לקבל כל עונה באהבה

חילופי עונות יכולים להקשות עלינו אבל יותר מכל לעשות לנו טוב בנפש. תקופות השנה ולוח השנה היהודי עושים לנו רק טוב. רוצים לדעת איך?

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 16.03.21

תמיד זה קורה לי אחרי ימים מיוחדים בלוח השנה. כך קרה גם הפעם. אנחנו עם הפנים לחג הכי מצחיק ושמח בשנה – פורים. אבל רגע לפני שהוא נכנס נקבל בשמחה קודם כל את חודש אדר. פסח כבר נושף בעורף (במיוחד לאלה שכבר מתחילות את הניקיונות והארגונים). וט"ו בשבט?… היום המיוחד הזה שבו נדמינו לאילן הותיר בי רשמים נפלאים שעד היום אני נהנית מהם.

 

לא, הם לא שייכים רק לט"ו בשבט, הם של כל הימים בכל השנה כולה. אבל הם צמחו ממנו, כמו האילן שמלמד אותנו כל כך הרבה על עצמנו.

 

"והיה כעץ שתול על פלגי מים"

 

התחושה המבוקשת ביותר לאדם היא תחושת היציבות והביטחון.

 

למה לא נכתב "והיה כעץ נטוע על פלגי מים?" כשאנחנו מתבוננים סביבנו ועל עצמנו, אנו רואים שבאמת החיים מלווים בעקירות ובמשברים.

 

המלבי"ם מאיר לנו, "כעץ שתול- לא כעץ נטוע, כי יש הבדל בין הנטוע והנשתל. הנטוע הוא הנטוע במקומו, והשתול הוא הצמח שנעקר ממקומו ונשתל במקום אחר ולהשביחו ולתקנו".

 

העקירה והנטיעה מחדש אינם מקריים, אלא נעשים על מנת להשביח את העץ. היכולת להיות נעקר ולהישתל מחדש ולהשתבח מתהליך זה – היא מדרגה גדולה של האדם.

 

סיפור עתיק על עץ האגסים

 

לפני שנים רבות חי לו חכם ולו ארבעה בנים. הוא צרה ללמד את בניו שיעור חשוב לחיים, לכן זימן את אותם וביקש מהם לצאת ולחפש עץ אגסים שנמצא רחוק מביתם. "אבל בתנאי אחד" אמר להם, "אסור לכם לצאת יחד למסע, אלא כל אחד מכם ילך ורק כשיחזור יצא השני לדרך". הבנים יצאו בזה אחר זה למסע. הבכור יצא בחורף וחזר באביב. השני יצא באביב וחזר בקיץ. השלישי יצא בקיץ וחזר בסתיו. והבן הקטן יצא בסתיו וחזר לפני החורף.

 

זימן אותם האב וביקש שיתארו לו איך נראה עץ האגסים. הבן הראשון אמר: "העץ מכוער, כפוף, עוקם ויבש". הבן השני אמר: "אני לא מסכים איתך, ראיתי עץ מלא ניצנים ירוקים…" הבן השלישי אמר: "אתם טועים, העץ היה בשיא פריחתו והיה לו ריח ומראה נפלאים". הבן הרביעי אמר: כולכם טועים, טועים בגדול. העץ היה מלא בפרי האגס העסיסי".

 

האחים חשבו שמא אולי ראה כל אחד מהם עץ אחר. אבל אביהם החכם אמר להם, "כולכם ראיתם את אותו העץ. כולכם צודקים! שלחתי אתכם בעונות השנה השונות כדי שתלמדו כי אין להתרשם ולשפוט עץ או אדם או אירוע שקורה לכם על פי עונה אחת! המהות הפנימית של כל דבר תוכל להימדד רק בסיכום של כל העונות – סיום כל התהליך כולו! אם תייאשו בחורף, תפסידו את התקווה שיש באביב, תחמיצו את יופיו של הקיץ ואת ההגשמה של הסתיו".

 

מאמרים נוספים בנושא:

מפתחות ההצלחה

לראות אחרת

החיים בקופסה

תניחו את הכוס

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

כמה דקות בתוך המראה

להזיז את הגבינה

שינויים ותופעות לוואי

פרויקט מאה

לא ביום אחד

 

לעולם אל תשפטו את החיים על פי עונה! חלק אחד של התהליך. אל תיתנו לאירוע קשה להרוס לכם את כל החיים!

 

כמו העץ בעונות השנה, כך הוא האדם בתקופות חיים שונות.

 

לכל אדם יש תקופות של אביב בחייו: התחדשות, הצנה ולבלוב ותקווה גדולה, כמו העץ המלבלב והמתחדש באביב.

 

לכל אדם יש גם תקופות של קיץ בחייו בהן הוא מגשים רצונות ומוציא לפועל בעשייה מבורכת את ערכיו, משפיע על הסביבה ובאים לחסות בצילו.

 

לכל אדם יש גם תקופה של סתיו בחייו, בה דברים לא מסתדרים כמו שרצה, הוא בשלכת כביכול, כישלונות ובעיות סובבים אותו, הוא עצוב ולבד, תחושת הטוב והביטחון נושרת ממנו ועפה ברוח. כן, ממש כמו העץ בסתיו.

 

ולכל אדם יש גם תקופות של חורף בחייו, בהן הכל נראה אבוד, חסר חיים ותקווה, כל רוח מטלטלת אותו מצב הרוח יורד. החיים נראים אפורים וקרירים…

 

זה קורה לכולנו בלי יוצא מן הכלל, כי כך הם החיים.

 

כאן נכנס אלמנט התקווה, היציבות והביטחון. דווקא בתוך רצף השינויים ישנו מקום בטוח ויציב.

 

מהו אותו מקום?

 

ישנה ידיעה ברורה שאינה זקוקה להוכחה, ידיעה שיודעת את עצמה – היא זו שתשביח אותנו ותצמיח אותנו בחיים הדינאמיים ומלאי השינויים, חוסר היציבות והביטחון לכאורה.

 

והיא…

 

ידיעה של אמת! ידיעה שכולנו נעקרים משגרה ותחושה של ביטחון. שכולנו נאחזים בביטחון מדומה שכולו אשליה שפורחת מדי פעם. אבל – וזה השוס! – העקירה הזו טובה! היא משבחת אותנו!

 

איך נרגיש שעקירה היא דבר טוב עבורנו?

 

ראשית, נחליט החלטה פנימית חד משמעית – שכל מה שקורה לנו, כל עונה שתגיע, נקבל אותה באהבה, בהסמכה מאלה. כל קושי ובעיה – נקבל אותם ולא נתנגד ונהיה הכי טובים במידה המתאפשרת לנו.

 

שנית, הכל תלוי בשורשים ובמקום ממנו הם יונים הזנה לעץ. לכן, ניתן שומת לב לשורשים המזינים אותנו.

 

מבחינה פרקטית המשמעות היא, להתחבר למעגל חברים טובים, אנשים שלידם אנחנו יותר טובים, גדלים ומשתבחים. בנוסף, ננקה מחשבות וקולות פנימיים וחיצוניים שמחלישים אותנו. נשמע אותם ונאמר להם שהם עוברים דרכנו ויוצאים, כמו אורח שבא והולך. אבל לגור אצלנו? ממש לא. רק למחשבות טובות יש מקום, רק לאמונה, לשמחה לראיית הטוב. נחזק את השורשים ונשקה אותם באמונה פשוטה ותמימה. אין סטטיסטיקות ואין שום מעצות מלהשתבח ולהיות טובים יותר בכל עונה.

 

כי מה שנזרע – זה מה שיגדל!

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע". להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה