מה אתם יודעים על כולסטרול?

כולסטרול, מילה אחת שעושה לנו הרבה שומן וכבד על הלב. מה אתם יודעים עליו? האם הוא האויב הגדול שלנו? האם הוא הכרחי? ד"ר גילה גבריאלוב עונה.

5 דק' קריאה

ד"ר גילה גבריאלוב

פורסם בתאריך 14.03.21

עודף כולסטרול בדם ידוע כגורם סיכון להתפתחות טרשת עורקים ולהופעת התקפי לב ואירועים מוחיים. אך האם הוא האויב הגדול שלנו או לא? מה הוא עושה לגופנו כשאוכלים אותו במזון? האם הוא מזיק או לא? ומה באמת מזיק לנו וגורם להתפתחות טרשת העורקים?

 

הכולסטרול הינו חומר כימי ששייך לקבוצת הסטרולים, המיוצר בכבד של בעלי-חיים ובני-אדם. הכולסטרול שבמזון הינו חומר נקי שאנו זקוקים לו בבנייה ובתחזוקה של תאים ורקמות בגוף. הוא לא טוב ולא רע, אלא רק חומר גלם כמו כל חומר אחר המתקבל מהמזון. בין תפקידי הכולסטרול בגוף ישנם כמה חשובים ועיקריים:

 

* בנייה של המעטפת (ממברנה) של כל תא ממיליארדי התאים שמרכיבים את גופנו. בלי כולסטרול, התא לא יכול לתפקד בצורה תקינה.

 

* בניית המולקולות של ההורמונים, כמו קורטיזול, אסטרוגן, טסטוסטרון.

 

* בניית מלחי מרה, הדרושים לעיכול תקין של השומנים.

 

* בניית ויטמין D.

 

האיברים העשירים ביותר בכולסטרול בגוף האדם הם הכבד (שם מיוצר הכולסטרול) והמוח, שכן הכולסטרול מהווה חלק נכבד ממבנה תאי המוח. כולסטרול הוא חומר שומני, ולכן אינו יכול לנוע בסביבה מימית (הדם). אם כך, כיצד יגיע לאיברי המטרה הזקוקים לו כאשר עליו לנוע בסביבה מימית? לצורך כך, הכבד מייצר כמה סוגים של חלבונים מיוחדים, ליפו-פרוטאינים, אשר "עוטפים" את הכולסטרול החופשי ומסיעים אותו לכל מקום בגוף באמצעות מערכת כלי הדם. כל סוגי החלבונים הללו, שעוטפים את המולקולה של הכולסטרול החופשי, יוצר בהתאם לתכונות הפיזיקאליות שלו מבנים שונים, שביניהם ה-LDL ,ה-HDL ואחרים.

 

כלומר LDL ו- HDL הם אינם כולסטרול בלבד, אלא מבנים שמורכבים מכולסטרול ומחלבון זה או אחר, בעלי תכונות פיזיקאליות שונות. ל LDL-שבאי צדק קוראים ה"כולסטרול הרע", יש תפקיד חיוני בהסעת הכולסטרול מהכבד לאיברי המטרה. תפקידו של הHDL- לעומת זאת, הוא לאסוף את הכולסטרול העודף ולהחזיר אותו לכבד, שם הוא עובר מחזור, מתפרק לכולסטרול נקי ולליפו-פרוטאין מחדש, וממרכיבים אלה נוצרים חלקיקים אחרים, לפי הצורך של הגוף באותו רגע. כלומר, כולסטרול הוא חומר כימי נקי, ולגוף לא משנה מה מקורו, מייצור עצמי או מהמזון.

 

הגוף מייצר בין 0.1 ל-5.1 גרם כולסטרול בייצור עצמי, כמות שאמורה להספיק לבנייה ופעילות של כל המערכות. ההשלמות מגיעות עם המזון, כאשר HDL ו LDL-מיוצרים בצורה מאוזנת ועובדים בתיאום, אין דבר כזה כולסטרול רע או טוב, כי כולם טובים. הבעיה מתחילה כשיש עודף של LDL וחוסר ב  HDL-מה שגורם להצטברות של LDL בזרם הדם, לפינוי בלתי מספיק של כולסטרול עודף, וכך הכולסטרול עלול להצטבר בכלי הדם ולייצר את אותו פלאק (רובד טרשתי), שעם הזמן מסוגל לגרום להיצרות כלי הדם.

 

מאמרים נוספים בנושא:

עיקרון החצי-חצי

על שמחה והמזלג שלכם

הרמב"ם ממליץ

משמינים מרעב?

אם תרצו לחיות הדיאטה תצליח!

ג'אנק היום, משלמים מחר
חושבים חיובי – חיים בריא!
דקה על השפתיים – שנה על המותניים

הנפילות הקטנות

לרדת במשקל עם ד"ר גילה גבריאלוב!

דיאטה? לא נשארים רעבים!

 

לרכישת תמציות ייחודיות לכל מצב – הקליקו כאן!

 

לרכישת ערכות האבנים נפלאות לכל מצב מארון התרופות של ד"ר גבריאלוב – הקליקו כאן!

 

אכן, התמונה המצוירת כאן פשטנית מדי, ולמעשה התהליכים הרבה יותר מסובכים והרבה פחות ברורים. לדוגמה, ידוע שלא כל אדם שיש לו יתר כולסטרול מפתח פלאק ומקבל כתוצאה מכך התקף לב או אירוע מוחי. לעומת זאת, יש אנשים שרמת הכולסטרול שלהם תקינה לחלוטין ודווקא הם מפתחים התקף לב. הסיבה לכך היא, שלהיווצרות פלאק נדרשים כמה תנאים נלווים נוספים, וביניהם חמצון של ה-LDL  תהליך חמצון מוגבר, המתרחש בגוף כתוצאה מהצטברות רדיקלים חופשיים בתוך כלי הדם, גורם לשינוי במבנה הליפו-פרוטאין והכולסטרול ומאפשר את הצטברותו בתוך תאי הדם הלבנים המיוחדים (מקרופגים), הבונים את הפלאק הטרשתי. גם אם קיים כולסטרול עודף, אם אינו עובר תהליך חמצון – הוא לא ייצור פלאק. חמצון מוגבר ותהליכים נוספים, המאפשרים בניית פלאק, מתרחשים על רקע של דלקת תת-קלינית נמוכת עוצמה. בהעדר התהליך הדלקתי לא מתרחש תהליך התפתחות הפלאק, אין חמצון של הכולסטרול ואין היצרות של כלי הדם, המאפשרת היווצרותו של קריש דם קטלני. גורמים סביבתיים הם שמאיצים את התהליך הדלקתי ואת התפתחות מחלות הלב וכלי דם, כמו לדוגמה: עישון, השמנת יתר, אי אכילת פירות וירקות, מצבי דחק ולחץ, אכילת יתר של שומנים רוויים ורב בלתי רווים, חוסר פעילות פיזית ועוד. לאור כל אלה ברור.

 

כמות הכולסטרול המיוצרת בגוף בפני עצמה איננה גורם סיכון יחיד, אם בכלל, מאחר ששני שלישים מהכולסטרול בגופנו מיוצרים בכבד, ורק השליש הנוסף נכנס לגוף עם האוכל, ברור שכולסטרול מהמזון איננו הגורם להיווצרות עודף כולסטרול בגוף. מסתבר, שאצל חלק מהאנשים המייצרים עודף כולסטרול בכבד, הסיבה היא גנטית. אצל אנשים אלה רמת הכולסטרול תעלה כבר בגיל צעיר. מאחר ולמרכיבי המזון תפקיד חשוב בוויסות רמות הכולסטרול, כפי שכבר הוסבר, ותזונה לקויה יכולה להאיץ את תהליך היווצרות יתר כולסטרול בגוף, הרי לעומת זאת, תזונה נכונה יכולה להוריד את רמתו. אנשים המייצרים עודף כולסטרול יצטרכו ליטול תרופות המונעות יצירה מוגברת של כולסטרול בכבד, נוסף על השינוי התזונתי הנדרש.

 

באנשים ללא רקע גנטי, עלייה ברמות הכולסטרול נובעת מאכילה לא בריאה, כך ששינוי יסודי במזון יכול להוריד אצלם את רמת הכולסטרול באופן דרסטי. השאיפה הקיימת אצל רופאים היא להוריד את רמות ה LDL –עד כמה שאפשר, אבל מצטבר יותר ויותר מידע, הבא דווקא משטח הפסיכיאטריה, לפיו ירידה דרסטית בכולסטרול יכולה לפגוע בפעילות המוח, לגרום לדיכאון ולאובדנות, כך שהרפואה תצטרך למצוא גבולות אופטימאליים שיתאימו לכל כללי המשחק.

 

מה שברור יותר ויותר הוא, שהגורם שמעלה את רמת הכולסטרול בדם הוא שומן רווי ולאו דווקא הכולסטרול. צריכת שומנים רוויים גורמת לתהליך החמצון, שמאפשר יצירת פלאק בכלי הדם. שומנים רוויים הם שומן של בשר, עור של עוף, נקניקים ונקניקיות, כבד ואיברים פנימיים אחרים, חמאה, שמנת, קצפת, גבינות שמנות. שומנים רווים נמצאים גם במזון צמחי, לדוגמה, בשמן קוקוס ובשמן דקלים, הנמצאים בשימוש בעיקר בתעשיית המזון, בהכנת מוצרי חלב פרווה וכדומה.

 

 

עלייה ברמות הכולסטרול נובעת מאכילה לא בריאה, שינוי יסודי במזון יכול לעשות נפלאות!!…

 

מה שמוריד את רמות הכולסטרול הם השומנים הבלתי רוויים המועילים ביותר, וביניהם שומנים חד בלתי רוויים, כגון שמן זית ושמן קנולה, טחינה, אבוקדו וכדומה. בהורדת הצריכה של שומנים רוויים ובצריכה מוגברת של שומנים בלתי רוויים, אין בעיה לצרוך כולסטרול נקי מן המזון, כמו זה הנמצא בביצים, למשל, אשר דלים בשומנים רוויים. כלומר, הגורמים שמעלים את רמת הכולסטרול הם השומנים הרוויים ולאו דווקא הכולסטרול. כמות הכולסטרול בביצה היא כ-220 מ"ג, כמות קטנה לעומת הייצור העצמי של הכולסטרול בגוף, כזכור 0.1 – 5.1 גרם. לכן, אם מטגנים ביצה בשמן זית היא לא תעלה את רמת הכולסטרול, אבל טיגון בחמאה עלול להעלות את רמת הכולסטרול.

 

איזון רמת הכולסטרול עם אבני החושן: כמה טוב שניתן להירפא בדרך טבעית!

השימוש הנכון באבנים המיועדות להורדת רמת הכולסטרול בדם מעודדות ומסייעות להורדת ה LDL- ולהעלאת ה HDL –


הכולסטרול – חומר שומני שנמצא בדם וברוב הרקמות, במיוחד רקמת עצב הכולסטרול, הוא מרכיב חשוב של קרום התא והוא חיוני ליצירת הורמונים סטרואידים ומלחי מרה ולהעברת השומנים בדם. רמה גבוהה מדי בדם יוצרת היפר כולסטרולמיה, לכן ערכה זו חשובה לעלות את הכולסטרול הטוב "ולהפחית את הרע" הגורם למחלות. 

 

השימוש באבנים מבוסס על ידע עתיק ומתחדש שנצטבר, נוסה והוכח כעזר ומרפא, ומאז הפך להיות חלק בלתי נפרד מטיפולים רבים הנוגעים לגוף, רוח ונפש, בצורה טבעית וללא כל תופעות לוואי. והחשוב ביותר – בהצלחה רבה.

 

ערכת האבנים להורדת כולסטרול מונה 6 אבנים, השימוש פשוט וקל וכתוב על גבי הערכה.

 

בשילוב עם תמצית להורדת הכולסטרול, שרקוחה אף היא מאבני החושן, נשיג תוצאה מרשימה ביותר.

מחקרים רבים נערכו והוכיחו מעל לכל ספק, כי תכולת ההרכבים הכימית של שילוב האבנים בצורה זו אכן משנה התנהגויות, משפרת מצבים רגשיים ופיזיים בעייתיים, ונותנת פתרונות למגוון רחב ביותר של תופעות המעיקות על איכויות חיינו.

 

 

*  **

לפגישה, ייעוץ והכוונה ניתן לפנות אל ד"ר גילה גבריאלוב במייל: info@doctorgavrielov.co.il או בטלפון/פקס: 03-5320266

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה