סלט פנצנלה ירוק

סלט פנצנלה ירוק: סלט קייצי, מרענן וקל, ומשביע כי הוא מבוסס על לחם יבש. שוקי גלילי עם דרך טעימה ומפתיעה להשתמש בלחם בן כמה הימים שלא טעים לאכול אבל כואב לזרוק.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 15.03.21

זמן הכנה: 20 דקות | קושי: קל | פרווה, צמחוני

 

פנצלנה הוא סלט קייצי, מרענן וקל אבל גם משביע משום שהוא מבוסס על לחם יבש. עוד דרך טעימה ומפתיעה להשתמש בלחם בן כמה הימים, שלא טעים לאכול אבל כואב הלב לזרוק.

 

פנצנלה הוא סלט שמיוחס לעיר פירנצה, ועשוי בעיקר מלחם יבש וירק טרי. זו דוגמא קלאסית למתכון של עניים שחסים על כל פיסת לחם ישן ועדיין רוצים לאכול טוב. ענווים ירשו ארץ, מסתבר, כי הפנצנלה הוא מעדן, סלט נחשב שמוגש בימינו גם במסעדות יוקרה.

 

 

קל לראות שמדובר בקרוב משפחתו של סלט הפטוש הלבנוני. הבדל בולט הוא שבפטוש משתמשים בפיתות קלויות ובפנצנלה בלחם יבש, בן כמה ימים. או לפחות זה מה שאמורים לעשות – רוב המסעדות והמתכונים מתפשרים ומגישים פנצנלה שמבוססת על לחם קלוי. זה טעים, אבל פחות.

 

 

המרקם הנכון של הלחם בסלט הפנצנלה צריך להיות רחוק מהפריכות של לחם קלוי, ומצד שני גם אסור שהלחם יהיה רטוב. לכן אם הלחם יבש ממש אז אפשר לטפטף עליו מעט מים (או לא לייבש את הארוגולה), אבל אם הוא סתם לחם בן יומיים שלושה שכבר לא כיף לאכול וחבל לזרוק, אז הוא בדיוק מתאים לפנצנלה כפי שהוא.

 

שימו לב שבמתכון שלפניכם, בניגוד לרוב מתכוני הפנצנלה, אין עגבניות – רק מלפפונים, עלים ובצל סגול. לכן הוא "ירוק". כך זה במתכון המקורי ושווה לנסות אותו כפי שהוא (מקסימום תוסיפו כמה פלחי עגבניות למעלה).

 

 

אגב, במקור הכינו את הפנצנלה עם ריג'לה (רגלת הגינה), שעליה בשרניים וחמצמצים. הארוגולה היא תחליף סביר, והשימוש בחומץ בן יין משלים את הטעם – אבל אם הנחתם יד על ריג'לה, השתמשו בה במקום.

 

המצרכים

 

5-6 מנות

150 גרם לחם יבש בן יומיים-שלושה

3 מלפפונים בינוניים

שני חופנים עלי ארוגולה (בערך 2.5 כוסות כשחתוכים גס).

1 בצל סגול קטן

8-10 עלי בזיליקום

5-7 כפות שמן זית

2 כפות חומץ בן יין

מלח, פלפל שחור

 

אופן ההכנה

 

1. מסירים (אפשר לגרד בפומפייה) את הקרום, וחותכים את הלחם היבש לקוביות בגודל של 2×2 ס"מ או טיפה פחות. אם הקוביות יבשות מאוד מטפטפים (או מרססים בשפריצר אם יש) מעט מים, ומניחים בצד כמה דקות שייספגו (טיפ לעצלנים: במקום לרסס במים פשוט לא מייבשים את הארוגולה). מעבירים לקערת ערבוב.

 

 

2. מקלפים ופורסים את המלפפונים ומוסיפים לקערה. חותכים גס ומוסיפים את הארוגולה (לפני כן יש לשטוף היטב, לייבש ולסלק עלים פגומים, גבעולים עבים וכו'). פורסים דק את הבצל הסגול ומוסיפים. מוסיפים את עלי הבזיליקום בשלמותם.

 

 

3. מתבלים בשמן הזית, החומץ, המלח והפלפל השחור. מערבבים, טועמים, מתקנים תיבול ומגישים מיד.

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה