משמינים מרעב?

עושים דיאטה, אפילו מרעיבים את עצמכם ועדיין עולים במשקל? נקודת ההתחלה היא מה אומר לכם המושג 'דיאטה'? אם הבנתם נכון עליתם על הגל לרדת במשקל!

3 דק' קריאה

דנית מילנר

פורסם בתאריך 15.03.21

"אני כמעט ולא אוכלת!" אמרה לי אסתי, כבדת המשקל. "הנה, מהבוקר אכלתי רק שתי קלמנטינות, באמת! אני במהלך היום כמעט ולא אוכלת, רק מנשנשת פה ושם ובערב אוכלת ארוחה קלה, וזהו! אז איך? איך אני שוקלת קרוב ל-100 קילו ולא מצליחה כבר שנים לרדת במשקל?!"

 

כמה נשים וגברים כמו אסתי מסתובבים בינינו עם מבט של "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו", ומוכנים כמעט להישבע שהם בקושי אוכלים? אלא, שמבט חטוף על ה"קנקן" הרחב שמולנו לא מאפשר לנו באמת להאמין להם.

 

אנחנו משערים שהם אוכלים ארוחה אחת ביום… שמתחילה בבוקר ומסתיימת בסוף היום. או שהם נתקפים בולמוסי אכילה ליליים כשהם מרוקנים חצי מקרר בחשאי ומקנחים בקופסת עוגיות שהחביאו בארון. אבל להאמין שעודף המשקל פשוט הצטבר לו רק מחסה, קוטג' ופריכיות אורז?!?

 

ולעומתם, מסתובבים בינינו רזים ושדופים שנדמה שכבר כמה ימים הם בתענית להצלת עם ישראל, אך כמויות האוכל שהם אוכלים לא היו מביישות גדוד רעב בצבא.

 

אני מאמינה לאסתי.

 

היא בדיאטות מגיל ההתבגרות, עולה ויורדת, וכבר עייפה מלנסות כל כמה חודשים טרנד חדש. היא מבינה את המשוואה הפשוטה של עודף קלוריות=עודף משקל, ולכן הפתרון שלה הוא לצרוך כמה שפחות מזון. על יום של אכילה לא נכונה היא מפצה את עצמה למחרת ביום צום, עד הערב. דיאטת רמדאן.

 

אבל דווקא ההרעבה העצמית הזאת – היא זו שבגללה אסתי ממשיכה לעלות במשקל!

 

לוויתור על ארוחת בוקר ואכילה רק בשעות הצהריים המאוחרות יש מחיר כבד, תרתי משמע. במצב של רעב הגוף נכנס למצב של אגירה. הגוף מבין שהוא נכנס עכשיו לתקופת רעב ומנסה להגן על עצמו. לכן, בעקבות הירידה במספר הקלוריות שהגוף התרגל לצרוך, חלה האטה משמעותית בקצב חילוף החומרים. התוצאה היא שהירידה במשקל כמעט בלתי אפשרית או שמדובר בירידה לצורך עליה. לכך מתלוות תחושות של חולשה, תשישות, דיכאון ושינויים במצב הרוח.

 

חילוף החומרים שלנו יעיל יותר כאשר אנחנו אוכלים כמויות קטנות לעיתים קרובות, ולא אוכלים ארוחות גדולות שביניהן הפסקות ממושכות. כל הדיאטות הקיצוניות מזיקות לגוף ולא מחזיקות מעמד לאורך זמן.

 

מאמרים נוספים בנושא:

16 סיבות לאכול נכון

אם תרצו לחיות הדיאטה תצליח!

ג'אנק היום, משלמים מחר
חושבים חיובי – חיים בריא!
דקה על השפתיים – שנה על המותניים

הנפילות הקטנות

לרדת במשקל עם ד"ר גילה גבריאלוב!

דיאטה? לא נשארים רעבים!

הרמב"ם ממליץ!

 

המילה דיאטה, משמעה אורח חיים. לכן דיאטה טובה היא רק כזו המאפשרת לאדם להתמיד בה, ובמקביל, לשמור על הבריאות ולא להיפך. דיאטה לא מאוזנת, שאינה מכילה את כל אבות המזון הנחוצים לגוף, גורמת לתופעות לוואי מזיקות. תחילתה אולי קצרה, אך סופה ארוכה.

 

כתוצאה כך, הרבה אנשים מלאים סובלים מתת תזונה! הם סובלים מחוסרים של נוטריאנטים חיוניים כמינרלים, ויטמינים, חלבונים, חומצות שומן וסיבים תזונתיים, ועלולים ליצור במהלכן של דיאטות הרעב האלה נזקים בריאותיים שחלקם בלתי הפיכים.

 

בדור שרוצה הכל מהר וכאן ועכשיו, לעיתים קרובות הדיאטה נבחנת על פי מבחן התוצאה המידית: האם ארזה עד החתונה? האם ארד 10 קילו בחודש?

 

או, שפונים לשיטות חיצוניות שלא דורשות עבודה אישית ומאמץ ומבטיחות להצר היקפים בדרכים שונות ומשונות – כמו להקפיא את השומן או לחשמל אותו – שלא כוללות שום שינוי מצד המטופל, מלבד שינוי במצבו הכלכלי.

 

אבל, אדם לעמל יולד. מי שרוצה להבטיח לעצמו תוצאות טובות לטווח ארוך צריך להשקיע. דיאטות בזק שמבטיחות ירידה מהירה במשקל גורמות בדרך כלל לעליה מהירה לאחר תקופה קצרה. זאת לא חכמה לרדת דרסטית במשקל באופן זמני ואחר כך לעלות הכל בחזרה פלוס מע"מ.

 

זכרו! שינוי תזונתי לא אמור להרעיב אתכם! אם אתם סובלים, לא תוכלו להתמיד בדיאטה לאורך זמן.

 

דיאטה מוכרחה להיות מותאמת לאדם באופן אישי, כשהיא לוקחת בחשבון מרכיבים גנטיים, פרסונליים ופיזיולוגיים. היא חייבת להיות מותאמת לאורח החיים, לסביבה ולאישיות של האדם באופן אינדיבידואלי על מנת שלא תהיה קוריוז חולף וזמני, אלא תחזיק מעמד לאורך זמן.

 

לפני הכל!

 

כדאי לקחת בחשבון את עניין הגנטיקה. הנטייה הגנטית משפיעה מאוד, ובפרט אם ההשמנה החלה ממש עם תקופת הילדות או כבר קודם לכן, בינקות. ילדים שמנים הופכים בדרך כלל למבוגרים שמנים. תאי השומן נוצרים בגיל צעיר וקשה מאוד להיפטר מהם בשלב מאוחר יותר, כך שדיאטה שמצליחה אצל החבר לא בהכרח תתאים לנו. יכול להיות שנצטרך לעבוד קשה יותר או לשלב יותר פעילות פיזית.

 

אז מה עושים?

 

* פעילות גופנית היא גורם חשוב ביותר לירידה במשקל. היא מזרזת את חילוף החומרים ומסייעת בשריפת הקלוריות והשומנים שהצטברו בתאי הגוף.

 

גם אם אין לכם זמן להגיע למכון כושר, ניתן לשלב פעילות גופנית בשגרה היומיומית העמוסה שלכם. כמו למשל: לעלות במדרגות במקום במעלית. ללכת ברגל שתי תחנות במקום לנסוע באוטובוס. לבצע מתיחות לכל הגוף מספר פעמים ביום. לבצע סיבובי מפרקים למפרקי הידיים, הכתפיים והרגליים, אפילו תוך כדי ישיבה. כפיפות בטן ועוד.

 

* משתדלים לאכול ארוחות קטנות כל כמה שעות. במקום לחכות לצהריים ואז לאכול מנה גדולה ומעייפת.

 

* לא מאמצים דיאטות טרנדיות כמו 'מונו דיאט', דיאטות לא מאוזנות שלא כוללות את כל אבות המזון הנחוצים לגוף.

 

* נמנעים מדיאטות אקספרס שעלולות לעלות בהמשך ביוקר.

 

* בונים תפריט אישי עם נטורופת, שמסתכל על כל מרכיבי האדם כמכלול שלם. כשהוא לוקח בחשבון את העדפותיו האישיות של המטופל, נטיותיו הגנטיות, אורח החיים שלו, הסביבה בה הוא חי ומושפע ממנה, מצבו הבריאותי ועוד. וכמובן, בונה לו תפריט בריא ומאוזן שניתן יהיה להתמיד בו לאורך זמן. והכי חשוב – בשמחה!

 

 

*   * *

דנית מילנר, מטפלת גוף-נפש ברפואה טבעית. מתמחה בטיפול באמצעות: תזונה, צמחים, תוספי מזון, רפלקסולוגיה, עיסוי, יוגה, דמיון מודרך ונובע ואירידיולוגיה. שאלות ניתן להפנות למייל: danitmilner@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה