא בסדר, אז כנראה שקשה לאבי. אבל אחרי כמה בירורים עמוקים יותר רועי מבין שהשבת של אבי הייתה די נפלאה, מבחינה גשמית ושמירת המצוות והסעודות ועוד, אבל לא מבחינה רוחנית. היה זה הרצון להרגיש את פעימות הלב של השבת.
 
"רק לאכול? לישון? זו כל השבת שלי? איפה ה"מעין עולם הבא" שהבטיחו?"
 
רועי, שמבין מיד במה דברים אמורים הפשיל שרוולים והתחיל למנות מצווה אחרי מצווה של אבי, תפילה אחרי תפילה, לימוד הלכה ודברי התורה, זמירות שבת ושאר הדברים הנפלאים שאבי זכה בהם השבת.
 
אבל אבי לא הורגל לקו המחשבה המוזר הזה. כאדם השואף לדבקות של אמת הוא לא חושב שצריך להסתפק בפירורים.
 
"תראה" הוא אומר לרועי, "שמעתי על כל העניין הזה של אזמרה שלימד אתכם רבי  נחמן מברסלב, שצריך לחפש נקודות  טובות וכאלה, אבל בשביל זה באתי לעולם? להסתפק בנקודות? בפירורים?!?…"
 
רועי נשם נשימה עמוקה. "לאט, חבר. הנקודות הטובות הן לא זוטות ועניין של מה בכך. על הנקודות האלה מבקש מאיתנו בורא עולם "הראיני מראיך, השמיעני את קולך כי קולך ערב ומראך נאווה". 'הראו לי את הנקודות הטובות האלה, הן חביבות עלי ויקרות אצלי מאוד, הן השעשוע הכי גדול שאתם עושים לי…' כך אומר לנו בורא עולם וכפי שמסביר רבי  נתן מברסלב (הלכות השכמת הבוקר, א)" מטעים רועי את דבריו.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
להתלהב  כל פעם מחדש
מלא נקודות טובות
הנחמן  הגדול
עצה  של מומחה
אזמרה  והנחש
 
"לגבי השאיפות שלך" הוא ממשיך, "כפי שאומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, י) שקושי אחרי מציאת השם יתברך נובע דווקא מהעדרה של שמחה וישוב הדעת הבא בעקבותיה, אותה עצבות האופפת אותנו מדי פעם או יותר, והיא היא שמונעת מאיתנו את הדרך להרגיש את כל הטוב הזה שאתה מדבר עליו – התפילה  האישית (ההתבודדות, כפי שמכנה אותה רבי נחמן). הרגשת העצבות היא זו שכובלת לנו את המוח באזיקי ברזל קודרים ומונעת ממנו להתיישב למנוחה. והיא זו שמרחיקה אותנו בכוח מבורא עולם".
 
אבי נושם ונראה שדבריו של רועי עושים דרכם פנימה, לליבו ומוחו.
 
"האם אפשר להילחם במלאך?" שאל רועי ולא ציפה לקבל תשובה מחברו, "זה היצר הרע! העצבות הזו, האם אדם יכול לו? איך אני יכול להיות בשמחה עם מה שעשיתי ועדיין עובר עלי, שואלים הרבה מאוד אנשים. כאן נותן לנו רבי נחמן עצה מוכרת ונפלאה, "ולבוא לשמחה הוא על ידי מה שמוצא בעצמו איזו נקודה טובה, על כל פנים, כמבואר על הפסוק 'אזמרה לאלוקי בעודי"', אתה מבין?" הוא שאל את אבי, "יש בך נקודות טובות, עשית הרבה דברים נפלאים השבת שדי בהם כדי להאיר את כל יומך וחייך. תתמקד בהן, תתפאר בהן, תתפאר בהתפארות של בורא עולם בנקודות האלה ובך, שהרי בשביל ההתפארות הזו הוא ברא את כל העולמות עם כל ההסתרה הכלולה בהם!"
 
נשמע שאבי מחייך? נושם לרווחה מעט?
 
"ההתעסקות בהן" ממשיך רועי בנועם, "אפילו רק במחשבה גורמת לאדם שמחה שמשחררת אותו מכל הדאגות של ה'מה יהיה' ו'איך יהיה' ו'מה עשיתי' ו'איפה המעין עולם הבא שהבטיחו לי'. היא זו שנותנת לנו חיים עם ישוב הדעת, חיים של חירות, ואם תרצה, חיים של איכות!"
 
רועי סיים את דבריו ונשמת הרווחה של אבי נשמעה בבירור.
 
אחרי הכל, בשביל מה יש חברים?

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה