עשרה צעדים לצמיחה מתוך הקשיים

חווים קשיים? לרב שלום ארוש יש עשרה צעדים נפלאים שיעזרו לכם להתעלות מתוכם ולצמוח ברוחניות. תרשמו לכם, כי עשר זה לא רק מספר!

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

יש זמנים שזוכים לשמות מיוחדים, למשל "שבת הגדול", "שבת שובה", "שבת זכור" ועוד. מבואר בספרים הקדושים שהקשר, לצורך העניין, של השבת לשם שלה אינו מקרי רק בגלל התקופה שלה או ההפטרה הנאמרת בה, אלא שהשבת עצמה משפיעה את האור של אותו זמן והמאורע על ימינו ממש. גם לשבת זו יש שם מיוחד – "שבת בראשית", ולא סתם. קוראים לך כך מפני שקודם כל קוראים בה את פרשת בראשית. וגם, בגלל הכוח והעצום והנפלא של ההתחדשות וההתחלה החדשה הטמון בה.

 

זו השבת הראשונה של אחרי החגים והיא מסמנת יציאה אל השגרה ואל מעגל השנה. בשבת זו עלינו להתחיל את השנה ולתכנן ולעצב לעצמנו את השנה הבאה עלינו לטובה, כי "הכל הולך אחר ההתחלה". וכדי לעשות זאת, עלינו לחדד לעצמנו היטב את היסודות של החיים, שהרי תמיד תמיד מתחילים מההתחלה, מהיסודות.

 

כדי שהשנה הזו תהיה עבורנו שנה של התקדמות, התפתחות וצמיחה, עלינו להיצמד לעקרונות מנחים ולסדר אותם בסדר פעולות שיעזרו לנו לצמוח מתוך כל קושי. בורא עולם, ברחמיו העצומים, האיר את עיניי לסכם ולסדר כמה עקרונות מנחים ו"לקפל" אותם בצורה מקוצרת שתקל על הזיכרון. אלה הם רעיונות עמוקים, אך החידוש כאן הוא הקיצור והסיכום שעל ידו כל אחד יוכל לזכור ולשנן היטב את התכנים וליישם אותם בזמן ניסיון. יסודות נפלאים המנחים לכל החיים של האדם עלי אדמות בכל גיל ומצב ואיתם נצא, בעזרת השם, לשנה החדשה.

 

את סדר הדברים רמזתי באותיות הא"ב – מהאות א' עד האות ח' (כאשר האות א' עצמה מתחלקת לשלושה חלקים, ובסך הכל קיבלנו עשרה שלבים). אלה עקרונות, צעדים נפלאים ליישום כדי לצמוח מתוך הקשיים ואתגרי החיים השונים – שלום בית, חינוך ילדים, ייסורים, חובות, התמכרויות, עיכוב בזיווג וכן הלאה.

 

עשרת הצעדים לצמיחה מתוך הקשיים:

 

א: 1. אהבה, 2. אין עוד מלבדו, 3. אין ייסורים בלא עוון.

 

ב: ביטחון

 

ג: גומל חסדים

 

ג: תודה (האות ד היא האות השורשית היחידה במילה 'תודה', וכן התודה פותחת את כל הדלתות).

 

ה: התבודדות

 

ו: וידוי

 

ז: זָכָר

 

ע: חיים טובים

 

מאמרים נוספים בנושא:

שאיפות, התבלין של החיים

האלף-בית של החיים

האבנים הגדולות של החיים

לא ביום אחד

להזיז את הגבינה
השם אמר לי

אל תפחדו

אל תפסיקו לרצות

גלגל חסר רחמים

המפתח והדרך השלישית

אז יש או אין?

תספרו את הברכות

יום מלא צבעים

מי הכי מסכן?

הדשא של השכן טעים יותר

בצעדים קטנים אל האושר

 

א ראשונה: אהבה – הקב"ה אוהב אותנו אהבה אינסופית, אהבה בלי גבול, אהבה בלי תנאים, אהבה בלי אינטרסים, לכן עלינו לדעת ולזכור היטב שכל הייסורים והצער שעוברים עלינו זה אך ורק בגלל שהקב"ה אוהב אותנו.

 

א שנייה: אין עוד מלבדו – אין מי שיכול להיטיב או להרע לנו אלא בגזירת הבורא. וגם הייסורים שבאים מהטעויות שלנו הן בגזירת הבורא. אין טבע וחוקיות, אין מקריות, ואין כישופים או עין הרע. וכל ייסורים שמגיעים אלינו – ולא משנה דרך איזה מקל – כולם הם בגזירת הבורא.

 

א שלישית: אין ייסורים בלא עוון – עלינו לדעת ולהאמין שלכל מה שעובר עלינו יש סיבה והכל מידה כנגד מידה כדי לעורר ולקרב אותנו. להגיד שאבא מתעלל בבניו בחינם זה הביזיון הכי גדול לכל אבא, כל שכן לאבינו שבשמים.

 

ב: ביטחון – אנחנו צריך להרגיש ביטחון, כי צריכים לדעת ולהאמין שאנו נמצא בידיים טובות, בידיים של הבורא שכולו טוב, חסד ורחמים. ומי שמאמין בזה, אין לו דאגות ואין לו פחדים וחרדות, כי הוא בטוח שגם כל מה שיקרה לו בעתיד זה יהיה רק טוב.

 

  • שימו לב שהאות א מתייחסת לעבר, והאות ב מתייחסת לעתיד.

 

ג: גומל חסדים טובים – משפיע תמיד חסדים טובים שתכליתם לקרב אותנו אליו. החסד הגדול ביותר הוא להתקרב לבורא, שמקרב אותנו אליו ברחמיו בכל מה שהוא עושה איתנו, לכל מה שעובר עלינו יש תכלית אחת – לקרב אותנו אליו.

 

כי בעולם הזה הכל הוא רק חסד – "כי לעולם חסדו". וכידוע, ישנם חסדים גלויים וחסדים נסתרים. כל הייסורים גם הם חסדים, רק שהם נסתרים.

 

שאלו את עצמכם שאלה פשוטה: דבר שמקרב אותנו לבורא – זה טוב או רע? וכאשר נדע שהתכלית של כל מה שעובר עלינו בחיים היא לקרב אותנו לבורא, נראה שהכל טוב ואז נוכל לעבור לאות ד.

 

אם כן, המושג "רע" הוא רק למי שלא רוצה להתקרב לבורא כי הוא רק רוצה שיהיה לו טוב בעולם הזה, וזה יותר חשוב לו מאשר לזכות בדבר היקר של קרבת השם, לכן רע לו בזמן הייסורים. אבל מי שרוצה להתקרב לבורא – אין אצלו מושג של רע.

 

  • עד כאן עסקנו בידיעות בסיסיות באמונה, ומכאן ואילך נעבור לעבודה המעשית הנובעת מהידיעות הללו.

 

ד: תודה – תגידו תודה רבה לבורא על הכל – על אתגרי החיים, הניסיונות והקשיים, על הייסורים, כי אנו יודעים שהם באו רק ממנו יתברך בגלל שהוא אוהב אותנו ועל מנת לעורר אותנו להתקרב אליו.

 

כאן כל אחד צריך להתעקש לומר תודה במשך חצי שעה לבורא עולם, 'אבא יקר שבשמים, אני רוצה לומר לך תודה בשמחה מכל הלב, כי אני רוצה לחיות באמונה ולא לחיות בשקר שיש רע או שאתה עושה רע. אני לא אומר/ת תודה בשביל להיפטר מהייסורים, אלא באמת כי אני מאמין/ה שזה לטובה, ובגלל שאני רוצה להחזיק במידת האמונה'.

 

ה: התבודדות – עכשיו כשאנו מאמינים בבורא באמונה שלמה ומקבלים הכלב אבה, אפשר לקיים את המעלה העליונה המן הכל – התבודדות. לעשות תשובה כדי לפתור את הבעיות שלנו, שהרי אין לנו שום בעיות והכל טוב. אנו עומדים לפני הבורא עם שעת חשבון הנפש כדי לזכות במתנת הקרבה אליו ולא כדי להיפטר מייסורים, שזו בחינת תשובה מאהבה.

 

"ריבונו של עולם, תראה לי מהי הסיבה שבגללה באו לי הייסורים הללו (כל אחד כפי עניינו) – האם כדי לעורר אותי לעשות תשובה על איזה עוון או לתקן מידה שלילית מסוימת, או פשוט כדי להבין דברים חדשים".

 

ו: וידוי – כשהגעתם למסקנה שיש לכם מה לתקן, עשו עליו תשובה. התוודו והביעו חרטה. בקשו מבורא עולם שיעזור לכם בעתיד לא להיכשל בחטא זה. ואם מדובר ביצר הרע גדול שקשה לכם להתגבר עליו, ואינכם יכולים לקבל קבל לעתיד ולא להיכשל, קבלו על עצמכם להתפלל על העתיד בכל יום, כלומר לעצות חצי שעה של תפילות ועבודת הרצון, על מנת לבטל את הקושי הזה, קרי היצר הרע שמדיח אתכם לעניין זה.

 

ז: זכר – זה בחינת משפיע. עכשיו אתם יכולים להתפלל על ה'חיסרון'. וכאשר אתם נוהגים לפי סדר זה התפילות שלכם בבחינת זכר ומשפיע ולא בבחינת מקבל. אתם מתפללים על הבורא כמו שכתוב אצל חנה "ותתפלל על ה'", כלומר אינכם מבקשים מהבורא את מה שחסר לכם כי לא חסר לכם כלום. אלא, החיסרון היחיד שלכם הוא לאמין יותר בבורא עולם, לומר יותר תודה ולהתקרב אליו. ואת זה כבר עשיתם. עכשיו אתם מתפללים על השכינה הקדושה, כי הבנתם שזה רצונו של הבורא שיהיה לכם זיווג ורפואה וממון ושלום בית וילדים טובים – את כל זה ועוד הרבה הבורא כל הזמן רוצה לתת לנו, אתם לא מבקשים את זה בשביל עצמכם, אלא בגלל שזהו רצון השם וכדי שיתגלה כבודו. בעולם. אז אתם בבחינת זכר שהוא משפיע.

 

ח: חיים טובים – מי שהולך בדרך זו, חי חיים טובים כי הוא חי באמונה שלמה ומתמודד עם כל בעיה בדרך האמונה. הוא גם לא נופל ומתבלבל מכל מה שעובר עליו, הוא שמח בייסורים, והוא צומח ועולה מתוך כל קושי וצער ומתקרב לבורא יותר ויותר.

 

זה המסלול והדרך לאמונה השלמה בעשרה צעדים נפלאים, קלים ונוחים ליישום, באמצעותם אפשר לשנות את החיים, את דרך ההסתכלות שלנו על כל מה שעובר עלינו. ניתן להתעמק בנושאים שהוזכרו לעיל במאמרים שלי באתר, בספרים, בדיסקים ובחוברות. במאמר זה עשיתי סדר בדברים ותרגמתי את כל החומר הרב לדרך עבודה מעשית פשוטה וברורה להתמודדות עם בעיות וקשיים.

 

ויהי רצון שעם סדר הפעולות זה נתחדש כולנו בשבת בראשית ונצא אל השנה החדשה מתוך נחישות לצמוח ולהתקרב לבורא מתוך כל קושי ונראה רק ברכה והצלחה בכל מעשי ידינו.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. דואני תמר

י"ז אייר התשע"ט

5/22/2019

ספר

מבקשת את הספר "שערי תודה"

2. דואני תמר

י"ז אייר התשע"ט

5/22/2019

מבקשת את הספר "שערי תודה"

3. נתנאל

ד' חשון התשע"ט

10/13/2018

רציתי לומר

תודה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה