ממרח עדשים שחורות

המנה שתעשה לכם את החג! חושבים שלעולם לא תצליחו לוותר על הכבד הקצוץ המסורתי של פסח? חכו עד שתנסו את המנה הנפלאה הבאה של אורי שביט.

2 דק' קריאה

אורי שביט

פורסם בתאריך 09.06.22

חושבים שלעולם לא תצליחו לוותר על הכבד הקצוץ המסורתי של פסח? חכו עד שתנסו את המנה הנפלאה הבאה. בריא זה גם טעים!

 

עד היום אני זוכרת את הכבד הקצוץ של סבתא שלי, מתכון שעבר ממנה לדודה שלי, שהייתה מכינה אותו בקביעות בחגים. מאז עברו שנים בהן למדתי שמחיר הכבד הזה – סליחה על משחק המילים – כבד מדי, גם בריאותית (תחקירים בתקשורת כבר מצאו שהוא מכיל רעלים שמזיקים מאוד לגוף) וגם לבעלי החיים ולעולם שאנו חיים בו. הרגשתי שיש לי אחריות, שאני מצווה לחשוב לא רק על הטעמים שאני אוהבת, אלא גם על התוצאות של מה שאני בוחרת לאכול.

 

כשהגיע החג הבא, החלטתי לנסות למצוא מנה שתהיה טעימה וגם בריאה, שלא תבייש את המתכונים שאני זוכרת מבית סבתא, גם אם היא לא מכילה שום דבר שקשור לכבד. ובעצם, אני לא הראשונה שחשבה על זה – זוכרים את הימים בהם מכרו במכולת חצילים או קישוא בטעם כבד? העיקרון של המתכון הזה דומה: הכנת ממרח עשיר בבצל מטוגן ובאגוזי מלך, אלא שבמקום לבסס אותו על ירקות הוא מבוסס על קטניות, שהן חומר גלם בריא במיוחד, עשיר בברזל ובחלבון ובסיבים תזונתיים שחיוניים לגוף. והן גם טעימות מאוד! אתם מוזמנים לנסות.

 

 

ממרח עדשים שחורות, בצל מטוגן ואגוזים

 

חומרים ל 8-10 מנות ראשונות

 

500 גרם עדשים שחורות, מבושלות לריכוך במים ללא מלח
1 בצל גדול, פרוס גס
1/2 כוס אגוזי מלך
1/4 צרור פטרוזיליה, קצוצה גס
2 גבעולי בצל ירוק (החלק הירוק בלבד), קצוצים דק
שמן זית
מלח

פלפל שחור גרוס

 

להגשה:
שמן זית לזילוף
חופן בצל ירוק, קצוץ דק

 

1. יוצקים 2-3 כפות שמן זית למחבת ומחממים מעל להבה בינונית-גבוהה. כשהשמן חם, מטגנים את הבצל כ-5 דקות תוך כדי ערבוב מדי פעם, עד שהוא מתרכך ומזהיב. מסירים מהאש.

 

2. טוחנים במעבד מזון את הבצל המטוגן עם העדשים, האגוזים והפטרוזיליה. מוסיפים מעט שמן זית (אפשר גם קצת מים) כד שמתקבל ממרח גס או חלק, לפי מה שאוהבים.

 

3. מעבירים את הממרח לקערה ומוסיפים בצל ירוק קצוץ, מלח ופלפל. מערבבים, טועמים ואם צריך מתקנים תיבול.

 

4. מחלקים לצלחות הגשה, מזלפים מלמעלה מעט שמן זית ומפזרים בצל ירוק קצוץ.

 

 

 

* * *

אורי שביט עיתונאית אוכל ותיקה, שמתמחה בשנים האחרונות בתזונה בריאה מן הצומח. שביט מפעילה את הבלוג המצליח “טבעוניות נהנות יותר”, שנחשב לאתר המוביל בישראל לקהל הטבעוני, הצמחוני והמתעניין. בין היתר היא מפתחת מתכונים, מדריכה סדנאות בישול, ומרצה בארץ ובעולם על חשיבות האכילה המודעת, בין היתר במסגרת TEDx.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה