מודעות עצמית – שלב ראשון בדרך לניצחון

אף פעם לא הופתעתם מהעובדה שיש לכם ידיים ורגליים, נכון? אז למה אנשים נשברים לגלות שהם לא מלאכים? הרב שלום ארוש על הנתון המעניין והטיפ המוצלח שיעשה לכם את היום!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

נסו להיזכר: באיזה בוקר קמתם כשאתם מופתעים מהעובדה שיש לכם ידיים או רגליים? מן הסתם, לא תמצאו אחד כזה במרתפי הזיכרון שלכם. והאם הייתם אי פעם מופתעים מכך שאתם רעבים או צמאים? אני מניח שגם זה בוודאי אף פעם לא גרם לכם לחשוב שמשהו אצלכם לא בסדר. בסך הכל, אתם בני אדם ודי מודעים לעצמכם – לאיברי הגוף, ליכולות ולמנגנונים הבסיסיים שלו.

 

אבל יש לכולנו נתון בסיסי שהוא חלק בלתי נפרד מהמציאות שלנו והוא מוכר לכולנו, ובכל זאת, הנתון הזה מפתיע אנשים בכל פעם מחדש. ואני מדבר על הכוח הזה שנקרא – היצר הרע.

 

כל אחד מאיתנו נולד עם יצר הרע. ככה הגענו "מהמפעל". הוא חלק בלתי נפרד מהמציאות של העולם הזה ומהמציאות הפרטית של כל אדם. חלק בלתי נפרד מכם. אם כן, מדוע אתם מופתעים כל פעם מחדש לגלות שיש לכם יצר כזה? מדוע זה שהיצר הרע מפיל אתכם – זה שובר ומעציב אתכם? משהו פה לא הגיוני.

 

תכירו את המציאות!

 

הסיבה הפשוטה לכך היא, שהאדם הממוצע מתקשה להשלים עם המציאות. הוא נהנה להצטייר בעיני עצמו כאדם השלם וכמקור הטוב וקשה לו לקבל את העובדה שהוא מורכב מטוב ומרע. כל שכן, כשהוא מופתע בכל פעם מחדש לראות עד כמה הרע עדיין גובר עליו ושולט בו.

 

זו הסיבה לכך שרוב האנשים שמגיעים אלי כדי לשתף אותם בצער כשהם שבורים ועצובים, מתלוננים בעיקר על דבר אחד: "למה יש לי יצר הרע? למה הוא מתגבר עלי ומפיל אותי?" זה לא מוצא חן בעיניהם, זה מפתיע אותם, זה מעציב אותם ושובר אותם. ואני שואל – מדוע? מה, לא ידעתם שיש לכם יצר הרע? אתם חושבים שאנחנו מתהלכים בעולם הזה עם התואר מלאכים? יש מה לעשות כאן בכלל בלי היצר הרע הזה? האם תהיה משמעות למעשים הרוחניים שלנו – לימוד התורה, מצוות, חסדים ועוד, בלי היצר הרע?!

 

ואני עונה להם בדיוק באותה הדרך: "אולי תהיו עצובים ושבורים מכך שיש לך רגליים? מה דעתכם להיות עצובים ושבורים בגלל שאתם צריכים ללכת לישון מדי פעם? רגע, את זה אתם מקבלים, זה נראה לכם טבעי ומובן… אז באותה מידה, כך צריך להבין ולהשלים עם המציאות שיש לנו יצר הרע. זה חלק בלתי נפרד מאיתנו, נתון שרק כאשר נקבל אותו נהיה מסוגלים להתמודד איתו. כל הרגשה שלילית או רעה לגביו לא תעזור כהוא זה, אלא רק תרחיק אותנו מהדרך להתמודדות נכונה ופורייה".

 

מאמרים נוספים בנושא:

טובים, לא מרירים

הכוח לנצח!

מחליפים משקפיים

גישה חיובית, זה הכוח!

ותודה שהוא כאן

עוד יום שגרתי?

ברוכים הבאים לזירה הלוהטת

הקרב הטוב

סיבוב שלישי

כנפיים של נשר

קבוע, אבל בטוח!

 

יחסי הכוחות

 

וכאן אני רוצה לחלק ולהפריד באופן ברור: זה שאנו מקבלים את העובדה שיש לנו יצר הרע – זה לא מתיר לנו להישמע לו חלילה. אדרבה, ההיפך הוא הנכון! קבלת העובדה שיצר כזה קיים בתוכנו משמעה, שזה הדבר שסולל בפנינו את הדרך להכיר את המנגנונים הפנימיים שלנו ולשלוט ביצרים הקיימים בתוכנו, כפי שאסביר.

 

"יצר לב האדם רע מנעוריו" – זה כלל ברזל שחקקה עבורנו התורה, וחז"ל הקדושים מחדדים את היתרון הבולט והמשמעותי שיש ליצר הרע (אבות דר' נתן טז): "אמרו: שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו… לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב…" ובהמשך, אומרים חז"ל שליצר הרע יש שליטה מוחלטת על האדם: "בזמן שאדם מחמם את עצמו והולך לדבר זימה – כל אבריו נשמעין לו מפני שיצר הרע מלך הוא על מאתיים וארבעים ושמונה איברים. (ואילו) כשהוא הולך לדבר מצווה – התחילו מִתְעַנִין (מלשון עִנּוּי) כל איבריו, מפני שיצר הרע שבמעיו מלך הוא על מאתיים וארבעים ושמונה איברים שבאדם ויצר טוב אינו דומה אלא למי שהוא חבוש בבית האסורין!"

 

לכאורה, נראה מתוך דברי חז"ל שאין לנו שום בחירה, חלילה! ולא רק, הרי אנחנו מאמינים באמונה שלמה בכך שלכל אדם ישנה בחירה חופשית לסור מרע ולעשות טוב?!?

 

 

הניצחון האמיתי תלוי בשינוי מידי של צורת ההסתכלות שלנו על החיים…

 

להפוך את מאזן הכוחות לטובתנו

 

כאן אני רוצה לחדש ולחדד נקודה נפלאה, שאכן היצר הטוב באדם הינו חלש מאוד כי היצר הרע הוא הבסיס של האדם והוא השולט בו. וכאן אפתיע אתכם באמת עם בשורה טובה וגדולה מאוד: היצר הטוב האמיתי הוא התפילה! כי התפילה היא החיבור עם בורא עולם, והשם יתברך הוא כל יכול ובלתי מוגבל והוא כולו רק טוב, וכאשר אנו מתפללים אנחנו מתחברים עם כוח אינסופי של טוב ורק כך נצליח להתגבר על היצר הרע!

 

כאשר אנו מתמודדים "בעצמנו" כנגד היצר הרע – אין לנוך סיכוי, כי הוא שולט על כל איברינו והיצר הטוב שלנו, לצורך העניין, הוא כקליפת השום לעומתו. אבל כאשר אנו מחזיקים בחרב התפילה – רק אז יש לנו את היכולת להגביר את היצר הטוב וליהנות מסיכויים טובים לנצח במלחמה. הקב"ה תמיד איתנו ולצידנו! כוח היצר הטוב שנוך גובר באופן משמעותי, ואז היצר הרע הוא כקליפת השום לעומת היצר הטוב.

 

על פי זה אני אומר, שהיצר הטוב האמיתי הוא התפילה וההתבודדות, פשוט לעמוד לפני בורא העולם ולבקש את עזרתו, לעשות משפט וחשבון נפש ולהשקיע שעות בתפילה לביטול היצרים והדחפים הרעים שלנו. וזו הבחירה היחידה!

 

מכאן יוצא דבר מדהים אבל אמיתי: בלי תפילה ובלי זמן קבוע ויומיומי להתבודדות – אין לאדם יצר הטוב כפשוטו! לכן עלינו לשנן לעצמנו את המסר היוצא למסקנה: "בלי תפילה אני שום דבר, ועם תפילה אני כל יכול".

 

הדרך היחידה לניצחון

 

אדם יכול לעשות דברים רוחניים גדולים, אפילו ללמוד תורה ולקיים מצוות, ואין לו יצר הטוב. הוא בסכנה עצומה שיום אחד יתעורר היצר הרע מרבצו ויבלע אותו חי. ביום פקודה ומלחמה – אין לו נשק להגן על עצמו מפני היצר הרע וחילותיו. ואילו כאשר הוא אוחז בחרב התפילה – רק אז הוא באמת מוגן. רק אז יש לו סיכוי לעמוד במלחמה ולנצח ולהכניע באמת את היצר הזה.

 

זהו המסר החשוב ביותר כעת שאנו עומדים בפתחם של ימי השובבי"ם, המסוגלים לתיקון הקדושה האישית. כולנו רוצים לנצח את היצר הרע הכללי של התאווה הנוראה ששולטת בעולם והורסת אותו, אבל עלינו לדעת ברירו שאנחנו כשלעצמנו איננו יכולים להילחם ולנצח. זה היצר הרע העיקרי שלנו ויש לו כוח אדיר לעומת היצר הטוב. ואם אדם לא יקבע לעצמו זמן בכל יום להתבודדות שבו יתפלל ויבקש את עזרתו של הבורא, כמו שלימדו אותנו חז"ל – שאלמלא הקדוש ברוך הוא עוזרו לא יכול לו – המלחמה שלו אבודה.

 

נכון, אנו למדים מן המקורות שעלינו להיות מודעים לכוחות בתוכנו, ובעיקר ליצר הרע – שהוא חזק מאיתנו, והיצר הטוב לעומתו חלש ואפסי. אבל! המסקנה והחיזוק הגדול ממאמר זה היא – שתדעו שאם תעסקו בדבר הנפלאה ועתיר הכוחות הזה שנקרא תפילה, ותבקשו את עזרתו של הבורא, בוודאי תצליחו ותנצחו את היצר הרע!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה